TOP
mijn huidconditie
Column

Mijn Huidconditie

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Als ik een goede kapper of schoonheidsspecialiste gevonden heb, dan blijf ik diegene trouw. Met mijn kapper heb ik al langer een relatie dan met mijn man en ik dacht mijn schoonheidsspecialist ook nooit te verlaten. Ja, dacht ja, want mijn voormalige schoonheidsspecialiste werkte voor een keten in Amsterdam en de laatste twee keer dat ik bij haar had afgesproken, was ik toch bij iemand anders ingedeeld, omdat a) zij ziek was en b) ze op een andere vestiging moest bijspringen. De schoonheidsspecialistes die haar toverkunsten zouden moeten kunnen evenaren, bleken dat niet te kunnen en omdat ik toch al zo’n jaar of twee uit Amsterdam weg ben, besloot ik op zoek te gaan naar een nieuwe specialiste in de buurt.

Omdat ik de producten van Hannah altijd heel fijn vind, maakte ik het mezelf makkelijk en keek ik alleen naar de schoonheidssalons die gebruik maakten van Hannah. Die had ik al snel gevonden (leve het Internet) en ik maakte een afspraak bij de eerste die Google tevoorschijn toverde. ‘Wat voor behandeling ik wilde’, hadden ze me telefonisch gevraagd. ‘Een normale’, had ik geantwoord. ‘En ik wil graag dat jullie even naar mijn couperose kijken’. Ik had al naar de prijzen gekeken op de site en de prijs voor een gewone behandeling kwam overeen met wat ik in Amsterdam betaalde bij de salon. Een prijs die ik zelf acceptabel vind. Ik heb een vrij normale huid zonder ernstige problemen, dus een keer in de zoveel tijd goed reinigen en peelen is voor mij voldoende.

Op een dinsdagochtend liep ik de salon binnen. Dat ik vervolgens nog een kwartier moest wachten, vond ik irritant, maar ik kon er mee leven. Maar goed… dat is een ander verhaal. Na een kwartier in een verouderde Privé gebladerd te hebben waarin ik las dat Sylvie en Raphael gingen scheiden (oh ja joh?), mocht ik eindelijk binnenkomen voor mijn intake gesprek. Want er moest eerst gekeken worden naar mijn huidconditie. Helemaal prima. Ik beantwoordde een gigantische vragenlijst en vertelde nogmaals dat ik tevreden over mijn huid was, dat ik alleen wat last heb van couperose, af en toe wat droge plekjes en wat extra talg op mijn voorhoofd, maar ja, wie heeft dat niet? Zwijgend noteerde de specialiste alle antwoorden terwijl ze al wat kritisch keek.
“Slik je supplementen?”
“Ja”, antwoordde ik trots en ik somde de supplementen op die elke dag naar binnen pop in de hoop haar een beetje minder kritisch te kunnen laten kijken.
“Heb je het afgelopen jaar ook medicatie geslikt?”
Ik dacht even na en herinnerde me toen de hormoonmedicatie. “Ja, ik heb een aantal hormoonkuren gehad in verband met een vruchtbaarheidstraject”.
Met blokletters noteerde ze hormoonkuur op haar formulier. Om die hormoonkuur nog extra onder de aandacht te brengen, tekende ze er ook nog wat uitroeptekens bij.

Toen moest ik aan een apparaat. Alsof ik net de ER van een ziekenhuis was binnengedragen met een schotwond.. Zo hard begonnen er allerlei apparaten te piepen en rode lampjes te knipperen. Ik dacht dat ik voor een schoonheidsbehandeling was binnengekomen, maar het voelde alsof er een levensbedreigend virus werd gediagnosticeerd.
“Ai…”, zei de schoonheidsspecialiste. “Het is niet al te best met je huid gesteld”.
“Nee”, vroeg ik, enigszins verbaasd.
“Absoluut niet”, antwoordde ze, terwijl ze tegelijkertijd ‘nee’ schudde met haar hoofd en alarmerend keek. Voor mijn gevoel had ze net op een alarmbel gedrukt en zou er over een paar minuten een ambulance voor komen rijden. “Gelukkig valt er ook wat aan te doen”.
Dat was al weer geruststellend.
“Je huid is ernstig verwaarloosd en uitgedroogd. Kijk maar eens mee”.

Ik keek mee naar een papier dat ze had uitgeprint en waar allerlei rode pieken op stonden waar ik verder niet echt wijs uit kon worden. Maar goed, het zal allemaal wel. Ze kon me helpen en ik vond het best.
“Ik stel voor dat we je behandeling X gaan geven in plaats van een standaard gezichtsbehandeling. Dat zou in jouw geval niet verstandig zijn. Nee… ik ga dat zeker niet doen. We moeten eerst aan je huidconditie werken”.
“Ok”, piepte ik ietwat beduusd door al het slechte nieuws. Mijn conditie was de laatste tijd inderdaad achteruit gegaan, misschien had mijn huid zich aan dat tempo aangepast en was het ook achteruit gaan rennen?
“Ik ga even mijn assistente halen. Die gaat je de behandeling geven”, zei de specialiste.

Terwijl ik alleen in het kamertje zat te wachten, realiseerde ik me dat ik helemaal niet had gevraagd wat behandeling X me ging kosten. ‘Ach… laat maar’, zei ik hardop tegen mezelf. ‘Zo veel zal het niet schelen en ik heb me potverdrie al weken op een behandeling verheugd’.

De specialiste en assistente kwamen samen binnenlopen. Samen bogen ze over het formulier en de specialiste gaf de assistente nog wat instructies. Ik zag haar wijzen naar de blokletters en de assistente knikte ernstig.
Ik ben niet echt goed meer in het inschatten van leeftijd, maar dit meisje was absoluut onder de 20.
Samen liepen we naar de kamer waar het allemaal ging gebeuren en ik mocht op de stoel gaan liggen.
Dat het meisje jong was, bleek maar al te goed door de vragen die ze me stelde. De eerste vraag was: “Heb je kinderen?”
Au. “Eh… nee”, antwoordde ik terwijl ik me het intake gesprek probeerde te herinneren.
“Oh…”, zei ze ietwat gegeneerd en ik vergaf haar haar weinig subtiele vraag.
Daarna vervolgde ze met nog wat koetjes en kalfjes over uitgaan, een nieuwe auto en ga zo maar door, maar ik besloot verder niet al te veel meer te gaan praten en gewoon te genieten van de behandeling die ging komen.

Bij mijn ‘oude’ schoonheidsspecialiste hoefde ik tenslotte ook nooit te praten. Tenzij ik zelf begon of ze me iets wilde vragen over de behandeling. Daar ging ik gewoon liggen en dan volgde er een uur van totale ontspanning.
Dit meisje begreep de hint niet en tetterde maar door. De behandeling was ook totaal niet anders dan een gewone behandeling. Daar was ik toch wel wat over verbaasd.
“Wanneer ga je met behandeling X beginnen”, vroeg ik nog.
“Daar ben ik al mee bezig”, antwoordde ze verbaasd.
Ze zette het stoomapparaat op mijn gezicht, vertelde me dat dat even moest inwerken en liep de kamer uit. Ik heb geen interne klok, maar ze bleef echt 10 minuten weg. J., mijn fantastische vorige specialiste, had me dan altijd even gemasseerd. Nooit liep ze de kamer uit. Ik miste haar.

“Zal ik je wenkbrauwen nog doen”, vroeg ze aan het eind.
“Zit dat er niet bij”, vroeg ik verbaasd.
“Nee, dat is niet inbegrepen”.
“Laat dan maar”.
Ik kleedde me aan en voelde me helemaal niet ontspannen. Inmiddels miste ik J. zo erg dat ik wel kon janken.

Bij het afrekenen kwam de specialiste weer tevoorschijn. Ze had een foldertje bij zich. “Kijk even mee”, zei ze. “Omdat het zo slecht gesteld is met jouw huid, adviseer ik speciale supplementen. Die kunnen je huid van binnen uit voeden.”
“Ik slik al supplementen”, antwoordde ik nors.
“Jaaa, maar deze zijn anders”
Ik keek naar de prijslijst en zei subtiel: “Ik zal erover nadenken”.
“Goed”, zei ze bits. “Wanneer wil je weer komen?”
“Ik bel wel voor een afspraak”. Eigenlijk was ik wel een beetje klaar mee en toen had ik nog niet eens afgerekend. Behandeling X bleek meer dan twee keer zo duur als de gewone gezichtsbehandeling.

“Ik mis J.”, jengelde ik ’s avonds tegen mijn man. “En ik wil botox…of een gezichtstransplantatie”.
“Jij wil helemaal geen botox”, antwoordde hij. “Jij wil een andere schoonheidsspecialiste”.

Dat laatste zei hij overigens niet echt, maar dat bedacht ik zelf. En zo bedacht, zo gedaan. Een paar maanden later lag ik bij een nieuwe schoonheidsspecialiste op de stoel.

Ik was een klein beetje angstig toen zij ook met een apparaat kwam dat mijn huidconditie ging meten, maar toen het apparaat maar twee keer beschaafd piepte en zei tevreden ‘keurig’ riep, voelde ik me helemaal opgelucht. “Jij hebt een fantastische huidconditie. Om jaloers op te worden”.
De behandeling was heerlijk, mijn wenkbrauwen werden ook gewoon gedaan en als kers op de taart kreeg ik ook nog een massage.
Bij het afrekenen kwamen er niet nog onverwachte producten die ik moest en zou kopen op de proppen en ik maakte dan ook met veel plezier een nieuwe afspraak.

Als er een conditie me nooit in de steek heeft gelaten, is het wel mijn huidconditie. Ik stel die botox en gezichtstransplantatie voorlopig nog even uit.

Credits foto: TesaPhotography via Pixabay.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

23 COMMENTS
  • Michella
    4 jaar ago

    Ik durf dus nooit naar een schoonheidsspecialiste, na ook zo’n ervaring gehad te hebben. Kwetterende dame die mijn wenkbrauwen verprutste en mijn huid alleen maar irriteerde. Zelfde verhaal met kappers trouwens, ik verf het nu maar gewoon zelf en knip ook de dode puntjes er zelf uit.

  • Judith
    4 jaar ago

    Oooooowwww zo herkenbaar! Ik was zo blij met die van mij, zij werd vervangen en ging emigreren. Dan krijg je tieners die er 10x minder van weten dan jijzelf. En dan dat geaai met die koude vingertjes, dat constante geklets, en de zoveelste keer Nee dat kan ik niet daar moet je voor naar een specialist… Brrrr

  • Anne-Marie
    4 jaar ago

    Jeetje wat een verhaal. Een vervelende ervaring op dat moment maar het heeft je in ieder geval een vermakelijke blogpost opgeleverd!

  • Annette
    4 jaar ago

    Ik heb ook al 15 jaar dezelfde schoonheidsspecialiste. Ik krijg bijna tranen van jouw verhaal 😉 ik wil dat ze ook nooit of te nimmer stopt met werken ofzo. Ik zal het haar de volgende keer nog even melden hoeveel ik haar waardeer. 🙂

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Heel verstandig! 🙂

  • Es
    4 jaar ago

    Oh. My. Good. Lord.
    Ik moest er wel om lachen omdat je het zo beschreef. Maar in en in triest dat ze op die manier extra inkomsten genereren. Via stagiaires. Yuck.
    En ik zou een moord doen voor jouw huid! Niks mis mee!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Aaah Essie! Dat is lief. Maar jij ziet er zelf ook tiptop uit vrouw!

  • Anita
    4 jaar ago

    Wat een ervaring! Nee daar zou ik ook nooit meer terug willen komen. Ontspanning en rust, daarvoor ga je naar een schoonheidsspecialiste. En ja wat kletsen en vragen stellen geen probleem maar niet zo!

  • Desirée
    4 jaar ago

    Oh wat moet je je ongemakkelijk hebben gevoeld.. Zo jammer, zo’n behandeling zou je juist tot rust moeten brengen. Krijg er helemaal de kriebels van!

  • Babs
    4 jaar ago

    Hahaha, wat een geweldig verhaal… ik zou mij ook heel ongemakkelijk voelen.
    Ik zou het onder de aandacht brengen bij het hoofdkantoor van hannah zelf, ik denk dat zij er niet blij mee zijn dat een huidcoach zo haar klanten behandeld. Nee, niet tof.
    Ik heb het ook ergens aan de hand gehad, zo een strenge mevrouw die wilde dat ik direct 12 behadelingen afnam met een prijskaartje waar je heel veel botox injecties of andere dingen voor kan krijgen….nooit meer terug gegaan, vreselijk was dat!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Dat is misschien wel een idee, want uiteindelijk heb ik ook helemaal geen Hannah behandeling gekregen! Terwijl ik daarvoor kwam, haha.
      Echt belachelijk dat soort agressieve verkopers. En zo stom, want je komt nooit meer terug!

  • Marian Zw.
    4 jaar ago

    Daarom ga ik al jaren niet meer……oooo slecht zeg….maar heb zeg maar een ” nieuwe schoonheids specialiste” allergie. En dat slaat meteen op mn huid!

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Hahaha!

      • Marian
        4 jaar ago

        Ik heb dat met een nieuwe kapper ook! Een jaar geleden verhuisd en al 5 kappers geprobeerd. Of ik heb een coupe wanhoop, of ze proberen met allerlei producten te verkopen die ik niet nodig heb!

  • Kiss & Make-up
    4 jaar ago

    Heel leuk geschreven, alsof ik er zelf bij was. Gewoon omdat iemand zichzelf een ‘specialist’ noemt betekent niet dat ik hem of haar ook blindelings vertrouw. Veel te vaak rammelen schoonheidsspecialisten maar hetzelfde monoloogje af (waarbij je huid er UITERAARD verschrikkelijk aan toe is en je nood hebt aan behandeling X en follow-up producten Y en Z) en denken ze vooral aan het geld dat je als klant in het laatje brengt. Maar gelukkig zijn er ook nog transparante en eerlijke specialisten die écht weten waar ze mee bezig zijn en die eerlijk zeggen hoe het is.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Absoluut en het is zo stom, want je komt er nooit meer terug. Terwijl ik bij een goede blijf terugkomen.

  • Margo
    4 jaar ago

    O nee ik voel de ongemakkelijkheid gewoon via m’n rug omhoog kruipen. Wat een nare ervaring! Je had dan ook oneerlijk vergelijkingsmateriaal 😉 maar er valt zeker nog wat te verbeteren, haha!

  • Irma
    4 jaar ago

    Haha stiekem moest ik even lachen om je manier van schrijven. Super leuk gedaan! Maar wat stom van deze ervaring en wat heerlijk dat er ook nog fijne schoonheidsspecialisten bestaan.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Het is natuurlijk ook wel met een knipoog geschreven. Als je om je eigen misere niet kan lachen… 😉

  • sunny mama
    4 jaar ago

    Ik moest wel erg lachen om je antwoord op de vraag welke schoonheidsbehandeling je wilde: “Een normale”!
    Niet fijn, deze ervaring.
    Dat doet me denken aan die keer dat iemand mij een Chinese kruidendokter adviseerde. Ik werd toen onderzocht door iemand in een witte jas met een stethoscoop om de nek. Mij werd verteld dat er iets helemaal “niet goed” was met mijn hart en daar hadden zij natuurlijk heel goede kruiden voor…

    Heel vermakelijk geschreven. Voortaan gewoon naar J.! 😉

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Het zijn gewoon oplichters. Deze schoonheidsspecialiste ook. En het is zo dom, want vervolgens kom ik er nooit meer terug, terwijl ze gewoon een tweemaandelijkse klant aan me hadden kunnen hebben.

  • debby
    4 jaar ago

    Och jee wat erg en wat slecht zeg! Misschien moet ze nog veel leren, maar leuk is zeker een ander verhaal. Lekker naar J gaan de volgende keer lieve Karen.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Voor mensen die nog veel moeten leren, wil ik niet meer dan 100 euro betalen…

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.