TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: Misleidende Titels

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

Vandaag in deze 26e Let’s Talk (en ja ik ga er door jullie motiverende woorden toch mee door) wil ik het graag met jullie hebben over Misleidende Titels en dan in het bijzonder blogtitels, ook wel click-bait genoemd. Wat ik daarmee bedoel dat ga ik je vertellen en ik vertel je ook wat ik ervan vind. En ik ben natuurlijk benieuwd of jij die mening deelt of niet. Zullen we het daar vandaag in deze Let’s Talk eens over hebben? Lees en praat je mee?

Wat zijn misleidende titels?

Misleidende titels zijn lokkertjes. In bijvoorbeeld een van de Facebookgroepen of op Twitter lees je promotie voor blogposts met titels als:

  • Deze plugins die je zeker nog niet kent, moet je hebben als blogger
  • 5 originele blogtips waardoor je blog gigantisch gaat groeien
  • Hoe bespaar je duizenden euro’s in een maand?
  • Als je dit artikel niet hebt gelezen, dan zul je de rest van je leven niet compleet zijn.
  • De rest van je leven op gewicht blijven? Ik geef je tips!
  • en ga zo maar door

Get the point? Vast wel. Je klikt op zo’n bericht door, je leest het artikel en je baalt dat je 5 minuten van je leven kwijt bent die je nooit meer terugkrijgt. Want de plugins kende je allang en dit was gewoon weer een copy paste artikel van de honderden artikels over plugins die je al voorbij hebt zien komen. Hetzelfde geldt voor de blogtips, die waren echt bij lange na niet origineel. Met de besparingstips ga je hooguit een tientje opzij zetten en de rest van je leven op gewicht blijven, dat klonk al te mooi om waar te zijn en dat was het ook.

“Er was me een etentje in Michelin sterrenrestaurant beloofd, maar ik kreeg een patatje oorlog”.

Want zo voel ik me een beetje. Als ik op de link klik, heb ik echt zin om de bewuste blog te lezen. Ik kijk uit naar de vernieuwende tips, ik verheug me erop. Hier ga ik hopelijk echt wat aan hebben en. dan. valt. het. enorm. tegen.

Misschien was de eerste hap wel lekker, maar daarna heb je een nare nasmaak. De nasmaak van verwachtingen die niet waar zijn gemaakt. En eigenlijk heb je na een half uur al weer honger omdat je niet echt verzadigd bent.

Ken je dat verhaal van dat jongetje met de wolf?

Vast wel. Maar voor de zekerheid vertel ik het nog maar even. Het jongetje was een herdersjongetje en moest zijn dorp waarschuwen als er een wolf aan zou komen. Voor de grap roept hij een paar keer dat de wolf er is. Iedereen komt aanstormen, om er vervolgens achter te komen dat er helemaal geen wolf is. Als er echt een wolf aankomt en de herdersjongen schreeuwt om hulp, komt er niemand meer. Omdat ze hem niet meer geloven. De wolf eet dan alle schapen op.

De moraal van dit verhaal?

Als ik zo’n click-bait voorbij zie komen, dan klik ik er op. Maar als ik vervolgens teleurgesteld word, dan zal ik de volgende keer niet meer op een link van de bewuste blogger klikken. Ik hou niet van valse beloftes. Ik wil graag krijgen wat me beloofd is en geen patatje oorlog in plaats van kaviaar.

En nu vraag ik me natuurlijk af wat jij hiervan vindt? Ben je een blogger? Schrijf je zelf wel eens misleidende titels? Vind je het net zo irritant als ik? Ik ben benieuwd! Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

PS En ja iedereen moet dit natuurlijk zelf weten. Dat krijg ik vaak als reactie op de Let’s Talks. En dat is natuurlijk ook zo. Maar dat zou tegelijkertijd betekenen dat ik deze rubriek wel kan opdoeken.

PS PS Het oude plaatje is weer terug! Ik heb het alleen iets veranderd. Ik vond het vorige plaatje niet sprekend genoeg.

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.