TOP
moeite met slapen
Food Health

Moeite met slapen? Laat dan deze 8 voedingsmiddelen staan

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Een paar weken geleden las je hier 10 voedingsmiddelen voor een goede nachtrust oftewel voedingsmiddelen die je kunt eten om beter te slapen. Maar er zijn natuurlijk ook dingen die je juist niet moet eten of drinken; voedingsmiddelen waardoor je juist slechter slaapt en die je dus beter kunt vermijden. Zeker vlak voor het slapengaan. Het jij moeite met slapen? Laat dan deze 8 voedingsmiddelen staan

1. Cafeïne

Dat is natuurlijk een inkoppertje, want vrijwel iedereen weet dat je wakker wordt van cafeïne en dat je dus niet vlak voor het slapen gaan nog drie espresso’s moet wegklokken. Maar weet je ook dat er in bepaalde frisdranken ook cafeïne zit? Dat bepaalde medicatie cafeïne bevat en ook best veel thee (vooral groene thee en jasmijn thee)? Als je weet dat je gevoelig bent voor cafeïne dan kun je beter al 8 uur voordat je gaat slapen geen voedingsmiddelen, waar dit opwekkende middel in zit, meer eten of drinken.

2. Alcohol

Veel mensen denken dat je door alcohol juist beter slaapt, omdat je er relaxed en slaperig van wordt, maar het tegendeel is waar. Ja, je slaapt makkelijk in, maar het zorgt ervoor dat je REM slaap minder wordt waardoor je veel onrustiger slaapt. Als je een of twee glazen drinkt en twee uur voordat je naar bed gaat, stopt met drinken, dan zal er niet zo veel aan de hand zijn, maar drink je meer en vlak voordat je je ticket naar dromenland wil verzilveren, dan moet je er rekening mee houden dat je minder uitgerust weer wakker wordt de volgende ochtend.

3. ‘Oude’ en gefermenteerde levensmiddelen

Oude kaas, gerookte vis, vleeswaren, ze bevatten allemaal tyramine, een aminozuur dat ervoor zorgt dat je hersenen gestimuleerd raken waardoor je minder goed slaapt. Die voedingsmiddelen kun je dus beter niet eten. Heb je toch zin in een snack voor het slapengaan, houdt het dan bij verse levensmiddelen. En als je absoluut kaas wilt eten, kun je beter voor een kaas als mozzarella kiezen.

4. Te veel drinken

We hebben het net al over koffie en alcohol gehad, maar het is sowieso verstandig niet te veel te drinken voordat je naar bed gaat. Puur en alleen omdat je dan tijdens het slapen wakker wordt omdat je naar de wc moet. Dat onderbreekt je slaap cyclus en je REM slaap. Afhankelijk van wat je blaas aankan, kun je 60 tot 90 minuten voordat je naar bed gaat, beter stoppen met drinken.

5. Voedingsmiddelen waar tomaat in zit

Het is best gek dat een van de meest populaire drankjes in het vliegtuig tomatensap is. Veel mensen denken namelijk dat je daar beter door gaat slapen, maar dat is in veel gevallen helemaal niet zo. Alle voedingsmiddelen waar veel zuur in zit (waaronder dus tomaat) kunnen ervoor zorgen dat je last krijgt van brandend maagzuur. Niet zo relaxed als je wilt slapen… Om te voorkomen dat je gaat woelen als je in je bed ligt, is het verstandig 3 uur voordat je gaat slapen, geen zure voedingsmiddelen meer te eten of drinken.

6. Pittig eten

Hetzelfde geldt voor pittig eten. Scherp eten waar bijvoorbeeld veel rode peper in zit, kan zorgen voor maagzuur en dat kan er weer voor zorgen dat jij wakker ligt ’s nachts.

7. Melkchocolade

Veel melkchocolade bevat tyrosine. Tyrosine wordt omgezet in dopamine en dat is een stimulerend middel voor de hersenen. We worden er ook gelukkig van, maar het heeft ook als effect dat je alerter en onrustiger wordt, waardoor je minder goed zal slapen.

8. Soja producten

Gefermenteerde soja producten bevatten ontzettend veel tyramine, meer dan vleeswaren, oude kaas, gerookte vis etc. Bij punt 3 heb je al kunnen lezen dat tyramine je juist wakker houdt, dus voedingsmiddelen als soja saus, tofu, miso en teriyaki saus kun je beter niet meer eten vlak voordat je naar bed gaat.

Het is natuurlijk sowieso niet handig om voordat je gaat slapen heel veel te eten of te drinken. Als je daar toch niet omheen kan, zorg er dan voor dat je nog even een blokje omgaat voordat je gaat slapen. Persoonlijk slaap ik heel slecht op eten met veel room, vet eten en witte wijn. Dat laatste daar ga ik heel er onrustig van dromen.

Heb jij voedingsmiddelen die je eet of drinkt waardoor je minder goed slaapt? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Als je dit artikel interessant vond om te lezen, dan vind je dit wellicht ook boeiend?

Bronnen artikel: o.a. Goodhousekeeping.com en Womanshealthmag.com Credits foto: David Mao via Unsplash.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.