TOP
Let's Talk about
Editorial

Let’s Talk: Cadeaus accepteren & objectiviteit

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

Vroeger werkte ik bij een mediabureau waar ik begon als RTV Planner. Dat betekende dat ik een paar adverteerders in mijn portefeuille had waar ik alle radio en tv zendtijd (en een beetje bioscoop) voor inkocht en uitzendschema’s voor inplande. De zenders (zoals bijvoorbeeld RTL, SBS, radio Veronica, Sky radio etc. etc.) hadden er baat bij dat ik zo veel mogelijk van mijn budget bij de desbetreffende zender zou neerleggen en overspoelden ons met cadeaus. Met z’n allen luxueus uit eten in het Okura en daarna naar het concert van Robbie Williams in de VIP box in de Arena? Met 40 planners uit verschillende landen survivallen in de Spaanse Pyreneeën? Een iPod als kerstcadeau? Ik heb het allemaal meegemaakt.

Op een gegeven moment nam mijn werkgever, toen het grootste mediabureau van Nederland, een drastische beslissing. Wij, de RTV Planners en andere sales medewerkers, mochten geen cadeaus van boven de 100 euro meer aannemen. Nog steeds een enorm bedrag natuurlijk, maar dat betekende wel dat we als enige RTV Planners (er zijn meer mediabureaus in Nederland) geen reisjes meer mochten accepteren. Met kerst gingen alle cadeaus in een tombola en was de kans groot dat die prachtige mountainbike (ja heus) die jij had gekregen, met een andere collega naar huis zou gaan.

Mijn toenmalige werkgever nam die beslissing omdat ze van mening was dat je je objectiviteit verloor als je maar continu werd getrakteerd op enorme cadeaus. Als jij bijvoorbeeld net met Sky Radio naar New York was geweest (fictief voorbeeld) en je moest daarna je uitzendschema maken, en je deelde de helft in bij Sky Radio, dan kon de adverteerder wiens budget jij beheerde zich afvragen of dat wel een objectieve keuze was geweest. Had jij je je dan niet min of meer laten omkopen? Hoe meer je besteedde, hoe eerder je werd mee gevraagd? Want lang niet alle RTV Planners van Nederland werden gevraagd mee te gaan op een tripje, of kregen luxueuze cadeaus. Nee, dat was slechts een selectie.

cadeaus accepteren & objectiviteit

Om heel eerlijk te zijn, vond ik het toen ontzettend vervelend dat we geen duurdere cadeaus meer mochten accepteren. In de media is je salaris echt niet ontzettend hoog en toen ik in de media werkte, waren juist die luxe cadeautjes natuurlijk een extra trigger om in de media te blijven werken. Bij een bank zou ik bijvoorbeeld veel meer verdienen.

Maar inmiddels ben ik ouder en wijzer en begrijp ik mijn toenmalige werkgever wel. Vooral als ik naar de bloggerswereld kijk. Natuurlijk begrijp ik dat bijvoorbeeld een beauty blogger een luxe crème ontvangt, om daar een review over te schrijven. Maar bij de artikelen van een aantal bloggers die met een zonnebrandmerk diverse luxe reisjes maken om de zonnebrand uit te testen, zet ik toch een beetje mijn vraagtekens. Vooral ook omdat het altijd dezelfden zijn, die voor zo’n reisje worden uitgenodigd. Hoe objectief ben je dan nog over dat product? En wordt een review dan niet stiekem een gesponsorde post?

Van travel bloggers begrijp ik dat ze op reis gaan, en als bijvoorbeeld een beauty blogger een tour door de fabriek krijgt waar bepaalde producten gemaakt worden en dat daar een weekendje in de stad waar de fabriek staat aan vast wordt geknoopt, begrijp ik ook. Dan gaat het om de merkbeleving en alles wat daar bij komt kijken. Maar er is wel een grens. Vind ik dan.

Nou zul je misschien denken: ‘Ja maar je werkt toch niet voor een opdrachtgever?’ Ja en nee. Ik vind namelijk wel dat je een beetje in opdracht van je lezers werkt en die ben je een zo objectief mogelijke blog verschuldigd. Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen luxe reisjes en cadeautjes, maar zelf wil ik wel graag objectief blijven. Misschien heb ik dat stiekem wel geleerd van mijn oude werkgever?

En nu ben ik natuurlijk reuze benieuwd wat jij hiervan vindt? Let’s Talk: Cadeaus accepteren & objectiviteit.

Verlies je als blogger je objectiviteit als je te grote cadeaus aanneemt? Kun je als lezer jouw oordeel dan nog wel vertrouwen?

Deze discussie geldt natuurlijk niet alleen voor bloggers, maar voor iedereen die in zijn of haar werk cadeaus krijgt (dat heb je hierboven al kunnen lezen), dus ook als niet blogger kun je mee praten.

Ik ben heel benieuwd naar jouw mening! Praat je mee?

Liefs,
Karen

Credits foto in het artikel: Scott Miller via Flickr.com.

♥  Facebook, Instagram & Bloglovin’ ♥

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.