TOP
kun je plaatselijk vet verbranden
Health Sport

Kun je plaatselijk vet verbranden?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Hoe vaak zie jij blog posts of artikelen in magazines voorbij komen met tips hoe je bijvoorbeeld buikvet kwijtraakt? Best vaak, toch? Ik wel in ieder geval. Het is bijna juni en dat betekent dat het vakantieseizoen in aantocht is. Veel mensen willen last minute nog even snel wat buikvet, zadeltasjes of zwabberarmpjes laten verdwijnen. Maar kan dat eigenlijk wel? Kun je plaatselijk vet verbranden? En wat is dan dé truc om dat te doen? Of is die er niet? Ik vertel je er vandaag meer over…

Afvallen

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Plaatselijk vet verbranden kan niet. Wat je wel kunt doen als je vet kwijt wilt, is afvallen. Personal Trainer Sophie heeft daar al een keer uitgebreid over verteld in haar column Fit by Fie: Afvallen doe je zo, afvallen doe je o.a. door een calorie tekort te creëren. In het artikel noemt ze meer tips zoals je rustverbranding verhogen, maar meer calorieën verbranden dan binnenkrijgen, is wat mij betreft de belangrijkste, maar lees vooral Sophie’s artikel voor meer tips. Overigens heeft ze er nog een interessante column over geschreven, namelijk Fit by Fie: Energiebalans, waarin ze meer vertelt over de juiste balans opzoeken.

Heeft sporten zin?

Maar plaatselijk vet verbranden kan dus niet. Heeft het dan wel zin om te sporten? En heeft het dan wel zin om krachttraining te doen en aparte spiergroepen te trainen? Ja, dat heeft zin, maar het heeft geen effect op het vet in dat gebied. Als je je spieren traint, dan zorg je er eigenlijk voor dat je ze licht beschadigt. Als de spieren daarna rust krijgen, krijgen ze de kans om te herstellen. Om te herstellen, gebruiken de spieren eiwitten uit je voeding. Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam en vooral voor spieren. De spier herstelt in de rust en door de eiwitten en wordt daarna sterker dan dat ‘ie was voordat je de bewuste spiergroep ging trainen. Er komt extra spierweefsel om de spier heen om de volgende keer dat jij gaat trainen de spier dat aankan. Daarom word je ook sterker als je langer en vaker traint. Elke keer krijg je er extra spierweefsel bij, en worden je spieren sterker. Maar dit spierweefsel heeft geen invloed op de vetcellen rondom de spieren.

Door het trainen, kweek je spiermassa. Misschien merk je dat als je bijvoorbeeld je buik vaak traint, je buik ook strakker en steviger aanvoelt. Dat komt enkel en alleen omdat de spier groter is geworden en spieren zijn steviger en harder dan vet, waardoor het lijkt alsof je het vet op je buik (of ander lichaamsdeel) hebt weg getraind, maar helaas…

Vetverbranding

Maar waarom je dan wel moet gaan sporten? Omdat het wel degelijk een direct effect heeft op je vetverbranding. Als je vet verliest door te sporten en je calorie inname te verminderen, dan kiest het lichaam zelf waar dat vet vertrekt. Dus dan kun je nog zo hard je buik trainen, misschien verdwijnt het vet wel uit je borsten? Reuze vervelend, maar het is zo. Net zoals het zo is dat de ene meer aanleg voor buikvet heeft en de ander weer meer vet op haar heupen krijgt.

Plaatselijk trainen verandert daar niet veel aan. Toch is het hartstikke goed om te gaan sporten. Dat had ik al geschreven, maar ik doe het nog maar eens. Stofwisseling gebeurt in de actieve celmassa. In vetweefsel vindt geen stofwisseling plaats. Het verbranden van voedingsstoffen vindt onder andere plaats in de spieren. En door het vergroten van je spiermassa, vindt er dus meer verbranding plaats en versnel je je stofwisseling. Je lichaam kan op die manier meer energie verbruiken zonder dat het wordt opgeslagen als vet. En als je iets minder eet, en dus minder energie inneemt dan je verbruikt, dan gaat je lichaam haar vetreserves gebruiken om energie te verbranden en zo verbrand je dus vet.

Dus.. de volgende keer dat je zo’n artikel voorbij ziet komen, bedenk je dan dat het helemaal niet kan wat ze beweren. Dat is stiekem best jammer, maar wel de keiharde waarheid. Scheelt je weer een klik en een nutteloos artikel lezen. Dan kun je die tijd beter besteden aan sporten… 😉

Hopelijk vond je dit artikel nuttig. Heb je nog een vraag en/of opmerking? Stel ‘m gerust. Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

* Bronnen artikel: o.a. health.commens-en-gezondheid.infonu.nl & fit.nl

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

4 COMMENTS
  • Maai
    3 jaar ago

    ik weet dit gewoon, maar het is zo verleidelijk die artikelen. Erg he? Maar goed, gezond eten en sporten dus 😉 werking in it

  • Aneta
    3 jaar ago

    Leuk inderdaad al die blogs die beweren dat je plastselijk vet kan verliezen. En toch zijn er mensen die er nog steeds intrappen. Goed dat dit artikel ons nog even uit de droom helpt 🙂

  • YuStSoMe
    3 jaar ago

    Mijn six-pack begint na ern jaar wat vorm te krijgen, poeh wat is dat hard werken zeg. Zeker als je geen 18 bent. En mijn kont? Die zal altijd Kardashian-style blijven, best mooi hoor! Zo’n toeptafel 😜
    Vet is ook nodig zo nu en dan, anders had onze uitvinder het wel weggelaten. Te is niet goed.
    Bedankt voor je leuke artikel!

  • Ha, weer zo’n interessant onderwerp! Jammer dat je dat niet kunt bepalen he, waar je vet weg gaat. Ik wist het stiekem al wel, want als ik afval, zie ik dat het eerst op mijn heupen, terwijl ik dat niet zo kwijt hoef. Ik vind het ook zo irritant als mensen zeggen dat buikvet slecht is. Ik kan er niks aan doen, maar daar zit bij mij het meeste vet. Ik wilde best een dikkere kont of bredere heupen in ruil voor een strakke buik, maar dat heb ik helaas niet ‘gekregen’. Dus nu flink aan het hoepelen, en ondanks de blauwe plekken op mijn heupbot (echt waar) zie ik toch ook wat resultaat.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.