TOP
Editorial

Beste mensen van Photogifts.nl (en alle andere bedrijven met onredelijke voorstellen voor bloggers)

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Beste mensen van Photogifts.nl,

Jullie stuurden me een mailtje en daar wil ik graag even op reageren. Ik had natuurlijk gewoon kunnen replyen, maar ik heb jullie al diverse keren gevraagd mij niet meer te mailen en blijkbaar lezen jullie dat niet? Dus dan maar even zo.

Laat ik beginnen met dat jullie mailden naar mijn Dejlig adres. Als je je een beetje verdiept had, dan weet je dat ik daar al een tijdje niet blog. Maar goed… ik heb jullie al meerdere malen verzocht überhaupt niet meer te mailen, dus als je het dan toch doet, zal je wel echt wat interessants te melden hebben…Dus vol verwachting klopte mijn hart.

Maar nee…

Helaas pindakaas. Bummer de pummer. Dat hadden jullie weer eens niet. Daar begin ik maar meteen mee met dat te verkondigen. Ik had jullie natuurlijk wel in spanning kunnen laten, maar het lijkt me handiger om maar stante pede te vertellen wat ik allemaal nog al jammer vond aan deze mail.

Zullen we ‘m even doorlopen met aandachtspunten erbij? Wellicht dat jullie en al die andere bedrijven met onredelijke voorstellen daar iets aan hebben. Naar ‘alsjeblieft niet meer mailen’ luisteren jullie niet. Dus wellicht kunnen de aandachtspunten helpen de volgende keer wel een interessante mail te sturen?

Voor het gemak heb ik wat screenshots van de mail gemaakt…

Aandachtspunt 1: Dejlig is niet meer

onredelijke voorstellen bloggers 1

Of Dejlig al over vaderdag cadeaus geschreven heeft?

Wat denken jullie zelf? Het antwoord zal je verbazen! Nee, nog niet. En dat zal Dejlig ook niet gaan doen, want Dejlig is niet meer…

Aandachtspunt 2: Persoonlijker

onredelijke voorstellen bloggers2

Tip: Begin je mail voortaan iets persoonlijker. Vinden wij leuk, wij bloggers. Als we met onze voornaam worden aangesproken. Dan hebben jullie meteen de aandacht! Want dan weet je als blogger dat een bedrijf in ieder geval zijn best heeft gedaan om zich iets meer te verdiepen in je blog.

Al wisten we al dat jullie dat niet gedaan hadden, want anders hadden jullie wel naar Karenz. gemaild. Maar laten we dat niet meer oprakelen.

Jullie zijn op zoek naar enthousiaste bloggers. Op zich ben ik wel een enthousiaste blogger en ik weet ook genoeg enthousiaste bloggers te noemen. Maar van dit soort mailtjes word ik dus niet zo enthousiast. En mijn enthousiaste collega bloggers die ik hoog heb zitten, ook niet.

Aandachtspunt 3: Publiciteit en Naamsbekendheid

Het volgende punt: Of ik een product uit jullie assortiment wil presenteren met als doel het genereren van publiciteit en naamsbekendheid voor zowel Photogifts.nl als Dejlig.

Okay… laten we dit verzoek even uit elkaar trekken. Een product uit jullie assortiment presenteren, daar sta ik op zich nog best voor open. Als daar een passende vergoeding tegenover staat tenminste. Daar kom ik zo nog op terug. Maar hoe dat publiciteit en naamsbekendheid voor mijn site gaat opleveren? Dat vind ik nog al bijzonder. Volgens mij levert het jullie namelijk alleen maar publiciteit en naamsbekendheid op? Toch? Of zie ik iets over het hoofd? Iets dat alleen Photogifts.nl bloggers kunnen zien? Want dan krijg je magische krachten? Ik weet het niet, want ik ben nog altijd aan het speculeren over hoe ik hier nu precies beter van word?

Aandachtspunt 4: Vergoeding

Een gratis foto, daar word ik in ieder geval niet beter van. Op zich heb ik het ook niet echt nodig om nog beter te worden. Karenz. trekt momenteel tussen de 40.000 en 50.000 unieke bezoekers per maand en ik vind dat prachtig. Mooi genoeg.

Een gratis foto afdruk gaat er niet opeens voor zorgen dat ik naar de 100.000 bezoekers ga en dat hoeft ook helemaal niet. MAAR…een stukje op deze website is dus wel ietsjes meer waard dan een gratis foto. Met gratis foto’s kan ik nog altijd mijn rekeningen niet betalen. Of kan dat wel als Photogifts.nl blogger? Is dat de magische kracht? Dat zou mooi zijn!

Overigens is het echt niet zo dat ik overal geld geld geld voor wil hebben, maar ik ben nou eenmaal best lang bezig met een blog en ik lever ook behoorlijk wat exposure. Dus dan is zo’n foto nou niet echt een passende vergoeding. Ik heb wel eens opdrachten voor bedrijven als die van jullie gedaan waar ik 1. voor betaald werd en 2. daarboven op ook nog het product ontving. Dat vind ik dan een betere oplossing. Daar kunnen jullie het toch niet mee oneens zijn?

Aandachtspunt 5: Voorwaarden

onredelijke voorstellen bloggers 3

Zeker als ik naar jullie voorwaarden kijk! Want… hoewel je als Photogifts.nl blogger dan wel vrij wordt gelaten in het schrijven van een blog… heel genereus… moet je wel voldoende aandacht genereren en ook nog zelf wat foto’s maken. Op zich is dat wel handig voor de volgende opdracht als Photogifts.nl blogger, want dan kun je een foto in foto aanleveren. Droste effect. Hoera.

Hoewel ik me in jullie voorwaarden best kan vinden, had er een passende vergoeding tegenover gestaan, zakt mijn broek wel af van voorwaarde 2. Jullie hebben namelijk liever niet dat de Photogifts.nl bloggers eerlijk zijn naar hun lezers toe… Laten we het even samenvatten: Als Photogifts.nl blogger ontvang je geen passende vergoeding en je moet ook nog je ziel aan de duivel verkopen en liegen. Ik vind het bijzonder. Dat jullie dat zo ongegeneerd in je mail zetten en dat jullie echt denken dat als mensen er wel eerlijk over zouden zijn, jullie dat minder gaat opleveren. Dat is namelijk niet zo. Punt.

Aandachtspunt 6: Passende bloggers

Jullie willen graag publiciteit en naamsbekendheid. Natuurlijk zijn er (beginnende) bloggers die het leuk vinden om zo’n foto te krijgen. Maar… denken jullie dat jullie met die bloggers nou echt publiciteit en naamsbekendheid genereren? Lijkt het jullie dan ook niet effectiever een aantal bloggers te selecteren die jullie echt bij je bedrijf vinden passen en die ook een leuke vergoeding aan te bieden? Bloggers die mooie foto’s maken en wellicht ook nog wat bereik hebben? Volgens mij is dat veel efficiënter dan lukraak te gaan schieten.

Nu hebben jullie zo ongeveer de halve blogwereld gemaild (van mijn kennissenkring al de helft > ja, wij kletsen onderling) en daar zullen vast wel bloggers zitten die happen. Dikke vette prima. Moet iedereen zelf weten. Het is maar een tip om het in het vervolg anders te doen. Doe het vooral zoals jullie het zelf willen. Jullie zijn echt niet de enigen die met belachelijke voorstellen komen. Maar juist daarom is het wel eens fijn om te vertellen wat wij niet Photogifts.nl bloggers van dit soort voorstellen vinden. Vooral als je al een aantal keren vriendelijk hebt verzocht niet meer te mailen 🙂 .

Enne… jullie wilden graag naamsbekendheid en publiciteit. Wellicht dat ik daar op deze manier toch een beetje bij heb kunnen helpen?

Fijne dag nog!

Groet,
Karen

ps Het is ‘word Photogifts.nl blogger’ niet ‘wordt Photogifts.nl blogger’. Misschien is dat ook een aandachtspuntje? Even beter op je spelling letten voordat je honderden bloggers gaat benaderen?

Uitgelichte foto © TungCheung via Shutterstock.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.