TOP
krachttraining
Health Sport

Spot On Sporty: Lisette van Dijk – Krachttraining

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Een keer in de twee weken lees je hier een interview met iemand die aan een bepaalde sport doet en ik vertel je in het kort wat meer over die sport. Misschien twijfel je over deze sport of raak je geïnspireerd om zelf ook te beginnen? Vandaag, in deze tweede Spot On Sporty, staat Lisette van Dijk centraal. Lisette doet aan krachttraining. Wat krachttraining precies inhoudt, wat het oplevert en hoe Lisette het ervaart kun je allemaal in dit artikel lezen…

Krachttraining

Krachttraining is training met extra weerstand om de kracht te verbeteren. Als krachttrainer doe je allemaal spierverstevigende oefeningen. Het heeft als doel het hele lichaam sterker te maken. Veel mensen denken dat het vooral gedaan wordt om spierbundels te kweken, maar dat is zeker niet (altijd) het geval. Spieren trainen zorgt namelijk ook voor vetverbranding, meer energie en een goede houding.

Krachttraining is een soort van anaerobe training (training zonder zuurstof), dat houdt in dat het een training is die bestaat uit korte, explosieve bewegingen waarbij de spieren worden samen getrokken. Er zijn verschillende apparaten waarmee je verschillende spiergroepen kunt trainen, maar je kunt ook aan spiertraining doen door alleen het lichaam te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het doen van push-ups of buikspieroefeningen op de grond. Bovendien hoef je niet altijd sportschool apparaten te gebruiken, een eetkamerstoel of je bed kunnen ook helpen bepaalde oefeningen uit te voeren.

Tijdens het trainen van de spieren, raken de spieren eigenlijk een beetje beschadigd. Dat klinkt raar, maar het is goed. Als de spieren flink getraind worden, ontstaan er kleine scheurtjes in de spiervezels binnenin de spieren. Na de training zal het lichaam proberen deze scheurtjes te herstellen én de spieren sterker te maken. Doordat de spieren iedere keer net iets sterker worden, worden ze voorbereid op elke keer weer zwaardere gewichten en op die manier groeien de spieren.

Met meer spiermassa verbrandt het lichaam automatisch ook meer calorieën. Zelfs in rust. Het is ook zo dat niet alle spieren zichtbaar zijn of worden, sommige spieren liggen heel diep en door middel van krachttraining kun je je zelfs richten op de spieren die je normaal niet snel zou trainen. Een goede training verbetert het functioneren van al die spieren samen. Je kunt er enorm veel baat bij hebben als als je spieren optimaal kunnen samenwerken.

Spot On Sporty: Lisette van Dijk

lisette van dijk krachttraining

Lisette is 31 jaar, woont samen in het mooie Brabant en is moeder van 2 zoontjes van 3 en 5 jaar oud. Ze werkt parttime op een kantoor en is daarnaast 3-4x per week in de sportschool te vinden. Krachttraining is haar grootste hobby! Maar daarbij onderhoudt ze ook een blog mama’s en fitness. Sinds januari 2015 werkt Lisette aan een betere versie van zichzelf en ze probeert met haar blog ook andere moeders te inspireren.

‘In januari 2015 ben ik begonnen met krachttraining. Ik sportte mijn hele leven al. Mijn sport was cardiotraining en krachttraining kwam niet in mijn woordenboek voor. Ik vond dat niks voor vrouwen en zag ook nooit vrouwen in het krachthonk. Na 2 zwangerschappen was ik niks aangekomen. Ik woog minder dan voor mijn 2 zwangerschappen en zat op 67 kilo. Maar mijn lichaam was enorm fluffy en ik voelde me zo verschrikkelijk onzeker. Ik wilde heel graag wat strakker in mijn vel zitten en wat zelfverzekerder worden! Ik durfde echt NIET in bikini. Een kennis zei tegen me: “Waarom ga je geen krachttraining doen? Het zal je zoveel meer opleveren dan cardio! Meer spiermassa betekent langere vetverbranding en je zult meer shape krijgen.” Met knikkende knieën ging ik op 20 januari 2015 opnieuw naar de sportschool, ditmaal slechts 5 minuten opwarmen op de crosstrainer om vervolgens een uur los te gaan met de gewichten. Ik wist in het begin totaal niet wat ik deed, maar goed. In grote lijnen deed ik het achteraf best goed. Ik heb een account aangemaakt op Instagram en ben veel fit girls gaan volgen. Ook heb ik heel veel youtube filmpjes bekeken om verschillende oefeningen te ontdekken en ze vervolgens zelf na te gaan doen. En warempel… het ging steeds beter! Binnen 3 maanden was ik al 2,5 kilo afgevallen en zag ik zowaar meer vorm in mijn lichaam. Door wat ik zag raakte ik steeds gemotiveerder. Inmiddels zijn we een jaar verder: Ik ben 3,5 kilo afgevallen en mijn kleding is 2 kledingmaten kleiner. Ik ben ontzettend blij met de vooruitgang die ik heb geboekt!

Ik vind krachttraining heel erg leuk om te doen, omdat het me gewoon heel veel heeft opgeleverd tot nu toe. Lichamelijk en geestelijk. Ik vind het heerlijk om met gewichten bezig te zijn, het is echt mijn uitlaatklep. Ik kan mijn hoofd legen en mijn ei kwijt. En als ik dan zie wat het mijn lichamelijk heeft opgeleverd, word ik heel erg blij 🙂

Er is nog enorm veel te leren over en in krachttraining. Ik leer nog elke dag! Is het niet over voeding, dan is het wel over training. Weet wat je eet is een hele goede! Dat is bij mij nog altijd het moeilijkste. Je leest: 80% van het resultaat haal je uit je voeding en 20% uit je training. Maar het is ook echt zo! Abs are made in the kitchen! Ik train volgens een 5 wekelijks schema, maar misschien moet ik ook maar eens wat met mijn eten gaan doen? Wellicht bereik ik dan nog meer!

Lieve Lisette, dank voor je leuke sportieve bijdrage! Je voelt je enthousiasme door het scherm heen. Het is ontzettend leuk om te lezen wat je al hebt bereikt en wat je drijfkracht was om dit te bereiken. Daar kunnen inderdaad veel mensen een voorbeeld aan nemen. Inspirerend! Nogmaals, dank voor je bijdrage!

Wil je meer informatie over de krachttraining, dan kun je die onder andere op de website Fit voor Beginners vinden.

Lisette kun je ook volgen op haar eigen blog.

Heb je nog een vraag of opmerking voor Lisette? Stel ‘m gerust!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Foto’s Lisette: © Lisette van Dijk. Uitgelichte foto: © Marcusspiske via Pixabay. Bron informatie krachttraining: Fitvoorbeginners.nl & Gezondheidsnet.nl.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.