TOP
tips om productiever te zijn
Lifestyle

10 tips om productiever te zijn

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Hebben we het niet allemaal wel eens? Zo’n dag dat er niets uit je handen komt? Het lukt niet. Ook al ga je elke keer weer vol frisse moed achter je laptop zitten, de motivatie is ver te zoeken. Je verdwaalt op Internet en terwijl je aandachtig de foto albums van een volslagen onbekende aan het bekijken bent (of ben ik de enige hier die stiekem vreemden begluurt?), vroeg je je af waar je nou in godesnaam eigenlijk mee bezig was. Ik geef het maar eerlijk toe… : Ja ik bekijk profielen van volslagen onbekenden en ja, ik heb ook af en toe zo’n dag dat de motivatie ver te zoeken is en mijn productiviteit echt te wensen overlaat. Ik besloot er een artikel over te schrijven en ging op onderzoek uit en de resultaten deel ik vandaag met jou: 10 tips om productiever te zijn. Als bovenstaande je bekend voorkomt, zou ik zeker even verder lezen…

1. Maak To Do lijstjes

Als het op papier staat, dan heb je een taak concreet gemaakt en is het weg uit je hoofd. Zo wordt het duidelijker wat je precies nog moet doen en de meeste mensen vinden het fijn om iets door te kunnen strepen. Dat geeft een soort van voldoening.

Het beste is om je to do lijst in te delen in drie soorten taken: de urgente taken die meteen moeten gebeuren, de taken die geen haast hebben maar het liefst wel die dag of week af moeten en de taken die langer kunnen wachten zoals de broek die je niet meteen aan hoeft, die korter gemaakt moet worden. Die laatste categorie wil overigens wel eens helemaal vergeten worden, dus het is wel handig om er een deadline aan te geven.

2. Verdeel je dag in blokken / projecten

De meeste mensen hebben een niet al te lange concentratieboog. Als je snel verveeld raakt, dan is het geen slecht idee om je dag in te delen in blokken en/of projecten. ’s Ochtends werk je bijvoorbeeld tot een uur of 11 aan taak A, na een korte pauze werk je tot de lunch aan project B en na de lunch begin je aan de kleine taken van je To Do list.

Het is bewezen dat het gros van de mensen zich ’s ochtends beter kan concentreren, dus de moeilijke dingen waar je veel bij moet nadenken, kun je het beste ’s morgens doen. En ja, dat geldt ook voor de avondmensen.

3. Neem regelmatig pauze en ga dan even bewegen

Dit geeft je namelijk meer energie en stimuleert je creativiteit. Loop even over de gang op en neer, neem de trap en ga naar buiten. Adem de frisse buitenlucht even in zodat de hersenen weer wat zuurstof krijgen.

4. Zorg voor een leuke werkplek

Zet spulletjes neer waar jij je fijn bij voelt. Hang een spreuk boven je bureau die jou motiveert, zet een foto op je bureau van mensen die je lief hebt, desnoods zet je kaarsjes/plantjes/een vaas met bloemen neer. Als je je maar senang voelt. Overigens heeft onderzoek aangetoond dat verse bloemen en planten onbewust kunnen zorgen voor meer creativiteit.

10 tips om productiever te zijn

5. Leg niet te veel losse paperassen op je bureau

Want daardoor kun je je opgejaagd gaan voelen. Het werkt het beste om bakjes te maken die net zoals de taken op je To Do list worden ingedeeld naar prioriteit. Het witte bakje moet bijvoorbeeld vandaag leeg, maar het rode bakje kan wachten tot morgen.

6. Ontkoppel jezelf af en toe

Dat klinkt heel raar, maar het is heel belangrijk. Het is namelijk zo dat het brein twee aandachtssystemen heeft. Het ene deel is actief wanneer jij bezig bent met informatie verzamelen, je e-mail lezen en beantwoorden, dingen organiseren en je social media lezen. Allemaal dingen waarbij je geconcentreerd bezig bent. Het andere deel van je brein wordt actief wanneer je rust neemt en in de off stand gaat. En dan heb je nou precies de meeste kans op briljante ingevingen, creatieve oplossingen of nieuwe ideeën. Wanneer je even je rust neemt, van de radar gaat en niet gestoord wordt, gaat je brein op energy saving modus en krijgt het ruimte voor mooie dingen. Een weekend helemaal niets plannen, geen social media checken, je telefoon op vliegtuigmodus zetten, is op zijn tijd dus echt geen slecht idee.

7. Houd een vaste cyclus aan

We rusten beter uit als we op vaste tijden gaan slapen en ongeveer elke dag dezelfde hoeveelheid slaap pakken. Als je de ene dag om negen uur gaat slapen en de volgende dag rond middernacht, kan dat er juist voor zorgen dat je uit balans raakt.

8. Zorg voor balans

Als je de ene dag zwaar werk hebt geleverd, waar je bijvoorbeeld veel bij moest nadenken, zorg er dan de volgende dag voor dat je een dagje inruimt voor taken waar je minder je hoofd bij moet hebben. Je kunt bijvoorbeeld ook een dag inplannen voor al je taken die geen prioriteit hadden.

9. Creativiteit is belangrijk voor productiviteit

Je stimuleert je eigen probleem oplossend vermogen door nieuwe dingen uit te proberen en te leren. En dat hoeven dus helemaal geen dingen te zijn die nuttig zijn, zo lang ze je nieuwsgierigheid en creativiteit maar prikkelen. Altijd al willen leren schilderen? Goed idee! Wil je al jaren een cursus Spaans doen? Bon plan. En ja de cursus fotografie stimuleert mij zelf ook om weer wat creatiever naar dingen te kijken en daar heb ik echt baat bij.

10. Beloon jezelf

Het klinkt als een enorm zweef argument of iets wat je zou doen als je nog op de kleuterschool zit, maar het werkt. Heb je een lastige taak waar je al de hele tijd tegenaan zit te hikken? Beloon jezelf met iets leuks als je het hebt gedaan! Hetzelfde geldt voor een project waar je weken mee bezig bent. Plan een leuk uitje of tripje als het klaar is. Het liefst een tripje waarbij je in de energy saving modus kan natuurlijk. Want dan kun je weer opladen met nieuwe ideeën en creativiteit :).

Wat doe jij om productiever te zijn? Heb je zelf nog tips om toe te voegen? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Als je dit artikel interessant vond om te lezen, dan vind je dit wellicht ook boeiend?

Bronnen artikel: o.a. Intermediair.nl, Lifehack en Entrepeneur.com. Credits foto’s: uitgelichte > Olo Eletu, foto in artikel > William Iven, beiden via Unsplash.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

22 COMMENTS
  • Eveline
    4 jaar ago

    Hele goede tips, de laatste tijd ga ik liever op de bank liggen. Daar moet verandering in komen!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Nou hup jij! Print de tips uit en lees ze als je op de bank ligt. 😉

  • debby
    4 jaar ago

    zeker handige tips! Ik ben zelf het beste in de ochtend en doe dan ook die dingen die ik moet doen. Bij dingen die ik niet leuk vind om te doen zet ik een wekker 🙂

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Oh ja? Wat een discipline! Ik meen me te herinneren dat jij al heel vroeg opstond toch?

  • Annette
    4 jaar ago

    Fijn lijstje, ik kan zo geen aanvullingen bedenken. Wellicht even lekker wat snoepen bij een kop thee? en dan weer door! Maar dat valt ook wel onder belonen 🙂

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Jep, dat valt onder belonen. Maar ik drink gewoon thee tussendoor. Jij niet?

  • Marijke
    4 jaar ago

    Yes, gelukt, ik heb me af laten leiden! Dus nu met nieuwe motivatie terug naar de to do list! Die lang zo leuk niet is als di artikel natuurlijk…. Maar meestal kan ik na ontspanning, dus afleiding altijd weer even 2x zo hard doorgaan…

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Haha, succes ermee!

  • Godelieve
    4 jaar ago

    Ik probeer door af te wisselen zoveel mogelijk op een dag gedaan te krijgen.
    De beste ideeën krijg ik vaak tijdens het doen van simpele huishoudelijke klusjes 😉 Ik schrijf ze tegenwoordig op, om ze niet te vergeten.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ik ook hoor Godelieve. Ik heb een speciaal knalroze inspiratieboekje.

  • sunny mama
    4 jaar ago

    Tip 6, in het bijzonder, daar kan ik helemaal achter staan!
    Soms maak ik weleens de fout om bepaalde projecten/klussen ‘af’ te willen hebben vooraleer ik eens eventjes ‘ontkoppel’. Ik heb al gemerkt dat dit juist zeer contraproductief is, maar ik wist niet waarom. Heel interessant vind ik dat dus van die twee hersensystemen…
    Inderdaad, de nieuwe ideeën schieten je gewoon te binnen wanneer je iets totaal anders gaat doen!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ja bizar is dat hè? Ik merk ook dat ik veel ideeën krijg als ik de hond ga uitlaten in de natuur. En dan heb ik natuurlijk geen boekje bij me om ze op te schrijven, dus mantra ik die ideeën totdat ik thuis ben, omdat ik ze anders weer vergeet 🙂

      • sunny mama
        4 jaar ago

        Heb ik ook! Tenminste, ik heb geen hond, maar juist op de momenten dat ik er niets mee kan – geen boekje heb meegenomen – juist dán schiet het ene idee na het andere me te binnen.
        Zul je altijd zien, als je wel een boekje meeneemt, dat je dan juist geen ideeën te binnen schieten! 😉
        ‘Mantra-en’, dus…

  • Kiss & Make-up
    4 jaar ago

    Routine vind ik zelf heel belangrijk, en georganiseerd tewerk gaan.

  • diana
    4 jaar ago

    ik ben echt zooo niet-productief. nu zit ik dit te lezen terwijl ik m’n eigen blogpost nog online moet zetten :’)
    dankjewel voor de tips, ik ga echt wat mee doen.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Haha, plan jij je posts niet in?

      • diana
        4 jaar ago

        kan ik helaas niet, dus zet ze altijd handmatig online. Vandaar dat t ook altijd op een ander tijdstip online staat.

  • Nicole
    4 jaar ago

    Ik maak vaak lijstjes maar zijn dan zo lang dat het einde zoek is haha.. en dan stel ik weer uit 😛
    Of mijn dochter gooit roet in het eten haha

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ik kan me voorstellen dat het lastig is met zo’n kleine. Dan knal je gewoon wanneer je knallen kunt 🙂

  • dionne
    4 jaar ago

    Handige tips! Ik maak altijd to do lijstjes, maar ik zou af en toe wat meer moeten stoppen!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Af en toe pauze nemen, is zo belangrijk, maar soms ook zo lastig. Vooral als je net lekker geconcentreerd bent. Eigenlijk zou je een wekker moeten zetten of zo. 🙂

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.