TOP
voedingsmiddelen waar je blij van wordt
Food Health

10 voedingsmiddelen waar je blij van wordt

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Sommige mensen worden blij van een ijsje. Of van chocola, of van pizza, of van wodka, ik zeg maar wat. Dat komt omdat we die voedingsmiddelen lekker vinden en daarom worden we gelukkig van dat eten of drinken. En van wodka word je aangeschoten, dat is voor veel mensen hetzelfde als blij, maar dat terzijde. Weet je dat er voedingsmiddelen zijn waarvan je humeur echt en boost kan krijgen? Voedingsmiddelen waardoor je hersenen bepaalde stofjes (dopamine & serotonine) gaan aanmaken waar we vrolijk door worden? Handig om te weten toch? Voor als je even in de put zit of wel een oppepper kunt gebruiken? Vandaag lees je hier 10 voedingsmiddelen waar je blij van wordt. Kijk en lees je mee?

1. Radijsjes

Radijsjes? Ja hoor, die kleine rode scherpe groentjes, die zorgen ervoor dat de hersenen stante pede dopamine en norepinefrine oftewel noradrenaline gaan aanmaken. Die laatste kan zorgen voor een euforisch gevoel.

2. Walnoten & Lijnzaad

In noten en zaden zit veel alpha-linoleenzuur en walnoten en lijnzaad zijn de absolute winnaars als het gaat om dit stofje. Als je hier een tekort aan hebt, dan maken de hersenen weinig dopamine en serotonine aan. Dopamine zorgt voor een blij gevoel en serotonine remt gevoelens van woede en agressie. Eet je ’s ochtends yoghurt of kwark? Gooi er dan gerust een handje walnoten of lijnzaad doorheen. Of eet Dadeltaart met noten of Overnight Oats.

3. Kokkels & Mosselen

Voor mij persoonlijk is dat goed nieuws, want ik ben dol op Pasta Vongole. In kokkels zit veel vitamine B12; als je een tekort hebt aan deze vitamine dan kan dat een depressie tot gevolg hebben. De hersenen hebben B12 nodig om dopamine en serotonine te maken. Dat zijn dus de stofjes waar we blij van worden. Het is bewezen dat mensen die depressief zijn soms een vitamine B12 tekort hebben en dus extra veel van deze vitamine moeten binnen krijgen. Zelfs kokkels of mosselen in blik zijn dan goed om te eten. Denk aan bijvoorbeeld mosselsoep uit blik. Maar beter is het om gewoon een lekkere pan verse mosselen of een heerlijke Pasta Vongole op tafel te zetten.

4. Koffie

Onderzoek toont aan dat vrouwen die twee tot drie kopjes koffie (met cafeïne) per dag drinken 15% minder kans op een depressie hebben. Te veel koffie is echt niet goed voor je, want koffie onttrekt vocht, dus drink er dan veel water bij, maar tegen een depressie werkt het dus wel. Vrouwen die vier of meer koppen koffie drinken hebben 20% minder kans op een depressie! Hoe dat komt? Door de cafeïne. Dat is namelijk een soort drugs (niet zo schadelijk, wel verslavend) en zorgt ervoor de hersenen binnen een half uur dopamine en serotonine gaan afgeven.

5. Oesters

In bijna geen enkel voedingsmiddel zit zo veel zink als in oesters. Zink is een soort natuurlijk antidepressivum en als je zink levels te laag zijn, kun je ook angstig worden. Ongeveer 8 gemiddelde oesters bevatten al een aanzienlijke dosis van 52 mg zink.

10 voedingsmiddelen waar je blij van wordt
6. Granaatappel

Niet alleen zit granaatappel boordevol anti-oxitanten, het sap van deze vrucht zorgt dat je bloeddruk verlaagd wordt wat er weer voor kan zorgen dat je ontspant. Onderzoek toont aan dat mensen die twee weken lang een glas granaatappelsap per dag dronken minder last hadden van angsten en depressieve gevoelens. Deze Couscous Granaatappelsalade met Pecannoten en Feta is een lekker recept waar granaatappel in zit.

7. Yoghurt & Kefir

Gekweekte zuivelproducten verhogen de mate aan probiotica bacteriën in je darmen. Deze zorgen voor een goede balans in je spijsverteringskanaal en zorgen er op die manier ook voor dat je minder stress ervaart. Om het heel simpel te zeggen: Je darmen en je hersenen communiceren namelijk met elkaar en als je darmen relaxt zijn dan geven je hersenen een signaal af, dat je kunt ontspannen. Als je yoghurt of kefir koopt, check dan de verpakking of er probiotica of levende actieve culturen in zit.

8. Shiitake

In deze vleesachtige paddenstoel zit veel magnesium en selenium. Deze stoffen hebben beiden gunstige invloed op je humeur. Magnesium staat sowieso bekend om het verminderen van stress en het ontspannen van je spieren.

9. Chocola

De lekkernij die veel mensen het allerlekkerst vinden en waar veel mensen zelfs aan verslaafd zijn: Chocola. Maar daar is dus een duidelijke reden voor; in chocola zitten verschillende stoffen zoals bijvoorbeeld polyfenol waar je blij van wordt. Polyfenol kan ongeveer hetzelfde effect op mensen hebben als marihuana. Let wel, hoe donkerder en puurder de chocola hoe beter, want daar zit meer polyfenol in. Een gezonde chocolade milkshake is bijvoorbeeld altijd een goed idee.

10. Abrikozen

In deze zomerse vrucht zit veel vitamine B6. Daarvan is bewezen dat het depressies vermindert bij senioren. Maar ook voor de ‘jongeren’ is de abrikoos een goed stuk fruit. Het bevat namelijk de anti-oxidanten bèta-caroteen en Luteïne, Zeaxanthine en deze kunnen er allemaal voor zorgen dat je blij wordt.

Een fijn lijstje bij elkaar toch?

Welke van deze voedingsmiddelen vind jij het lekkerst? En welk eten of drinken word jij zelf heel blij van? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Als je dit artikel interessant vond om te lezen, dan vind je dit wellicht ook boeiend?

Bronnen artikel: o.a. prevention.com, wikipedia en webmd.com. Credits foto’s: radijsjes > Sponchia, oesters > giuseppesferratore, beiden via Pixabay.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

2 COMMENTS

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.