TOP
Editorial

Beste mensen van Photogifts.nl (en alle andere bedrijven met onredelijke voorstellen voor bloggers)

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Beste mensen van Photogifts.nl,

Jullie stuurden me een mailtje en daar wil ik graag even op reageren. Ik had natuurlijk gewoon kunnen replyen, maar ik heb jullie al diverse keren gevraagd mij niet meer te mailen en blijkbaar lezen jullie dat niet? Dus dan maar even zo.

Laat ik beginnen met dat jullie mailden naar mijn Dejlig adres. Als je je een beetje verdiept had, dan weet je dat ik daar al een tijdje niet blog. Maar goed… ik heb jullie al meerdere malen verzocht überhaupt niet meer te mailen, dus als je het dan toch doet, zal je wel echt wat interessants te melden hebben…Dus vol verwachting klopte mijn hart.

Maar nee…

Helaas pindakaas. Bummer de pummer. Dat hadden jullie weer eens niet. Daar begin ik maar meteen mee met dat te verkondigen. Ik had jullie natuurlijk wel in spanning kunnen laten, maar het lijkt me handiger om maar stante pede te vertellen wat ik allemaal nog al jammer vond aan deze mail.

Zullen we ‘m even doorlopen met aandachtspunten erbij? Wellicht dat jullie en al die andere bedrijven met onredelijke voorstellen daar iets aan hebben. Naar ‘alsjeblieft niet meer mailen’ luisteren jullie niet. Dus wellicht kunnen de aandachtspunten helpen de volgende keer wel een interessante mail te sturen?

Voor het gemak heb ik wat screenshots van de mail gemaakt…

Aandachtspunt 1: Dejlig is niet meer

onredelijke voorstellen bloggers 1

Of Dejlig al over vaderdag cadeaus geschreven heeft?

Wat denken jullie zelf? Het antwoord zal je verbazen! Nee, nog niet. En dat zal Dejlig ook niet gaan doen, want Dejlig is niet meer…

Aandachtspunt 2: Persoonlijker

onredelijke voorstellen bloggers2

Tip: Begin je mail voortaan iets persoonlijker. Vinden wij leuk, wij bloggers. Als we met onze voornaam worden aangesproken. Dan hebben jullie meteen de aandacht! Want dan weet je als blogger dat een bedrijf in ieder geval zijn best heeft gedaan om zich iets meer te verdiepen in je blog.

Al wisten we al dat jullie dat niet gedaan hadden, want anders hadden jullie wel naar Karenz. gemaild. Maar laten we dat niet meer oprakelen.

Jullie zijn op zoek naar enthousiaste bloggers. Op zich ben ik wel een enthousiaste blogger en ik weet ook genoeg enthousiaste bloggers te noemen. Maar van dit soort mailtjes word ik dus niet zo enthousiast. En mijn enthousiaste collega bloggers die ik hoog heb zitten, ook niet.

Aandachtspunt 3: Publiciteit en Naamsbekendheid

Het volgende punt: Of ik een product uit jullie assortiment wil presenteren met als doel het genereren van publiciteit en naamsbekendheid voor zowel Photogifts.nl als Dejlig.

Okay… laten we dit verzoek even uit elkaar trekken. Een product uit jullie assortiment presenteren, daar sta ik op zich nog best voor open. Als daar een passende vergoeding tegenover staat tenminste. Daar kom ik zo nog op terug. Maar hoe dat publiciteit en naamsbekendheid voor mijn site gaat opleveren? Dat vind ik nog al bijzonder. Volgens mij levert het jullie namelijk alleen maar publiciteit en naamsbekendheid op? Toch? Of zie ik iets over het hoofd? Iets dat alleen Photogifts.nl bloggers kunnen zien? Want dan krijg je magische krachten? Ik weet het niet, want ik ben nog altijd aan het speculeren over hoe ik hier nu precies beter van word?

Aandachtspunt 4: Vergoeding

Een gratis foto, daar word ik in ieder geval niet beter van. Op zich heb ik het ook niet echt nodig om nog beter te worden. Karenz. trekt momenteel tussen de 40.000 en 50.000 unieke bezoekers per maand en ik vind dat prachtig. Mooi genoeg.

Een gratis foto afdruk gaat er niet opeens voor zorgen dat ik naar de 100.000 bezoekers ga en dat hoeft ook helemaal niet. MAAR…een stukje op deze website is dus wel ietsjes meer waard dan een gratis foto. Met gratis foto’s kan ik nog altijd mijn rekeningen niet betalen. Of kan dat wel als Photogifts.nl blogger? Is dat de magische kracht? Dat zou mooi zijn!

Overigens is het echt niet zo dat ik overal geld geld geld voor wil hebben, maar ik ben nou eenmaal best lang bezig met een blog en ik lever ook behoorlijk wat exposure. Dus dan is zo’n foto nou niet echt een passende vergoeding. Ik heb wel eens opdrachten voor bedrijven als die van jullie gedaan waar ik 1. voor betaald werd en 2. daarboven op ook nog het product ontving. Dat vind ik dan een betere oplossing. Daar kunnen jullie het toch niet mee oneens zijn?

Aandachtspunt 5: Voorwaarden

onredelijke voorstellen bloggers 3

Zeker als ik naar jullie voorwaarden kijk! Want… hoewel je als Photogifts.nl blogger dan wel vrij wordt gelaten in het schrijven van een blog… heel genereus… moet je wel voldoende aandacht genereren en ook nog zelf wat foto’s maken. Op zich is dat wel handig voor de volgende opdracht als Photogifts.nl blogger, want dan kun je een foto in foto aanleveren. Droste effect. Hoera.

Hoewel ik me in jullie voorwaarden best kan vinden, had er een passende vergoeding tegenover gestaan, zakt mijn broek wel af van voorwaarde 2. Jullie hebben namelijk liever niet dat de Photogifts.nl bloggers eerlijk zijn naar hun lezers toe… Laten we het even samenvatten: Als Photogifts.nl blogger ontvang je geen passende vergoeding en je moet ook nog je ziel aan de duivel verkopen en liegen. Ik vind het bijzonder. Dat jullie dat zo ongegeneerd in je mail zetten en dat jullie echt denken dat als mensen er wel eerlijk over zouden zijn, jullie dat minder gaat opleveren. Dat is namelijk niet zo. Punt.

Aandachtspunt 6: Passende bloggers

Jullie willen graag publiciteit en naamsbekendheid. Natuurlijk zijn er (beginnende) bloggers die het leuk vinden om zo’n foto te krijgen. Maar… denken jullie dat jullie met die bloggers nou echt publiciteit en naamsbekendheid genereren? Lijkt het jullie dan ook niet effectiever een aantal bloggers te selecteren die jullie echt bij je bedrijf vinden passen en die ook een leuke vergoeding aan te bieden? Bloggers die mooie foto’s maken en wellicht ook nog wat bereik hebben? Volgens mij is dat veel efficiënter dan lukraak te gaan schieten.

Nu hebben jullie zo ongeveer de halve blogwereld gemaild (van mijn kennissenkring al de helft > ja, wij kletsen onderling) en daar zullen vast wel bloggers zitten die happen. Dikke vette prima. Moet iedereen zelf weten. Het is maar een tip om het in het vervolg anders te doen. Doe het vooral zoals jullie het zelf willen. Jullie zijn echt niet de enigen die met belachelijke voorstellen komen. Maar juist daarom is het wel eens fijn om te vertellen wat wij niet Photogifts.nl bloggers van dit soort voorstellen vinden. Vooral als je al een aantal keren vriendelijk hebt verzocht niet meer te mailen 🙂 .

Enne… jullie wilden graag naamsbekendheid en publiciteit. Wellicht dat ik daar op deze manier toch een beetje bij heb kunnen helpen?

Fijne dag nog!

Groet,
Karen

ps Het is ‘word Photogifts.nl blogger’ niet ‘wordt Photogifts.nl blogger’. Misschien is dat ook een aandachtspuntje? Even beter op je spelling letten voordat je honderden bloggers gaat benaderen?

Uitgelichte foto © TungCheung via Shutterstock.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

40 COMMENTS
  • Linda
    2 jaar ago

    Echt hoor….. helemaal met je eens!

  • Jose
    2 jaar ago

    Amen!

  • Karen, ik ben het helemaal met je eens. Op ’t randje om een bedrijf per naam te noemen, maar veel erger vind ik dat zulke bedrijven je vragen voor ze te liegen! Gatver. En waarvoor, want waarom zou het ‘geheim’ moeten als je gewoon een leuk bedrijf bent. Leerzaam artikel voor de volgende bedrijven 😉

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Heb ik ook over nagedacht en getwijfeld. Maar omdat het al de tigste keer was en ik het zo zat ben om elke keer weer zelf te moeten mailen dat ik geen berichten meer wil ontvangen waar ik sowieso niet om heb gevraagd of zo.. Het was de druppel. Heb ze overigens zelf ook gemaild met dit verhaal, maar nog geen reactie.

  • He, wat gek, heb jij geen hypotheek die je kunt betalen met foto’s? Ik wel hoor! De bank heeft ondertussen een hele muur met onze familiefoto’s hangen. En blij dat ze er mee zijn joh! *sarcastische modus uit*

  • Josine
    2 jaar ago

    Oh zo herkenbaar dit! Goed dat je erover hebt geschreven, ik ben benieuwd of ze het zullen lezen. Of heb je wel even gereplyed met je blog linkje er in? 😉

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Ik heb ze de link gestuurd, maar ze hebben er niet op gereageerd. Al hoorde ik wel van een andere blogger dat ze dacht dat het gewerkt had omdat ze er nog een mail met andere voorwaarden achteraan had gekregen.

  • Amanda
    2 jaar ago

    Wie niet luisteren wil, die moet maar voelen. En dat heb je met dit heerlijke artikel denk ik wel voor elkaar gekregen. Hoop dat zij en vele andere organisaties hier lering uit trekken. Beetje heropvoeden is nodig dus mijn support heb je. You go girl!

  • Sabine
    2 jaar ago

    Heerlijk stuk! Daarom lees ik je ook zo graag, eerlijk en recht voor zijn raap. 😁 Hoe vaak dit soort dingen nog gebeuren bij bloggers vind ik echt absurd, vooral deze voorwaarden vind ik tenenkrommend. Zo not done

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Dank je wel Sabine! En zeker not done. Fijn dat jij een blog break hebt, hoef je die waardeloze voorstellen niet meer continu te deleten 😉

  • Anne-Marie
    2 jaar ago

    Het toont maar weer eens aan dat veel bedrijven nog niet goed bekend zijn met deze manier van marketing. Het is alleen zo jammer dan dat ze oost-indisch doof zijn voor oprechte feedback….

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Ze denken alleen aan zichzelf. En waar zij zelf beter van worden. Terwijl het zo mooi had kunnen zijn 😉

  • Chelsey
    2 jaar ago

    Lekker onprofessioneel van je, zeg! Ja, er zijn bedrijven die het een en ander nog moeten leren, maar wat jij nu doet vind ik echt niet kunnen. Hoe moeilijk is het nu om dit gewoon apart naar hen te sturen of om gewoon het mailtje te verwijderen? Als ik als bedrijfzijnde dit artikel zou lezen, zou ik niet met jou willen samenwerken.

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Hi Chelsey, dank dat je de tijd hebt genomen mijn blog te lezen. Zoals je hebt kunnen lezen, heb ik ze al diverse keren gemaild met feedback. En collega bloggers van mij hebben dat ook gedaan, maar blijkbaar interesseert ze dat niet. Zij vragen bloggers te liegen en dat vind je wel kunnen? Ik ben voor open communicatie. Dat heb je vast wel gemerkt 😉
      Overigens hoef je je geen zorgen te maken om mijn opdrachten. De bedrijven waar ik mee samenwerk respecteren me juist omdat ik uitgesproken ben. Ik wens je een fijne dag! Lekker van de zon genieten. En dank voor jouw feedback.

      • Chelsey
        2 jaar ago

        Hi Karen! Helaas heb ik niet je hele artikel gelezen, omdat ik je best arrogant vind overkomen. Zoals ik al had gezegd, kan je ook gewoon de mailtjes verwijderen. Piece of cake, toch? En dat je zo’n bedrijf (dat misschien net is begonnen en er nog niet veel van af weet) aan de schandpaal nagelt, vind ik onprofessioneel. Ik kwam vandaag voor het eerst op je blog terecht, maar na dit artikel haak ik toch af. Fijne avond nog!

        • Karen
          2 jaar ago
          AUTHOR

          Oh nee joh? Maar als je niet het hele artikel hebt gelezen, heb je niet echt recht van spreken. Dan ben je namelijk niet voldoende geïnformeerd om zo’n mening te vormen. Het bedrijf is niet net begonnen en ik heb ze al diverse malen verzocht niet meer te mailen. De volgende keer dat je iemand arrogant noemt, wellicht eerst wat beter lezen? BTW veel plezier met je foto van Photogifts 🙂 En geniet nog lekker even van de zon. Ik vind het overigens niet jammer dat je afhaakt hoor. Ik heb liever lezers die wel een blog echt lezen 🙂

          • Chelsey
            2 jaar ago

            Lieve schat, na een paar zinnen wist ik gelijk dat je arrogant en onprofessioneel bezig bent. Gelukkig ben ik niet de enige die dat vind. Leuk dat er toch nog mensen zijn die je denigrerende en arrogante toon wel fijn vinden om te lezen. Focus je daar vooral op 🙂

        • Karen
          2 jaar ago
          AUTHOR

          🙂 Zal ik doen! Altijd fijn feedback van een anonieme reageerder. Stel ik echt ENORM op prijs. Doe je de groeten aan S.? En nogmaals veel plezier met je foto.

  • Haha heerlijk geachreven en heel herkenbaar dit . Nu hebben ze inderdaad de naamsbekendheid die ze wilden. En je hebt bijna aan alle voorwaarden voldaan;) meer bloggers zouden dit moeten doen, dan zouden we misschien eens afkomen van al die achterlijke voorstellen?

  • Sonja
    2 jaar ago

    Tja… het was te proberen,.. toch? 😂

  • Marije
    2 jaar ago

    Pssst, er staat een spelfout in je PS 🙂

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Ach ja… een lettertje te veel. Beter dan een d en t fout in je titel… 😉
      Maar dank voor het melden 🙂

  • Karin
    2 jaar ago

    Heerlijk dit. Een goed begin van de dag: geweldig geschreven!

  • Suzanne
    2 jaar ago

    Geweldig goed verwoord. Ik ben benieuwd of er een reactie op volgt. : D

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Nog niets ontvangen. Ik hou je op de hoogte 😉

  • Marjolein goedhardt
    2 jaar ago

    Hihi heerlijk dit, ik had het niet beter kunnen verwoorden Een schot in de roos

  • Grace
    2 jaar ago

    Whaha geniaal! Je zou er nu eigenlijk wel een “gratis” foto voor moeten krijgen, want volgens mij heb je aan alle voorwaarden wel voldaan toch 😉 LOL

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Ik heb expres geen link geplaatst 🙂 Dus helaas.. nee.

      • Grace
        2 jaar ago

        Ah jammer NOT. Ik heef je helemaal gelijk. Ik koop gewoon liever een mooie foto dan dat ik moet liegen voor een bedrijf.

  • Amy
    2 jaar ago

    BINGO! Ik kon het zelf niet beter verwoorden. Er zijn inderdaad veel webshops die gewoon blijven mailen, zelfs als je vriendelijk verzoekt het nier meer te doen. Hun voorwaarden worden er helaas ook niet beter op.

  • Bianca
    2 jaar ago

    Hahah hulde!!

  • Aileen
    2 jaar ago

    Gewoon geniaal. Heel herkenbaar om te lezen. Hopelijk leren ze er van.

  • Romy
    2 jaar ago

    Geniaal artikel met jouw heerlijke sarcasme. En terecht! Wat een voorstel! Om gek van te worden, dit soort mails. Het scheelt dat ik nog een kleine blog heb, maar ook in mijn prille bloggersbestaan heb ik weleens van dit soort suffe mails ontvangen. “Geachte redactie”, “graag de vermelding verwijderen en alleen do-followlinks”. You name it. Jammer dat bedrijven soms op zo’n manier met bloggers omgaan!

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Omdat ze alleen maar bezig zijn met er zelf beter van worden. Het mes snijdt twee kanten op. Jammer dat ze dat niet begrijpen.

  • Lesley
    2 jaar ago

    Genoten van deze blog en heel herkenbaar, volgens mij zat er ook iets van dit bedrijf in mijn spam box. Lekker laten zitten met dit soort “geweldige” voorstellen

    • Karen
      2 jaar ago
      AUTHOR

      Heel goed. Gewoon negeren. Het houdt niet op. Niet vanzelf 😉

  • Tineke
    2 jaar ago

    Ik wordt altijd zo chagrijnig van al die voorwaarden. Ik heb maar een kleine blog, maar het is wel MIJN blog. Natuurlijk kan er altijd overlegd worden over bepaalde dingen. Laatst kreeg ik als reactie terug dat ik blij moest zijn dat ze mij überhaupt een mailtje stuurden met mijn statistieken. Ik heb nog nooit zo snel een mailtje verwijderd, Daahaag!

  • Marije
    2 jaar ago

    Hahahaha .. wat een heerlijke blog Karen!

    Degene die dat mailtje heeft gestuurd, moet zichzelf echt eens achter de oren gaan krabben. Wat onprofessioneel!

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.