TOP
waarom zijn aardbeien gezond
Food Health

Waarom zijn aardbeien gezond?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Ze worden ook wel zomerkoninkjes genoemd en omdat de zomer bijna voor de deur staat, is het wel eens tijd voor een speciaal artikel gewijd aan de Koninkjes van de Zomer: de aardbeien. Want…ze zijn niet alleen ontzettend lekker bij het ontbijt, als tussendoortje, door je salade of als aardbei op de taart bij je dessert, ze zijn ook nog gezond! Waarom zijn aardbeien gezond? Ik geef je 9 redenen om naar de groenteboer te fietsen en wat extra bakjes in te slaan. Overigens is de kans groot dat je al aardbeien in huis hebt, want aardbeien staan in de top 5 meest gegeten fruitsoorten in Nederland…

Vitamine C

Er zit enorm veel vitamine C in aardbeien. De kiwi bevat het meeste vitamine C en op een goede tweede plaats komt de aardbei. Vitamine C is belangrijk voor je immuunsysteem, maar ook voor je huid en haar. Het is namelijk een anti-oxidant.

Afvallen

In aardbeien zitten weinig calorieën. Een schaaltje van zo’n 100 gram bevat maar zo’n 29 kilocalorieën. Bovendien zit er in dat schaaltje van 100 gram al de helft van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid fruit.

De zomerkoninkjes kunnen helpen om gezond vet kwijt te raken. Aardbeien bevatten dan wel weinig calorieën, ze beschikken wel over een hoge voedingswaarde. Bovendien bevatten ze veel vezels die je helpen een hongergevoel te voorkomen en deze versnellen je stofwisseling (door het eetlust opwekkende hormoon ghreline te verminderen). Daarnaast zit er veel water in de rode (of witte, of paarse vruchtjes).

Korte termijngeheugen

Aardbeien bevatten anthocyanen. Dat zijn kleurstoffen die zitten in rode en blauwe fruitsoorten. Deze kleurstoffen kunnen hersenfuncties (waaronder het korte termijn geheugen) verbeteren.

Hart & Bloedvaten

Diezelfde anthocyanen die zijn ook goed voor je hart en bloedvaten. Een studie toonde aan dat de kans op een hartaanval met een derde verlaagd kan worden als mensen 3 porties aardbeien per week eten. Een regelmatige inname van anthocyanen verbeteren ook hartfuncties.

In aardbeien zit ook polyfenol. Deze stof kan de bloeddruk verlagen en het ontstaan van bloedproppen voorkomen, doordat het het opstapelen van bloedplaatjes tegengegaat. Op die manier kunnen aardbeien ook de kans op hart- en vaatziekten verminderen.

Foliumzuur

Naast vitamine C zit er in aardbeien ook foliumzuur. Dit zuur wordt ook wel vitamine B11 genoemd en is heel belangrijk als je zwanger bent. Een tekort aan foliumzuur kan onder andere een schisis bij het ongeboren kindje veroorzaken. Het is alleen al daarom belangrijk voor de vroege ontwikkeling van ongeboren kinderen. Daarnaast zorgt foliumzuur voor de groei van het lichaam en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen.

Kalium

Ook zijn aardbeien een bron van kalium. Kalium is belangrijk voor een goede bloeddruk en het reguleren van de vochtbalans in het lichaam. Daarnaast zorgt het voor een goede spiersamentrekking en geleiding van de zenuwprikkels.

Allergieën en astma

Aardbeien bevatten veel quercetine. Deze stof werkt ontstekingsremmend en kan allergieklachten, zoals brandende ogen en een lopende neus, verminderen. Let op: Er zijn ook mensen juist allergisch voor aardbeien. Dan werken aardbeien dus niet zo ontstekingsremmend.

Gezichtsvermogen

Als je graag aardbeien eet, heb je een verminderde kans op een vertroebeling van de ooglens, oftewel staar. De anti-oxidanten in aardbeien kunnen staar helpen voorkomen. Bovendien kan de grote hoeveelheid vitamine C die in aardbeien zitten, bijdragen aan de gezondheid van het hoorn- en netvlies.

Er is zelf een onderzoek geweest dat een bepaalde ziekte (maculadegeneratie) die kan zorgen voor verlies van het gezichtsvermogen, minder wordt als je regelmatig zomerkoninkjes verorbert.

Gezonde huid

Je las het ook al bij het punt vitamine C, maar aardbeien kunnen zorgen voor een gezonde en jong uitziende huid. De vitamine C in aardbeien zorgt voor de aanmaak van collageen waardoor je huid elastischer blijft.

Aardbeien zijn rijk aan ellaginezuur en dit heeft ook een duidelijk effect op de huidconditie. Onderzoekers in Korea ontdekten dat deze stof de ontwikkeling van rimpels kan tegengaan. Ellaginezuur beschermt de elastische vezels in de huid, waardoor deze niet gaat verzakken.

Zoals je wellicht wel weet, zijn aardbeien erg teer, waardoor ze snel kneuzen en schimmelen. In de ijskast kun je aardbeien 1 tot 3 dagen bewaren en op een koele plek buiten de ijskast maar één dag. Als je ze aardbeien laat invriezen, dan kun je ze wel acht maanden tot een jaar bewaren. Omdat ze over het algemeen niet erg groot zijn, ontdooien ze ook snel. Bovendien is bevroren fruit net zo gezond. Je houdt ze het langst goed door ze met kroontje en onafgedekt te bewaren.

Ik schreef het hierboven al, maar er zijn ook mensen die allergisch zijn voor aardbeien. Een kleine disclaimer: Voor hun zijn aardbeien dus niet zo gezond. Daarnaast is het beter er ook weer niet AL te veel van te eten, want ze bevatten wel fructose en een overschot aan fructose (is gewoon suiker) en dat is niet gezond. Dagelijks een portie aardbeien kan natuurlijk helemaal geen kwaad.

Ben jij ook zo dol op aardbeien? Wat is jouw favoriete zomerfruit? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

* Bronnen artikel: o.a. health.com  & gezondheidsnet.nl. Credits foto © Danielle MacInnes via Unsplash.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.