TOP
9 redenen waarom je dieet niet werkt
Health Lifestyle

9 redenen waarom je dieet niet werkt

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Elk voorjaar is het hetzelfde liedje, als de bikini’s weer in de winkel liggen, beginnen we, lees (veel) vrouwen, te stressen hoe we er straks uit zien in bikini. Tijd voor een bikiniplan oftewel een dieet. Zelf heb ik een tijdje in de dieetbranche gewerkt en ik ben ook een vrouw (oh ja joh), dus vertel mij wat. Ik weet hoe het werkt en vooral ook wat niet werkt. Vandaag vertel ik hier meer over. Lukt het niet af te vallen? Ik geef je 9 redenen waarom je dieet niet werkt. Lees maar mee…

1. Je eet bepaalde voedingsmiddelen niet.

Ja dat klinkt gek, maar variatie is heel belangrijk voor je voedingspatroon. Elke soort voedingsmiddel voorziet je van verschillende belangrijke voedingsstoffen. Verschillende voedingsmiddelen zorgen samen voor een ingewikkelde balans van voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om optimaal te presteren. Als je een hele groep uit sluit (bijvoorbeeld geen granen, geen fruit, etc.) dan mis je waarschijnlijk vitale voedingsstoffen. Natuurlijk zul je als je lactose-intolerant bent zuivel moeten vermijden. Of als je coeliakie of glutenintolerantie hebt, zul je gluten in o.a. tarwe, rogge, gerst, haver uit je voeding bannen,  maar dan moet je het wel goedmaken door deze voedingsstoffen op een andere manier binnen te krijgen (d.m.v. bijvoorbeeld plantaardige calcium of andere zuivel alternatieven en glutenvrije volle granen).

2. Het ten koste van je sociale leven gaat.

redenen waarom je dieet niet werktAls je voortdurend gestresst bent omdat je dieet zo streng is, dan is het misschien tijd om er mee te stoppen. Bijvoorbeeld, als je continu etentjes moet cancellen met je vrienden omdat je alleen maar een smoothie of een bordje rauwkost als avondeten mag. Tuurlijk zul je, als je begint met afvallen, wat aanpassingen moeten doen, zelfs in je sociale leven. Je kunt als je gewicht wilt verliezen bijvoorbeeld echt niet het hele weekend borrels aflopen en wijntjes drinken. Maar als je dieet er voor zorgt dat je sociaal geïsoleerd raakt, en je je daar rot door voelt, dan is het niet jouw dieet. Vooral niet, omdat als je niet lekker in je vel zit, je je door je dieet nog rotter gaat voelen en al helemaal niet afvalt; vicieuze cirkel alert!

3. Het is een crash dieet.

Een crash dieet, zo veel mogelijk afvallen in een korte periode, is een tijdelijk dieet plan met eveneens een tijdelijk resultaat. Tuurlijk, je kunt in een week echt wel kilo’s verliezen! En soms kan zo’n jumpstart strenger dieet motiverend werken, omdat je snel veel kilo’s verliest en daardoor de smaak te pakken krijgt. Maar het is beter van gezond eten je gewoonte te maken zodat het een permanente positieve impact heeft. Door een crash dieet verlies je veel kilo’s, maar als je weer ‘normaal’ gaat eten, komen ze net zo hard weer terug omdat het lichaam uit bescherming als een gek die voedingsstoffen gaat opslaan waar het eerst te weinig van binnen kreeg.

4. Je er dure supplementen voor moet kopen.

In gezonde, evenwichtige voeding zitten alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Superfoods, zoals tarwegras en chiazaadjes kunnen wel degelijk helpen bij gewicht verliezen, maar dat zijn geen supplementen maar gewoon gezonde onbewerkte voedingsmiddelen. Van chemische supplementen is de werking nooit bewezen, de onderzoeken van de fabrikanten zelf zijn vaak dubieus; de testgroepen zijn bijvoorbeeld veel te klein, er wordt niet naar andere factoren (zoals gezonde voeding) gekeken en ga zo maar door. Supplementen; niet aan beginnen dus. In de meeste gevallen zijn ze onnodig, ineffectief en soms zelfs schadelijk.

5. Het beweert dat je door een soort voedingsmiddel of drankje gewicht verliest.

diet drinkEcht, geloof me, er is geen een drankje of voedingsmiddel dat in zijn eentje zorgt voor gewichtsverlies. Afvallen is een proces dat afhankelijk is van veel factoren zoals porties afwegen, bepaalde gezondere voedingsmiddelen eten die je toch een vol gevoel geven, lichaamsbeweging, weten van welk voedsel je aankomt en ga zo maar door. Geen één voedingsmiddel of drankje zorgt er voor dat je calorieën gaat verbranden, of kan er voor zorgen dat je bij wijze van spreke een Big Mac er naast kan eten zonder dat je daar van aankomt. Dat klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het ook. Toch wordt van bepaald eten of drinken nog steeds beweerd dat je ervan afvalt. Nou niet dus.

6. Je geen energie meer hebt om te sporten, of je er humeurig door wordt.

Een dieet dat je zo weinig voedingsstoffen biedt, dat je je er lusteloos door voelt, is niet gezond. Gezond eten betekent dat je genoeg energie hebt om actief te zijn want bewegen in combinatie met gezond eten is de sleutel om af te vallen.
Als je er, zoals de Amerikanen dat noemen, hangry (hungry & angry) van wordt, dan heb je te lang niet of te weinig gegeten.

7. Het je belooft dat je meer dan een kilo per week verliest.

Als je consequent krachttraining doet en gezond eet, kun je wekelijks maximaal een kilo verliezen (afhankelijk van je lengte en startgewicht).  De meerderheid van het gewicht dat je verliest is dan vet. Als je meer dan een kilo per week afvalt, dan heb je hoogstwaarschijnlijk spiermassa en water verloren (spieren wegen meer dan vet) en dat is eigenlijk nutteloos. Als je flink gaat sporten, zul je trouwens in eerste instantie misschien zelfs aankomen; wat alleen maar goed is!

8. Je de hele dag calorieën aan het tellen bent.

dieet grapPersoonlijk geloof ik niet in calorieën. Ja in een broodje kroket zitten echt wel meer calorieën dan in een speltboterham met Hüttenkäse, op die manier geloof ik er wel in, maar ik geloof niet in calorieën tellen. In een avocado zitten bijvoorbeeld behoorlijk wat calorieën (ca 224), maar hij zit ook bomvol gezonde voedingstoffen. In een bakje fritessaus van de MacD zitten ongeveer net zo veel calorieën, maar je kunt echt beter een guacomole als dipsaus maken voor je rauwkost, dan fritessaus. Een avocado zorgt namelijk ook voor een goede stofwisseling en het afdrijven van afvalstoffen.
Calorieen tellen is tijdsverspilling. Een gezond onbewerkt natuurlijk product is altijd beter dan een fabrieksproduct dat verder eigenlijk niets toevoegt.

9. Je je dieet een dieet noemt en continu op de weegschaal staat.

En dit zijn misschien wel de belangrijkst punten. Je geest is namelijk sterker dan je lichaam. Het woord dieet associeren wij met iets negatiefs. ‘Ik ben op dieet’ betekent dat je je zelf iets niet toestaat. Het is dus beter om je dieet geen dieet te noemen, maar bijvoorbeeld een ‘gezondere levenswijze’. ‘Ik ben gezonder gaan eten’ klinkt nou eenmaal beter dan ‘ik ben op dieet’. Want als je gezonder gaat eten, dan geef je je zelf iets in plaats van dat je je zelf iets niet misgunt.
Continu op de weegschaal is ook een mind thingy. Je kunt jezelf behoorlijk demotiveren als je geen onsje bent afgevallen terwijl je al drie dagen bezig bent! Soms gaat het lichaam na een week pas gewicht verliezen omdat het eerst moet wennen. Bovendien, denk aan punt 7, kun je er door sporten juist kilo’s bij krijgen. Het is beter om de weegschaal uit het zicht te zetten en bijvoorbeeld elke week op maandagochtend te wegen; op een vaste dag en een vast tijdstip. Of je kijkt gewoon naar je broek. Als die maat 36 die je vorige zomer paste (ik spreek uit persoonlijke ervaring) opeens weer wat beter zit, dan ben je op de goede weg. Thumbs up voor jezelf!

Dit waren mijn tips. Misschien heb je er wat aan? Heb je zelf nog tips? Een reactie is altijd welkom!

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.