TOP
voedingsmiddelen voor een goede nachtrust
Food Health

10 voedingsmiddelen voor een goede nachtrust

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Geen idee hoe het bij jullie zit, maar ik heb altijd banen gehad waarbij het aan het eind van het jaar nog even aanpoten was. En dat is nu niet anders. ‘Ben ik dit niet vergeten? Heb ik X wel op tijd terug gemaild? Wat moet ik allemaal nog kopen voor Kerst’. Dat zijn nog wel eens vragen die door mijn hoofd schieten als ik in bed lig en probeer te slapen. Ik ben dus inmiddels wel toe aan een winterslaap. Waarom ben ik geen bruin beertje of zo? Die kunnen echt probleemloos een paar maanden slapen, toch? Wat zouden die eten? Is er dan eten waar je goed beter door slaapt? Ja dat is er! Ik ging op onderzoek uit en vond 10 voedingsmiddelen voor een goede nachtrust. Voedingsmiddelen waar je slaperig van wordt. Hoe fijn is dat? Ben je benieuwd welke het zijn? Ik ga het je vertellen… lees je mee?

1. Kersen

Kersen zijn een van de enige natuurlijke voedingsmiddelen waar melatonine in zit. Zoals je wellicht wel weet, is dat een stofje dat ervoor zorgt dat je biologische interne klok goed werkt. Het helpt bijvoorbeeld ook goed tegen een jet lag.

Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat volwassen die last hadden van chronische insomnia door het drinken van twee glazen kersensap per dag, beter en regelmatiger konden slapen.

Het is niet echt een winterfruit, maar in de diepvries van elke zichzelf respecterende supermarkt, kun je ze nog gewoon vinden. En ja, dat is even gezond, zo niet gezonder.

2. Melk / Yoghurt / Kwark

Als ik vroeger niet goed kon slapen, dan maakte mijn moeder een glas warme melk met honing voor me klaar. Eigenlijk hield ik niet van melk, maar door de honing vond ik het wel lekker. Ik zou, volgens mijn moeder, in slaap vallen door de melk. Ik dacht altijd dat dat een Klazien uit Zalk wijsheid was, maar het blijkt toch te kloppen. Melk producten bevatten veel calcium en een tekort aan calcium zorgt ervoor dat je moeilijk in slaap kunt komen. Door het drinken van bijvoorbeeld melk, vul je dat mogelijke tekort meteen aan.

Bovendien bevatten melkproducten het aminozuur tryptofaan, een voorloper van serotonine. En sommige onderzoekers denken dat tryptofaan en serotonine en onderen voor zorgen dat je makkelijker in slaap valt.

3. Jasmijn Rijst

Ik vond het ook wat gek, toen ik het er tussen zag staan, maar het komt toch echt overal terug. Vooral omdat jasmijn thee net zoals groene thee theïne bevat en je daar dus wakkerder van wordt.

Jasmijn rijst scoort hoog op de glycemische index, wat betekent dat het lichaam er langzaam over doet het te verteren en geleidelijk glucose afgeeft aan de bloedbaan. Onderzoekers kwamen erachter dat als je 4 uur voordat je gaat slapen jasmijn rijst eet, je twee keer zo snel in slaap valt. Ze denken dat dat komt omdat voedingsmiddelen met een hoge glycemische index er voor zorgen dat er meer tryptofaan wordt aangemaakt.

4. Volkoren granen

En dan vooral die granen die complexe en langzame koolhydraten bevatten, zoals quinoa, bulgur, gerst en boekweit. Deze granen bevatten namelijk veel magnesium. Magnesium zorgt er o.a. voor dat je spieren ontspannen. Heb je een magnesium tekort dan slaap je onrustiger en word je eerder wakker tussendoor. Je kunt magnesium natuurlijk ook als supplement slikken, maar als je voldoende complexe granen eet, is dat niet nodig.

voedingsmiddelen voor een goede nachtrust: vis

5. Vis

In de meeste vis, en vooral in zalm, heilbot en tonijn, zit ontzettend veel vitamine B6. Deze vitamine is nodig voor je melatonine productie.

6. Bananen

Bananen staan er bekend om dat ze boordevol potassium en magnesium zitten. Beide mineralen zorgen ervoor dat je spieren ontspannen. Net als vis zijn bananen een goede bron voor vitamine B6.

7. Boerenkool

Dat er in melk producten veel calcium zit, dat weten we allemaal. Maar in groene bladgroenten zoals boerenkool bevatten ook een gezonde dosis calcium. Zoals hierboven ook al verteld, zorgt een calcium tekort ervoor dat je moeilijk in slaap kunt komen.

8. Kalkoen

Ik vertelde het vorig jaar ook al in mijn artikel met tips om kerststress te voorkomen; kalkoen bevat net als melk tryptofaan. Dat is een stofje waar je relaxed en slaperig van wordt. Dus kalkoen op het menu is geen slecht idee, als je goed wilt slapen.

9. Kikkererwten

Goed nieuws voor de liefhebbers van humus of geroosterde kikkererwten! Net als vis en bananen, zorgen kikkererwten ervoor dat je genoeg vitamine B6 binnenkrijgt en dat zorgt er dus voor dat je melatonine aanmaakt.

10. Zoete Aardappel

Nog een voedingsmiddel dat vol met potassium zit; de zoete aardappel. Bovendien bevat deze aardappel de complexe koolhydraten waardoor je beter kunt slapen. Deze late night snack kan dus best! 😉

En zo zijn er natuurlijk nog best veel voedingsmiddelen op te noemen die zorgen voor een goede nachtrust.

Kun jij zelf voedingsmiddelen noemen waar je slaperig van wordt? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Als je dit artikel interessant vond om te lezen, dan vind je dit wellicht ook boeiend?

Bronnen artikel: o.a. health.com en eatingwell.com. Credits foto’s: kersen > DGlodowska via Pixabay, vis > zelf gemaakt.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.