TOP
Waarom moet je nooit je ontbijt overslaan?
Health

Waarom moet je nooit je ontbijt overslaan?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Ken je de uitdrukking ‘Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar’? Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, dat heb je vast vaak gehoord. Maar waarom is dat eigenlijk? Als ontbijt skipper val je toch niet meteen dood neer of zo? Waarom moet je nooit je ontbijt overslaan? Ik heb het voor je uitgezocht en vertel je erover in dit artikel. Lees maar mee…

1. Ontbijten helpt je gewicht te verliezen of je gewicht stabiel te houden. Het ontbijt zet je lichaam als het ware ‘aan’. Je metabolisme wordt op gang gebracht en geeft je lichaam een seintje calorieën te gaan verbranden in plaats van ze op te slaan. Als je ontbijt (of andere maaltijden) over slaat, gaat je lichaam in de pauze stand en verbrandt het minder energie. Het is dus niet alleen belangrijk om te ontbijten. Het is sowieso zaak dat je regelmatig eet. Mensen die het ontbijt overslaan of andere maaltijden overslaan, hebben vaker last van overgewicht.

2. Als je je ontbijt overslaat, wordt het moeilijker om aan je noodzakelijke voedingstoffen te komen. Per dag heb je 2 stuks fruit, minimaal 200 gram groentes, zo veel eiwitten, granen, vetten etc. etc. nodig. Als je maar twee maaltijden per dag eet, kom je daar veel moeilijker aan.

3. Ontbijten geeft je meer energie, want voedsel is je brandstof. Mensen die niet ontbijten, zijn veel vaker moe. Ben je nou zo’n type die echt ontbijt niet ‘weg krijgt’? Neem dan gewoon alleen een banaan of een volkoren biscuitje. Begin daarmee en bouw langzaam op.

4. Zonder ontbijt, krijg je ergens einde ochtend last van hongerklop en/of futloosheid en ben je eerder geneigd te gaan snacken/snoepen. En dat blijf je de rest van de dag. Ontbijtskippers snacken en snoepen meer, mensen die goed en gevarieerd ontbijten hebben de rest van de dag minder honger en al helemaal minder snoep- & snackhonger.

5. Moet je een examen doen of je enorm goed concentreren op een moeilijke opdracht op je werk? Sla dan vooral, ik herhaal, vooral je ontbijt niet over. Ontbijten zorgt er namelijk voor dat je concentratievermogen beter is. Zoals ik al schreef, voedsel is brandstof en dus ook energie en dat geldt ook voor je hersenen. Zonder ontbijt ben je sneller afgeleid. Wat zei ik ook al weer? 😉

6. Als je kinderen hebt, is ontbijten enorm belangrijk. Want je geeft het goede voorbeeld aan je kiddo’s. Je kinderen leren gezond te eten en krijgen op latere leeftijd minder last van overgewicht. Goed voorbeeld doet volgen en dat is wetenschappelijk aangetoond.

7. Vrouwen die niet ontbijten, hebben een grotere kans om diabetes type 2 te krijgen. Een studie van het American Journal of Clinical Nutrition verklaart zelfs dat dat risico met circa 30% wordt verhoogd.

8. Niet alleen vrouwen lopen meer risico op ziektes door het ontbijt over te slaan. Mannen tussen de 45 en 82 die niet ontbijten, hebben bijna 40% meer kans op hartproblemen. Dus peper je partner, vader of grootvader in dat ontbijten moet.

Eet jij altijd ontbijt, of sla het (wel eens) over?

Bronnen artikel: canadianliving.com, livescience.com. Credits foto: Denna Jones via Flickr.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.