TOP
Waarom hete peper goed voor je is
Food Health

Waarom hete peper goed voor je is?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Houd jij van pittig eten? Gooi je het liefst een pepertje of wat rode pepersaus door je gerecht om het lekker spicy te maken? Bestel je bij de Indonees het pittigste op de kaart of drink je je Bloody Mary graag met een dubbele dosis Tabasco saus? Hartstikke goed bezig jij… rode, groene, gele of gewoon hete peper is gezond en om diverse redenen. Capsaïcine, de alkaloïde die verantwoordelijk is voor de pittige smaak in hete pepers, kan helpen tegen bepaalde ziektes. Pepers die capsaïcine bevatten zijn jalapenos, habaneros, cayenne, serrano, cherry pepers en zelfs paprika. Dan weet je dat alvast. Waarom hete peper goed voor je is? Daar ga ik je natuurlijk alles over vertellen…

Doorbloeding

Als je hete pepers eet, stimuleert de capsaïcine in de pepers je zenuwen zo dat je doorbloeding (nog meer) op gang komt. Dit werd ooit getest op ratten. De ratten uit een groep werden geïnjecteerd met capsaïcine en de andere groep kreeg een placebo. De bloedcirculatie bij de eerste groep bleek vele malen beter dan bij de placebogroep. Pepers zijn dus goed voor mensen met een hoge bloeddruk en voor mensen die gevoelig zijn voor hart- en vaatziektes.

Spijsvertering

Hete pepers zijn niet alleen goed voor de doorbloeding, ook je spijsvertering kan er baat bij hebben. In de traditionele geneeskunde werden scherpe kruiden ook al gebruikt om de spijsvertering op gang te brengen en obstipatie en andere problemen tegen te gaan. Goed voor je metabolisme dus! En omdat er veel anti-oxidanten in pepers zitten, worden de maag en ingewanden ook nog beschermd wat een gunstig effect heeft op je spijsvertering. Doordat je metabolisme omhoog gaat, verbrand je meer calorieën, zelfs als je helemaal niets doet. Tijdens je slaap bijvoorbeeld.

Cholesterol

Een andere manier waarop pepers je hartconditie en bloedcirculatie kunnen verbeteren, is door het reguleren van je cholesterol gehalte. Onderzoekers toonden aan dat capsaïcine cholesterol verlaagt. Een groep hamsters kreeg voedingsmiddelen te eten waarvan het cholesterol stijgt en kregen daarnaast ook hete pepers gevoed (ja, dat vind ik ook zielig klinken). Wat bleek? De capsaïcine elimineerde het overtollige cholesterol. Goed om te weten als jouw cholesterol gehalte nog wel eens in de rode cijfers wil lopen.

Kanker

Ik vind het altijd ontzettend gevaarlijk om dit punt te noemen, maar toch bleek uit diverse wetenschappelijke onderzoeken dat capsaïcine een rol speelt bij het voorkomen van kanker. Zo toonden onderzoekers aan dat capsaïcine er voor zorgt dat prostaat tumoren minder groeien. En in 1997 kregen voor een anti kanker onderzoek hamster tabak toegediend dat long tumoren veroorzaakte bij die beestjes (nog veel zieliger). Een groep kreeg daarnaast capsaïcine en de ander groep hamsters kreeg een placebo. Bij de capsaïcine groep groeide de tumoren in de longen veel minder snel.

Eetlust

Capsaïcine heeft invloed op de productie van het hormoon thyroïde. Dit hormoon zorgt weer voor de aanmaak van adrenaline en dopamine, de hormonen die je eetlust reguleren. Als je hete peper aan je maaltijd toevoegt eet je voldoende, maar zul je niet snel overeten. Handig om te weten, toch?

Uithoudingsvermogen

Dit punt hangt samen met de doorbloeding. Als je voedsel met veel capsaïcines eet, dan hou je het langer uit tijdens je work-out en het zorgt er ook nog eens voor dat je sneller herstelt. Dat komt omdat als de bloedcirculatie op gang wordt gebracht, je longen ook meer zuurstof krijgen. Bovendien wordt er meer zuurstof door het bloed opgenomen en sneller naar je organen gebracht.

Celbeschadiging

In een klein stukje hete peper zitten ontzettend veel anti-oxidanten, vooral carotenoïden en flavonoïdes. Deze stofjes helpen strijden tegen vrije radicalen die je cellen kunnen beschadigen. Overigens zijn deze vrije radicalen een van de grootste veroorzakers van kanker, dus dit punt hangt ook weer samen met dat gezondheidsvoordeel.

Vitamines

Hete peper is een rijke bron van vitamine A en C. Deze hebben een gunstig effect op het immuunsysteem en kunnen huidveroudering tegengaan.

En weet je wat? Er zijn nog veel meer gezondheidsvoordelen van peper op te noemen!

Voor wat inspiratie, deze gerechten bevatten hete peper:

En als je peper hebt gesneden, dan krijg je het ZO van je handen af.

Eet jij graag hete peper? Wist je dat het zo goed voor je is? Misschien kun je zelf nog redenen bedenken. Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

* Bronnen artikel: o.a. livestrong.com  & Naturalnews.com. Credits foto: © Jonathan Niederhoffer via Unsplash.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.