TOP
Food Health

Last van snack attacks?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Vanuit het vriesvak roept de beker Ben & Jerry’s je: “Eet me, eet me”. Je hoort het en je kan het niet negeren. Die beker moet op en wel nu, want je hebt er zo’n zin in! De één heeft soms zin in ijs, de ander in chips, tosti’s, kroketten of chocola. De één heeft op regelmatige basis last van zo’n attack, de ander heeft maar één keer in de zo veel tijd last van een vreetbui. Op zich is er niks mis mee af en toe toe te geven aan zo’n bui; jouw lichaam heeft er nou eenmaal behoefte aan en wie ben jij om jouw lichaam dat te ontzeggen? Maar wist je dat je lichaam tijdens zo’n bui eigenlijk behoefte heeft aan bepaalde stoffen en dat die stoffen ook in andere voedingsmiddelen zitten? Er is dus altijd wel een gezond alternatief. Heb je soms last van snack attacks? Lees dan vooral even verder en kom er achter wat jouw alternatieven zijn…

Is jouw guilty pleasure chocola?
Dan heb je misschien wel een magnesium tekort?
In plaats van chocola, kun je noten, zaden, groente, fruit, rauwe cacao of gedroogde dadels eten.
Noten: amandelen, walnoten, pecannoten, paranoten.
Zaden: pompoenpitten, zonnebloempitten
Groenten: spinazie, sperziebonen, boerenkool
Fruit: banaan, avocado (ja dat is fruit) en pruimen.

Ben jij meer een koek, snoep of ijs type?
Dan heb je waarschijnlijk behoefte aan chroom, koolhydraten, fosfor, zwavel of trypthofaan.
In plaats van toe te geven aan de zoetekauw in je, kun je per stof verschillende dingen eten:
Chroom: kip of broccoli.
Koolhydraten: fruit of quinoa
Fosfor: kip, vette vis, noten (pinda, amandel, hazelnoot, macadamia), peulvruchten, fruit (granaatappel, druif, peer).
Zwavel: kool of bloemkool.
Tryptofaan: zoete aardappel of spinazie.

Heb je tijdens een attack zin in vette snacks zoals frites, hamburgers of kroketten?
Misschien mist jouw voeding dan calcium?
In plaats van toe te geven aan een vette hap, kun je ook groenten (spinazie, winterpostelein, raapsteeltjes, broccoli), kool, light kaas en sesamzaad/pasta of mosterd eten.

Ben jij van de hartige of zoute snacks? Chips, pinda’s en oude kaas, zijn niet veilig in jouw buurt tijdens een aanval?
Dan missen in jouw voeding misschien chloride en silicium.
Chloride vind je in ongeraffineerd zeezout, vis en rauwe geitenmelk .
Silicium zit in cashew noten en in zaden.

Zelf heb ik gelukkig weinig last van snack attacks, maar als ik er last van heb dan zijn mijn guilty pleasures ijs en chips. Chocola, koekjes en vette voeding kan ik rustig laten staan.
Heb jij wel eens last van een snack attack en waar hunker je dan naar?
Heb je nog een aanvulling op dit lijstje? Laat het weten in de comments!

handtekening Karen

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.