TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: 10 stomme blog dingen die mogen achterblijven in 2017

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

‘Ga je nog zo’n lijstje maken met blog dingen die niet mee moeten naar het volgende jaar’, werd mij een aantal keer gevraagd. Eigenlijk wilde ik het niet doen. De laatste tijd zit ik best wel in een positieve flow en zo’n lijstje is toch een beetje negatief. Maar ach… het is ook wel leuk om erover na te denken en zolang het met een knipoog geschreven is en zo wordt gelezen.. Dus vandaag lees je in deze 57e Let’s Talk over de 10 stomme blog dingen die mogen achterblijven in 2017. Een traditie is geboren, want dit is al weer voor de 3e keer zo’n lijstje. Ik ben benieuwd of je je in deze punten kunt vinden of dat je zelf nog andere punten hebt? Maar misschien zijn die in 2016 of 2015 al voorbij gekomen?

10 stomme blog dingen die mogen achterblijven in 2017:

1. Bloggers die bloggen voor het geld en de goodies

Voor de oplettende lezers… ja vorig jaar stonden ze er ook al tussen als ‘zielloze blogs‘. Maar ik vind ze zo irritant dat ik ze nu ook weer heb meegenomen. Die blogs waar elk artikel een sponnetje is, maar in 9 van de 10 gevallen staat dat er niet eens bij. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen geld willen verdienen met hun blog. Alleen zul je, als je dat wil, toch ook plezier moeten beleven aan bloggen en niet andersom? Bovendien hoor ik juist die bloggers vaak klagen dat ze helemaal niet groeien. Waarom denk je dat dat niet gebeurt? Ik denk dat je alleen maar geld kunt verdienen als je een leuke unieke blog hebt en dat je insteek moet zijn dat het een hobby is en niet je melkkoe. Maar goed.. ik lees die blogs dan ook niet (meer), dus eigenlijk moeten die mensen gewoon lekker doen doen waar ze zin hebben en daar mee door blijven gaan. Het zal mij een worst wezen, alleen je snijdt jezelf dus best wel in de vingers.

2. Lezers die zeiken over gesponsorde content

In het verlengde van bloggers die bloggen voor het geld, liggen lezers die zeiken over gesponsorde content. Tja, ik kan me er dus wel wat bij voorstellen als je blogs leest waarvan elke blog bijna gesponsorde content is en waar verder ook niet bij vermeld staat, maar bij de rest… Please zeik niet zo. Dat zijn namelijk ook vaak de mensen die klagen als er niets online staat. Je wilt wel gratis entertainment, maar je wil daar niets voor inleveren? Neem je tijdschriften ook gratis mee uit de supermarkt?

Bovendien vind ik het een belediging. Alsof bloggers op gesponsorde content niet hun best hebben gedaan. Bij de meeste bloggers zijn dat gewoon artikelen die ze normaliter ook hadden kunnen schrijven.

3. Winactie toeristen

Ook zij komen gewoon weer terug hoor. Ze stonden in 2015 en 2016 ook al in het lijstje, maar ik kom er maar niet vanaf. Al is het sinds deze blog en het veranderen van mijn voorwaarden wel minder erg gesteld met de winactie toeristen. Toch zijn er weer elke keer mensen die de voorwaarden totaal niet lezen en wel als een kip zonder kop reacties in de vorm van gedichtjes of zielige verhalen achterlaten. * Zucht *.

4. Copycats 

Over copycats heb ik ook al meerdere keren gehad. En ze zullen altijd wel blijven. Toch vind ik het zo jammer. Bloggers die andere bloggers kopiëren. In tekst of in doen of gewoon een logo van iemand overnemen met als excuus dat ze dezelfde smaak hebben. Om maar een voorbeeld te noemen: Er is al een Kelly Caresse, waarom lijken er dan zo veel mama blogs op Kelly? Dat is toch helemaal niet leuk om te lezen of te kijken? Ja Kelly wel, maar niet de tig honderd copycats? Er is maar een manier waarop je je als blogger (of vlogger) kunt onderscheiden en dat is met je eigen persoonlijkheid en stijl. Daar is er namelijk maar één van (als je geen eeneiige tweeling bent). En als je denkt dat je dat niet kan? Dan is het misschien een idee dat je wat anders gaat doen dan bloggen?

5. Algoritme van social media

Als blogger heb je social media nodig om lezers te attenderen op een nieuwe post of actie. Helaas is het de afgelopen tijd verrekte moeilijk om lezers te bereiken. Facebook en Instagram dwingen je om ads in te kopen. Zelfs als je dat al regelmatig doet. Verrekte irritant. Vooral voor de lezers die zeiken over gesponsorde content want nu moeten we NOG MEER gesponsorde content plaatsen om die ads te kunnen betalen. Grapje. Zonder gekheid. Irritant is het wel.

6. Volgers kopen

Per week ontvang ik tig mailtjes met aanbiedingen om volgers te kopen. Kost geen reet. Heel verleidelijk. Maar ik doe het niet. Omdat ik er gewoon echt geen zin in heb. Toch zijn er altijd weer mensen die het wel doen en daarom bestaan dat soort bedrijven natuurlijk ook. Bloggers die pochen over de 10.000 volgers zodat ze kunnen swipen, maar per post minder likes en reacties hebben dan ik met mijn schijntje van dat aantal volgers.

Of bloggers waar iedereen over praat, omdat je met tools zoals social blade heel duidelijk kunt zien dat ze gekocht hebben. Wie houd je voor de gek dan? Als je de ene week nog 4.000 volgers hebt en een paar weken later al 11.000? Het is al een en al roddel en achterklap in het wereldje, dus wat denk je dan? Gewoon lekker blijven kopen hoor. Ook dat zal me worst wezen, het is alleen zo treurig voor jezelf?

Enne.. om deze reden neem ik zelfs Instagram niet eens meer mee in campagnes en heb ik mijn zakelijke profiel uitgezet. Geen zin in al die toestanden. Overigens ben ik sinds ik zakelijk heb uitgezet wel gegroeid. Grappig is dat.

7. Mensen die alleen maar komen zeiken

Van die reageerders die NOOIT reageren, alleen als er wat te zeiken of verbeteren valt. ‘Word is met dt’ of ‘dat klopt niet wat je zegt hoor, het zit zo en zo’. Vaak zijn het mensen die ik bij collega bloggers ook zie zaniken als er voor hun gevoel wat te scoren valt. Feedback of kritiek, prima hoor. Maar het kan ook in een dm’etje. Wel zo leuk. Helemaal als je verder nooit wat positiefs in te brengen hebt. Want wat zegt die reactie dan eigenlijk over jou hè? Voel je je daar echt beter door?

8. Bedrijven die jouw reactiebox gebruiken voor hun SEO

Speciaal voor die bedrijven heb ik mijn disclaimer aangepast. Ik wil dit nog in een aparte Let’s Talk behandelen, maar laat ik je alvast vertellen dat het niet echt werkt, dus wat ze in godesnaam komen doen? Ja, commerciële reacties verkleed als een gewone reactie achterlaten. Maar hé.. ik ben gekke henkie niet. Reclame maken, prima! Maar niet over mijn rug. Betaal er dan gewoon voor. Dat vinden die lezers die zeiken over sponnetjes leuk!

9. Nep awards

Die zogenaamde slimme SEO experts die denken op een andere manier naïeve bloggertjes te misbruiken die denken dat ze genomineerd zijn voor een echte prijs. Brrrrr. Ik heb er al over geschreven. Leuk hoor zo’n nominatie, maar bedenk ook even wat er achter zit. Toevallig zag ik laatst een blogger weer trots twitteren over de wandel blog awards waar ze voor genomineerd was. Gaat er dan echt geen belletje bij je rinkelen? Ik vraag het me oprecht af. Hoeveel wandel blogs zijn er überhaupt?

10. Clickbait items

Jep, ook de clickbait komt weer terug. Maar vraag het aan een willekeurige lezer: ‘Wat is je grootste irritatie op blog gebied?’ Ik durf te wedden dat de meeste mensen clickbait zullen antwoorden. En ook daar heb je toch alleen maar jezelf mee? Als je het daarvan moet hebben? Dat iemand komt lezen en vervolgens nooit meer terugkomt? Dus hou op met titels als ‘GA IK STOPPEN MET BLOGGEN?’, of stop gewoon ook echt. Scheelt de toevallige voorbijganger weer irritatie dat ‘ie in jouw stomme blog fuik is getrapt.

By the way.. het zijn vaak de bloggers uit punt 1 die punt 10 vaak toepassen. Dus zo is het cirkeltje weer rond!

Wil je de oude stomme blog dingen nog eens nalezen? Dat kan hier:

Collegabloggers! Lezers zonder blogs! Wat mag er wat jou betreft achterblijven in 2017? Ik ben benieuwd! Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in Zandvoort / getrouwd met Mark / mama van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / kat Bada Bing / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.