TOP
waarom moet je online reviews lezen
Editorial Personal

Waarom het verstandig is om online reviews te lezen voordat je een bedrijf inhuurt?

Als je de titel van dit blog artikel leest, dan kun je hier misschien al uit opmaken dat ik dat dus niet deed. En spijt dat ik daarvan heb! Niet normaal. Maar een ezel stoot zich hopelijk niet twee keer aan dezelfde steen en omdat ik jou graag wil behoeden voor dezelfde fout, deel ik mijn ervaring. Waarom het verstandig is om online reviews te lezen voordat je een bedrijf inhuurt? Nou hierom dus…

De muizenplaag

Weet je nog dat we een muizenplaag hadden? Op advies van iemand op Twitter belde ik toen een ongediertebestrijdingsbedrijf. Dat leek me zelf ook gewoon het beste want ik wilde zo snel mogelijk van het probleem af. Omdat ik best wel met mijn handen in het haar zat, heb ik maar gewoon meteen het bedrijf gebeld dat bovenaan stond.

De telefoniste legde me de werkwijze uit en daar kon ik me in vinden. Ze rekenden geen voorrijkosten, maar ze bekeken per adres en ernst van de plaag wat het ongeveer zou kosten. Het kon zijn dat ze nog een keer langs zouden moeten komen, maar ook daar kon ik me helemaal in vinden. Het leek me vrij logisch dat je niet meteen van zo’n muizenprobleem af bent, maar mochten de muizen toch terug komen, dan gaven ze garantie en zouden ze kosteloos langskomen.

De ongediertebestrijder

Dus stond hier op een maandagmorgen een ongediertebestrijder voor de deur. Die deed een grondige inspectie door ons huis en concludeerde dat de muizen drie plekken hadden om binnen te komen. De rest van het huis was perfect geïsoleerd. Dat wisten we ook eigenlijk wel, want we hebben ons huis enorm goed laten verbouwen door de broer van mijn beste vriendin die aannemer is en we wonen hier pas een jaar.

Twee plekken waren makkelijk te dichten, maar onder het aanrechtblad was het iets moeilijker, vertelde hij. Dus daar had ik twee opties. De goedkope en de grondige die natuurlijk ook veel duurder was. Maar het kostte zo veel extra tijd en materiaal en het was echt moeilijk en bla bla bla en ja… ik wilde nu wel van het probleem af, dus koos ik de grondige. We zouden dan sowieso garantie krijgen dat we van de muizen af waren. Tenzij er dik een jaar overheen zou gaan. Maar ja.. daar kon ik ook nog wel inkomen.

Op de drie plekken werd gif neergezet en een week later zou er weer iemand langskomen om de drie ‘open’ plekken te dichten en te checken of er nog muizen waren geweest.

De tweede afspraak

Een week later kwam er een andere verdelger en checkte de ‘open’ plekken. Er waren gelukkig geen muizen meer in huis geweest, maar voor de zekerheid werd er nog extra gif neergezet en hij zou dus deze week de gaten gaan dichten. Ik overdrijf niet. Daar was hij binnen vijftien minuten mee klaar.

“Maar de grondige methode was toch heel tijdrovend”, vroeg ik nog. Want ik was even bang dat hij toch de goedkope methode per abuis had uitgevoerd. Maar dat was niet zo en hij had ook een theorie waarom het dan toch zo veel geld moest kosten. En ik ben dan ook wel zo’n muts dat ik denk dat het wel goed is en er werd ook weer over de garantie verteld dus dat vond ik toch wel een fijn idee.

Hoge kosten

Toen ik Mark vertelde wat het hele gedoe gekost had en hoe lang ze daarmee bezig waren geweest, was die toch ietwat verbolgen. “Hoe kan dat nou? Dat is toch veel te veel geld? Ik ga ze bellen..”

Dat vond ik wat overdreven en ik legde de theorie zelf maar aan hem uit. Ergens had ik ook geen zin in gezeik. Ik had al betaald. Maar toen mijn vader het bedrag hoorde, schrok die ook. “Karen, wij hebben toen we dit jaar een wespennest hadden maar 60 euro betaald voor het hele probleem. Jullie betalen 5x zo veel.”

Ja, dat was wel raar. Maar ja… de randstad hè? Dacht ik nog.

LEES OOK >>> ‘Wij hadden een vervelende ervaring met een oppas’

“Hallo daar zijn we weer!”

Afgelopen week trok ik de bewuste keukenla open waar de vorige keer ook muizen in hadden vertoefd. Inmiddels had ik alle mooie theedoeken vervangen door andere mooie theedoeken, maar dat had ik beter niet kunnen doen want 8&y87%42grrr0o@!!!! daar waren ze weer. De muizen hadden hadden wat visitekaartjes achtergelaten in de vorm van drollen en gif. Het leek alsof ze met het verplaatsen van het gif wilden zeggen: “Ja doei. Dit vreten we niet. Daar trappen we niet in. Ben je nou helemaal door de ratten besnuffeld.”

De volgende ochtend belde ik het ongediertebedrijf.

Want ik had toch garantie?

“Garantie? Nee, dat kunnen we nooit geven. Muizen kunnen altijd weer binnenkomen.”
“Maar…”
“Ze kunnen echt door een piepklein gaatje, dus ze hebben vast ergens anders een gat gemaakt.”
“Maar jullie hebben het niet eens gezien…bovendien… dan hebben jullie je werk niet goed gedaan, want jullie hebben het huis grondig gecheckt op potentiële gaten.”

Om een lang verhaal kort te maken, het bedrijf wrong zich in allerlei bochten en begon meteen al te roepen dat ze geen garantie konden geven.

Tja… en toen werd ik natuurlijk ook wat geïrriteerd. Tijdens het derde telefoongesprek zei ik: “Wat een oplichters zijn jullie zeg, dan zorg ik er wel voor dat ik online wat negatieve recensies over jullie achterlaat.”

“Mevrouw, we weten waar u woont hè?”

werd er geantwoord.

Nadat ik hier in eerste instantie van schrok en toch ietwat bibberig in mijn stoel zat door deze bedreiging, besloot ik het er niet bij te laten zitten. En dus belde ik de politie om melding te maken, lichtte ik op advies van de politie de branche organisaties in en liet ik 3 negatieve recensies achter online. En tja… dat had ik dus eerder moeten doen. Even online checken. Want het internet bleek vol te staan met negatieve recensies over dit bedrijf.

“Oplichters!”
“Niet inhuren.”
“Veel te hoge rekening.”
“Zeggen garantie te geven, maar dat doen ze niet.”

Ik las alle ervaringen en man..man…man…

Wat voelde ik me dom

Achteraf snap ik ook niet zo goed, waarom ik bedreigd werd omdat ik een negatieve review wilde geven, want ze hadden al een vrij uitgebreide collectie in hun bezit.

De moraal van dit verhaal? Die had je al begrepen. Ik had gewoon van te voren reviews moeten checken, dan had ik ze nooit ingehuurd. Overigens is dit bedrijf zo slim dat de eerste drie hits in Google van hun zijn, maar ze gebruiken andere namen voor de bedrijven. Dus dat weet ik ook voor de volgende keer.

Een andere les die ik leerde is dat blijkbaar niet alle ratten zelf goed ongedierte kunnen bestrijden.

Het bedrijf hoeft in ieder geval niet meer terug te komen. Dit keer huur ik wel een gerenommeerd ongediertebestrijdingsbedrijf in dat wel goede recensies heeft. Dat is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

*****

Check jij altijd online reviews van bedrijven die je inhuurt? Of ben je ook wel eens opgelicht door een bedrijf? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

PS. Heb je last van ongedierte en woon je in de buurt van Haarlem? Mail me dan even welk bedrijf je NIET moet inhuren.

Uitgelichte foto © Rawpixel.com via Shutterstock.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in Zandvoort / getrouwd met Mark / mama van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / kat Bada Bing / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

11 COMMENTS
  • Anna
    2 maanden ago

    Goeie ervaringen met Aldemi/Excellent in Haarlem. Met welk bedrijf heb je slechte ervaring? Heb je DM op Twitter gestuurd.

    • Karen
      2 maanden ago
      AUTHOR

      Inmiddels geantwoord 🙂 Dank voor je tip!

  • Anne
    2 maanden ago

    Bij dingen als vakanties kijk ik áltijd naar wat mensen over het hotel en dergelijke hebben gezegd, maar bij het inhuren van een bedrijf schiet dit er nog wel eens bij in… En laten wij nou net opgelicht zijn door het bedrijf dat onze vuilnisbakken schoon zou maken. Ook daarvan bleken online heel veel slechte recensies te vinden, alleen hadden wij dat nooit gezien. Inmiddels over naar een andere organisatie, die écht de vuilnisbakken schoon maken. Hopelijk vind je snel een oplossing voor jouw probleem!

    • Karen
      2 maanden ago
      AUTHOR

      Oh dan was dit wel heel herkenbaar voor je waarschijnlijk. Ik lees trouwens bij vakanties ook altijd de reviews over hotels.

  • Annette
    2 maanden ago

    Jemig wat balen zeg en nog niet van je muizen af ook

  • Jenny
    2 maanden ago

    Online reviews zeggen ook niet alles. Bedrijven kunnen zichzelf positief reviewen, of de concurrent negatief.

    Maar balen van die muizen, hopelijk ben je er snel van af.

    • Karen
      2 maanden ago
      AUTHOR

      Klopt wat je zegt, maar in dit geval zag ik een hoop echte reviews die allemaal hetzelfde zeiden en welk verhaal ik dus ook volledig herkende. Dus ik denk wel dat die klopten.

  • Jacqueline
    2 maanden ago

    Ik zou het ook meer moeten doen, vertrouw soms toch iets teveel op de ervaring van één vriend/kennis en die ene ervaring zegt ook niet zoveel.

    • Karen
      2 maanden ago
      AUTHOR

      Op zich vind ik de ervaring van een kennis/vriend altijd het beste hoor. Al ben ik ook wel eens naar een kapper gegaan door een vriendin waar ik dan uiteindelijk gillend wegliep.

  • Hennie
    3 maanden ago

    Oh ja, deze fout heb ik ook vaak gemaakt. Althans, dan las ik ze pas naderhand. Ik ben blij dat er nu sites zijn zoals trust pilot, hoewel dit ook vaak uit moment opnames bestaat. Ik probeer altijd het gemiddelde te pakken bij de reviews.

    • Karen
      2 maanden ago
      AUTHOR

      Het gemiddelde is goed. Daarvoor is het een gemiddelde 😉 Maar er moet in ons volgende leven wel een van ons de verstandige zijn… anders worden we continu genaaid, haha.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Instagram

  • ‘Let it snow let it snow let it snow’ ❄️☃️🌨 Iedereen die nog de weg op moet... sterkte! .
.
.
#winterwonderland #zandvoort #snow #amsterdamsewaterleidingduinen #letitsnow #deanmartin
  • 💙💙💙 Kijk dit lieve gingerbread mannetje nou met zijn mooie nieuwe schoenen van Bunnies. In de PERSONAL PEAKS van vandaag laat ik o.a. foto’s zien van Sinterklaas, veel leuke events, een nieuwe verslaving (ja heus) en nog veel meer 👉🏼 directe link in bio
.
.
.
#personalpeaks #karenznl #lifestyleblogger #toddlerlife #instatoddler #gekregen #robinjameson
  • Oeh la la... oesters on a school night! Dat vraagt om een gek kijkende selfie. Bedankt @kroonophetwerk @foodyboxkroonophetwerk 🎄Kerst is nu echt aan! ✨🌟💥
.
.
.
#selfie #lifestyleblogger #gekregen #foodyboxkerst #oysters #lifestyleblogger
  • Ik klaagde vanmorgen dat we alleen maar motregen hadden in plaats van de beloofde sneeuw. Daar kom ik wel een beetje op terug ❄️☃️🌨
.
.
.
#winterwonderland #snow #zandvoort #amsterdamsewaterleidingduinen
  • ✨Heb jij ook een kerstbal waar een mooi verhaal achter zit? 🎄 Deze kerstbal die Robin van vrienden van ons kreeg, is voor ons heel bijzonder. Op de blog vertel ik je er meer over en vertellen ook @suuz_ @aukjeswereld en Eline mooie anekdotes over hun kerstbal 🌟👉🏼 directe link in bio
.
.
.
#kerst #christmasornaments #christmasdecorations
  • Kijk dan wat een fijn gezelschap om kerst mee te vieren bij HEMA! 💚💥🎄🎁🎉
.
.
.
#hemakerst #bloggers #bloggersunited #instabloggers #collegas #mycrew #friends
  • That face 💙💙💙
Groot succes trouwens de knikkertoren van @lidlnederland .
.
.
#nospon :) #pakjesavond #sinterklaas #dutchtradition #gifts #toddlerlife #robinjameson
  • PAKJESavond! 🎁🎁🎁
Check die blik van Robin 💙
.
.
.
#pakjesavond #sinterklaas #dutchtradition #family #instafamily #robinjameson #familytime