TOP
waarom moet je online reviews lezen
Editorial Personal

Waarom het verstandig is om online reviews te lezen voordat je een bedrijf inhuurt?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Als je de titel van dit blog artikel leest, dan kun je hier misschien al uit opmaken dat ik dat dus niet deed. En spijt dat ik daarvan heb! Niet normaal. Maar een ezel stoot zich hopelijk niet twee keer aan dezelfde steen en omdat ik jou graag wil behoeden voor dezelfde fout, deel ik mijn ervaring. Waarom het verstandig is om online reviews te lezen voordat je een bedrijf inhuurt? Nou hierom dus…

De muizenplaag

Weet je nog dat we een muizenplaag hadden? Op advies van iemand op Twitter belde ik toen een ongediertebestrijdingsbedrijf. Dat leek me zelf ook gewoon het beste want ik wilde zo snel mogelijk van het probleem af. Omdat ik best wel met mijn handen in het haar zat, heb ik maar gewoon meteen het bedrijf gebeld dat bovenaan stond.

De telefoniste legde me de werkwijze uit en daar kon ik me in vinden. Ze rekenden geen voorrijkosten, maar ze bekeken per adres en ernst van de plaag wat het ongeveer zou kosten. Het kon zijn dat ze nog een keer langs zouden moeten komen, maar ook daar kon ik me helemaal in vinden. Het leek me vrij logisch dat je niet meteen van zo’n muizenprobleem af bent, maar mochten de muizen toch terug komen, dan gaven ze garantie en zouden ze kosteloos langskomen.

De ongediertebestrijder

Dus stond hier op een maandagmorgen een ongediertebestrijder voor de deur. Die deed een grondige inspectie door ons huis en concludeerde dat de muizen drie plekken hadden om binnen te komen. De rest van het huis was perfect geïsoleerd. Dat wisten we ook eigenlijk wel, want we hebben ons huis enorm goed laten verbouwen door de broer van mijn beste vriendin die aannemer is en we wonen hier pas een jaar.

Twee plekken waren makkelijk te dichten, maar onder het aanrechtblad was het iets moeilijker, vertelde hij. Dus daar had ik twee opties. De goedkope en de grondige die natuurlijk ook veel duurder was. Maar het kostte zo veel extra tijd en materiaal en het was echt moeilijk en bla bla bla en ja… ik wilde nu wel van het probleem af, dus koos ik de grondige. We zouden dan sowieso garantie krijgen dat we van de muizen af waren. Tenzij er dik een jaar overheen zou gaan. Maar ja.. daar kon ik ook nog wel inkomen.

Op de drie plekken werd gif neergezet en een week later zou er weer iemand langskomen om de drie ‘open’ plekken te dichten en te checken of er nog muizen waren geweest.

De tweede afspraak

Een week later kwam er een andere verdelger en checkte de ‘open’ plekken. Er waren gelukkig geen muizen meer in huis geweest, maar voor de zekerheid werd er nog extra gif neergezet en hij zou dus deze week de gaten gaan dichten. Ik overdrijf niet. Daar was hij binnen vijftien minuten mee klaar.

“Maar de grondige methode was toch heel tijdrovend”, vroeg ik nog. Want ik was even bang dat hij toch de goedkope methode per abuis had uitgevoerd. Maar dat was niet zo en hij had ook een theorie waarom het dan toch zo veel geld moest kosten. En ik ben dan ook wel zo’n muts dat ik denk dat het wel goed is en er werd ook weer over de garantie verteld dus dat vond ik toch wel een fijn idee.

Hoge kosten

Toen ik Mark vertelde wat het hele gedoe gekost had en hoe lang ze daarmee bezig waren geweest, was die toch ietwat verbolgen. “Hoe kan dat nou? Dat is toch veel te veel geld? Ik ga ze bellen..”

Dat vond ik wat overdreven en ik legde de theorie zelf maar aan hem uit. Ergens had ik ook geen zin in gezeik. Ik had al betaald. Maar toen mijn vader het bedrag hoorde, schrok die ook. “Karen, wij hebben toen we dit jaar een wespennest hadden maar 60 euro betaald voor het hele probleem. Jullie betalen 5x zo veel.”

Ja, dat was wel raar. Maar ja… de randstad hè? Dacht ik nog.

LEES OOK >>> ‘Wij hadden een vervelende ervaring met een oppas’

“Hallo daar zijn we weer!”

Afgelopen week trok ik de bewuste keukenla open waar de vorige keer ook muizen in hadden vertoefd. Inmiddels had ik alle mooie theedoeken vervangen door andere mooie theedoeken, maar dat had ik beter niet kunnen doen want 8&y87%42grrr0o@!!!! daar waren ze weer. De muizen hadden hadden wat visitekaartjes achtergelaten in de vorm van drollen en gif. Het leek alsof ze met het verplaatsen van het gif wilden zeggen: “Ja doei. Dit vreten we niet. Daar trappen we niet in. Ben je nou helemaal door de ratten besnuffeld.”

De volgende ochtend belde ik het ongediertebedrijf.

Want ik had toch garantie?

“Garantie? Nee, dat kunnen we nooit geven. Muizen kunnen altijd weer binnenkomen.”
“Maar…”
“Ze kunnen echt door een piepklein gaatje, dus ze hebben vast ergens anders een gat gemaakt.”
“Maar jullie hebben het niet eens gezien…bovendien… dan hebben jullie je werk niet goed gedaan, want jullie hebben het huis grondig gecheckt op potentiële gaten.”

Om een lang verhaal kort te maken, het bedrijf wrong zich in allerlei bochten en begon meteen al te roepen dat ze geen garantie konden geven.

Tja… en toen werd ik natuurlijk ook wat geïrriteerd. Tijdens het derde telefoongesprek zei ik: “Wat een oplichters zijn jullie zeg, dan zorg ik er wel voor dat ik online wat negatieve recensies over jullie achterlaat.”

“Mevrouw, we weten waar u woont hè?”

werd er geantwoord.

Nadat ik hier in eerste instantie van schrok en toch ietwat bibberig in mijn stoel zat door deze bedreiging, besloot ik het er niet bij te laten zitten. En dus belde ik de politie om melding te maken, lichtte ik op advies van de politie de branche organisaties in en liet ik 3 negatieve recensies achter online. En tja… dat had ik dus eerder moeten doen. Even online checken. Want het internet bleek vol te staan met negatieve recensies over dit bedrijf.

“Oplichters!”
“Niet inhuren.”
“Veel te hoge rekening.”
“Zeggen garantie te geven, maar dat doen ze niet.”

Ik las alle ervaringen en man..man…man…

Wat voelde ik me dom

Achteraf snap ik ook niet zo goed, waarom ik bedreigd werd omdat ik een negatieve review wilde geven, want ze hadden al een vrij uitgebreide collectie in hun bezit.

De moraal van dit verhaal? Die had je al begrepen. Ik had gewoon van te voren reviews moeten checken, dan had ik ze nooit ingehuurd. Overigens is dit bedrijf zo slim dat de eerste drie hits in Google van hun zijn, maar ze gebruiken andere namen voor de bedrijven. Dus dat weet ik ook voor de volgende keer.

Een andere les die ik leerde is dat blijkbaar niet alle ratten zelf goed ongedierte kunnen bestrijden.

Het bedrijf hoeft in ieder geval niet meer terug te komen. Dit keer huur ik wel een gerenommeerd ongediertebestrijdingsbedrijf in dat wel goede recensies heeft. Dat is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

*****

Check jij altijd online reviews van bedrijven die je inhuurt? Of ben je ook wel eens opgelicht door een bedrijf? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

PS. Heb je last van ongedierte en woon je in de buurt van Haarlem? Mail me dan even welk bedrijf je NIET moet inhuren.

Uitgelichte foto © Rawpixel.com via Shutterstock.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in Zandvoort / getrouwd met Mark / mama van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / kat Bada Bing / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.