TOP
voedingsmiddelen voor een mooie zongebruinde huid
Beauty Food Health

10 voedingsmiddelen voor een mooie zongebruinde huid

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Huh? Wat is dat nou? Zon is toch helemaal niet goed voor je huid? Jawel hoor! Maar alles met mate. De vitamine D is juist best wel goed voor je en als je je huid goed insmeert en voorbereidt op de zon, is er niets aan het handje. Dat voorbereiden op de zon kun je ook doen door bepaalde voeding te eten of te drinken. Bepaalde voedingsmiddelen zorgen er namelijk voor dat je huid zonnestralen goed kunnen verwerken en er zijn ook voedingsmiddelen waardoor je juist eerder verbrandt (en dat moeten we niet hebben natuurlijk). Benieuwd naar de 10 voedingsmiddelen voor een mooie zongebruinde huid? Ik ga je ze vertellen…

1. Wortels

Je weet waarschijnlijk al dat wortels goed voor je huid zijn vanwege de anti-oxidanten die ze bevatten. Maar wist je ook dat zonnebrandproducten alpha-caroteen uit wortels gebruiken om je huid mooier en beter te laten bruinen? Vooral als je wortels rauw eet, doen ze je teint veel goeds.

2. Water

Water komt altijd weer terug in deze lijstjes. Water is namelijk bijna overal goed voor. Ook voor je huid als je gaat zonnen (en ook als je niet gaat zonnen trouwens). Je lichaam bestaat voor 60 procent uit water en de huid is een van de grootste organen van het lichaam. Om gehydrateerd te blijven, is het dus belangrijk goed te drinken. Als je te weinig vocht binnen hebt gekregen en je gaat de zon is, droogt je huid uit van de zon in plaats van dat ‘ie juist die mooie glow krijgt. Als je in de zon zit, is het belangrijk om elke 20 minuten water te drinken.

3. Spinazie

Ook spinazie bevat veel anti-oxidanten en beta-caroteen. Dat is goed voor je ogen, maar het houdt ook je huid mooi en zorgt dat ‘ie op een mooie manier bruin wordt in de zomer.

4. Mango

Vitamine A is een belangrijke vitamine voor je huid en zorgt ervoor dat je huid een mooi gezond kleurtje krijgt in plaats van te verbranden. Bovendien zorgt het ervoor dat je huid effectief kan herstellen. Van alle fruitsoorten bevat mango het meeste vitamine A. Dus als je op een tropische bestemming bent en je krijgt mango bij het ontbijt, dan zou ik nog maar een extra portie opscheppen :).

5. Eieren

Ook eieren bevatten veel vitamine A. Vooral het eigeel van biologische eieren zit er vol mee.

6. Tomaat

Je had het al kunnen lezen in het artikel over voedingsmiddelen voor een mooie huid. Tomaten bevatten het anti-oxidant lycopeen. Dit anti-oxidant wordt opgeslagen in het vet dat net onder de huid ligt en het zorgt voor die goeden gloed op je huid als je mooi bruin geworden bent. Daarnaast beschermt het tegen de vrije radicalen die rimpels veroorzaken.

7. Abrikozen

In abrikozen zitten veel carotenoïden (net zoals in wortel, dat verklaart de oranje kleur ook). Carotenoïden zijn natuurlijke pigmenten die de kleur van je huid kunnen veranderen en verantwoordelijk zijn voor een gezonde bruine teint. Daarnaast bevatten ook abrikozen veel anti-oxidanten.

8. Olijfolie

Voor een mooie tint zorgt olijfolie niet, maar het houdt wel je kleur en de conditie van je huid in stand. Olijfolie is goed voor een mooie gehydrateerde en huid die goed gevoed is van binnen uit. Het houdt de huid zacht en soepel. Niet voor niets hebben veel Mediterrane vrouwen nog een mooie huid!

9. (Witte) Kaas

Nou zal je wellicht verbaasd zijn, maar kaas bevat veel selenium en selenium beschermt de huid tegen verbranden. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat je huid langzamer kleurt en het remt de huidveroudering omdat de vrije radicalen in je lichaam afbreekt. Vooral witte kaas bevat veel selenium. Kies dus eerder voor mozzarella of feta, dan voor een oude kaas.

10. Perziken en Pruimen

Allebei deze soorten fruit bevatten veel vitamine A en carotenoïden. Ze zijn beiden goed in het afbreken van vrije radicalen en gaan rimpels en celbeschadiging door de zon tegen.

Was jij op de hoogte an het effect van deze voedingsmiddelen op de huid als je gaat zonnen? Misschien weet je zelf nog een voedingsmiddel te noemen? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

* Bronnen artikel: o.a. naturalon.com, huffingtonpost.com & shape.com.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

3 COMMENTS
  • Aneta
    3 jaar ago

    Deze tips ga ik onthouden voor als ik straks in de zon lig te bakken. Maar (witte) kaas? Hihihi grappig. ik zie dat je je layout hebt veranderd. Super mooi en heel strak. Ik zat een week geleden ook te stoeien met zo’n soort gelijke layout maar het is iets anders geworden. Ook blij mee!

  • Kiss & Make-up
    3 jaar ago

    Oh da’s goed nieuws voor mij want ik vreet al die dingen met de kilo! Behalve olijfolie dan.

  • Ik wist het alleen van de wortels. De rest was mij niet bekend. Leuk lijstje weer!

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.