TOP
Online tweedehands spullen verkopen irritaties
Lifestyle

Online tweedehands spullen verkopen irritaties (nou…. dan koop je het toch niet? ?)

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Een haat liefde verhouding heb ik ermee; met Marktplaats. Ik vond er de mooiste spullen en ik kwam er ook op een makkelijke manier van spullen af die ik niet meer kon gebruiken. Maar tegelijkertijd… is het voor mij af en toe een bron van irritatie. Vooral als ik zelf wat te verkopen heb. Net zoals verkopen via Facebook groepen. Soms word je er toch gek van? In dit blog artikel deel ik dan ook mijn online tweedehands spullen verkopen irritaties… Je kunt er maar beter vanaf zijn, van je spullen én je frustraties, denk ik dan. Zie dit artikel dus ook als therapie 😉 Bovendien ben ik benieuwd naar jouw ervaringen met online tweedehands spullen verkopen.

Online tweedehands spullen verkopen irritaties

Brutale/onbeschofte mensen

Kort en bondig, ik hou ervan. Maar sommige mensen zijn wel erg kort en bondig. Ik heb momenteel bureautje te koop staan. Krijg ik een mail:

Koper: ‘Bureau hoe duur’.
Ik: ‘Dag X., ik verkoop het bureau voor 80 euro’.
Koper: ‘Te duur. Omlaag’.

Nou ja.. Okay dan. Nee dus.

Het kan overigens ook gewoon zo zijn dat die mensen niet zo goed Nederlands kunnen, maar beginnen met een begroeting staat wel zo netjes, toch?

Onder de vraagprijs bieden

Zoals ik al zei, verkoop ik momenteel een IKEA bureautje. Het bureau is nauwelijks gebruikt en de beschermingsstickers zitten er zelfs nog op. De originele prijs was €150,-, ik vind iets meer dan de helft van de prijs een keurig bedrag voor een onbeschadigd bureau dat je niet eens in elkaar hoeft te zetten. Dat zou eventueel je relatie zelfs nog kunnen sparen.

In de tekst van de advertentie staat “Dit is mijn prijs. Met een lager bod hoef je niet te reageren. Scheelt jou en mij tijd :)”. Maar lezen is blijkbaar HEEL moeilijk. Inmiddels is er 1 keer 40 euro geboden, 4 keer 50 euro, 1 keer 20 (!!!) en 1 keer 60.

Sommige mensen doen zelfs alsof ze jou een plezier doen. Bureau stond er een dag op, krijg ik een mail: “Ik haal het morgen op en ik geef je er 50 euro voor. Ben je er vanaf’. Nee gozer, dan wacht ik nog wel een paar maanden en als ik het dan niet verkoop, zak ik wel in prijs. Toedeledokie.

Overigens vind ik het heerlijk om mensen die te weinig bieden een beetje te zieken.

Koper: ‘Ik bied 50 euro’.
Ik: ’90 euro’ (10 euro boven de vraagprijs).
Koper: ‘Ik zei 50 euro kun je niet lezen?’
Ik: ‘Ik vroeg 80 euro. Kun je niet lezen?’

Zielige verhalen

Op Facebook zit ik in van die verkoopgroepen in de buurt. Zandvoort heeft een eigen groep, maar je hebt er ook een voor de buurdorpen en FYI dat zijn zo ongeveer de rijkste dorpen van Nederland.

Ontvang ik een bericht via messenger: “Hoi, ik wil het bureau graag hebben voor 50 euro. Haal ik het vanavond op”.
Ik: “Helaas. De prijs is echt 80 euro, dat staat ook in de advertentie”.
Zij: “Ja, maar het is voor mijn dochter. Zij is een arme student”.

Alsof ik een charitatieve instelling ben. Gaat ze voor d’r dochter ook bij de ZARA staan afdingen op de prijs? Nee toch? En als ik dan op Facebook met twee klikken terecht kom op foto’s van allerlei luxe vakanties, dan denk ik ook echt: ‘Financier die 30 euro dan lekker zelf’.

Tja, het is natuurlijk ook maar uiterlijke schijn op Facebook, maar toch.. Ik kan me niet voorstellen dat je je dochter geen 30 euro kan geven als je met oud en nieuw nog in Gstaad zat.

LEES OOK >>> Waar moet je op letten als je online tweedehands kleding koopt? (7 tips)

Verzenden

Kleine items of kleding wil ik wel versturen, maar liever wil ik dat mensen gewoon spullen komen ophalen. Bij grotere dingen zoals meubels wil ik sowieso dat het opgehaald wordt. Maar dan heb je alsnog mensen die vragen of het niet verzonden kan worden. Nee, dat staat toch in mijn tekst? Van de week mailde iemand: “Ik woon te ver van je vandaan om het op te halen. Mijn bod is 50 euro inclusief verzendkosten”.

Wat dacht je zelf dude? Dat ik gekke Henkie ben?

Niet reageren

Dan heb je ook de mensen die zodra je een deal hebt, helemaal niet meer reageren. Ik ben dan altijd toch een soort van beleefd en wacht nog netjes een dag of drie. Maar als ik na een paar dagen niets gehoord heb, dan verkoop ik het aan een ander. Zal je altijd zien dat diegene dan toch reageert. Zo irritant.

No show

Je hebt mensen die niet reageren, maar je hebt ook mensen die gewoon niet op komen dagen. Dan spreek je af dat ze het komen halen, en dan komen ze niet. Meestal zijn dat ook de mensen die vervolgens helemaal niet meer reageren. Maar ik heb ook wel eens gehad dat iemand met een slap excuus kwam, een nieuwe afspraak wilde en die vervolgens weer niet nakwam.

Geen geld of te weinig geld

En dan heb je een deal en een afspraak en dan staan er mensen voor de deur en dan hebben ze vervolgens geen geld bij zich. Alsof je een pinautomaat hebt?

Of ze hebben te weinig geld bij zich en proberen er last minute nog wat vanaf te pingelen. Daar kan ik echt heel narrig van worden. Je hebt toch een afspraak? Bied dan minder. Ik stuur kopers die dat doen ook gewoon weg. Of je betaalt het bedrag, of niet.

Zeikerds

Net zoals de kopers die nog even gaan zeuren. Als ergens een kras op zit of het is beschadigd, probeer ik dat zo goed mogelijk op de foto te laten zien zodat mensen niet voor verrassingen komen te staan. Dat stel ik zelf ook op prijs. Toch zijn er altijd wel mensen die dan toch nog ergens over vallen en proberen zo nog af te dingen. Sta je lekker voor blok. Maar nee.. ik dacht het niet. Mijn vader heeft jaren een winkel gehad, dus ik weet dat er altijd mensen zijn die dat proberen, maar joh.. dan koop je het toch lekker niet?

Leuke ervaringen

Natuurlijk heb ik ook leuke ervaringen met online verkopen. Mensen die heel dankbaar zijn en nog na mailen dat ze blij zijn. Of de man die voor een werkplaats van verstandelijk gehandicapten mijn tafelmodel ijskast kwam ophalen. En ik zelf last minute besloot dat hij het gratis mee mocht nemen in plaats van de 25 euro te vragen die we hadden afgesproken. Kreeg ik een week later een kaart met allemaal lieve teksten van de mensen van de werkplaats.

Online verkopen en kopen is super, maar soms… Nou ja.. dat heb je hierboven kunnen lezen.

Heb jij wel eens vervelende of rare dingen mee gemaakt met online tweedehands spullen verkopen? Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring!

Fijne dag vandaag!

Liefs, Karen

Uitgelichte foto via Shutterstock.

♥  Facebook, Instagram & Bloglovin’ ♥

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.