TOP
voedingsmiddelen droge huid
Beauty Food

Last van een droge huid? Deze 10 voedingsmiddelen kunnen daar tegen helpen!

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Het is koud buiten, de verwarming staat aan, de lucht in huis is wat droger en je bodylotion is niet aan te slepen. Je blijft maar smeren en je huid lijkt alleen maar droger te worden. Dat ziet er niet flatteus uit, al die schilfers en toestanden, bovendien jeukt het en voelt het niet okay en trekkerig aan. Bij mij moeten mijn schenen en ellebogen het vaak ontgelden. Echt een van de nadelen van de winter, vind ik het: een droge huid. Gelukkig valt er in de meeste gevallen wat aan te doen. Je kunt smeren, maar je kunt ook van binnenuit je huid voeden. Last van een droge huid? Deze 10 voedingsmiddelen kunnen daar tegen helpen! Klinkt bovenstaand verhaal je bekend in de oren. Stay tuned… ik vertel je wat je kunt eten/drinken!

1. Water

Dat spreekt natuurlijk wel een beetje voor zich. Water hydrateert je lichaam en dus ook je huid. Het is altijd goed om genoeg water te drinken. Ook weer niet te veel, maar gewoon voldoende en/of net iets meer dan dat.

2. Vette vis

Zalm, haring, makreel, sardientjes, ansjovis en alle andere vette vissoorten, ze doen wonderen voor je huid. Deze vissoorten bevatten veel Omega-3 vetzuren en die zorgen ervoor dat je huid wordt beschermd tegen zonnebrand. Bovendien gaan ze ontstekingen tegen en zorgen ze ervoor dat je huid goed gehydrateerd wordt. Sommige soorten vette vis bevatten ook selenium, dat er onder andere verantwoordelijk is voor het elastine gehalte in je huid. Elastine houdt je huid soepel, zacht en strakker.

3. Avocado

Avocado is een bron van vitamine C en E en bepaalde vetten die zorgen dat het vocht in de huid behouden blijft.

4. Olijfolie

Olijfolie zit tjokvol vitamine E en goede vetten die je huid van binnen en van buiten hydrateren. Olijfolie is het middel bij uitstek om van je droge huid af te komen en het kan ook nog eens helpen tegen eczeem.

5. Oranje en gele groentes & fruit

Waarom oranje en gele groentes? Nou… omdat die bètacaroteen bevatten en laat die provitamine er nou net bekend om staan dat die fantastisch voor je huid is. Het is een anti-oxidant die ervoor zorgt dat droge huid weer gehydrateerd wordt en je huid beschermd wordt tegen de zon en andere schadelijke invloeden van buitenaf. Ook gaat bètacaroteen vroegtijdige veroudering van de huid tegen. (Je huid rimpelt o.a. omdat ‘ie droger wordt). Bovendien bevatten veel oranje en gele groentes ook vitamine A en C. Deze vitamines zorgen ervoor dat celweefsel hersteld kan worden en soms zijn ze ook verantwoordelijk voor de productie van collageen.

Als je de groentes kookt, blijft het meeste bètacaroteen behouden.

Oranje en gele groentes zijn bijvoorbeeld zoete aardappel, wortel, paprika, pompoen, abrikozen, mango en papaya.

6. Spinazie en andere donkergroene bladgroentes

In spinazie en andere donkergroene bladgroentes zoals bijvoorbeeld boerenkool bevatten ontzettend veel ijzer, Omega-4 vetzuren en vitamine A, B en E. Al deze stoffen samen beschermen de huid en verbeteren je immuunsysteem. Daarnaast zorgen de fytochemicaliën en het foliumzuur in deze groentes ervoor dat je huid voldoende hydratatie krijgt en gezond blijft.

Stomen zorgt ervoor dat de meeste voedingswaarden in de groentes blijven of je eet het gewoon lekker rauw.

7. Tropisch fruit

Fruit eten, en vooral fruit dat voor een groot gedeelte uit water bestaat, is een fantastische manier om je huid te hydrateren en helpt ook nog eens je huid te beschermen. In het meeste fruit zit veel vitamine A en C en veel anti-oxicanten die de huid voeden, collageen productie stimuleren en de huid soepel en stevig houden.

Meloen, mango, ananas, aardbeien, sinaasappels, frambozen, bosbessen, watermeloen, grapefruit, het zijn allemaal vruchten die vol met zogenaamde skin boosters zitten.

8. Noten en zaden

Power food to the rescue! Omega-3 vetzuren, vitamine A, B en E, goede vetten en mineralen en ook nog eens bommetje vol met anti-oxidanten, dat zijn noten en zaden. Ze hydrateren je huid, zorgen voor elasticiteit van je huid, het regenereren ervan en ze beschermen tegen vervuiling en UV stralen. Ze versterken de barrière van de huid. Lijnzaad bevat ook nog eens Omega-6 dat kan helpen de huid sneller te laten herstellen.

Amandelen, walnoten, lijnzaad, zonnebloempitten, hazelnoten, pistache, pompoenpitten, zijn de beste varianten om te eten voor je huid.

9. Eieren

In eieren zitten veel proteïnes. Deze helpen bij het herstellen van cellen. Bovendien bevatten eieren zwavel en luteïne, dat helpt bij hydratatie van de huid en het elastisch houden ervan. Je kunt ei ook als masker op de huid aanbrengen. Ze werken dus van binnen- en van buitenuit hydraterend op de huid.

10. Komkommer

In komkommer zit ontzettend veel water en ja, water hydrateert. Bovendien bevat komkommer vitamine A en C dat helpt de huid te verzachten en schade herstelt. Bovendien helpt de komkommer de elasticiteit van de huid te verbeteren.

Tot zo ver de 10 voedingsmiddelen die een droge huid tegengaan.

Welke van deze voedingsmiddelen eet/drink jij zelf graag? Heb je last van een droge huid in de herfst en winter? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Bronnen artikel o.a. Aol.com & Bustle.com. Foto © Olga Rosi via Shutterstock.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

5 COMMENTS
  • YuStSoMe
    3 jaar ago

    Ik eet veel eiwitten en smeer veel olie, groene groentes… behalve fruit. Echter… ik drink te weinig. Serieus ik heb geen dorst. Dus daar moet ik soms tegen mijn zin in aan werken.

  • Denise
    3 jaar ago

    Een droge huid… pfff. Vooral mijn rug is het ergst. Dat jeukt, het trekt, het is geïrriteerd… Overal plekken die helemaal wit/rood zijn van irritatie of schilfers. Ik word er helemaal gek van. Het gekke is dat ik de hele dag door water drink. Ik ga je tips uitproberen! Dankjewel voor het delen.

  • Loes Hofstede
    3 jaar ago

    Ik heb heel plaatselijk last van een droge huid. Rondom mijn mond en op mijn oogleden is het heel erg, en ook mijn benen, de achterkant van mijn bovenarmen (als je snapt wat ik bedoel) en zijn heel droog. Ik smeer me suf met allerlei (lekkere) middeltjes. Nooit geweten dat er zoveel voedingsmiddelen goed zijn voor je huid. Eigenlijk wel logisch natuurlijk. Water probeer ik veel te drinken, maar dat vind ik in de winter wel lastiger dan in de zomer. Zelf hou ik heel erg van zalm, maar helaas eten we dat bijna niet, omdat manlief het echt heel vies vindt.

  • Ik heb gelukkig niet snel last van een droge huid, behalve mijn handen. Dus de potten handcreme staan bij al her en der. Goede tips overigens, dat van de groene groentes wist ik inderdaad nog niet

  • marije
    3 jaar ago

    Ik ben dit jaar extra vroeg begonnen met smeren en merk wel dat dat echt heeft geholpen om te voorkomen dat ik met een droog vel rondloop. Maar daarnaast drink ik ook veel water, eet noten/ avocado/ vette vis/ spinazie/ oranje fruit en eieren. Dus in combinatie met elkaar zal dat allemaal helpen.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.