TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: 10 stomme blog dingen die mogen achterblijven in 2016

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

Vorig jaar maakte ik voor de Let’s Talk een lijstje met 10 stomme blog dingen die mogen achterblijven in 2015. Die traditie wil ik graag in ere houden, dus vandaag lees je de Eindejaars en tegelijkertijd al weer de 46e Let’s Talk met 10 stomme blog dingen die mogen achterblijven in 2016! Want hé.. er is nog genoeg om je aan te storen, toch? Mijn lijstje van vorig jaar kan trouwens ook gewoon mee, want wat dat betreft is dit een kansloze missie. Het is echt niet zo dat met deze Let’s Talks dingen gaan veranderen. Dus lees het ook vooral met een knipoog, want vorig jaar heb ik iemand op haar anonieme teentjes getrapt en dat wil ik natuurlijk niet op mijn geweten hebben. Dusss…Welke dingen mogen van mij stante pede verdwijnen? En welke dingen vind jij dat niet mee hoeven naar 2017? Zullen we het daar vandaag eens over hebben? Let’s Talk!

10 stomme blog dingen die mogen achterblijven in 2016:

1. Lees je mee?

Toen ik vorig jaar dit lijstje deelde op Twitter, riepen meteen een aantal niet bloggende medemensen: ‘Lees je mee!’ Lees je mee mag niet mee. Maar dat stond toen nog niet in mijn lijstje. Zij vertelden, stuk voor stuk, dat ze zich kapot ergerden aan dat bloggers bijna altijd hun eerste alinea eindigen met ‘lees je mee?’. De een vond het infantiel, de ander stupide en weer een ander vond het gewoon dom. ‘Dat lees je in een tijdschrift toch ook niet’, zei N. Nee, dat klopt en ik weet ook niet waar het vandaan komt, maar sinds ik dit weet, vind ik het zelf dus ook stom. En ik probeer het te vermijden, maar het zit er dus best wel ingebakken, dus het kan zijn dat je hier toch af en toe een verdwaald lees-je-mee-tje tegenkomt. Sowwy! Niet de bedoeling. Sorry ‘lees je mee’, je moet achterblijven in 2016. Tenzij je op kleuterblogs gebruikt wordt, dan mag het wel.

2. Blog & social media tips van mensen die die niet zouden moeten geven

Jep, die stond er vorig jaar ook al in, maar ik hoop dat als ik ‘m maar hardnekkig blijf noemen hij in 2029 wel verdwenen is. Als bloggen dan nog niet dood is tenminste. Bovendien heb ik nu voor de volledigheid social media tips toegevoegd. Laatst las ik er weer een. ‘Hoe krijg je meer social media volgers?’ De tipgever had zelf 112 likers op Facebook. Nouououou… niet op jouw manier dus. Lijkt me niet zo goed te werken. Tenzij je eerst 2 volgers had en na jouw tips opeens binnen een minuut 112, maar dat lijkt me niet zo gegaan.

3. Influencers die geen influencers zijn

Ik heb moeite met het woord influencer. Dat heb ik al vaker gezegd, maar er zijn echt wel mensen influencer. Bewust of onbewust. Maar als je op Instagram 47 volgers hebt en je noemt jezelf dan Instagram influencer dan stuur ik je met alle liefde op cursus. Wil ik best een crowdfundinkje voor opzetten. Zo aardig ben ik dan ook wel weer. En hé blogger, als je onder de 1.000 uniek zit en je hebt nauwelijks interactie of reacties op je blog, dan ben je dus ook geen influencer. Geloof mij nou maar. Echt niet, no, nein, non, nono. Influencers die geen influencers zijn… terug naar 2015!

4. Adverteerders die niet het beste met bloggers voor hebben

Kun je een blog artikel schrijven voor a) zwaar onderbetaald met b) 3 follow linkjes en c) kun je ook niet vermelden dat het om een samenwerking gaat? Of alleen met een plaatje zodat google het niet kan tracken en ik het system gebeat heb. Nee, nee, nee. Rot op! Mail me niet! Verspil mijn tijd niet en ga al he-le-maal niet mee naar 2017. Achterblijven jullie!

Oh ja, en die ‘slimme’ mensen die je gaan mailen dat ze een gastblog willen schrijven en daar vervolgens een paar do follow linkjes naar hun eigen commerciële site in willen zetten, dat vind ik echt het schuim der aarde. Dat hoef je niet eens met een knipoog te lezen, dat meen ik echt. Wat een oplichters zijn dat zeg. Onder valse voorwendselen gratis artikelen regelen. Dikke vette eikels.

5. Winactietoeristen en winactieterroristen

Eigenlijk zou ik hier geen woorden meer aan vuil moeten maken; winactietoeristen zijn gewoon stom. Punt. En toch duiken ze elke keer weer op. Dan geef je echt een gave prijs weg, lezen ze helemaal de voorwaarden niet en gaan ze je stalken met duffe gedichtjes en foute antwoorden. Wegwezen jullie. Van mijn blog af. Ksssst. Lekker achterblijven in 2016 met z’n allen. Of nog verder terug in de tijd naar toen rijmpjes nog wel leuk waren. 1654 of zo.

6. Geen bronvermelding

Bloggers die heel stellig iets beweren dat zelfs soms nog wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn, zoals dat kanker voorkomen kan worden door het drinken van 4 koppen groene thee per dag. I kid you not, die bewering ben ik een keer tegengekomen. Ik vind het niet kunnen! Dussss…. knoop in je oren: Ook als blogger heb je een verantwoordelijkheid. Je bent je eigen mediakanaal, ga er dan ook met een verstandige en weldoordachte, respecterende manier mee om.

Oh ja… en als je geïnspireerd wordt door een andere blogger, is het ook wel netjes om je bron te vermelden. Ere wie de ere toekomt. Zeker in 2017! Vind je niet?

7. Lijstjes overnemen van andere blogs

Over geen bronvermelding gesproken? Er zijn ook legio bloggers die het niet zo nauw nemen met auteursrecht. Als je zelf je onderwerpen niet kunt bedenken en gewoon complete lijstjes overneemt van (buitenlandse) blogs, stop dan gewoon met bloggen. Lijkt me echt beter. Hup… in polonaise terug naar 2015. Of in 2017 graag eigen zelfverzonnen en geproduceerde content. Laat dat een goed voornemen zijn. Of niet eens voornemen. Laat dat je missie zijn.

8. Clickbait titels

‘Oh wat romantisch! Een huwelijksaanzoek?’, lezen in de titel. En dat het dan om een vergeten lenzendoosje blijkt te gaan of zoiets dergelijks. Niet doen mensen. Schieten we allemaal niets mee op. Ja jij… op hele korte termijn.. maar op de lange termijn raak je lezers kwijt. Ken je het verhaal van het herder jongetje met de wolf? Clickbait titels moeten echt achterblijven in 2016. Zeker als ze in combinatie met blog tips zijn. Echt echt echt. NEE!

9. Recepten met stock foto’s

Vorig jaar had ik het over beauty bloggers die niet kunnen beauty bloggen. Dit jaar ontdekte ik een nieuw fenomeen: Food Bloggers die voor hun recepten stock foto’s gebruiken. Ja, prachtige foto’s. Had je zelf niet beter kunnen maken en ik al helemaal niet, maar ik mis dan wel een beetje de lol achter je blog. Vooral als er verder heel sec recepten op een site staan, zonder mooie bewoordingen, humor of wat mij betreft, doe eens gek, rijmpjes. Een winactie toerist food blog is altijd nog beter dan een blog met alleen recepten en stock foto’s. Dan pak ik wel een kookboek.

10. Blogs zonder ziel 

In het verlengde van punt 9 liggen de blogs zonder ziel. Dat zijn de blogs die puur in het leven zijn geroepen voor de graties goodies en de centjes. Elk artikel is gesponsord, elke link is een affiliate en zo’n blog hangt van samenwerking tot samenwerking aan elkaar, maar er wordt vrij onduidelijk gecommuniceerd dat het een samenwerking is. Ik vind het echt een waste of internet. Maar helaas zijn er toch echt te veel van dit soort blogs. De meest rare samenwerkingen die ik meteen afwijs, zie ik op deze blogs wel voorbij komen, want tja… er moet toch geld bij elkaar geharkt worden? Vaak jokken dit soort bloggers ook nog cijfertjes en andere toestanden. En ja… ik weet ook zeker dat de meeste lezers dit soort bloggers ook wel doorhebben, want ze hebben 0 interactie op hun blogs, maar toch… Ik hoop dat de blogs zonder ziel achterblijven in 2016, maar ik vrees het ergste. Misschien dat ze massaal kunnen gaan vloggen?

‘Hooooi goedemorgen, ik heb een nieuwe spijkerbroek van merk X en de kwaliteit is fan… kggggg… ik scheurde niet uit mijn broek hoor… dat was mijn stoel van de meubelgigant…die zit heerlijk…krak..’

Ook dit jaar had ik nog wel even door kunnen gaan. Desondanks geef ik graag het woord aan jou!

Collegabloggers! Lezers zonder blogs! Wat mag er wat jou betreft achterblijven in 2016? Ik ben benieuwd! Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Volg je Dejlig al op Bloglovin?

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.