TOP
fit by fie 2
Column Health

Fit by Fie: Onmisbare voedingsmiddelen voor een sporter

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Een keer in de vier weken lees je op Dejlig de column Fit by Fie van Sophie Uljee (Personal Trainer). Vandaag in deze Fit by Fie: Onmisbare voedingsmiddelen voor een sporter. Welke voedingsmiddelen mogen niet ontbreken in jouw keukenkastje? Wat is waar goed voor? Sophie gaat het je allemaal vertellen! Lees je mee?

Onmisbare voedingsmiddelen voor een sporter

Er zijn een aantal dingen die ik altijd in mijn kastje heb staan als sport- en healthfreak. Voor mij zijn ze onmisbaar en ik gebruik ze dan ook bijna iedere dag. Het ene helpt bij een snel herstel na het trainen, het andere maakt alles gewoon een stuk lekkerder! Wil je weten waarover ik het heb en of ook jij ze aan je keukenkastje toe moet voegen? Hier komen ze:

1. Magnesium:

Ook wel het anti-stress mineraal genoemd. Magnesium is een mineraal dat nodig is voor de botopbouw, opbouw van lichaamseiwit, de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen en van belang is voor het goed functioneren (strekken en samentrekken) van spieren, zoals de hartspier. Het heeft ook een ontspannende werking op de spieren, bloedvaten en hersenen waardoor je lijf tot rust komt. Vooral bij slaapproblemen kan het enorm goed werken. Voor iedere sporter een must!

2. Kaneel:

Een aantal goede eigenschappen van kaneel opgesomd:

  • Kaneel kan helpen tegen een opgeblazen gevoel.
  • Kaneel helpt bij het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel.
  • Kaneel kan helpen bij een te hoog cholesterol.
  • Kaneel zorgt er voor dat de hoeveelheid anabole eiwitten in de spiercellen worden verhoogd. Dit heeft als direct gevolg dat er meer glucose door de spieren wordt opgenomen waardoor meer energie beschikbaar zal zijn. Perfect voor sporters dus.
  • Last but not least. Kaneel maakt je bakje kwark (onder andere) veeeeeeeeel lekkerder.

(Toevoeging Karen: wil je meer weten over de goede eigenschappen van kaneel, dan kun je dat in dit artikel lezen).

onmisbare voedingsmiddelen voor een sporter

3. Chiazaad:

Chiazaad zit boordevol gezonde stoffen als magnesium, calcium, eiwitten, selenium, ijzer, kalium en vezels. Het omzetten van koolhydraten naar suikers/glucose wordt vertraagd door deze zaadjes. Dit helpt om je bloedsuikerspiegel in balans te houden, waardoor er minder insuline hoeft te worden aangemaakt. Een stabiele bloedsuikerspiegel houdt op zijn beurt je hormonen weer beter in balans wat erg belangrijk is voor ons vrouwen. Strooi de chiazaadjes over je salade of kwark of gooi een eetlepel door je smoothie en gaan met die banaan..

4. Proteïne poeder:

Dit is natuurlijk niet voor iedereen noodzakelijk maar aangezien ik iedere dag train en mijn behoefte aan eiwitten dus hoger is dan van iemand die dit niet doet, neem ik iedere dag een eiwitshake. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht. Voor iemand die zoveel sport als ik en daarmee zijn spieren wil opbouwen en niet afbreken is dit zo’n 1,8 gram per kilogram lichaamsgewicht. Om vanuit mijn voeding alleen 108 gram eiwit te halen moet ik wel heel veel kip en kwark eten 😉 Vandaar dit proteïne poeder.

ps: ik word altijd enorm uitgelachen om de enorme pot die op mijn aanrecht staat!

5. Hüttenkase:

Dit is gewoon topspul! Hüttenkäse bevat 50% minder verzadigd vet dan normale kaas en is ook nog eens verdomd lekker. Daarnaast bevat het veel eiwitten wat iedere sporter goed kan gebruiken. Ik smeer het op een roggebroodje, gooi het in een uitgeholde courgette, meng het door een omelet. Doen, doen doen!

6. Eitjes:

Zo lekker makkelijk als tussendoortje en wederom vol goede eigenschappen. Wist je trouwens dat de meeste voedingstoffen in het eigeel zitten? Dus geen saaie eiwit-omeletjes maar sunny side up! Ik zelf eet iedere dag wel een gekookt eitje. Soms zo uit het knuistje en soms op een rijstwafel met kipfilet. Met maar 80 kcal per stuk een super tussendoortje!

7. Groenten:

Tja, best logisch eigenlijk.. Ik heb standaard tomaatjes, paprika, avocado, worteltjes en broccoli in mijn koelkast liggen. Naar mijn werk neem ik dan ook altijd wat rauwkost mee. De ene keer eet ik het zo de andere keer met wat gerookte kip of humus. Alle vormen van groenten geven een verzadigd gevoel en zitten vol met vitaminen en vezels. Het verteren van de meeste groenten kost je lichaam bijna meer energie dan dat het oplevert. Hoe chill is dat?!

8. Nieuwe flesjes water:

Het belang van water heb ik jullie al wel eens uitgelegd. Er wordt gezegd dat 1,5 liter water per dag voldoende is maar hier ben ik het niet mee eens. Zeker als sporter moet je veel meer drinken. Ik adviseer al mijn klanten om 2 tot 3 liter water per dag te drinken. Drink ‘s ochtends op je nuchtere maag alvast een halve liter lauwwarm water, dan zit die er maar vast in. Wat ik jullie nog niet heb uitgelegd is het belang van een schoon flesje. Doe niet langer dan 2 weken met je waterflesje. Stiekem komen hier na verloop van tijd ontzettend veel bacteriën in te zitten. Ook geeft het plastic flesje chemicaliën af aan het water waar je niet al teveel van binnen wilt krijgen. Onderop je flesje staat een cijfer (pet-code) dat aangeeft hoeveel chemische stoffen er van het plastic af kunnen komen. Spa blauw heeft bijvoorbeeld cijfer 1. Dit is de laagste score. Je kunt ook een BPA-vrij flesje kopen zoals bijvoorbeeld de Dopper.

logo sophie personal trainingHopelijk hebben jullie wat aan dit artikel. Mocht je nog vragen hebben of je hebt nog tips nodig? Of misschien heb je zelf wel een tip? Deel ze gerust!

Liefs Fie!

Wil je meer updates van Sophie zien? Je kunt haar ook volgen op Instagram!

Credits foto kaneel: Pixabay.com

 

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

«

»

4 COMMENTS
  • YuStSoMe
    3 jaar ago

    Gelukkig doe ik 90% al tot mij nemen. Helaas lukt het drinken mij niet ik kom op 1,5 en heb snel een verstikkend gevoel bij meer vocht.
    Fijn artikel.

  • conchita
    4 jaar ago

    ook is sta te kijken van de eigenschappen die kaneel heeft. De rest in het rijtje kende ik al wel. Verrassend!

  • Kiss & Make-up
    4 jaar ago

    Kaneel, huh? Dat wist ik niet, super! Vanaf nu kaneel door mijn yoghurt dus, woot 🙂

    • Sophie
      4 jaar ago

      Ja en het is ook nog eens zoooo lekker! Strooien maar..

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.