TOP
voedingsdagboek inspiratie
Column Health

Fit by Fie: Voedingsdagboek Inspiratie

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Een keer in de vier weken lees je op Dejlig de column Fit by Fie van Sophie Uljee (Personal Trainer). Vandaag in al weer de 15e editie van deze Fit by Fie geeft Sophie je Voedingsdagboek Inspiratie. Een hele tijd geleden deelde Sophie ook al eens haar eetdagboek, maar omdat ze inmiddels heel anders traint en dus ook anders eet, leek het haar leuk haar voedingspatroon opnieuw met je te delen. Misschien werkt het inspirerend?

Voedingsdagboek Inspiratie

Allereerst wil ik jullie allemaal een heel gelukkig, gezond en fit 2016 toewensen! De feestdagen zijn voorbij gevlogen en het normale leven is weer begonnen. Een nieuw jaar om je dromen waar te maken en te doen waar je in 2015 niet aan toe kwam. Voor mij is het vooral doorgaan waar ik gebleven was. Goede voornemens zijn aan mij niet besteed omdat ik niet hou van het uitstellen van mijn doelen. Ik leef nu en iedere dag is voor mij weer een nieuwe kans om sterker, fitter en gelukkiger te worden… Voor jou kunnen goede voornemens misschien wel heel goed werken. Het kan een fijne motivatie zijn om te starten met een nieuwe gezondere levensstijl.

Van Karen kreeg ik te horen dat mijn voedingsdagboek van vorig jaar april nog steeds erg goed gelezen wordt. Het leek mij dan ook leuk om voor jullie opnieuw een voedingsdagboek bij te houden ter inspiratie voor 2016. Ik heb mijn training flink omgegooid sinds april en heb daar mijn voeding ook op aangepast. Ik train 5-6 dagen per week en deze trainingen bestaan voornamelijk uit kracht en interval training. Mijn calorieën en macro’s (koolhydraten, eiwitten en vetten) houd ik bij in een fitness tracker en ik probeer dagelijks zo rond de 1700 kcal uit te komen.

’s Ochtends:

Ik sta meestal rond een uur of 07:30 naast mijn bed en sla mijn ontbijt vrijwel nooit over. Voordat ik hieraan begin drink ik 2 glazen water en neem ik mijn supplementen. Een multivitamine, visolie, vitamine D en BCAA’s (essentiële aminozuren voor herstel en spieropbouw). Mijn ontbijt is eigenlijk vrij saai. Ik eet een bakje kwark +- 250 gram met een schep whey proteïne. Deze proteïnen hebben een vanille smaakje en maken mijn kwark dus een stuk lekkerder. Daarnaast nog een appeltje met kaneel. En koffie!!! Ik ben zo gek op koffie… Het liefst zou ik het de hele dag drinken, maar ik hou het bij maximaal 2 kopjes per dag anders sta ik te stuiteren.

Ochtend tussendoortje:

Soms heb ik nog behoefte aan iets kleins tussen mijn ontbijt en lunch. Vooral wanneer ik ‘s ochtends hard heb getraind. Een rijstwafel met kipfilet of hüttenkäse is altijd een goede keuze. Pindakaas is ook favoriet! Vooral met een lepel uit de pot. Sssssstttt niet verder vertellen.

Lunch:

Waar ik mee lunch verschilt per dag. Meestal is het een linzen of kikkererwten salade met gerookte kip of tonijn, cherry tomaatjes, champignons, courgette en waar ik op dat moment dan ook trek in heb. Omdat ik veel en hard train probeer ik per dag zo’n 2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht te consumeren. Geloof mij, dit is niet zo makkelijk als het lijkt. In een gekookt eitje zit maar 8 gram eiwit dus dat zijn heeeeeel veel eitjes om aan mijn doel te komen. Niet zo gezond! Daarom eet ik veel kip, peulvruchten, tonijn, kwark, ei en daarnaast wat extra proteïnen rijke supplementen.

Als ik weinig tijd heb eet ik gewoon een paar rijstwafels met mager beleg. Kipfilet, kalkoen, rosbief, Hüttenkäse, een gekookt eitje of smeerkaas bijvoorbeeld. Daarnaast eet ik ook altijd wat rauwkost. Rode paprika eet ik het liefst. Die zit binnen no time in mijn holle kies. Er zijn slechtere gewoontes, haha…

Middag tussendoortje:

Als ik thuis kom uit mijn werk heb ik altijd enorm veel honger. Best lastig om dan niet te gaan snaaien. Meestal eet ik een paar augurkjes gerold in plakjes kipfilet of een paar Snack a Jacks cocos-chocola smaak. Één tip: NIET AAN BEGINNEN!!! Wat zijn die lekker zeg. Met 62 kcal per wafel een prima tussendoortje. Voor de voedingsstoffen hoef je het echter niet te eten.

Avondeten:

Rond een uur of 20:00 is het tijd voor het diner. Hier zit bij mij over het algemeen veel variatie in. Ik eet in de avond meestal koolhydraat-arm omdat ik me hier het lekkerst bij voel. Dit komt vaak neer op veel groenten met een stukje vlees (kip) of vis. We hebben een superhandig stoommandje (te koop bij de toko) om de groenten te stomen. Echt een aanrader want je groentes blijven veel knapperiger! Voor mijn vriend maken we er af en toe nog wat rijst of pasta bij, maar ook hij begint zich steeds beter te voelen bij een koolhydraat-arme maaltijd in de avond. Een grote salade of groenten omelet vind ik trouwens ook heerlijk.

Avond tussendoortje:

’s Avonds voor de tv eet ik af en toe nog een eiwitreepje of een paar medjoul dadels als dat binnen mijn energiebehoefte past. Ook eet ik wel eens wat fruit in de avond.

That’s it! Zo zie je maar weer, het is echt geen rocket science. Gewoon logisch nadenken en vooruit plannen. Onthoud wel dat iedereen verschillend is en dat dit eetpatroon dus niet voor iedereen werkt. Experimenteer en ga op zoek naar een eetpatroon dat past bij jouw lijf en behoefte. Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren en dat in 2016 al je dromen uit mogen komen.

Zet hem op!!!

Heb je nog vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!

Liefs Fie

Wil je meer updates van Sophie zien? Je kunt haar ook volgen via Instagram.
Credits foto: Andy333 via Pixabay.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

«

»

3 COMMENTS
  • Kiss & Make-up
    4 jaar ago

    Ik heb nog nooit een voedingsdagboek bijgehouden, maar da’s vooral omdat ik op ’t einde van de dag wel vrij goed kan zeggen wat er allemaal mijn mond is ingegaan op een dag. Tot nu toe heb ik bijvoorbeeld ontbeten met havermout met kaneel en gezoete yoghurt, in de voormiddag heb ik zes (oops) pralines gegeten en nu sta ik op ’t punt om te lunchen.

    Als je caloriëen telt lijkt het me dan weer wel handig om echt alles gedetailleerd op te schrijven.

  • Sophie
    4 jaar ago

    Hi Sunny mama,

    Ik maak op zondag vaak een grote linzensalade zodat ik hier maandag en dinsdag mee kan lunchen. Broccoli met kip en ei komt ook nog weleens voorbij. Het kost iets meer voorbereiding maar uiteindelijk geeft het juist heel veel rust om vooruit te denken..

    Je zou je voeding eens een paar dagen kunnen bijhouden in een app als “MyFitnessPall” om te zien wat je dagelijks binnen krijgt.

    Succes!

    Liefs Fie

  • sunny mama
    4 jaar ago

    Die lunch klinkt wel erg lekker!
    Knap dat je steeds zo rond de 1700 kcal uitkomt. Ik denk niet dat mij dat zou lukken. Ik weet vaak niet hoeveel calorieën ergens in zitten.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.