TOP
Column Health

Fit by Fie: 10 motivatie tips om te gaan sporten

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Een keer in de vier weken lees je op Dejlig de column Fit by Fie van Sophie Uljee (Personal Trainer). Vandaag in al weer de 12e editie van deze Fit by Fie is het onderwerp ‘10 motivatie tips om te gaan sporten’. Je herkent het vast wel. Je hebt zo’n drukke dag gehad en vanavond heb je echt geen zin om te gaan. Hoe blijf je jezelf motiveren? Herkenbaar? Dan zou ik zeker even verder lezen. Lees je mee?

10 motivatie tips om te gaan sporten

In mijn vorige column hebben we het gehad over smoesjes en een stukje zelfkennis. Vooral de ‘maandag begin ik met…’ smoes was voor velen erg herkenbaar! Op de club zie en spreek ik veel dames die heel enthousiast van start gaan met trainen maar na een aantal weken de motivatie weer verliezen. De alles of niets types noem ik ze maar even.. Vaak wordt er op zo’n moment een personal trainer in de hand genomen, maar hier heeft uiteraard niet altijd iedereen de middelen voor. Sommige mensen komen zo in een neerwaartse spiraal dat ze vervolgens helemaal de handdoek in de ring gooien. Zonde! Maar hoe blijf je jezelf dan het beste motiveren om te gaan en blijven sporten? Hieronder geef ik je 10 tips:

1. Planning

Plan je workouts ver van te voren. Spreek het niet alleen af met jezelf maar schrijf het ook echt in je agenda. Op deze manier kun je de rest er omheen plannen en smoesjes als ‘ik heb het te druk’ voorkomen.

2. Shoppen

Koop een nieuwe outfit! Niets is zo fijn als trainen in een nieuwe outfit. Zorg dat je je fijn en zelfverzekerd voelt tijdens het trainen. Dit komt je prestaties zeker ten goede.

3. Varieer

Pas regelmatig je trainingsschema aan. Dit is niet alleen goed voor het trainingsproces, maar gaat ook verveling tegen. Vind je het moeilijk om dit zelf te doen? Vraag een personal trainer om een nieuw trainingsschema voor je te schrijven of zoek trainingsfilmpjes op internet. Let wel op de juiste uitvoering van de oefeningen… Blessures liggen op de loer.

4. Muziek

Dit is toch wel één van mijn favorietjes. Muziek maakt of breekt je training. Koop een goede koptelefoon, download een lekker lijstje en gaan met die banaan! Ik zweer bij ‘Weekend Hangouts‘ op Spotify. Always does the job.

5. Samen Trainen

Je hoeft het natuurlijk niet helemaal alleen te doen! Neem je vriend, vriendin, zus of wie dan ook mee naar de gym of tijdens dat rondje hardlopen en motiveer elkaar. Het is wel fijn als jullie hetzelfde trainingsniveau hebben, maar ook dit is niet noodzakelijk. Daag elkaar uit en heb lol!

6. Doelen

Zonder doelen geen goed trainingsplan. Wat wil je bereiken? Waar wil je naar toe? Hoe wil je je voelen? Dit is zelfs nog wat vaag. Maak je doelen smart… Ik wil mijn vet percentage in 6 maanden omlaag brengen van 33% naar 28% door drie keer per week te trainen en daarnaast een gezond voedingspatroon aan te houden. Of misschien wil je je wel beter gaan voelen en meer energie krijgen tijden het beklimmen van de trap door middel van lekker roeien in de buitenlicht?

7. Metingen

De doelen zijn bepaald, maak deze nu ook meetbaar. Hou maandelijks je progressie bij. Dit kan door middel van je gewicht of centimeters bijhouden, je vetpercentage laten meten, een maximale kracht of conditie test, maar nog veel leuker is het maken van een progressie foto! Maak een foto van jezelf in lingerie voordat je aan je nieuwe uitdaging begint. Daarna herhaal je dit maandelijks en zie je wat er allemaal veranderd..Als je doel is om beter de trap op te kunnen lopen, dan merk je dat natuurlijk vanzelf beter worden.

8. Uitdaging

Schrijf je in voor een sport-evenement. Denk aan de Dam tot Dam loop, Mudmasters, een marathon, de alternatieve Elfstedentocht, een tennis toernooi, Strong Viking etc. Zo heb je iets om voor te trainen en een mooi doel voor ogen. Zeker wanneer je van plan bent deel te nemen met een groep, kan dit je goed helpen.

9. Lifestyle

Maak het je lifestyle. Naast het sporten kun je nog zoveel meer doen om je gezonde levensstijl te stimuleren. Koop een nieuw kookboek, zoek receptjes van groene smoothies, ga eindelijk die cursus mindfullness volgen waar je als zo lang naar aan het zoeken bent!

10. Instagram

Er zijn zoveel inspirerende mensen te volgen op Instagram. Zij kunnen jou iedere dag weer motiveren om te gaan sporten en bezig te zijn met je gezondheid. Ook receptjes, tips en video’s kun je hier scoren..

Hopelijk heb jij wat aan deze tips?

Vind jij het lastig om jezelf te motiveren? Hoe motiveer jij je zelf het beste? Ik ben benieuwd!

logo sophie personal trainingZet hem op en maak me weer trots deze maand!

Liefs Fie!

Wil je meer updates van Sophie zien? Je kunt haar ook volgen via Instagram.

Credits uitgelichte foto: AlexVan via Pixabay.

 

Toevoeging van Karen: De Dejlig Diary is verschoven naar morgen en dan maak ik ook bekend wie de winactie van de Purelime sportbh heeft gewonnen.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.