TOP
over de invloed van stress op mijn motivatie
Health Lifestyle Personal

Dagboek van een afvaller (over de invloed van stress op mijn motivatie)

Okay… laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Dat afvallen dat gaat ruk. In dit vierde Dagboek van een afvaller vertel ik je over de invloed van stress op mijn motivatie. Wat de stand tot nu toe is qua gewichtsverlies. Waarom Weight Watchers voor mij nu even niet werkt, het effect van ongezond eten en wat mijn plan van aanpak is voor de komende tijd.

Over de invloed van stress op mijn motivatie

Een doodzieke kat, een kind met een bizarre reactie op een of ander virus, je hebt het hier al allemaal kunnen lezen de afgelopen tijd in o.a. de Personal Peaks. Tel daar nog eens project waar ik achter de schermen heel druk mee ben bij op, alle formulieren die verzameld moeten worden voor ons (eventuele) tweede kindje, een man die veel weg is voor werk en wat andere zorgen en je begrijpt dat ik in een nog al een stressvolle periode zit.

En tja.. ik heb dus weinig zin om nu mijn eetgedrag bij te gaan houden in de Weight Watchers app. Hoewel ik mezelf niet als emotie-eter zie, merk ik wel dat ik nu vaak denk: ‘Ach dat stukje chocola dat mag wel, want ik ben al heel zielig.’

Ja, ik ben goed in zelfmedelijden.

Ik zou het zo op mijn cv kunnen zetten als competentie. Waar ik ook erg goed in ben, is voor me uit schuiven. Dan hou ik mezelf voor dat ik volgende week wel weer begin. Maar ja.. dan gebeurt er weer wat en dan is het mis. Toevallig was dat hier ook nog eens telkens op maandag, dus dan begin ik de week al met een goed argument om er niet op te hoeven letten. En dan sta ik meteen al 1-0 achterstand.

De stand tot nu toe qua afvallen

Maar er is ook positief nieuws te noemen, want hoewel de motivatie voor Weight Watchers het volledig laat afweten, ben ik wel afgevallen. Okay… niet wereldschokkend veel, maar toch 0,3 gram. Dus in totaal ben ik nu 1,6 kilo kwijt en dat is toch iets.

Stress heeft blijkbaar wel een goed effect op mijn gewichtsverlies, al weet ik niet of ik dat nou echt positief moet noemen. Ik heb in ieder geval weinig zin in ‘gewoon’ eten, maar wel zin in zoet, snacks en snaaien. Niet echt gezond.

Waarom Weight Watchers voor mij nu even niet werkt

Eigenlijk had ik dat al aangegeven, maar ik heb momenteel echt geen zin om ook nog mijn eetgedrag in te moeten voeren. Ik heb gewoon echt even genoeg aan mijn hoofd en ik wil nu ook niet de stress erbij dat ik te veel voedingsmiddelen met te veel punten heb gegeten en dat ik dan ’s avonds niets meer ‘mag’.

Bovendien merk ik dat ik het Weight Watchers trucje op zich wel onder de knie heb. Ik probeer wel te variëren met wat ik eet en ik hou me aan veel voedingsmiddelen die bij Weight Watchers 0 punten zijn en dus goed verzadigen. ’s Avonds probeer ik gewoon gezond te eten, veel groenten, vaak vis en weinig koolhydraten. Dat lukt lang niet elke dag hoor, maar 75% van de avonden eet ik gewoon gezond.

Maar op die avonden dat mijn man niet thuis is, of als ik de hele dag heb lopen rennen en vliegen, dan wil ik nog wel eens toch wat makkelijks uit de vriezer halen.

Of mijn vrienden van Thuisbezorgd een berichtje sturen in de vorm van een bestelling.

Daarnaast vind ik Weight Watchers toch ook echt wat te eentonig. Omdat ik geen lactose van de koe meer mag vanwege mijn intolerantie daarvoor, moet ik ’s ochtends toch vaak kiezen uit een ei of ongezoete soja yoghurt. Om heel eerlijk te zijn, komt dat mijn neus wel eens uit. Maar ongezoete amandelmelk met havermout is dan weer veel punten en dat vind ik dan toch zonde. Zelfs als ik de app niet aanzet om mijn eetgedrag bij te houden. Dat zit blijkbaar toch in mijn hoofd 😉

Het effect van ongezond eten op mijn energie niveau

Tja.. dat ligt natuurlijk voor de hand. Mijn energie niveau is nu niet erg hoog. Dat komt zeker ook door alle zorgen en toestanden, maar ook door mijn voeding. Als ik veel suiker en snacks eet, dan merk ik meteen dat ik eerder moe ben. Vervolgens kom ik in een soort van vicieuze cirkel, want dan heb ik ’s avonds ook geen zin meer om even te gaan sporten of bewegen.

Mijn plan van aanpak voor de komende tijd

Mijn collega Melissa van Allinmam is heel enthousiast over het ketogeen dieet. En ik hoor meer mensen daar met veel enthousiasme over spreken. Nou ben ik niet vies van het uitproberen van een nieuw dieet, maar ik twijfel een beetje of dit wat voor mij zou kunnen zijn. Bij dit dieet eet je juist weinig eiwitten en koolhydraten en veel vetten. Omdat je lichaam dan juist je vetreserves gaat verbranden.

Waar ik huiverig voor ben, is dat ik het toch wel fijn vind om fruit te eten en dat mag bij keto ook niet al te veel. Daarnaast eet ik dus geen zuivel en hou ik ook niet van vet vlees, dus ik twijfel, maar ik ben wel erg nieuwsgierig.

Tegelijkertijd heb ik nog gewoon een Weight Watchers abonnement en ik vind het ook zonde om dat te laten versloffen.

Ik heb er toch voor betaald!

Dus… ik heb besloten vanaf vandaag in ieder geval weer te stoppen met suikers. En misschien log ik zo waar weer eens in in mijn Weight Watchers app. Want als ik weer gezonder eet, hoef ik geen puntenvermijdend gedrag meer toe te passen.

Wat voor invloed heeft stress bij jou op afvallen en gezond eten? En ken jij het ketogeen dieet? Ik hoor graag je ervaring!

Fijne dag vandaag!

Liefs, Karen

Facebook, Instagram & Bloglovin’ ♥

Facebook Reacties

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in Zandvoort / getrouwd met Mark / mama van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / kat Bada Bing / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

3 COMMENTS
  • Daenelia
    3 dagen ago

    Stress draagt vast wel bij, maar als je basis ‘macro’s’ goed zijn, voor je leeftijd/lengte/activiteitsniveau, dan kun je a. makkelijker dingen laten staan omdat je vol zit, en b. als je dan een keertje iets lekker fout eet, kom je niet meteen aan. Weet je, er is gewoon nooit een periode in je leven dat je géén stress ervaart. Dat is gewoon zo. Als het niet is omdat je partner veel van huis is, is het omdat er een crisis is in de aanhangende familie, of omdat er een reis geboekt is voor vakantie en je van alles moet regelen. Op je voeding letten zou geen taak moeten zijn die je extra stress geeft: het zou je juist houvast moeten geven om de stress beter aan te kunnen.
    Mijn vriezer ligt ook altijd vol met maaltijden voor de hele week! Zo handig! 😀 … We koken ze wel zelf in het weekend met verse ingredienten. Maar het staat dan ook zo op tafel! Als we dan eens geen zin hebben om uien en prei te snijden, dan is zo’n maaltijd snel klaar zonder extra afwas ook nog eens! Thuisbezorgd komt al bijna een jaar niet bij ons langs en … dat is eigenlijk wel heel fijn.

  • Annette
    1 week ago

    Ik ben ook wel een emo eter maar het varieert ook soms van juist niets eten dan tot echt snaaien. Ik heb het wel behoorlijk onder controle maar tijdens mijn menstruatie week doe ik maar gewoon, dan is er geen houden aan dus die week geef ik maar gewoon toe aan waar ik zin in heb en dan de rest van de maand weer een beetje de boel onder controle zien te houden. Ik hoef gelukkig niet echt af te vallen maar wil wel graag de balans houden.

  • Marije
    1 week ago

    Ik loop precies tegen hetzelfde aan als jij bij het Keto dieet .. geen fruit en dat is dus juist waar ik het meest blij van word, helemaal in deze tijd van het jaar.

    Goed dat je je bewust bent van hetgeen er speelt en wat voor invloed het heeft op je voeding. Beter daar naar luisteren dan jezelf forceren.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *