TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: Waarom een winactie op je blog (soms) niet leuk is?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

In principe probeer ik hier alleen maar positieve berichten te delen. Dejlig betekent niet voor niets leuk en mijn tagline is ‘voor je dagelijkse dosis leuk’, dus eigenlijk is hier voor negativiteit geen ruimte. Toch moet me iets van het hart. Iets waar ik eigenlijk al tijden mee zit en dat iets kun je ook teruglezen in de titel Waarom een winactie op je blog (soms) niet leuk is?, dus de spanning hoef ik niet op te bouwen. Ik val maar meteen met de deur in huis: Soms baal ik van winacties en dan niet van de winacties zelf maar van de reacties erop. Dejlig bestaat volgende week 2 jaar, dus er komen nog al wat winacties aan. Maar voordat dat gebeuren, wil ik eerst uitleggen waarom ik winacties hosten soms niet leuk vind in deze 29e Let’s Talk. Ik ben benieuwd hoe jij als collega blogger dat ervaart en hoe jij als lezer van blogs dat ziet. Praat je mee?

In eerste instantie…

vind ik het superleuk om een winactie te organiseren. Als een bedrijf me mailt of ik een samenwerking in de vorm van een winactie wil doen, vind ik dat 9 van de 10 keer hartstikke leuk. Want echt… het is best leuk om voor Kerstman te mogen spelen en een van je (vaste) lezers te kunnen trakteren op een leuk cadeau. Het is leuk om over een format en een actie na te denken etc. etc. Tenzij de aangeboden prijs en/of compensatie hier helemaal niet past, sla ik een winactie dan ook bijna nooit af.

Maar wat maakt een winactie op je blog dan niet leuk?

Winactietoeristen

Dat ga ik je vertellen en ik kan daar heel kort over zijn. Dat komt door sommige deelnemers. Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij met elke lezer die ik hier krijg, maar ik ben niet blij met, zoals ik en mijn collega bloggers dat soms noemen: de winactie toeristen. Wat zijn winactie toeristen? Dat zijn mensen die de godganse dag het internet afspeuren naar winacties. Die mensen zijn helemaal niet geïnteresseerd in je blog, ze willen alleen maar winnen. Wat? Dat maakt niet uit. Als de prijs ze niet bevalt, staat het een dag na ontvangst toch al weer op Marktplaats. Ik vind het eigenlijk nooit leuk als ik winactie toeristen als deelnemers zie verschijnen. Het ergste is nog wel dat soms jouw winactie op een winactie site geplaatst wordt. Supergoed voor je SEO, maar verder is het eigenlijk nergens goed voor. Op die sites staat soms het antwoord van een prijsvraag, of wordt al precies uitgelegd wat je moet doen om kans te maken. Want winactie toeristen zijn niet alleen hebberig, ze zijn ook lui.

Niet lezen

Dat sommige mensen heel lui zijn dat blijkt uit het feit dat ze het hele artikel over de winactie niet eens goed lezen. Soms vraag ik ergens naar en krijg ik compleet andere antwoorden. Of er wordt gewoon wat van de voorganger gekopieerd. Af en toe vertel ik iemand dat het antwoord niet klopt, maar vaak laat ik het maar gewoon zo. Want eigenlijk is het een makkelijke manier om mensen meteen te diskwalificeren. Om je een voorbeeld te geven: in mijn vorige winactie geef ik een bepaald boek weg, maar sommige mensen denken dat ze zelf een boek mogen uitkiezen. Dat staat nergens, er staat duidelijk en zelfs nog dikgedrukt welk boek ze kunnen winnen. Zo moeilijk is het toch niet? Maar goed? Misschien als je een winactie toerist bent of je zit op winacties dat je de hele dag met niets anders bezig bent en dat het goed lezen van de voorwaarden te veel tijd kost? Ik weet het niet?

winactie op je blog

Reageren via andere kanalen

Dat mensen niet goed lezen, blijkt ook uit het feit dat als ik bijvoorbeeld vraag te reageren onder een artikel of een formulier in te vullen, dat mensen toch gaan mailen/ berichten versturen via Facebook of reply’en Twitter. Allemaal leuk en aardig, maar daar vraag ik niet om. Ik vraag om te reageren op de manier waar ik om vraag. Dat is voor mij makkelijk want zo heb ik alle deelnemers onder elkaar.

Zielige verhalen

En dan heb ik het nog niet eens over de zielige verhalen gehad! Soms zet ik in de voorwaarden van een actie al dat mensen daar niet mee aan hoeven te komen. Ik wil graag positieve berichten horen, geen complete familie drama’s. Ik begrijp echt wel dat sommige mensen het moeilijk hebben, maar ik hoef niet hele ziektegeschiedenissen, banksaldo’s en scheidingen aan te horen. Als ik drama wil dan zet ik het Acht uur journaal wel op.

En om daar nog even iets aan toe te voegen. Ooit kreeg ik een heel dramaverhaal over de mail. Maar de afzender had blijkbaar niet al te goed gekeken en gemist wie de blogger achter Dejlig is. Ze was dus mijn oud-collega en via mijn andere oud-collega’s hoorde ik dat er geen reet van haar verhaal klopte.

De moraal van dit verhaal

Eigenlijk kan ik nog wel even doorgaan. Ik kan je vertellen over het meisje dat hier ooit een winactie won en wel honderden winacties online bleek gewonnen te hebben. Of een collegablogger wiens volgers zich tegen haar keerden omdat er iemand had gewonnen waar zij het niet mee eens waren en ze haar Facebookpagina uit de lucht lieten halen. Wat een goed voorbeeld is dat je site laten groeien door winacties echt een heel slecht idee is. Die volgers, daar heb je niets aan. Maar dat blijkt eigenlijk ook al uit de rest van mijn verhaal.

Winactie op je blog

Ik vind het leuk om winacties te organiseren voor mijn vaste lezers of voor mensen die echt enthousiast worden van een prijs. De rest kan me eigenlijk stiekem gestolen worden. Enne… als je dan meedoet aan zo’n actie, heb dan in ieder geval de beleefdheid om de voorwaarden en het artikel goed te lezen? Laat vooral je drama’s achterwege… want zoals ik al zei: Dejlig betekent leuk en dat wil ik graag zo houden. Van al die drama’s word ik zelf ook wat dramatisch.

En nu ben ik natuurlijk benieuwd hoe jij dat ziet? Collegabloggers! Herkennen jullie dit? Heb je zelf nog een anekdote toe te voegen? Doe je wel eens mee aan een winactie? Maak je je dan schuldig aan dit gedrag? Wat vind je ervan? Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

ps. Vanmiddag komt er nog een positief bericht online!

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen?

Credits foto: Life-of-Pix via Pixabay.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.