TOP
Health

Waarom je vitamine B nodig hebt en wat je dan kunt eten?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Stel, je bent (de laatste tijd) heel erg snel moe, futloos en snel geïrriteerd. ’s Ochtends is de wekker je grootste vijand, je collega’s kunnen beter niet tegen je praten voordat je 3 koffie op hebt, je sportschool abonnement begint stof te vangen, je neemt liever de lift dan de trap, ’s avonds plof je het allerliefste gewoon op de bank om tv te kijken en je kan niet wachten totdat je weer je bed in kunt kruipen. Krijg je dan wel genoeg vitamine B binnen? Is je huid er niet al te best aan toe en groeien je nagels voor geen meter? Eet je wel genoeg vitamine B? Deze vitamine is hartstikke belangrijk! Waarom je vitamine B nodig hebt en wat je dan kunt eten, vertel ik je in dit artikel. Lees maar mee…

Vitamine B helpt je lichaam om gezonde rode bloedcellen te produceren die we nodig hebben voor onze energie (B1 & B12). Bovendien is vitamine B nodig voor de productie van neurotransmitters, die weer ons humeur reguleren. Vitamine B beschermt ons immuunsysteem (B2), waardoor je minder snel ziek wordt en bovendien werkt het als anti-oxidant. B7 (biotine) zorgt voor gezond haar, gezonde nagels en huid en wordt ook wel de beauty vitamine genoemd. Als je zwanger wilt worden of bent, dan is B9, ook bekend als folium zuur, weer belangrijk. Want deze vitamine zorgt er onder andere voor dat je baby beschermd wordt tegen bepaalde afwijkingen en dit zuur helpt ook nog tegen depressies en geheugenverlies.

Je leest het al, vitamine B is ontzettend belangrijk en noodzakelijk. Je kunt vitamine B in supplement vorm slikken, maar je kunt het ook uit ‘gewone’ voeding halen. Het zit onder andere in:

  • Bladgroenten zoals spinazie, (knol)raap, boerenkool, broccoli, kool en sla.
  • Noten en zaden
  • Vlees en vis 
  • Gistextract zoals Marmite, maar dit is niet al te gezond aangezien het een smaakversterker is.

Als je een beetje gezond en gevarieerd eet, is het dus niet al te moeilijk voldoende vitamine B binnen te krijgen. Mocht je twijfelen dan kun je altijd supplementen bij slikken. Baat het niet, het schaadt ook niet!

Wist je dat vitamine B zo belangrijk voor je is en eet jij voldoende vitamine B?

Bronnen artikel: www.mylifeandkids.com, www.dailyburn.com, www.webmd.com
Foto credits: www.picjumbo.com

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

1 COMMENT
  • Kiss & Make-up
    5 jaar ago

    Ik neem voor de zekerheid extra vitamine B supplementen zodat ik er zeker voldoende van binnen krijg.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.