TOP
zin in zoet na het eten
Health

Waarom heb je vaak zin in zoet na het eten? (en dit kun je er tegen doen)

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Weet je wat zo raar is? Ik ben helemaal niet echt een zoetekauw. Toch heb ik na het eten vaak een craving voor suiker. Vooral na het avondeten… Herken je dat? Nu ik (weer) bezig ben met afvallen, was ik wel eens benieuwd waar deze behoefte door wordt veroorzaakt. Waarom heb je vaak zin in zoet na het eten? Want als je weet hoe het komt, kun je er ook wat aan doen. Ik zocht het uit en vond een aantal mogelijke oorzaken…en ik vertel je ook wat je er aan kunt doen…

Waarom heb je vaak zin in zoet na het eten?

Gewoonte

Ik was oprecht verbaasd, maar vaak zit de behoefte aan zoet gewoon tussen je oren. In de meeste families wordt na het eten een toetje gegeten en dus ben je er aan gewend. Het is dus vaak niet iets waar je lichaam écht behoefte aan heeft. Best gek om dat te beseffen. En nuttig.

Overigens hebben de meeste mensen het alleen na de lunch of het avondeten. Dat komt omdat het geen gewoonte is om na het ontbijt meteen zoet te gaan eten. Na het ontbijt neem je geen toetje. Na de lunch is het wel gebruikelijker iets lekkers te nemen en na het avondeten helemaal. Voor mij persoonlijk is hiermee de kous trouwens niet af, want wij aten thuis nooit toetjes na het eten.

Balans

Het kan ook zo zijn dat je te zout of te scherp gegeten hebt. Je lichaam heeft dan behoefte aan balans en je kan dan zelfs zo rusteloos worden dat je echt pas rustig wordt als je wat zoets hebt genomen. Alsof je verslaafd bent.

Snelle / enkelvoudige koolhydraten

Daarnaast kan het ook zo zijn dat je een te eenzijdige maaltijd hebt gegeten. Als je voeding voornamelijk bestaat uit enkelvoudige koolhydraten, dan wordt je maaltijd snel verteerd en kan je bloedsuikerspiegel te snel dalen, waardoor je behoefte krijgt aan zoet.

Hersenen

Maar het kan ook aan het serotonine gehalte in je hersenen liggen. Als je suiker eet, dan komt er serotonine vrij door je hersenen. Dat zijn de zogenaamde gelukshormonen waar je blij van wordt. Als je serotonine gehalte te laag is, kan je lichaam echt om suiker vragen. Dit heeft vaak trouwens wel degelijk met een suikerverslaving te maken.

Inkakken

Bovendien kan het ook zijn dat je na het diner gewoonweg inkakt, omdat je moe bent. Van zoet eten krijgen we (tijdelijk) energie, dus wil je lichaam graag zoet.

Snelle eter

Nog een oorzaak. Eet je te snel? Als je dat doet en misschien dan ook niet goed gekauwd hebt, denkt het lichaam dat het nog voeding nodig heeft. Als je langzaam eet, zul je er minder snel last van hebben dat je na het eten nog niet verzadigd bent.

Overdag te weinig gegeten

Een andere reden is dat je wellicht overdag gewoon niet genoeg gegeten hebt. Als dat zo is, dan is je bloedsuikerspiegel voordat je gaat eten te laag. Het kan best lang duren voordat het lichaam energie uit voeding heeft opgenomen en wellicht is je bloedsuikerspiegel dan na je maaltijd nog niet op peil. Vervolgens geeft je lichaam dan nog geen signaal af dat het vol zit en heb jij nog behoefte aan (snelle) energie in de vorm van zoetigheden.

zin in zoet na het eten 2

Wat kun je doen om te voorkomen dat je behoefte hebt aan zoet na het eten?

De sleutel is eigenlijk om goed naar je lichaam te luisteren. Dat zal elke dieet goeroe je vertellen. Eet je uit gewoonte graag zoet na het eten? Probeer dan in plaats van een ongezond toetje een stuk fruit of een bakje yoghurt met fruit te eten. Die laatste optie is sowieso goed, omdat in yoghurt eiwitten zitten waardoor je beter verzadigd raakt.

Als je, net als ik, bezig bent met afvallen is gebalanceerd eten sowieso goed voor je. Veel verschillende soorten voedingsmiddelen en vooral focussen op langzame koolhydraten in plaats van te veel snelle koolhydraten consumeren. Zo houd je de bloedsuikerspiegel stabiel en heb je minder snel zin in zoet en andere snacks.

LEES OOK >>> 12 voedingsmiddelen voor een vol gevoel

Het is ook verstandig om dus langzaam te eten en bewust te zijn van wat je eet.

Daarnaast… Probeer op een dag gewoon genoeg te eten en vooral ook te drinken. Als je wilt afvallen, heeft je zelf uithongeren absoluut geen zin. Vooral ook omdat het dan dus veel langer duurt voor het lichaam om te begrijpen dat het al voldoende voeding heeft binnen gekregen.

Je kunt ook supplementen met chroom (*) slikken, om de bloedsuikerspiegel sneller te laten stabiliseren.

Wat ook belangrijk is om te beseffen, is dat suiker echt verslavend is. Het duurt tijd voordat je die verslaving afbouwt. Maar het feit dat jij uit gewoonte zin hebt in een toetje, is eigenlijk precies dezelfde behoefte als een roker heeft aan een sigaret (zeg ik als ex roker). Zodra je je bewust bent van dit soort dingen, kun je er ook mee aan de slag.

Heb jij ook vaak behoefte aan zoet na het eten? Hopelijk heb je wat aan deze tips? Heb jij zelf nog een goede tip of een verklaring? Ik ben heel erg benieuwd!

En mocht je nou ook bezig zijn met afvallen, word dan vooral ook lid van deze leuke community.

Fijne dag vandaag!

Liefs, Karen

Afbeeldingen via Shutterstock.

Bronnen artikel en meer informatie: Health Cleveland , Quora, Food NDTV & Lyndie Cohen.

♥  Facebook, Instagram & Bloglovin’ ♥

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.