meer energie krijgen

Wil je meer energie krijgen? (dan heb ik 10 tips voor je)

Pffff… soms heb ik van die dagen dat ik als ik de baby in bed heb gelegd zelf het liefst ook meteen mijn nest induik. Maar ja… dan moet ik nog dit en dan moet ik nog dat. Je kent het vast wel. Gelukkig zijn er verschillende methodes om meer energie te krijgen. Je kunt alvast beginnen met genoeg te slapen. Die ligt voor de hand. Maar ik heb nog 10 tips voor je in de aanbieding en dit lijstje is dan ook meteen een mental note voor mezelf als ik weer eens om 10 uur ’s ochtends verlang naar mijn bed.

Meer energie krijgen?

1. Slaap genoeg, maar niet te veel

Genoeg slapen spreekt voor zich, maar te lang slapen kan je juist slaperig maken. Nou is het lang geleden dat ik zelf te lang heb kunnen slapen, maar het is wel waar. Je wordt alleen maar moe van te veel slaap.

Het werkt het beste als je een vast ritme hebt en niet tussendoor dutjes gaat doen.

2. Vermijd stress

Stress zuigt energie namelijk. In eerste instantie kun je wakkerder worden van stress omdat je adrenaline gaat aanmaken, maar uiteindelijk word je er alleen maar moe van.

3. Neem niet te veel hooi op je vork

Deze tip komt van iemand (ik dus) die om 21:39 uur nog aan het werk is, maar goed. Niet te hard werken, niet te veel verplichtingen op je nemen en ook zeker niet te veel sociale verplichtingen plannen. Alles met ‘te’ kost energie.

LEES OOK >>> 20 tips om direct te ontspannen

4. Niet te veel alcohol

Af en toe een wijntje -> prima. Maar elke dag een (te veel) alcohol drinken? Slecht idee. Je belast je lever en die moet extra zijn best doen om de giftige stoffen uit alcohol uit je lichaam te krijgen. Daar word je futloos van en van de alcohol zelf kun je ook slaperig worden.

5. Niet roken

Wat voor alcohol geldt, geldt ook voor roken. Daarnaast is nicotine een stimulerend product waarvan je juist wakkerder wordt. Maar dat kan er ook voor zorgen dat je ’s nachts niet goed slaapt, waardoor je extra moe wordt. Ik heb lang gerookt, maar ben er echt ‘hallelujah’ al best een tijd van af. En dat heeft me ladingen energie opgeleverd.

6. Op hoe vaak en wat je eet letten

Om energie te houden, kun je beter wat vaker kleinere porties eten dan drie grote hoofdmaaltijden op een dag. Zo krijgen je hersenen vaker energie en juist van drie grotere (zwaardere) maaltijden kun je moe worden. Je lichaam moet dan meer verwerken, waardoor je energie afneemt.

Bepaalde voedingsmiddelen zorgen voor meer of minder energie. Van voedingsmiddelen met een lage glycemische index houden je bloedsuikerspiegel stabiel waardoor je minder energie verliest.

LEES OOK >>> 6 voedingsmiddelen waar je energie van krijgt

7. Ga sporten

Van sporten krijg je energie. Punt. Nou ja.. dat is wat kort door de bocht. Maar als je sport, slaap je beter. Bovendien maakt je lichaam bepaalde stress hormonen aan die je energie kunnen opleveren. Zelf krijg ik van yoga de meeste energie. Raak je ook meteen afvalstoffen van kwijt waar je moe van wordt als die in je lichaam blijven hangen.

8. Drink water

Wist je dat je van water drinken energie kunt krijgen. Een van de eerste verschijnselen van moe of futloos zijn, is dat je een vochttekort in je lichaam hebt. Een glas water kan wonderen doen.

9. Vermijd mensen die je energie kosten

Denk maar eens goed na. Je hebt vast wel mensen in je omgeving waar je moe van wordt. Letterlijk en figuurlijk. Die zogenaamde energiezuigers. Niets mis mee om voor jezelf te kiezen en niet af te spreken met dat soort mensen. Wedden dat je dat energie oplevert?

LEES OOK >>> 8 redenen om een vriendschap te verbreken

10. Cafeïne

Cafeïne kan je zeker energie opleveren. Je wordt er alerter van en dus ook wakkerder. Maar als je er te veel van nuttigt, dan kan het zijn dat je ’s nachts wakker ligt waardoor je juist weer moe wordt. Gebruik er dus niet te veel van. Geadviseerd wordt om er na 14 uur mee te stoppen.

Tot zo ver mijn tips.

Heb jij zelf nog een tip toe te voegen? Waar krijg jij meer energie van? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

 

Bronnen: eigen kennis, Health harvard, health.

Foto © Photomediagroup via Shutterstock.

Karen

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in Zandvoort / getrouwd met Mark / mama van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / kat Bada Bing / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

7 Reacties

  • Sonja
    11/05/2017 18:56

    Punt 9… een struikelblok. Die zuigen mij altijd aan. Echter, ik heb nu meer vertrouwen in mijzelf dat ik ze er eerder uitpluk.

  • Yvonne
    11/05/2017 18:32

    Dutjes (powernaps) kunnen wel helpen voor een energieboost. Ik ben zelf geen dutter maar lees er de laatste tijd wel steeds meer over. Mijn tip is daglicht en buitenlucht. Even naar buiten kan zo enorm veel schelen 🙂

  • Peggy
    11/05/2017 12:01

    Leuk geschreven! Genoeg slaap krijg ik in ieder geval wel.. stress heb ik altijd haha!

  • Loes | Gewoon iets met Loes
    11/05/2017 10:16

    Tja, dat teveel aan slaap krijg ik tegenwoordig ook niet meer. Ik zou eigenlijk iets eerder naar bed moeten gaan, maar dat lukt niet altijd. En niet teveel hooi op de vork vind ik altijd lastig, want wat is teveel? Meestal heb ik dat te laat in de gaten. Het sporten moet ik eigenlijk ook weer (meer) op gaan pakken, daar slaap je inderdaad beter van (en het is nog goed voor de lijn ook :-)).

  • marije
    11/05/2017 07:54

    Goede tips maar vermijd stress en neem niet teveel hooi op je vork zijn lastige ben ik inmiddels wel achter en niet altijd haalbaar.

    Ik krijg energie van het strand. Lekker uitwaaien.

    • Karen
      11/05/2017 10:11

      Voor de een is dat moeilijker dan voor de ander. Als je stress krijgt van je schoonmoeder, dan kun je dat wel vermijden 😉

  • Anne-Marie
    11/05/2017 06:44

    Ik krijg altijd energie van even naar buiten gaan. In de pauze op mijn werk of ook als ik thuis werk. Even een half uurtje buiten lopen en ik kan er weer tegen aan!

Laat een reactie achter