TOP
op de juiste manier plassen
Health

Op de juiste manier plassen. Hoe doe je dat?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Sommige dingen vergeet je nooit meer. Zo kan ik me nog heel goed herinneren dat ik een heel wat jaren geleden na de zoveelste blaasontsteking bij een vrouwelijke arts was en dat zij mij vroeg of ik wel de juiste manier plassen wel onder de knie had. Ik vond dat een vrij belachelijke vraag. Toch komt er nog best wel wat bij kijken. Bovendien voorkomt het dus een blaasontsteking. Omdat ik in mijn omgeving opeens best veel vrouwen over een blaasontsteking hoorde, leek het me wel eens handig om het op een rij te zetten. Plas jij op de juiste manier? 

LEES OOK: ‘HOE VOORKOM JE EEN BLAASONTSTEKING?’

Op de juiste manier plassen. Hoe doe je dat?

Allereerst is het belangrijk om de tijd te nemen als je naar de WC gaat en ook gaat als je moet gaan. Als je voelt dat je echt moet plassen, is het niet goed om dat al te lang uit te stellen. Overigens is het niet erg als je het even uitstelt. Als je 1,5 tot 2 liter vocht over de dag drinkt, dan moet je ongeveer 6 tot 8 keer op een dag naar de toilet. Als volwassene kan je ongeveer 300 tot 500 cc aan vocht in de blaas opslaan. Even uitstellen om te plassen, kan wel als je het maar niet te vaak en te lang doet.

Gehaast urineren is niet goed. Als je gehaast plast, pers je namelijk vaak (onbewust) en dat is niet goed voor de werking van de blaas.

Daarnaast is het zo dat hoe rustiger en hoe beter je op de wc zit en hoe beter je je blaas kunt leegmaken, hoe langer het duurt voordat je weer moet. Dus uiteindelijk scheelt je dat op de lange termijn tijd omdat je minder vaak moet.

Hoe zit je op de juiste manier op het toilet?

Ook dit lijkt vanzelfsprekend, maar je moet goed op de bril gaan zitten. Vooral op publieke toiletten willen mensen wel eens op het voorste puntje gaan zitten of boven de bril hangen. Maar zo kun je je blaas niet goed legen. Om dat te kunnen doen, moet je echt goed op het toilet gaan zitten waarbij je voeten plat op de grond kunnen steunen. Voor kinderen en kleine mensen ?) is het daarom niet onverstandig om een opstapje te gebruiken. Plassen (en poepen) gaat niet zo makkelijk als je je benen laat hangen of alleen met je tenen steun van de vloer krijgt. Je krijgt dan namelijk te veel spanning in je beenspieren en je bekkenbodem wat niet goed is bij ontlasting.

Ga dus goed rechtop op de wc-bril zitten met je voeten op de grond en laat je handen ontspannen liggen op je bovenbenen.
Vervolgens ontspan je je bekkenbodemspieren en plas je in één keer rustig je blaas leeg. Pers dus niet tijdens het plassen. Je blaas kan zich prima zelf legen. Als je perst, kan het juist gebeuren dat je je plasbuis licht dichtdrukt.

Als je klaar bent en er geen urine meer komt, kantel je je bekken nog een paar keer naar voren en naar achteren. Mocht je hier nog niet mee bekend zijn, dan ben je waarschijnlijk verbaasd dat er nu toch nog restjes plas uit je blaas geplast worden.

Daarna span je je bekkenbodemspieren goed aan om ze vervolgens te ontspannen. Daarmee train je je blaas. Pas als je dat gedaan hebt, sta je weer op.

Als je het gevoel hebt dat je moet plassen, maar er komt geen urine of maar moeilijk, is daar ook een manier voor. Het beste is dan om je bekkenbodemspieren een paar keer rustig aan te spannen en daarna weer los te laten. Vaak komt de plasreflex hierdoor wel goed op gang. Ook kun je je bekken een paar keer kantelen zoals hierboven beschreven. Persen om te plassen werkt niet, omdat je dan juist je plasbuis dicht kunt drukken.

Ten slotte: Er wordt wel eens beweerd dat kleine drupjes plassen en na elk drupje weer ophouden, goed is om je blaas te trainen. Dat klopt niet. Deze ‘methode’ kan zelfs urineweginfecties veroorzaken omdat je blaas dan niet goed leeg komt en de restjes plas de urineweg gaan infecteren.

LEES OOK: ‘VERSTOPTE NEUS OF BIJHOLTE ONTSTEKING?

Overactieve blaas

Ongeveer 8% van de mensen vanaf twintig jaar kampt met plasklachten door een overactieve blaas. Je hebt daar last van als je blaas vaker dan normaal een signaal van aandrang geeft. Bijvoorbeeld als je vaker dan acht keer per dag moet plassen en soms last hebt van (ongewild) urineverlies. Een overactieve blaas wordt ook wel aandrangsincontinentie genoemd. Dit kan diverse oorzaken hebben, waaronder overgewicht, of bijvoorbeeld te veel alcohol en/of cafeïne inname op een dag. Maar het kan ook zijn dat de spieren in de wand van je blaas te snel samentrekken en er daardoor voor zorgen dat jij ongewild urine verliest. Maar het kan ook voorkomen dat ondanks een voortdurend gevoel van aandrang het plassen niet of nauwelijks lukt.

Een overactieve blaas kun je verhelpen door je bekkenbodemspieren te trainen zoals hierboven beschreven. Mocht je er echt veel last van hebben, dan is het goed om een plasdagboek bij te houden en daarmee naar de huisarts te gaan.

Wellicht heb je iets aan dit artikel? Misschien heb je zelf ook nog wel goede tips! Deel ze gerust. Sharing is caring!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

* Uitgelichte afbeelding gpointstudio via Shutterstock.
** Bronnen artikel: Bekkenbodem online en Dokterdokter.nl
*** Soms maak ik gebruik van affiliate links. Wanneer jij deze aanklikt, kost jou dat niks, maar mocht je wat aanschaffen via zo’n link dan verdien ik hier een klein percentage commissie over. Daarmee kan ik o.a. mijn hosting kosten dekken. 

 

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

1 COMMENT

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.