TOP
meditatie niet alleen voor zwevers
Happiness Lifestyle

Meditatie is echt niet alleen voor zwevers + 5 tips

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

‘Meditatie ik had er vroeger niks mee. Vond het meer iets voor bomenknuffelaars met geitenwollen sokken. Het leek me zo zwaar. Alleen stil zitten en ondertussen niks denken. Inmiddels weet ik dat meditatie daar niet om gaat en dat er meerdere wegen zijn die naar meditatieland leiden. Meditatie is zo zwaar of licht als je het zelf maakt. Meditatie is echt niet alleen voor zwevers.’

Cindy is blogger, partner, moeder en coach en met een eigen coachingspraktijk. Met haar online programma’s en diensten coacht zij vrouwen, die weer op zoek willen naar hun eigen stem. Op haar eigen blog Cindy’s Coaching Corner schrijft ze wekelijks over persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast schrijft ze elke twee weken een column op Dejlig. Vandaag lees je de column ‘Meditatie is echt niet alleen voor zwevers’. Twijfel je of meditatie echt wel iets voor jou is? Lijkt het je meer wat voor van die geitenwollen sokken types. Cindy legt uit waarom dat niet zo is…stay tuned..

Meditatie is echt niet alleen voor zwevers

Mediteren kun je altijd en overal. Zelfs als je het druk hebt en zelfs als je niet alleen bent. Ieder veel gehoord bezwaar over mediteren, is eigenlijk geen bezwaar. Meditatie hoeft niet lang te duren en je hoeft er zeker niet voor bovenop een berg in Tibet te zitten. Wat nu als jij wilt mediteren, maar niet goed weet hoe je kunt beginnen? In deze blog geef ik je 5 tips hoe je kunt beginnen en vooral ook hoe je het volhoudt.

Accepteer dat meditatie geen ticket naar verlichting is

Mediteren kan verwarrend zijn, zeker voor beginners. Je leest en hoort geweldige verhalen, maar als jij het probeert dan ervaar je het toch heel anders. Geen instant verlichting of mooie visioenen. Accepteer dat meditatie hier ook niet om draait. Als je langer mediteert, dan kun je hele mooie ervaringen hebben. Maar ook mensen die vaak en zelfs lang mediteren, weten dat het echt niet altijd hemels is. Meditatie draait niet om verlichting. Het is bedoelt om de duizenden gedachten in jouw hoofd de ruimte te geven. Ze niet langer weg te drukken, maar proberen te accepteren dat ze er zijn. Stel je verwachtingen bij en accepteer dat meditatie vooral een moment voor jezelf is. Een moment waarop even niets hoeft en je simpel alleen even aanwezig bent bij jezelf.

Laat alle moeilijke houdingen voor wat ze zijn

Er is geen “ultieme meditatiehouding”. Je kunt zitten, liggen of zelfs lopen als dat fijn voelt voor jou. Met aandacht door het bos wandelen is bijvoorbeeld ook een vorm van meditatie. Ik mediteer het liefst zitten op de grond in de kamer of ’s avonds liggend in bed. Bij die laatste vorm heb je wel de kans dat je in slaap valt, maar ook dat is ok. Probeer wat opties uit en ervaar wat het beste voelt voor jou. Er is geen goed of fout, er is alleen de beste manier voor jou.

Hoelang mediteer je?

Er is geen perfecte meditatieduur. Een half uur mediteren is echt niet altijd beter dan tien minuten. Als je begint, kun je het beste een geleide meditatie opzoeken. Via mijn soundcloud account bied ik er ook een aantal gratis aan: https://soundcloud.com/user-145438719 Het voordeel van een geleide meditatie is, dat je enkel de stem van diegene hoeft te volgen. Je hoeft je niet af te vragen hoelang je nu wel of niet bezig bent. Ik ben zelf voorstander van korte meditaties. Door meditaties te kiezen van vijf tot vijftien minuten kun je het hanteerbaar houden voor jezelf. Deze tijd kun je iedere dag vrij maken. Op die manier wordt het makkelijker onderdeel van jouw lifestyle en ervaar je snel genoeg de voordelen van meditatie.

Kies voor blijvende verandering

Als jij er naartoe kunt werken dat je 5 dagen per week even de tijd maakt om te mediteren, dan zul jij al snel de voordelen van meditatie ervaren. Ook voor meditatie geldt dat de 80/20 regel voldoende is. Ga niet voor perfectie, maar ga voor een blijvende verandering in je levensstijl. Het is ok als je een dag niet mediteert. Gun jezelf dat het niet perfect hoeft te zijn. Ook een boswandeling is een vorm van een meditatie. Je moet dan uiteraard niet met je hoofd in je smartphone zitten, maar bewust wandelen door de natuur is ook meditatie. Zoek naar momenten op de dag die voor jou goed voelen. Gebruik de tijd die je op het toilet doorbrengt ook als korte mini meditatie tijd. Je zit er toch…dus waarom zou je je niet even op je ademhaling concentreren? En doe je dat een aantal keer die dag, dan kun je die dag alweer afstrepen op je denkbeeldige 80/20 lijst.

Focus op je ademhaling

Ook hierbij geldt weer, er is geen perfecte ademhaling. Je hoeft niet enkel door je neus te ademen of continu heel diep in en uit. Laat je adem zijn zoals deze is op dit moment. Het enige dat je hoeft te doen, is deze te volgen. Komen er gedachten op, druk ze niet weg en ga weer terug naar je ademhaling. Ben je het even kwijt of raak je in de war, denk dan alleen “IN” bij je inademing en “UIT” bij je uitademing. Gebruik je adem als een soort mantra. Je adem is er voor jou, gebruik haar dan ook.

Wees lief voor jezelf. Zie meditatie vooral als een vorm van ontspanning. Haal de druk eraf voor jezelf en probeer het uit. Experimenteer en ervaar wat past bij jou. Laat meditatie voor je werken!

Mediteer jij wel eens of ben je het van plan het te gaan doen? Heb je wat aan deze tips?

Liefs,
Cindy

Vond je dit leuk om te lezen? Dan vind je dit misschien ook wel interessant?

* Uitgelichte afbeelding © Luna Vandoorne via Shutterstock.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Cindy Stal Dejlig

Redactrice Dejlig / blogger Cindy's Coaching Corner / partner / moeder van Finn / woont in het Zuiden van het land / coach met een eigen coachingspraktijk

«

»

1 COMMENT
  • Yvonne
    3 jaar ago

    Ik ben een aantal weken geleden begonnen met Headspace. Meditatie via een app. De eerste serie van 10 lessen kun je gratis proberen en ik had al na een paar lessen het gevoel: ja, dit werkt voor mij! Meditatie hoeft inderdaad helemaal niet zweverig of geitenwollensokkerig te zijn. Ik zal binnenkort ook eens een blogje wagen aan mijn ervaringen. Al na een paar weken merk ik dat het zoveel positief effect heeft!

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.