TOP
the best of januari 2016 welke voedingsmiddelen bevatten veel eiwitten
Food Health

Welke voedingsmiddelen bevatten veel eiwitten?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Als je (een beetje) op je lijn let, of je sport veel, dan weet je hoe belangrijk ze voor je zijn: Eiwitten. Eiwitten, ook wel proteïnes genoemd, zorgen ervoor dat je sneller en langer een vol gevoel hebt en voor (kracht)sporters zijn ze belangrijk omdat ze helpen spieren te kweken en te herstellen. Het is allemaal eigenlijk heel logisch. Alleen is het best lastig om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Want waar zitten ze eigenlijk in? Welke voedingsmiddelen bevatten veel eiwitten? Ben je benieuwd? Ik stelde een redelijk complete lijst voor je op. Daar gaan we…

Welke voedingsmiddelen bevatten veel eiwitten?

Melkproducten

  • Griekse yoghurt bevat ongeveer 23 gram per schaaltje. Griekse yoghurt bevat twee keer zo veel eiwitten als gewone yoghurt.
  • Hüttenkäse bevat per 100 gram ongeveer 12,8 gram eiwitten.
  • Zwitserse Kaas (zoals appenzeller, emmentaler en gruyère) bevat 28,9 gram per 100 gram en is daarmee de recordhouder onder de kazen. Let op: Er zit ook veel vet in.
  • Melk bevat ongeveer 8 gram per glas. Interessant om te weten: Studies hebben aangetoond dat melk van biologische boeren meer eiwitten bevat en daarboven op ook nog eens omega vetzuren.
  • Soya Melk is natuurlijk geen lactoseproduct, maar heb ik voor het gemak even bij de melkproducten gezet. Deze versie bevat net als gewone melk 8 gram per glas. Let op: Soya kan ervoor zorgen dat je hormoonhuishouding in de war wordt geschopt, dus zelf ben ik er geen fan van.

Vlees

  • Biefstuk bevat per 100 gram 23,8 gram eiwitten. Interessant om te weten: Hoe magerder het stuk vlees, hoe beter.
  • Mager rundertartaar bevat ongeveer 18 gram per tartaartje.
  • Varkenskoteletten (zonder bot) bevatten ca. 26 gram per 100 gram.
  • Kip (borst zonder vel en bot) bevat ongeveer 20,5 gram eiwitten per 100 gram.
  • Kalkoen (borst zonder vel en bot) bevat net als kip ongeveer 20,5 gram per 100 gram.

Vis

  • (Geelvin) Tonijn bevat 25 gram eiwitten per 100 gram.
  • Heilbot bevat 20,5 gram per 100 gram.
  • Inktvis bevat ongeveer 25 gram proteïnes per 100 gram. Interessant om te weten: In bevroren inktvis uit de diepvries zitten meer eiwitten door het proces dat wordt toegepast om de vis mals te houden.
  • Zalm bevat per 100 gram ongeveer 23 gram eiwitten. Interessant om te weten: Sockeye zalm bevat ongeveer 25 gram eiwitten.
  • Tilapia bevat ongeveer 18 gram eiwitten per 100 gram. Let op: Er is gedoe geweest over Tilapia uit Azie, dus als het er een ander land van herkomst is, kun je dat Tilapia visje beter kiezen.

welke voedingsmiddelen bevatten veel eiwitten 2

Voedingsmiddelen uit blik

  • Ansjovis bevat ca. 20,1 gram per 100 gram. Interessant om te weten: Als je ansjovis te zout vindt, kun je ze een half uurtje in water laten weken voordat je ze eet.
  • Tonijn in blik (op water) bevat ongeveer 25,9 gram eiwitten per 100 gram. Tonijn in olie ongeveer 24,5.
  • Sardines bevatten 22,5 gram eiwitten per 100 gram.
  • Witte bonen bevatten 20 gram eiwitten per kopje.

Peulvruchten

  • Gedroogde linzen bevatten per 100 gram 21 gram eiwitten.
  • Edamame bevatten 16 gram eiwit per kopje.
  • Groene erwten bevatten ongeveer 7 gram eiwitten per kop.

Granen

  • Quinoa bevat 16,2 gram eiwitten per 100 gram.
  • Tarwekiemen bevatten 27 gram eiwit per 100 gram.
  • Soba Noedels bevatten 14,5 gram eiwitten per 100 gram.

Vleeswaren

  • Rosbief bevat 28,3 gram eiwitten per 100 gram en is hartstikke mager.
  • Chorizo bevat 23 gram eiwitten per 100 gram. Let op: Bevat ook veel vet.
  • Salami bevat per 100 gram 21 gram eiwitten. Let op: Bevat ook veel vet. De rundersalami bevat minder vet.
  • Kipfilet bevat 22,8 gram eiwitten per 100 gram.
  • Kalkoenfilet bevat 22,6 gram eiwitten per 100 gram.

Overigen

  • Eieren bevatten 6 gram eiwit per groot ei.
  • Pindakaas bevat 26 gram eiwit per 100 gram. Let op: Bevat ook veel suiker.
  • Noten bevatten, afhankelijk van het soort noten, ongeveer tussen de 8,5 en 19,5 gram eiwitten per 100 gram. De beste noten zijn cashewnoten, paranoten, pistache, walnoten en hazelnoten.

Een hele lijst, waar zeker nog dingen op ontbreken, maar hier kun je vast al wel even mee vooruit. Print het uit en plak het op je ijskast. Je kunt overigens ook proteïne poeder kopen en dat door je smoothie mixen. Dan krijg je ook wat extra eiwitten binnen bovenop je gezonde vezels en vitamines. Tip: bij de Tuinen is nu het tweede artikel voor €1,-, dus daar kun je nu flink besparen.

Hopelijk heb je iets aan deze lijst. Let jij zelf op het percentage eiwitten dat je eet? Weet je zelf nog voedingsmiddelen op te noemen waar ook veel proteïnes in zitten? Deel ze gerust. Sharing = Caring! 

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Bronnen artikel o.a.: Bodybuilding.com & Voedingswaardetabel.nl. Credits foto’s: Uitgelichte foto ⇒ Stocksnap, foto in artikel ⇒ Unsplash, beiden via Pixabay.

* Dit artikel bevat een affiliate link. Lees ook mijn disclaimer.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.