TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: Influencers

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

Vandaag in deze 32e editie van de Let’s Talk wil ik het graag met jullie hebben over Influencers. ‘Vroeger’ zag je op Twitter veel bio’s waarin mensen zichzelf ‘goeroe’ noemden. Dat was best lachwekkend, ik zie een goeroe toch als iemand met witte kleding en een Baghwan ketting om zijn/haar nek, maar opeens waren diverse mensen bijvoorbeeld zelfbenoemd Social Media Goeroe. Inmiddels zie je bijna nergens meer goeroes, tegenwoordig (ja, dat klinkt heel belegen) is iedereen Influencer. Invloed. Dat schijn je te moeten hebben. Er ging zelfs laatst een Blogpraat over. Wat ik van al die Influencers vind en wanneer je dat bent, daar heb ik een mening over. Plus ik ben benieuwd naar jouw mening in dezen. Zullen we het daar vandaag eens over hebben? Praat je mee?

Wanneer ben je een Influencer?

Tijdens blogpraat was een van de vragen wanneer je als blogger invloed hebt. Ik antwoordde:

‘Invloed met je blog heb je pas als je een band met je lezers hebt opgebouwd en ze jou vertrouwen.’

Getuige het aantal retweets waren anderen het daarmee eens. Maar.. opperde iemand anders: ‘Soms kom ik op een blog van iemand die ik niet ken en die me toch meteen tot actie laat overgaan of die me aan het denken zet’.

En ja, dat klopt ook. Toch denk ik dat je als blogger pas echt invloed op je lezers hebt als je een groep lezers hebt die regelmatig je blog bezoeken, met je meeleven, op je reageren (op wat voor manier dan ook) en jou zien als een soort van vriend. Ik zet even mijn social media consultant pet op: Dat is ook de kracht van bloggers. De meeste lezers komen als het ware elke dag even bij je op de koffie. Je bouwt een band met je publiek op. Daarom is het ook vrij stom om als je een blog in je eentje runt te gaan spreken in de wij-vorm. Want dat creëert juist weer afstand… Maar dat is een ander verhaal. Daar hebben we het nu niet over. We hebben het nu over invloed. Invloed heb je volgens mij (en wat andere experts) dus als mensen je vertrouwen. Of als je bijvoorbeeld over een niche blogt en ECHT een expert bent.

Dat is ook precies de reden waarom adverteerders graag gebruik van bloggers maken om hun boodschap over te brengen. De beste vorm van reclame is nog altijd mond-tot-mond-reclame. Als de boodschap van een vriend komt, dan zul je die boodschap eerder aannemen, dan van iemand die verder van je af staat. Als jouw publiek je als vriend gaat zien, dan zullen ze wat jouw tips en mening ook eerder opvolgen. 1 + 1 = 2.

Wanneer ben je geen Influencer?

Die vraag is makkelijk te beantwoorden. Als je dus niet aan bovenstaande ‘eisen’ voldoet. Maar waarom zie je op Instagram dan bijvoorbeeld accounts van mensen die 100 volgers hebben, net begonnen zijn met bloggen en zichzelf toch Influencer noemen? Ik denk dat (met name) veel meisjes de grote bloggers kopiëren. Bovendien doen er veel bloggers mee met de Bullshit Bingo. Als in: ‘Ik roep maar wat, hopelijk geloven ze me’. Dat hoor je ook van de PR bureaus terug. Bloggers die hun statistieken vervalsen en daar niet eens goed in geslaagd zijn of die zich gewoon de fake it untill you make it mentaliteit hebben.

Ik, alias het braafste meisjes van de klas, ben daar altijd lichtelijk verbaasd over. Ik zou mezelf namelijk nooit een Influencer durven noemen.

Influencers

Wat is je doel?

Maar waarom dan niet? Dat ga ik je uitleggen. Dat heeft namelijk diverse redenen…

Ook ik vind het fijn dat ik geld kan verdienen met mijn blog. Ik vind het fijn dat adverteerders me weten te vinden, maar dat doen ze toch wel. Of ik me nou Influencer noem of niet. Adverteerders kunnen zelf namelijk ook wel wat verder kijken dan hun neus lang is. Ze zien op een blog echt wel of er interactie is en hoe je volgers op je reageren.

Een andere reden is dat het nou niet zo is, dat als ik over een bepaald artikel schrijf, dat dat artikel dan de volgende dag uitverkocht is. Dat gebeurt namelijk wel als Serena of Cynthia dat doen. Schrijven zij positief over een bepaalde blush die bij de Etos in de winkel ligt, dan is er best wel een kans dat de volgende dag honderden meisjes naar de winkel rennen om die blush te gaan kopen. Als Negin Mirsalehi (2 miljoen volgers) bepaalde schoenen draagt, dan willen duizenden vrouwen die schoenen kopen. Dan ben je een influencer. En je bent ook een Influencer als mensen door jouw artikel anders naar een bepaalde zaak gaan kijken. Het hoeft niet altijd om materiële dingen te gaan natuurlijk.

Om heel eerlijk te zijn, is het niet eens mijn doel om mensen te beïnvloeden. Ja, ik vind het leuk dat als ik enthousiast over een artikel schrijf, ik tweets/reacties of mailtjes krijg dat mensen dat artikel gekocht hebben. Ja, ik vind het leuk als mensen me mailen om te vragen waar ik mijn blouse gekocht heb. Maar… ik ben gaan bloggen omdat ik het leuk vind om te schrijven en omdat ik het leuk vind om gelezen te worden. Ik vind het leuk als mensen hier komen voor hun dagelijkse dosis dejlig (leuk). Als ze even vermaakt zijn. Als ze vonden dat ik iets leuks te melden had, of een lekker recept deelde. Natuurlijk vind ik het ook leuk dat als ik in de Let’s Talks bepaald onderwerp behandel, dat mensen daarover nadenken, maar invloed is niet mijn insteek. Ik hoef geen invloed. Ik wil vermaken, want daar vermaak ik meteen ook mezelf mee. En eigenlijk vind invloed een wat naar en belachelijk woord. Van mij mogen de (zelfbenoemde) Influencers samen met de (zelfbenoemde) Powervrouwen terug naar 2015.

En wat ik eigenlijk vooral wil zeggen: Misschien zouden wij bloggers onszelf wat minder moeten serieus nemen?

Nou ben ik natuurlijk benieuwd naar jouw mening. Wanneer ben je volgens jou een Influencer? En collega bloggers, wat is jullie doel met je blog? Heb je daar wel eens over nagedacht? Wat vind je überhaupt van het begrip Influencer? Ik ben benieuwd! Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Misschien vind je dit ook interessant om te lezen?

Credits foto: Unsplash via Pixabay.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.