TOP
opgeblazen gevoel
Health

Een opgeblazen gevoel. Hoe kom je er aan en hoe voorkom je het?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Een opgeblazen gevoel. Soms heb ik er enorm veel last van en dan is het niet eens ‘de tijd van de maand’. De afgelopen tijd merkte ik steeds vaker dat ik mezelf een soort ballonnetje voelde en af en toe zelfs een bepaalde maat jeans beter niet aan kon trekken. En nee.. ik ben dus niet aangekomen en ik heb ook (niet altijd) te veel gegeten. Ik had last van een opgeblazen gevoel. Tijd voor maatregelen! Ik ging op onderzoek uit. Hoe kom je aan zo’n opgeblazen gevoel? En nog belangrijker… hoe voorkom je het?

Hoe kom je aan een opgeblazen gevoel?

Wist je dat er in je maag-darmkanaal altijd een beetje gas aanwezig is? Normaliter raak je dat gas kwijt door zo’n 10 tot 20 keer per dag een windje te laten. Maar door bepaalde voedingsmiddelen en darmbacteriën kan er meer gas in je darmen achterblijven. Dat veroorzaakt o.a. een opgeblazen gevoel en je hebt dan ook vaak last van winderigheid. Maar er zijn meer oorzaken op te noemen. Dit zijn ze op een rij:

Voeding

Het kan aan voeding liggen. Bepaalde voedingsmiddelen zorgen voor een opgeblazen gevoel omdat ze meer darmgas produceren. Sommige koolhydraten kunnen niet goed verteerd worden in onze dunne darm en worden daardoor ideaal voedsel voor bacteriën in je dikke darm. Deze bacteriën produceren veel gas.

Bacteriën

De bacteriën worden niet alleen gevoed door zekere voedingsmiddelen, maar kunnen ook veroorzaakt worden door ziekte of een infectie. O.a. verstopping, diarree, prikkelbaar darm syndroom, levercirrose en de ziekte van Crohn zijn grote veroorzakers van te veel gasvorming in de darmen en maag.

Zwangerschap

Doordat de hormoonhuishouding verandert en er minder ruimte over is in de buikholte, kan darmgas ook gaan opspelen.

LEES OOK >>> Moeite met slapen? Laat dan deze 8 voedingsmiddelen staan

Lucht inslikken

Het kan ook zijn dat je te veel lucht inslikt. Dat kan er namelijk voor zorgen dat je last van borrelende en onrustige darmen krijgt.

Overgang

Door een veranderde hormoonhuishouding kunnen vrouwen in de overgang ook last krijgen van een opgeblazen gevoel.

Ouderdom

Maar ook mannen blijven niet gespaard. Door allerlei verschillende ouderdomskwalen kan men last krijgen van meer gasvorming en winderigheid.

Stress

Stress kan er o.a. voor zorgen dat je stofwisseling niet optimaal werkt, waardoor je last kan krijgen van een opgezette buik en borrelende buik.

Alcohol, roken & medicijngebruik

Alcohol, roken en sommige medicijnen zijn ook niet echt bevorderlijk voor een optimaal darmflora.

LEES OOK >>> Welke voedingsmiddelen zijn goed voor je weerstand?

hoe voorkom je een opgeblazen gevoel

Hoe voorkom je een opgeblazen gevoel?

Minder lucht inslikken

Dat doe je onder andere door:

  • Goed te kauwen en voldoende tijd te nemen voor het eten. Dan raak je ook eerder verzadigd, dus dat is een bijkomend voordeel.
  • Geen kauwgom te nemen.
  • Niet te veel praten tijdens het eten (ja, dat is lastig voor sommigen).
Geen lucht binnenhouden

En dan zeg ik het eigenlijk netjes. Wat ik bedoel is dat je gewoon scheten moet laten als je ‘moet’. Als je een wind ‘binnenhoudt’, irriteert dat je buik alleen maar meer. Dus lekker even je privacy opzoeken of in de wc gaan staan.

bepaalde Voedingsmiddelen vermijden
  • Geen drankjes met koolzuur. Koolzuur zorgt voor een opgeblazen gevoel. Ik drink de hele dag door veel mineraalwater met bubbels, dus daar ben ik meteen mee gestopt.
  • Geen kauwgom (maar dat wist je al).
  • Minder groentes eten die veel zetmeel bevatten. Laat de bonen, ui, prei, erwten en linzen maar links liggen.
  • Fruit met veel vezels zoals appels, peren en avocado.
  • Minderen met voedingsmiddelen die extra gasvorming stimuleren. Bijvoorbeeld nieuwe aardappelen, paprika, pruimen, meloen, radijs, eiergerechten, noten, scherpe kruiden en specerijen kun je beter proberen te vermijden als je last hebt van een opgeblazen gevoel. Kool, broccoli en andere kruisbloemige groenten (o.a. bloemkool, paksoi, spruitjes, radijs) geven de meeste problemen.
  • Zuivelproducten.
Groenten niet rauw eten

Wil je toch graag je broccoli en bloemkool en andere ‘verboden’ groenten blijven eten? Eet ze dan in ieder geval niet rauw. Rauwe groenten zijn vaak lastiger te verwerken voor de darmen.

LEES OOK >>> Welke kruidenthee helpt tegen welke kwaal?

Vaker eten

Lege darmen zorgen voor meer gasvorming. Dus het is beter om constant iets in je darmen te ‘hebben zitten’. Het is dus niet handig om maaltijden over te slaan. Als je erg veel last hebt van een opgezette buik, dan kun je in plaats van drie hoofdmaaltijden ook meerdere kleinere maaltijden op een dag eten.

Sporten / bewegen

Wil je dat je darmen goed werken? Dan is het belangrijk om veel te bewegen en/of te sporten. Dat activiteit de spijsvertering en de darmen. Minimaal 30 minuten per dag is sowieso verstandig.

Stress verminderen

Bewegen en sporten zorgt ook voor minder stress. Maar je kunt bijvoorbeeld ook mediteren, een leuke film kijken of ademhalingsoefeningen doen. Hier vind je meer tips voor minder stress in je leven.

Stoppen met roken & minderen met alcohol

Maar dat is sowieso beter voor je.

Munt & Kamille thee

Deze twee theesoorten zorgen ervoor dat je spijsvertering aan het werk gaat en verminderen het opgezette gevoel.

Knoflook

Knoflook is erg gezond. Het stimuleert o.a. de spijsvertering en dat zorgt ervoor dat gasvorming en winderigheid voorkomen worden. Verse knoflook werkt het beste, maar als je dat niet voorhanden hebt, kun je ook knoflooksupplementen slikken.

Tot zo ver het lijstje do’s en don’ts. Ik heb zelf aan een aantal tips behoorlijk veel gehad en heb nu echt veel minder last van een opgeblazen gevoel. Ik ben natuurlijk geen arts en ik heb deze informatie online gevonden (onder het artikel vind je de bronnen), dus als je echt veel last hebt van lucht in je buik, dan zou ik zeker even naar een dokter gaan. Maar als je het sporadisch hebt zoals ik, dan heb je wellicht wat aan deze tips?

Heb jij wel eens last van een opgeblazen gevoel? Wellicht heb je zelf nog tips die je kunt delen? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Bronnen artikel: Health.com, Gezondheidsplein.nl & Opgezettebuikinformatie.nl.

Foto’s © Wavebreakmedia via Shutterstock.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.