TOP
hoe word je mindful mama
Happiness Lifestyle Mama

Hoe blijf je mindful mama?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Cindy is blogger, partner, moeder en coach en met een eigen coachingspraktijk. Met haar online programma’s en diensten coacht zij vrouwen, die weer op zoek willen naar hun eigen stem. Op haar eigen blog Cindy’s Coaching Corner schrijft ze wekelijks over persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast heeft ze elke twee weken een column op Dejlig. Vandaag vertelt ze in deze column: Hoe blijf je mindful mama? Ben jij moeder en ben je op zoek naar tips? Cindy vertelt het je. Zelfs als je geen kind(eren) hebt, is deze column interessant. Misschien kun je haar tips wel heel goed toepassen?…stay tuned..

Hoe blijf je mindful mama?

Het mama zijn lijkt soms een beetje op een bedrijf draaiende houden. Een kleine baas, die de meest onregelmatige werkuren vereist en daarnaast haast altijd in je pauzetijd met een nieuwe opdracht op de proppen komt. Zo’n kleintje is het mooiste, maar ook het meest intensieve wat je waarschijnlijk ooit overkomt. Hoe blijf je te midden van dit alles nu je mindfulle zelf? In deze blog geef ik je 3 tips om een happy mindful mama te zijn.

Misschien herken je het wel dat je je al een tijdje opgejaagd voelt door het leven. Door alles wat “moet”, lijkt er haast nooit meer een momentje voor jezelf te zijn. Altijd is er wel iemand die iets wilt. Als mama heb je waarschijnlijk de mooie kwaliteit dat je goed voor anderen kunt zorgen. Vaak zorg je niet alleen voor je kindje, maar deels ook voor je partner, familieleden en vriendinnen.

Er zijn periodes waarin je je eigen wensen en behoeften ondergeschikt maakt aan die van een ander. Een korte periode is dit niet erg, maar duurt het te lang dan geef je te veel energie weg aan anderen. Als er dan ook nog eens geen nieuwe energie bij komt, dan ren je aan jezelf voorbij en raakt je tank helemaal leeg.

Hoe kun jij als drukke mama nu een mindful mama blijven?

Acceptatie

Een beetje duf woord, I know. Vanaf het moment dat je zwanger bent, zal je leven nooit meer hetzelfde zijn. Zeker als je kindje er is, lijkt je leven ineens wel verruild te zijn met dat van een ander. Waar is de tijd dat je binnen vijf minuten de deur uit kon gaan? Of dat je genoeg had aan een clutch om je telefoon, lipstick en wat geld in mee te nemen in plaats van die overvolle luiertas.

Accepteer dat niet meer altijd alles kan wat voor je baby tijd wel kon. Accepteer dat de tijden veranderd zijn. Je hoeft je zelf hier niet in te verliezen, maar acceptatie brengt wel rust. Acceptatie geeft ruimte voor nieuwe, mooie ervaringen die zich mogen ontvouwen.

En dan kun je nog steeds af en toe uit eten, jezelf helemaal optutten en af en toe een dagje sauna. Naast mama blijf je ook gewoon je leuke zelf en die verdient net zo goed aandacht. Zoek de nieuwe flow op die past bij jou en je kindje(s). En luister hierin vooral naar jezelf en jouw kindje, want de juiste flow is voor iedereen anders.

Wachten is het nieuwe mediteren

Er zijn dagen dat je nergens tijd voor lijkt te hebben. Je voelt je onrustig en weet dat meditatie je helpt om weer tot jezelf te komen. Maar wat als je hier nu ook geen tijd voor hebt? Mediteer op je lege momenten. Met lege momenten bedoel ik tijd die je toch moet wachten. Denk hierbij aan de rij bij de kassa, tijdens het tanken van je auto en bijvoorbeeld toilettijd thuis en op kantoor.

Probeer de komende week tijdens dit soort momenten eens op je adem te letten. Doe bewust een aantal keer in- en uitademen door je mond. Let erop waar je ademhaling zit. Adem je vanuit je buik of zit je adem eerder hoog in je borstgebied? Ga hier dan met je aandacht heen en probeer heel bewust vanuit je buik te ademen. Mediteren hoeft niet altijd heel grootst en in de meest ongemakkelijke lotushouding. Juist meerdere van dit soort kleine momenten dragen bij aan je algehele rust- en geluksgevoel.

Let op de signalen van je lichaam

Je lichaam is je beste raadgever. Op het momenten dat er in je leven iets niet goed loopt, merk je dit als eerste terug in je lichaam. Probeer je hier eens bewust van te worden. Heb je bijvoorbeeld pijn aan je schouders? Grote kans dat je te veel bezig bent met het probleem van een ander. Dat je letterlijk te veel op je schouders neemt. Voel je een druk rond je keel? Spreek je je wel genoeg uit? Praat jij over wat je dwars zit? Of slik je alles in? Lig je ’s avonds in bed en voel je dat je handen en voeten gespannen zijn? Waar houd jij dan te krampachtig aan vast? Probeer je de controle te houden of mag je juist iets heel bewust los laten?

Probeer hier eens op te letten en te achterhalen wat jouw lichaam je wilt laten weten. Als je je bewust wordt van de signalen van je lichaam, dan ben je altijd op tijd en kun je waar nodig ingrijpen en bijsturen.

Met dit soort kleine, haast simpele tips zul je merken dat je je sneller bewust wordt van jouw eigen gedachten en automatische patronen. Je leert zelf ontdekken hoe het echt met je gaat en kunt waar nodig bijsturen. Dit zorgt ervoor dat je bewust geniet van jezelf en de mooie momenten met je gezin. Je gaat beter voor jezelf zorgen en als je een keer echt een tegenslag of stress ervaart, dan kun je hier beter mee omgaan.

Vind jij het lastig om mindful mama te zijn? Heb je wat aan deze tips?

Liefs,
Cindy

Vond je dit leuk om te lezen? Dan vind je dit misschien ook wel interessant?

* Uitgelichte afbeelding © Ataka via Shutterstock.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Cindy Stal Dejlig

Redactrice Dejlig / blogger Cindy's Coaching Corner / partner / moeder van Finn / woont in het Zuiden van het land / coach met een eigen coachingspraktijk

«

»

1 COMMENT
  • YuStSoMe
    3 jaar ago

    Hoi Cindy, ik ben denk ik geen echte mindfull mama. Echter ik merk dat ik door mijn therapie meer bij mijn gevoel kom en van daaruit beter kan functioneren. Binnenkort start ik met NLP en hoop nog meer rust te vinden in de chaos in mijn hoofd. Fijn dat je wat handreikingen geeft om even bij stil te staan.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.