TOP
tips opruimen
Huishouden

Aan de slag met een opruimcoach. Wat heb ik tot nu toe geleerd?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Begin deze maand had ik je verteld dat ik hier ietwat het overzicht begon te verliezen en dat het tijd werd voor een opruimcoach. Inmiddels heb ik twee sessies met haar achter de rug en wil ik je graag vertellen wat ik tot nu toe bereikt heb. Ook vertel je de tips voor efficient opruimen die ik van haar geleerd heb. Wellicht steek jij er ook wat van op?

Aan de slag met een opruimcoach

Om te beginnen een kleine samenvatting van de twee opruimsessies die ik met de coach had. Na een intake gesprek hebben we een eerste afspraak ingepland. Die dag zouden we twee uur gaan opruimen. Nou denk je misschien: “Wat kort!” Nou nee dus. Het is behoorlijk intensief om op hoog tempo mét stok achter de deur in de vorm van de opruimcoach bezig te zijn. Na twee uur ben je – ik in ieder geval wel – er ook wel echt klaar mee.

Tijdens de eerste afspraak gingen we met mijn werkkamer aan de slag. Of eigenlijk ging ik daarmee aan de slag. Het handige aan de coach is dat ze je soms een beetje kan helpen met keuzes die je maakt en daar ook uitleg bij kan geven. Je bepaalt een aantal categorieën (hier kom ik later op terug) en zij legt een item dan meteen voor je bij zo’n categorie. Zodat jij echt bezig kan zijn met het opruimen en ordenen en geen tijd kwijt bent met spullen op een bepaalde plek neer te leggen.

Dus op een gegeven moment is alles ‘opgeruimd’ per categorie, maar dan moeten je nog een opbergplek krijgen. Voor mijzelf is dat een van de lastigste dingen. Spullen sorteren per functie, dat kan ik nog wel. Maar waar leg je het vervolgens neer zodat je het ook weer vindt?

Ook daarmee kan je opruimcoach helpen. Halverwege de sessie (dus na ongeveer een uur) stop je al met opruimen om te gaan opbergen. Na een sessie heb je weer flink veel ruimte erbij en in mijn geval een opgeruimde werkkamer.

De tweede sessie begonnen we aan een van de zolderkamers. Dat is voor ons ook een soort bergkamer. Deze kamer was na twee uur nog niet helemaal af, maar ik was wel een stuk opgeschoten en ik weet in ieder geval weer waar alles staat en wat er nog moet gebeuren. Ik heb het overzicht weer terug en dat is een erg fijn gevoel.

Ik heb meteen hele zakken met kleren en spullen die ik heb gekregen voor mijn site (en niet meer gebruik) weggebracht en gedoneerd aan goede doelen. Er is weer veel meer ruimte op bepaalde plekken in huis.

Maar laten we naar het allerbelangrijkste gaan. Wat heb ik geleerd van mijn opruimcoach? Wat zijn tips voor opruimen?

LEES OOK: 10 tips voor een effectieve werkdag (die voor mij echt goed werken en ik deel ook mijn valkuilen)

Tips voor efficient opruimen

1. Vloer

Je begint met alles dat op de vloer ligt. Ik heb – zeker op de slaapkamer – nog wel eens de neiging om maar gewoon een hoek van de kamer als opstapel plek te gaan gebruiken. Niet handig en goed om daar dus mee te beginnen.

2. Uitpakken en sorteren

Vervolgens pak je elke doos of tas uit en kijk je wat er in zit. Die spullen berg je per stuk op op categorie. Als je de categorieën bedenkt, moet je ook alvast een plek voor die categorie in huis reserveren. Een voorbeeld van een aantal van mijn categorieën:
– Werkspullen zoals camera’s en camera apparatuur, externe harde schijf, probs etc. etc. (in de kast in mijn werkkamer)
– Sentimentele dingen zoals foto’s of kaarten die ik echt graag wil bewaren (in een doos in de kast in mijn werkkamer)
– Dingen om te verkopen (in een grote doos)
– Spullen om weg te gooien (in een vuilniszak)
– Items die te goed zijn om weg te gooien, maar die je bijvoorbeeld wilt doneren (in een grote doos)
En zo ga je door.

3. Dingen die uit je huis gaan 

Items die je wilt doneren, verkopen of weggooien? Hup. Weg ermee. De vuilnis kan meteen weg. Spullen voor de kringloop of verkoop? Zorg dat ze ook niet te lang in je huis blijven staan. Anders kun je er misschien over gaan twijfelen en belanden ze weer in je kast. Voor mij een heel herkenbaar punt en daarom ook een van de belangrijkste tips qua opruimen.

Het beste is om een datum in je agenda te zetten wanneer zo’n doos weg moet zijn, of anders de hele doos maar in een keer weg te gooien.

LEES OOK: ‘Let op! Dit zijn trucs van inbrekers die nu veel gebruikt worden‘ 

4. Goed doel

Dit punt wist ik al (lees ook: met deze tips maak je kleding wegdoen makkelijker), maar het is goed om het nog eens te herhalen. Spullen die je doneert aan een goed doel, dat geeft veel voldoening. Toevallig werden er hier vorige week jassen ingezameld voor bootvluchtelingen voor Because we carry. Opeens werd ik heel rigoureus in toch dingen wegdoen die ik eigenlijk wilde bewaren. Zoals een van Robin’s eerste warme pakjes voor buiten. Natuurlijk hoopte ik dat ik dat nu al voor een tweede kindje in zou kunnen gaan gebruiken, maar dat is helaas niet zo. Mocht het tweede kindje nog komen, dan is de kans groot dat het dat pakje niet aankan als het het past in verband met het verkeerde seizoen. Nu is er een kindje dat dat pakje wél nodig heeft. En dus doneerde ik het. Net als een lading jasjes en jassen van mezelf.

5. Opslagplek

Het is prima om een plek in huis te hebben waar je spullen die je wilt bewaren opslaat. Wij hebben best een lading babyspullen die we toch nog niet weg willen doen. Wintersportkleding, boeken, schilderijen die nu geen plek in je huis hebben, prima om daar een ruimte voor te reserveren. Of dat nou een zolder, kelder, schuur of gewoon een kamer is. Het is echt niet erg om daar een plek voor te gebruiken. Als je maar niet tig opbergplekken in huis hebt, want dan kun je het overzicht kwijtraken van waar spullen opgeruimd zijn. Een van de belangrijkste opruim tips.

6. 7 bewaarplekken

Voor de mappen op je computer en opbergplekken in huis geldt: Je kunt er eigenlijk maar maximaal 7 onthouden. Heb je bijvoorbeeld een kastje waar de batterijen en lampen in bewaard worden, een plek waar het gereedschap ligt en een la met elastiekjes, paperclips e.d. (ik noem maar wat). Misschien kunnen bepaalde opruim plekken wel fuseren? Zo houd je nog beter overzicht.

7. Doorzichtige plastic bakken

Toevallig had ik dit al goed bedacht, want wij hebben een hele verzameling SAMLA bakken van IKEA. Die zijn doorzichtig en er zit een passende deksel op waardoor je ze goed kunt stapelen. Voor een opslagruimte zijn ze ideaal, omdat je vrijwel meteen ziet wat er in zit. Desondanks kun je ze ook nog labelen. Dat kun je ook met andere dozen doen. Dat labelen met de spullen die in een doos zitten, doe je aan de kant die je als eerste ziet. Dat maakt dingen zoeken en opbergen een stuk simpeler en sneller.

Tot zo ver een aantal tips en de progressie tot nu toe. Ik houd je op de hoogte van de rest van de vorderingen :).

Kun jij goed opruimen? Heb je zelf nog tips? Of heb je wat aan deze tips voor opruimen? Ik ben benieuwd!

Hier lees je meer huishoudelijke artikelen.

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

* Ik ben geholpen door Eleo van Zaken op Orde. Een heel prettig en enthousiast mens om samen mee te werken. Eigenlijk zou ik het niet moeten hoeven te vermelden, maar ik heb dit gewoon zelf betaald als investering in mezelf.

Uitgelichte foto DGLimages via Shutterstock.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

1 COMMENT

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.