TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: Misleidende Titels

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

Vandaag in deze 26e Let’s Talk (en ja ik ga er door jullie motiverende woorden toch mee door) wil ik het graag met jullie hebben over Misleidende Titels en dan in het bijzonder blogtitels, ook wel click-bait genoemd. Wat ik daarmee bedoel dat ga ik je vertellen en ik vertel je ook wat ik ervan vind. En ik ben natuurlijk benieuwd of jij die mening deelt of niet. Zullen we het daar vandaag in deze Let’s Talk eens over hebben? Lees en praat je mee?

Wat zijn misleidende titels?

Misleidende titels zijn lokkertjes. In bijvoorbeeld een van de Facebookgroepen of op Twitter lees je promotie voor blogposts met titels als:

  • Deze plugins die je zeker nog niet kent, moet je hebben als blogger
  • 5 originele blogtips waardoor je blog gigantisch gaat groeien
  • Hoe bespaar je duizenden euro’s in een maand?
  • Als je dit artikel niet hebt gelezen, dan zul je de rest van je leven niet compleet zijn.
  • De rest van je leven op gewicht blijven? Ik geef je tips!
  • en ga zo maar door

Get the point? Vast wel. Je klikt op zo’n bericht door, je leest het artikel en je baalt dat je 5 minuten van je leven kwijt bent die je nooit meer terugkrijgt. Want de plugins kende je allang en dit was gewoon weer een copy paste artikel van de honderden artikels over plugins die je al voorbij hebt zien komen. Hetzelfde geldt voor de blogtips, die waren echt bij lange na niet origineel. Met de besparingstips ga je hooguit een tientje opzij zetten en de rest van je leven op gewicht blijven, dat klonk al te mooi om waar te zijn en dat was het ook.

“Er was me een etentje in Michelin sterrenrestaurant beloofd, maar ik kreeg een patatje oorlog”.

Want zo voel ik me een beetje. Als ik op de link klik, heb ik echt zin om de bewuste blog te lezen. Ik kijk uit naar de vernieuwende tips, ik verheug me erop. Hier ga ik hopelijk echt wat aan hebben en. dan. valt. het. enorm. tegen.

Misschien was de eerste hap wel lekker, maar daarna heb je een nare nasmaak. De nasmaak van verwachtingen die niet waar zijn gemaakt. En eigenlijk heb je na een half uur al weer honger omdat je niet echt verzadigd bent.

Ken je dat verhaal van dat jongetje met de wolf?

Vast wel. Maar voor de zekerheid vertel ik het nog maar even. Het jongetje was een herdersjongetje en moest zijn dorp waarschuwen als er een wolf aan zou komen. Voor de grap roept hij een paar keer dat de wolf er is. Iedereen komt aanstormen, om er vervolgens achter te komen dat er helemaal geen wolf is. Als er echt een wolf aankomt en de herdersjongen schreeuwt om hulp, komt er niemand meer. Omdat ze hem niet meer geloven. De wolf eet dan alle schapen op.

De moraal van dit verhaal?

Als ik zo’n click-bait voorbij zie komen, dan klik ik er op. Maar als ik vervolgens teleurgesteld word, dan zal ik de volgende keer niet meer op een link van de bewuste blogger klikken. Ik hou niet van valse beloftes. Ik wil graag krijgen wat me beloofd is en geen patatje oorlog in plaats van kaviaar.

En nu vraag ik me natuurlijk af wat jij hiervan vindt? Ben je een blogger? Schrijf je zelf wel eens misleidende titels? Vind je het net zo irritant als ik? Ik ben benieuwd! Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

PS En ja iedereen moet dit natuurlijk zelf weten. Dat krijg ik vaak als reactie op de Let’s Talks. En dat is natuurlijk ook zo. Maar dat zou tegelijkertijd betekenen dat ik deze rubriek wel kan opdoeken.

PS PS Het oude plaatje is weer terug! Ik heb het alleen iets veranderd. Ik vond het vorige plaatje niet sprekend genoeg.

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

43 COMMENTS
  • Ik doe daar niet aan. Stoor me er soms ook aan, zulke lokkertjes.

  • Fleur Sophia
    4 jaar ago

    Goed en interessant geschreven artikel! Ik ervaar dit persoonlijk niet zo vaak met blogposts, maar wel met Youtube filmpjes (vlogs dan met name). Zelf vind ik dat ook irritant en ben ik vaak een soort van teleurgesteld..

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Dat komt doordat Youtube momenteel na Google de grootste search engine is. En mensen echt betaald krijgen per view. Ontzettend irritant is dat!

  • Samantha
    4 jaar ago

    Ik heb ook een blog en ik heb dit nog nooit zo gedaan. Ik hou er zelf ook niet van dus dan doe ik het ook niet. Dan liever wat minder bezoekers dan bezoekers die geïrriteerd raken en misschien nooit meer terug komen.

  • Kim | Kimsbloglife
    4 jaar ago

    Ik hou van je ‘Let’s Talk’ artikels, dus zeker niet mee stoppen! Het is net de bedoeling om jouw mening te delen en open te staan voor die van anderen. Ik heb zelf ook zo’n rubriek op m’n blog trouwens, aangezien ik ook altijd heel benieuwd ben naar de mening van mijn lezers. Ik ben het trouwens helemaal met je eens over die misleidende titels! Zo vervelend! Ik klik ze soms wel nog open, maar weet dan dat ik er niet te veel van moet verwachten en ben dan ook minder teleurgesteld. Maar ik vind zo’n titels ook niet echt nodig, zelf zou ik ze niet snel gebruiken omdat ik mijn lezers geen verwachtingen wil geven waarvan ik op voorhand al weet dat ik ze niet ga waarmaken.

  • Hah, perfect je punt laten zien op fb! Ik vind dit soort titels heel irritant maar toch trekken ze blijkbaar nog steeds mijn aandacht. Die van jou zag ik meteen tussen de andere posts op mijn tijdlijn. Het effect is vervolgens echter wel dat ik er vrijwel nooit op klik! En wanneer ik er wel in trap, de naam onthoud om dat de volgende keer niet meer te laten gebeuren. Bijna alsof ik hun de bezoekers ook niet gun op die manier haha, maar dat is ook wel een beetje stom he?

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Nee, dat heb ik ook hoor. Ik kom vervolgens nooit meer terug omdat ik ze dat niet gun. En ik onthoud ze ook echt.

  • Judith
    4 jaar ago

    Ik ben ook wel een beetje klaar met de clickbait titels, ik heb nu zoiets van uhuh zal wel. Ik vind iets langere teksten fijn, daar kijk ik dan wel op. Maar die clickbait valt meestal heel erg tegen, dat vind ik dan weer zo jammer. Wel heb ik liever clickbait teksten dan heel slecht geschreven teksten, of alleen een link zonder intro.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ja eens. Daar klik ik echt nooit op. Daarom willen we het in de 30+ groep ook niet. Het is ook zo ongeïnteresseerd je link droppen.

  • Ester
    4 jaar ago

    Mijn aandacht had je meteen getrokken met je FB intro. Hihi 😉
    Echt verschrikkelijk vind ik die titels. En indd zoals je aanhaalt in dit artikel, vroeger liep ik al eens ‘in de val’, maar ‘kb bleef telkens weer op mn honger zitten. Ondertussen klik ik niet meer. Origineel zijn de titels helemaal niet, dus als je als blogger een trouw lezerspubliek wilt opbouwen (ipv enkel te denken aan die kliks op desbetreffend artikel), dan zal je volgens mij origineler én creatiever uit de hoek moeten komen ;).

    Interessante blogpost !

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Helemaal mee eens 🙂

  • Bianca
    4 jaar ago

    Ik herken het wel, heb ook al vaker op zo’n link geklikt en dan teleurgesteld geweest. Maar anderzijds kan je ook niet anders als je wil gelezen worden. Met een titel als “de rest van je leven slank blijven” trek je nu eenmaal meer aandacht dan met “enkele tips om op gewicht te blijven”. Ik zie het trouwens niet alleen op blogs maar ook bij informatieve teksten en nieuwsartikelen.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Maar dan trek je mensen dus alleen aan voor het ‘korte termijn effect’. Als lezers vervolgens teleurgesteld zijn, komen ze niet meer terug. Dan kun je toch beter gewoon lezers trekken door gewoon goede content te maken en je lezers te bieden waar ze voor komen?

      • Bianca
        4 jaar ago

        Ja dat zeker, nooit zo’n titel gebruiken als de tekst niet de moeite waard is natuurlijk 🙂

  • Aan de ene kant is het slim om zo’n misleidende titel te gebruiken om mensen naar de post te lokken, maar inderdaad als de post dan tegenvalt…. Mijn titels probeer ik soms wel eens klikbaarder te maken, maar kom toch meestal op een normale titel terecht om niet te misleiden. Ik hou er ook niet van.

  • Marc
    4 jaar ago

    Ik vind het ook vervelend. Vaak klik ik er niet op, maar soms denk ik “oh, misschien nog goede tips”. En meestal blijf ik teleurgesteld achter… Ik scroll vaak even gauw door een berichtje, waardoor ik meestal wel sneller dan 5 minuten weet of het relevant is. Toch zonde van mijn tijd.
    Op mijn eigen blog probeer ik wel pakkende titels te bedenken (of het me lukt is een ander verhaal), maar vind ik het wel belangrijk dat de titel de lading wel (eerlijk) dekt.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Pakkende titels zijn goed hoor, maar SEO technisch kun je het beter bij je onderwerp houden.

  • diana
    4 jaar ago

    ik vind die titels juist hartstikke slim. Ik ben altijd jaloers waarom ik niet zo’n pakkende titel kan bedenken :’)

    Wel moet het artikel dan ook pakkend en leuk zijn. Want idd net als jij ga ik als ik steeds teleurgesteld wordt, niet meer naar de desbetreffende site/blog.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Maar dan mis je mijn punt denk ik een beetje. Want blogs waarvan de titel heel pakkend is en de inhoud ook, daar heb ik 0 problemen mee. Het gaat er mij juist om als de inhoud ook tegenvalt.

      • diana
        4 jaar ago

        aaah oke, ik dacht je bedoeld die titels in het algemeen. dan ben ik het helemaal met je eens!

  • Kalliopia
    4 jaar ago

    Haha, toen ik dit zag ‘5 blogtips waarmee je blog gi-gan-tisch gaat groeien!!!!’ dacht ik al: ohnee daar heb je er weer eentje. Ik kan me dus volledig vinden in wat je schrijft

  • Lisette
    4 jaar ago

    Nope, doe ik nooit. Ik heb hele saaie (Google vriendelijke) titels. Producent – naam product en dat het type artikel (review, tutorial etc) Je weet bij mij precies wat je gaat krijgen

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ik denk dat dat uiteindelijk ook beter werkt.

  • Anouk
    4 jaar ago

    Je had je artikel leuk ingeleid via FB! Nee ik gebruik ze zelf niet, maar ik probeer af en toe wel een wat mysterieuzere titel te maken om mensen nieuwsgierig te maken;)

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Oh ja? Maar maak je dan de verwachtingen ook waar met zo’n mysterieuze titel?

  • Nicole
    4 jaar ago

    Ze zeggen dat je dat soort titels juist moet nemen.. Maar mij voelt het gewoon niet goed!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Haha, echt? Wie zegt dat dan? Ik denk dat het namelijk juist niet werkt. Misschien op de korte termijn wel, maar niet op de lange?

  • Jantine
    4 jaar ago

    Ik vind dat soort titels ook vaak wel een beetje irritant. Vooral op facebook kom ik ze vaak tegen, eigenlijk niet eens zo veel bij ‘gewone’ bloggers, maar wel veel bij de Amerikaans-achtige sites die het heel erg duidelijk moeten hebben van zoveel mogelijk mensen die tóch nieuwsgierig klikken. En dan wordt zo’n dingetje-met-clickbait-titel ook nog eens ontzettend vaak gedeeld.

    Het stomme is, dat ik er zelf ook nog wel eens intrap, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben en toch al bezig ben met tijd verdrijven als ik op facebook zit. Terwijl het eigenlijk gewoon zonde van mijn tijd is.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Amerikanen zijn er heel goed in. Die hebben het uitgevonden 😉

  • Annette
    4 jaar ago

    Ik gebruik dat soort titels zelf niet. Vooral toen ik net met bloggen begon trapte ik er altijd in 🙂 nu zie ik nauwelijks nog goede blogtips voorbij komen in blogs, zoek ik liever blogs op die specifiek over bloggen gaan zoals blogaholic.

  • Godelieve
    4 jaar ago

    Als blogger probeer ik wel een aantrekkelijke titel te bedenken die past bij het artikel. Maar gouden bergen beloven in de titel om een opstapje aan te prijzen zal ik zelf nooit doen!
    Bloggers die dergelijke titels kiezen en het dan in de inhoud niet waarmaken zijn inderdaad te vergelijken met een vals alarm systeem!
    Wat een goed gekozen onderwerp Karen en ik vind je vergelijkingen ook heel erg mooi 🙂

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Dank je wel Godelieve. Het grappige is dat ik met de rubriek wilde stoppen, maar ik heb nu al weer 5 onderwerpen genoteerd om over te schrijven, dus voorlopig ga ik nog wel even door 😉

  • July
    4 jaar ago

    Ah wat een heerlijk geschreven artikel. Ik ben het volkomen met je eens dat het rete vervelend is al die misleidende titels. Vooral ook de -Maar wat er toen gebeurde…
    Ik blog zelf ook en ik probeer de titel wel aantrekkelijk, maar niet misleidend te maken.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Dat ‘maar wat er toen gebeurde’ dat roept bij mij altijd een kleuterschool gevoel op 😉

  • Desirée
    4 jaar ago

    Jep, ik denk er precies over zoals jij. Vaak zijn ze misleidend en maken ze de belofte niet waar, waardoor ik daarna van die blogger vaak gewoonweg niks meer aanklik. Tsjah..

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      * Boks * Ik vraag me zo af of bloggers zich dat beseffen? Dat ze uiteindelijk publiek kwijtraken met die BS?

  • Anne-Marie
    4 jaar ago

    Op zich vind ik het soms wel knap hoe ze met een titel toch weten te verleiden om te klikken. Ik heb dat vaak met de combi foto en titel, dat de titel iets zegt over die fantastische schoenen die dan net niet op de foto staan. En dan klik ik toch weer door…

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ja, dat vind ik ook zo’n irritant iets, al vind ik dat dan wel weer slim. Die truc heb ik ook al beschreven in mijn artikel over fashion bloggers.

  • Anita
    4 jaar ago

    Nee ik gebruik ze niet en vind het ook erg misleidend als je ze wel gebruikt. Mijn titel geeft weer wat er in het artikel staat en ik pretendeer nooit dat ik DE tips of tricks heb. Ik ben liever informatief dan dat ik originele tips opnoem die iedereen gelezen moet hebben.

  • Fatimama
    4 jaar ago

    OOW ik snap zo goed wat je bedoeld! Dat is echt heel irritant. Iedere keer weer trap ik erin want je weet het maar nooit. Soms lees ik wel interessante dingen maar meestal niet. Das dan gewoon een truc om een lezer te lokken. Maarre kom je ff op mijn blog kijken, ik heb interessante blogtips hahahaha

  • Ik geloof niet dat ik click bait titels gebruik, maar ik snap het op zich wel van bloggers dat ze dat doen. Inmiddels zie ik het zo vaak dat ook dat soort titels me niet meer triggeren, ik weet dat het click bait is. Op mij heeft het dan ook geen effect (meer), maar snap dat de nietsvermoedende lezer zich flink bekocht voelt!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ik heb hetzelfde hoor, ik klik er niet eens meer op. En ik snap dat mensen dat doen, maar ik probeer duidelijk te maken dat het dus een tegenovergesteld effect heeft. Bij mij en veel anderen.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.