TOP
Let's Talk about
Editorial

Let’s Talk: Cadeaus accepteren & objectiviteit

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

Vroeger werkte ik bij een mediabureau waar ik begon als RTV Planner. Dat betekende dat ik een paar adverteerders in mijn portefeuille had waar ik alle radio en tv zendtijd (en een beetje bioscoop) voor inkocht en uitzendschema’s voor inplande. De zenders (zoals bijvoorbeeld RTL, SBS, radio Veronica, Sky radio etc. etc.) hadden er baat bij dat ik zo veel mogelijk van mijn budget bij de desbetreffende zender zou neerleggen en overspoelden ons met cadeaus. Met z’n allen luxueus uit eten in het Okura en daarna naar het concert van Robbie Williams in de VIP box in de Arena? Met 40 planners uit verschillende landen survivallen in de Spaanse Pyreneeën? Een iPod als kerstcadeau? Ik heb het allemaal meegemaakt.

Op een gegeven moment nam mijn werkgever, toen het grootste mediabureau van Nederland, een drastische beslissing. Wij, de RTV Planners en andere sales medewerkers, mochten geen cadeaus van boven de 100 euro meer aannemen. Nog steeds een enorm bedrag natuurlijk, maar dat betekende wel dat we als enige RTV Planners (er zijn meer mediabureaus in Nederland) geen reisjes meer mochten accepteren. Met kerst gingen alle cadeaus in een tombola en was de kans groot dat die prachtige mountainbike (ja heus) die jij had gekregen, met een andere collega naar huis zou gaan.

Mijn toenmalige werkgever nam die beslissing omdat ze van mening was dat je je objectiviteit verloor als je maar continu werd getrakteerd op enorme cadeaus. Als jij bijvoorbeeld net met Sky Radio naar New York was geweest (fictief voorbeeld) en je moest daarna je uitzendschema maken, en je deelde de helft in bij Sky Radio, dan kon de adverteerder wiens budget jij beheerde zich afvragen of dat wel een objectieve keuze was geweest. Had jij je je dan niet min of meer laten omkopen? Hoe meer je besteedde, hoe eerder je werd mee gevraagd? Want lang niet alle RTV Planners van Nederland werden gevraagd mee te gaan op een tripje, of kregen luxueuze cadeaus. Nee, dat was slechts een selectie.

cadeaus accepteren & objectiviteit

Om heel eerlijk te zijn, vond ik het toen ontzettend vervelend dat we geen duurdere cadeaus meer mochten accepteren. In de media is je salaris echt niet ontzettend hoog en toen ik in de media werkte, waren juist die luxe cadeautjes natuurlijk een extra trigger om in de media te blijven werken. Bij een bank zou ik bijvoorbeeld veel meer verdienen.

Maar inmiddels ben ik ouder en wijzer en begrijp ik mijn toenmalige werkgever wel. Vooral als ik naar de bloggerswereld kijk. Natuurlijk begrijp ik dat bijvoorbeeld een beauty blogger een luxe crème ontvangt, om daar een review over te schrijven. Maar bij de artikelen van een aantal bloggers die met een zonnebrandmerk diverse luxe reisjes maken om de zonnebrand uit te testen, zet ik toch een beetje mijn vraagtekens. Vooral ook omdat het altijd dezelfden zijn, die voor zo’n reisje worden uitgenodigd. Hoe objectief ben je dan nog over dat product? En wordt een review dan niet stiekem een gesponsorde post?

Van travel bloggers begrijp ik dat ze op reis gaan, en als bijvoorbeeld een beauty blogger een tour door de fabriek krijgt waar bepaalde producten gemaakt worden en dat daar een weekendje in de stad waar de fabriek staat aan vast wordt geknoopt, begrijp ik ook. Dan gaat het om de merkbeleving en alles wat daar bij komt kijken. Maar er is wel een grens. Vind ik dan.

Nou zul je misschien denken: ‘Ja maar je werkt toch niet voor een opdrachtgever?’ Ja en nee. Ik vind namelijk wel dat je een beetje in opdracht van je lezers werkt en die ben je een zo objectief mogelijke blog verschuldigd. Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen luxe reisjes en cadeautjes, maar zelf wil ik wel graag objectief blijven. Misschien heb ik dat stiekem wel geleerd van mijn oude werkgever?

En nu ben ik natuurlijk reuze benieuwd wat jij hiervan vindt? Let’s Talk: Cadeaus accepteren & objectiviteit.

Verlies je als blogger je objectiviteit als je te grote cadeaus aanneemt? Kun je als lezer jouw oordeel dan nog wel vertrouwen?

Deze discussie geldt natuurlijk niet alleen voor bloggers, maar voor iedereen die in zijn of haar werk cadeaus krijgt (dat heb je hierboven al kunnen lezen), dus ook als niet blogger kun je mee praten.

Ik ben heel benieuwd naar jouw mening! Praat je mee?

Liefs,
Karen

Credits foto in het artikel: Scott Miller via Flickr.com.

♥  Facebook, Instagram & Bloglovin’ ♥

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

35 COMMENTS
  • Frederique
    5 jaar ago

    Ja, ik vind dat je je objectiviteit verliest. Je zult toch minder vrij schrijven over product X of Y als je die gratis gekregen hebt of als je de week ervoor een mooi groot cadeau hebt gekregen. Dat geldt inderdaad niet alleen voor bloggers maar in heel veel branches waar je ‘cadeaus’ krijgt. Met andere woorden ik geef je toenmalige werkgever gelijk (maar ik begrijp dat je ervan baalde haha)

  • Nathalie
    5 jaar ago

    Wanneer ik de vraag krijg voor een samenwerking ga ik het merk eerst eens bekijken. Als het niet goed meevalt dat stuur ik het terug. Ik heb bvb net iets mogen uittesten dat na enkele dagen al beschadigd was. Ik heb toen gemaild naar de opdrachtgever die op zijn beurt met het merk contact opnam. Die zijn nu het artikel aan het onderzoeken. Ik wacht dus even af met bloggen omdat ik de kans wil geven aan dat merk (dat toch wel een goede naam heeft) om te achterhalen wat hier fout gegaan is. Wanneer dit volgende keer opnieuw voorvalt dan blog ik daar ook eerlijk over, zoals ik vermeld heb aan de opdrachtgever. Dat is meer dan logisch… Maar ik kan begrijpen dat mensen zich laten verleiden, het is ook verleidelijk!

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Ja dat is het zeker, maar ga dan niet roepen dat je eerlijk bent (en daarmee bedoel ik de bloggers die zich laten verleiden), want dat ben je dus niet.

  • Sytse
    5 jaar ago

    Ik begrijp zeker wat je bedoelt. Maar eigenlijk zie ik het anders.

    Jij hebt het over trouw zijn aan je lezers/volgers. Ik zie het als trouw zijn aan mezelf. Als ik iets opgestuurd krijg en het is totaal niet iets wat ik tof vind of van houd, dan schrijf ik of geen review, of een eerlijke.

    En als dat dan een bluetooth toetsenbord is dat voor geen reet gekoppeld wil worden, dan zeg ik dat (fictief voorbeeld).

    Ik blijf dan trouw aan mezelf en probeer op die manier eerlijk te zijn naar de mensen die mijn artikelen lezen. Ik vind het een waardeloos product dus ik ga je niet adviseren het aan te schaffen.

    Eerlijk duurt nog altijd het langst! En dat en ik altijd op mijn blog 🙂

    PS De Toms (commentluv), zelf gekocht! Hahaha

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Ik had het je al gezegd in de bloggerslist: ik ben het met je eens, maar ik zie dat dus als hetzelfde. Ik ben eerlijk naar mezelf en dus ook naar mijn lezers.

  • Ilse
    5 jaar ago

    Ik denk dat er tegenwoordig veel bloggers zijn (naar mijn idee voornamelijk beautyblogs) die bloggen omdat ze weten dat er gratis spullen mee te krijgen zijn. Erg jammer! Ik denk zeker dat je beïnvloedbaar bent, kijk maar naar die superdeluxe persreizen, natuurlijk wordt je beïnvloed door de hele reis. Hoe luxer de reis, hoe leuker jij product X uiteindelijk vind omdat je zo’n leuke herinneringen hebt aan dat luxe reisje. En ik denk dat bloggers ook wel weten dat wanneer jij negatief over dat merk schrijft, je de volgende keer niet mee wordt gevraagd op die luxe reis, dus reken maar van yes dat er positief over gedaan wordt.

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Jep, precies wat ik bedoel :).

  • Claudia
    5 jaar ago

    Ik snap precies wat je bedoelt met het zonnebrandmerk. Ik vind dat echt geen toegevoegde waarde aan een blog, het is alleen een leuk reisje voor de blogger. Ik wil juist zo objectief mogelijk blijven en over dingen schrijven die ik leuk vind. Al zijn sommige dingen wel heel erg moeilijk om af te slaan 😛

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Nee precies. En wat vind jij dan moeilijk om af te slaan?

  • Annette
    5 jaar ago

    Ik vind het ook belangrijk om objectief en eerlijk te blijven. Nu is mijn blogje nog piepklein dus krijg ik geen producten of iets toegestuurd. Maar mocht ik dat wel krijgen ga ik toch echt schrijven wat ik wil het is en blijft mijn blog. Ik heb wel in mijn werk vaak met uitzendbureau’s te maken en die konden ook wel met kadootjes etc. strooien maar dat is eigenlijk al een paar jaar niet meer het geval. Ik ben het wel ook met een eerdere commenter eens dat je vaak op de blogs wel tussen de regels door kunt lezen of het product echt is getest of dat het eigenlijk gewoon een soort advertorial is.

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Misschien kunnen jij en ik dat wel, maar ik geloof niet dat iedereen dat doet. Zeker de jonge meisjes niet. Ik zag bij een van de grote bloggers een review over een apparaat en daar stond notabene onder dat het gesponsord was, en toen zag je bij de reacties dat niet iedereen dat snapte.

  • Saartje
    5 jaar ago

    Ik denk dat ik hier misschien iets te nuchter in ben, ik ben helemaal niet van het omkopen en vind cadeaus krijgen ook echt belachelijk. Als ik in de zorg werk en ik krijg een cadeau van iemand omdat ik mijn werk goed heb gedaan weiger ik het. Ik doe mijn werk omdat ik het leuk vind, nu begrijp ik in de zorg wel dat mensen zich wat machteloos voelen en iets terug willen geven, maar wat betreft bloggers vind ik dat nogal raar. Als ik kijk naar bv die zonnebrandcrème denk ik je kunt die hier in Nederland ook testen, daarvoor hoef je niet naar curacao daarnaast weet je nog alleen maar of je wel of niet verbrand niet of het je voldoende beschermt tegen huidkanker, dat weet je pas op later termijn. En volgens mij is dat de hoofdreden (althans voor mij) dat je zonnebrand gebruikt. Ook vraag ik me af of die bloggers ook de crème zouden reviewen wanneer het reisje er niet aan vast zat? Maar goed dat is hetzelfde als dat beautybloggers naar persreizen van nieuwe auto’s gaan, ik zie daar totaal niet de meerwaarde van in en wat het nog te maken heeft met beauty?

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Dat van die auto’s dat begrijp ik dus nog wel. Die auto werd geïntroduceerd en die zoeken gewoon bereik. Dat ze daar een blogger voor inzetten die voor 80% (aanname) 14-jarige meisjes bereikt, dat is dan wel weer een beetje dom.

  • Beauty& gezondheid
    5 jaar ago

    Ten eerste wat een goed geschreven artikel!
    Ik vind dat je altijd objectief moet blijven en ik ga ervan uit dat bijna alle bloggers dat ook doen want alleen door leuke en eerlijke reviews zijn je artikelen leuk om te lezen.

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Dank je!

  • Patricia
    5 jaar ago

    Objectiviteit vind ik heel belangrijk. Ben zelf opgeleid als journalist en heb dat op de opleiding wel meegekregen. Ethiek was gewoon een onderdeel. Wat is wel, wat is niet gepast. Merken kunnen mij vsn alles toesturen, maar dat wil niet zeggen dat ik er wat mee doe en al helemaal niet of ik er dan positief of niet over ben.

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Dat is de juiste insteek natuurlijk :).

  • Delphine
    5 jaar ago

    Opnieuw een leuk onderwerp aangesneden Karen! Ik heb een betaalde blogopdracht geweigerd omdat het niet in mijn blog paste. Ik mocht ook niet vermelden dat het gesponsord of betaald was. Dus besloot ik het niet te doen want iedereen weet dat zoiets niet bij je blog past. Toen zag ik dat onderwerp verschijnen bij andere bloggers en nu weet ik goed wie zich laat verleiden hiertoe. Ik wijs geen vingers hoor, maar dit zorgt ervoor dat ik hun volgende posts misschien minder serieus zou nemen. Het is een moeilijke stelling want aan de ene kant geef ik hem zeker gelijk. Aan de andere kant vind ik eerlijkheid zo belangrijk en kan ik me echt opjutten in sommige -in mijn ogen- minder eerlijke praktijken. Maar tegenwoordig is het gewoon zo. Ik ontvang ook gratis producten dusja..

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Ja bizar toch, dat mensen zich daarvoor lenen?

  • Kiran
    5 jaar ago

    Ik zou altijd eerlijk en objectief blijven en sowieso alleen zaken accepteren die echt bij mijn blog passen. Ik geloof ook in “blog karma” , als je met opzet de waarheid verbloemd op je blog, krijgen je lezers daar vroeg of laat toch wel lucht van.

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Niet bij iedereen hoor. Dat vind ik zo opmerkelijk bij een aantal ‘grotere’ bloggers.

  • Vlijtig Liesje
    5 jaar ago

    Ik krijg niet zulke dure cadeau’s. Maar ik zou denk ik van te voren aangeven dat ik een eerlijke review wil schrijven, en dat ik geen positieve review kan garanderen. Als ze overtuigd zijn van hun product zou dit eigenlijk ook geen probleem moeten zijn : )

  • Romy
    5 jaar ago

    Ik begrijp je helemaal, zelf vind ik het vaak opvallend dat er altijd een vast clubje (beauty)bloggers wordt uitgenodigd op perstrips. Ik betwijfel de objectiviteit in hun artikelen dan ook. Zelf ontvang ik regelmatig cadeaus, prachtige producten, nieuwe kleding en uitnodigingen voor gave events. Dit beïnvloedt mijn mening absoluut niet, ik vind het belangrijk bescheiden en dankbaar te blijven.

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Op zich vind ik het niet erg dat het een vast groepje is dat uitgenodigd wordt, maar ik denk wel dat een merk uiteindelijk daarmee zichzelf in de vingers snijdt. Het oordeel is echt niet meer oprecht en sommige van dat vaste groepje bereiken niet eens meer de doelgroep die het merk zou moeten willen bereiken.

  • Kiss & Make-up
    5 jaar ago

    Ik denk dat je in de blogwereld twee soorten mensen hebt. Enerzijds heb je de bloggers die altijd eerlijk en oprecht blijven, hoeveel PR samples zo ook krijgen, en die echt geven om hun lezers en het belangrijk vinden om correcte informatie de wereld in te sturen. En anderszijds heb je de bloggers die in ’t bloggen zitten voor de cadeautjes en de free stuff en die over elk product razend lovend zijn. Zelf reken ik mezelf tot die eerste groep en ik volg ook enkel bloggers waarvan ik merk dat ze ook tot die groep behoren. Je merkt ’t snel wanneer iemand niet eerlijk is. Dat voel je.

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Ik denk dat je eigenlijk 3 soorten hebt. Je hebt namelijk ook nog de groep die echt veel verdienen en die zijn vergeten oprecht te zijn omdat ze anders bang zijn een opdracht niet meer te krijgen.

  • Marjolein
    5 jaar ago

    Ik herken het helemaal! Soms lees ik echt reviews waarvan ik denk.. Tja hoe objectief is dit nog allemaal. Als ik er voor betaald krijg en een product krijg en een reisje krijg weet ik niet of ik een negatieve review ga geven.

    Gelukkig ben ik zelf boekblogger. Ja ik krijg 99% van mijn boeken van de uitgever. En ja dan is een negatieve recensie schrijven soms niet leuk. En soms stuurt de uitgever daarnaar niets meer.. Maar andere uitgevers sturen dan juist boeken omdat ze weten dat je mening oprecht is. Dit houdt voor mij het plezier er in dat ik echt mijn eerlijke mening mag geven.

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      Als jouw blog alleen maar positieve reviews zou plaatsen, dan zou je ook echt niet meer geloofwaardig zijn natuurlijk :).

      • Laura
        5 jaar ago

        Niet helemaal waar! Je kunt er ook bewust voor kiezen om alleen reviews te schrijven over producten die je positief bevindt. Ik heb bij Like & Love (it!) regelmatig iets ontvangen waarvan ik dacht: “Nee, dit is het dus net niet”. Dan is het ook een keuze om daar niet over te schrijven.

        • Karen
          5 jaar ago
          AUTHOR

          Maar als je een boekenblog hebt, vind ik dat toch wel anders hoor Laura. Want dan verwachten mensen een objectieve mening, lijkt me. Persoonlijk zou ik een boekenblog met alleen maar positieve recensies niet serieus nemen.

  • Ik heb nog nooit zo’n reisje aangeboden gekregen, maar ik zou zoiets alleen accepteren als het van een merk is waar ik bij voorbaat al helemaal achter sta en waarvan ik de producten met plezier gebruik/zelf ook zou aanbevelen. In het algemeen denk ik dat de beautybloggers waar je het over hebt dat ook wel doen. Maar goed, dat is ook maar een aanname.

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      En ik twijfel daarover. En van 2 van de 4 weet ik inmiddels dat ze vaak vergeten te melden als ze gesponsorde posts online gooien, dus ik geloof het eigenlijk allemaal niet meer zo. Zeker van die twee niet.

  • Kim
    5 jaar ago

    Ik heb zelf altijd hiervoor in de zorg gewerkt waar je vrijwel niks mag aannemen. Sommige cliënten (voornamelijk ouderen) wouden je dan vaak toch iets geven met je verjaardag en dan zei ik altijd steevast;’ geef me maar een reep chocolade’. Zij blij, ik hield me aan de regels.

    Eigenlijk gek dat het niet in elke branche zo werkt. Als blogger schrijf je voor jezelf en je lezers en ik denk zeker dat luxere dingen je kunnen verleiden om wat positiefs over een bedrijf te schrijven. Dat is voor mij dan ook een reden dat ik alleen schrijf over duurzame dingen die ik zelf heb uitgeprobeerd.

  • Suzan
    5 jaar ago

    Zeer herkenbaar! Ooit, in een ver verleden kreeg ik juist de cadeaus omdat ik de advertentieruimte inkocht bij mediabureaus als die van jou. Toen dat wegviel, was ik ook geïrriteerd, maar ik snapte het ook. Het is pure omkoperij. In de commerciële hoek kan ik me dat nog enigszins voorstellen, maar als je jezelf journalistiek serieus wilt nemen, moet je oppassen. Of je moet er eerlijk voor uitkomen dat een post gesponsord is. Net als de advertorials in de printmedia, die verdomd veel lijken op redactie. Het staat er echter wel boven. Dus ja, maak gebruik van die mogelijkheden die je geboden worden, maar ga er ethisch mee om. Blijf kritisch, voel je niet gedwongen positief te zijn of zoek een insteek die het objectief maakt. Je noemt het al: het productieproces, de mensen er achter etc. Dan voorkom je dat je een reclamezuil wordt. Want dan verlies je toch je lezers uiteindelijk.

    • Karen
      5 jaar ago
      AUTHOR

      EENS!

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.