TOP
welke voedingsmiddelen zijn goed voor je weerstand
Food Health

Welke voedingsmiddelen zijn goed voor je weerstand?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Wat was het de afgelopen dagen koud hè? Niet normaal toch? Echt van dat weer dat je een koutje vat, vooral als je bijvoorbeeld met Koningsdag lang in de kou hebt gestaan op een tochtig plein. Overigens is het niet zo dat je ziek wordt van kou, maar als je het koud hebt, dan is je weerstand minder. Daar valt wat aan te doen! Met voeding bijvoorbeeld… Welke voedingsmiddelen zijn goed voor je weerstand? Met andere woorden wat kun je eten om niet ziek te worden? Reuze handig om te weten als het griep- en verkoudheidsseizoen weer in aantocht is of als je een keelpijn begint te krijgen en weet dat je verkouden wordt…

Vitamine D

Elke orthomoleculair arts zal je vertellen dat vitamine D hartstikke belangrijk voor je weerstand is. Ik slik het elke dag in supplement vorm, maar als ik merk dat ik ziek begin te worden, verhoog ik mijn dosis. Veel mensen denken dat je vitamine C moet hebben, maar een gebrek aan vitamine D maakt je juist vatbaar voor verkoudheid en griep. Vitamine D krijg je door daglicht op je huid, maar het zit ook in melkproducten, sinaasappels en vette vis. Je kunt het dus ook slikken in de vorm van druppeltjes of pilletjes. Op die pilletjes zit nu 50% korting bij de Tuinen.

Water

Waar water al niet goed voor is? Als je voldoende water drinkt (minstens 1,5 liter per dag afhankelijk van je lengte en gewicht) houd je je immuunsysteem in goede conditie. Je voorkomt dat je slijmvliezen uitdrogen en die zijn belangrijk voor je weerstand bij verkoudheid en griep. Bovendien is het zo dat als je veel drinkt en dus ook veel moet plassen, er een grotere kans is dat je een eventueel virus eerder kwijt bent.

Tomatensoep/Kippensoep

Say what? Het klinkt gek, maar als je tomatensoep eet die van bliktomaten of verse tomaten is gemaakt, dan zit daar lycopeen in. Lycopeen is een anti-oxidant die witte bloedlichaampjes beschermd en deze witte bloedlichaampjes zorgen er weer voor dat ziektes in je lichaam bestrijd worden.

En als je dan toch ziek wordt, dan klopt het oude wijven verhaaltje dat je kippensoep moet eten. Kippensoep wordt ook wel Joodse penicilline genoemd en dat is niet voor niets. Kippensoep versterkt de weerstand, verbetert de spijsvertering en verdunt het slijm waardoor het makkelijker af te voeren is.

Rode peper

In rode peper zit capsaïcine en die stof ‘zet’ het immuunsysteem aan. Waarschijnlijk omdat de afweercellen in het lichaam door deze stof wakker worden, waardoor het de weerstand voor verkoudheid en griep verbetert. Bovendien zorgt het ervoor dat je gaat snotteren waardoor je het virus eerder kwijt bent. Je hoeft de rode peper niet rauw te eten, je kunt het door je soep of een ander gerecht gooien of sambal bij je eten eten.

Salvestrolen

In groente en fruit zitten behalve vitamines en mineralen ook andere stoffen die goed zijn voor je immuunsysteem en dus ook weerstand. Een van die stoffen zijn de salvestrolen. Deze stoffen maken planten aan om zich tegen bacteriën, virussen en infecties te beschermen. Best wel logisch dus, dat ze ons lichaam daar ook tegen kunnen beschermen. Groente en fruit waar veel salvestrolen in zitten zijn spruitjes, rode druiven, asperges, broccoli, frambozen, zwarte bessen, pruimen, selderij, avocado, waterkers, rucola, rozenbottel, meidoorn, maar ook in kruiden als basilicum, rozemarijn, tijm, salie en kamille zitten veel van deze stoffen.

Noten

In noten zit selenium en dit versterkt het immuunsysteem. Als je een tekort hebt aan selenium kunnen virussen zich in je lichaam sneller vermenigvuldigen. In amandelen, walnoten en paranoten zit veel selenium, maar het zit ook in vis, zilvervliesrijst, kip en eieren. Ik slik zelf selenium dagelijks bij in supplement vorm.

Knoflook

Weer zo’n oude wijven verhaaltje: knoflook helpt verkoudheid voorkomen. Toch is het inmiddels wetenschappelijk bewezen. Dagelijks een teentje knoflook door je eten, versterkt je weerstand. In knoflook zit namelijk de stof allicine en deze is goed voor je immuunsysteem. Knoflook kun je vers eten, maar je kunt ook een preparaat nemen. Dat scheelt ook weer in de stank.

Wat eet jij als je je weerstand wilt verhogen? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

* Bronnen artikel: o.a. dokterdokter.nl & gezondheidsnet.nl & webmd.com. Credits foto: © wokandapix via Pixabay.

** Dit artikel bevat affiliate links.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.