TOP
tips tegen brandend maagzuur
Health

Tips tegen brandend maagzuur (hoe komt je er aan en hoe kom je er vanaf?)

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

In het Engels heet brandend maagzuur ‘heartburn’. Dat klinkt als een soort liefdesverdriet 2.0. Vind je niet? Nou heb ik al een hele tijd geen  liefdesverdriet meer gehad, maar brandend maagzuur of reflux, daar had ik de laatste tijd opeens wel vaak last van. Daarom ging ik op zoek naar tips tegen brandend maagzuur. Wist je dat 1 op de 5 mensen er wekelijks last van heeft? Hoe kom je er aan en hoe kom je er vanaf? 

Tips tegen brandend maagzuur

Zure oprispingen worden veroorzaakt doordat te zure maaginhoud terug je slokdarm instroomt. De overgang van de slokdarm naar de maag is een sluitspier (deze wordt ook wel de sfincter of kringspier genoemd). De sluitspier werkt als een klepje. Deze ‘maagmond’ heet de cardia. Normaal gesproken is er sprake van eenrichtingsverkeer door voeding van de mond naar de maag. Voedsel dat de sluitspier gepasseerd is, kan in principe niet meer terug. Maar als de cardia niet goed werkt of als de druk in de buik te hoog is, kan de maaginhoud naar boven komen.

Dat zorgt voor een vervelend brandend gevoel in je maag en slokdarm waar je veel last van kunt hebben. De een heeft er meer mee te maken dan de ander, omdat hij/zij er gevoelig voor is. Bovendien kan het zo zijn, dat je er net als ik, met vlagen last van kunt hebben.

Oorzaken brandend maagzuur

Oorzaken van brandend maagzuur en dus een sluitspier die vaak openstaat zijn:

  • Zwangerschap: Brandend maagzuur is een van de zwangerschapskwalen
  • Overgewicht
  • Te vette, te scherpe of te gekruide voeding gegeten
  • Roken
  • Alcohol
  • Stress
  • Vermoeidheid
  • Plotseling bukken of gaan liggen
  • Bepaalde medicatie
  • Een breuk in het middenrif

Vooral na het eten van een zware maaltijd krijgen veel mensen er last van. Dat komt omdat de druk in je maag na een maaltijd wordt verhoogd. Om die druk te verminderen gaat je sluitspier open om zo de overbodige lucht kwijt te raken. Maar als de druk te hoog is, kan er tijdens dit proces wat maagzuur mee naar boven komen.

Heb je best vaak last van brandend maagzuur? Bijvoorbeeld ongeveer 2 à 3 keer per week? Dan zou het kunnen dat je sluitspier vaker dan gemiddeld openstaat.

Gevolgen brandend maagzuur

Buiten het feit dat maagzuur een naar branderig gevoel kan geven en pijn kan doen, kan het ook andere problemen veroorzaken. Je kan last krijgen van een geïrriteerde keel. Daarnaast kan je hoest- en slikproblemen krijgen, continu een scherpe, bittere en nare smaak in je mond hebben. Bovendien kan brandend maagzuur zorgen voor een slechte adem.

Sommige mensen hebben last van slaapproblemen. En als je er echt vaak en lang last van hebt, kan het zelfs je slokdarm beschadigen en een slokdarmontsteking tot gevolg hebben.

Als dat zo is, moet je contact opnemen met je huisarts voor een uitgebreid behandelplan.

Lees ook: ‘Welke kruiden hebben negatieve bijwerkingen?

Brandend maagzuur voorkomen?

Heb je vaak last van brandend maagzuur? Dan kan je alvast beginnen met een eetdagboek bij te gaan houden. Als je dat doet, kun je makkelijk zien welke voeding of drank bij jou zorgt voor maagzuur. Bij mij zelf bleek dat ik er last van kreeg als ik witte wijn had gedronken of veel gesnoept had. Bij andere mensen komt het juist door fruitsap of vette voeding zoals snacks uit de frituur.

Komt het vaker voor dat je van bepaalde voedingsmiddelen last krijgt? Dan weet je ook welke voeding en/of drank je moet vermijden om het te voorkomen.

Je kunt ook proberen of het helpt om kleinere porties te eten.

Vette voeding en alcohol vermijden kan ook helpen. Net zoals stoppen met roken.

Probeer na de maaltijd rustig aan te doen, zoadat het eten kan zakken. Maar om nou even op de bank te gaan liggen, is ook geen aanrader, want dat kan er juist voor zorgen dat er weer maagzuur naar boven komt

Heb je ’s nachts last van brandend maagzuur? Probeer dan het hoofdeinde van je bed iets te verhogen. Zorg ervoor dat je borst hoger komt te liggen dan je maag. Dat zou je klachten kunnen verminderen.

Medicatie

Natuurlijk kun je ook kiezen voor maagzuurremmers en maagzuurbinders. Maagzuurremmers zorgen ervoor dat de aanmaak van zuur wordt geremd. Een maagzuurbinder neutraliseert en bindt het zuur in je maag waardoor het brandende gevoel eerder zal verdwijnen. Let er wel goed op dat je de bijsluiter van deze medicijnen goed leest in verband met bijwerkingen of situaties waarom je ze niet zou mogen gebruiken. Sommige medicatie mag je bijvoorbeeld niet gebruiken als je zwanger bent, een te hoge bloeddruk of een tekort aan vitamine B12 hebt. De meeste medicijnen moet je niet langer dan twee weken slikken, tenzij de dokter anders voorschrijft. Heb je langer dan twee weken klachten, dan is het sowieso verstandig contact op te nemen met je huisarts.

Heb jij wel eens last van brandend maagzuur? Heb je enig idee waar het bij jou aan zou kunnen liggen? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen
♥  FacebookInstagram & Bloglovin’ ♥

Bronnen artikel: Gezondheidsnet & Everydayhealth.
Uitgelichte foto 9Nong via Shutterstock.

 

 

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in Zandvoort / getrouwd met Mark / mama van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / kat Bada Bing / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

2 COMMENTS
  • Jantine
    1 maand ago

    Fijne tips. Ik heb gemerkt dat ik er vooral last van heb als ik inderdaad vet heb gegeten (gelukkig frituren we weinig), of als ik rode wijn heb gedronken. Die drink ik daarom ook alleen nog bij hele hoge uitzondering.

  • chucky1012
    1 maand ago

    Heel goed artikel met fijne tips 👌
    Gelukkig heb ik er nooit last van.

    Fijne dag 😉

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.