TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: Influencers

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

Vandaag in deze 32e editie van de Let’s Talk wil ik het graag met jullie hebben over Influencers. ‘Vroeger’ zag je op Twitter veel bio’s waarin mensen zichzelf ‘goeroe’ noemden. Dat was best lachwekkend, ik zie een goeroe toch als iemand met witte kleding en een Baghwan ketting om zijn/haar nek, maar opeens waren diverse mensen bijvoorbeeld zelfbenoemd Social Media Goeroe. Inmiddels zie je bijna nergens meer goeroes, tegenwoordig (ja, dat klinkt heel belegen) is iedereen Influencer. Invloed. Dat schijn je te moeten hebben. Er ging zelfs laatst een Blogpraat over. Wat ik van al die Influencers vind en wanneer je dat bent, daar heb ik een mening over. Plus ik ben benieuwd naar jouw mening in dezen. Zullen we het daar vandaag eens over hebben? Praat je mee?

Wanneer ben je een Influencer?

Tijdens blogpraat was een van de vragen wanneer je als blogger invloed hebt. Ik antwoordde:

‘Invloed met je blog heb je pas als je een band met je lezers hebt opgebouwd en ze jou vertrouwen.’

Getuige het aantal retweets waren anderen het daarmee eens. Maar.. opperde iemand anders: ‘Soms kom ik op een blog van iemand die ik niet ken en die me toch meteen tot actie laat overgaan of die me aan het denken zet’.

En ja, dat klopt ook. Toch denk ik dat je als blogger pas echt invloed op je lezers hebt als je een groep lezers hebt die regelmatig je blog bezoeken, met je meeleven, op je reageren (op wat voor manier dan ook) en jou zien als een soort van vriend. Ik zet even mijn social media consultant pet op: Dat is ook de kracht van bloggers. De meeste lezers komen als het ware elke dag even bij je op de koffie. Je bouwt een band met je publiek op. Daarom is het ook vrij stom om als je een blog in je eentje runt te gaan spreken in de wij-vorm. Want dat creëert juist weer afstand… Maar dat is een ander verhaal. Daar hebben we het nu niet over. We hebben het nu over invloed. Invloed heb je volgens mij (en wat andere experts) dus als mensen je vertrouwen. Of als je bijvoorbeeld over een niche blogt en ECHT een expert bent.

Dat is ook precies de reden waarom adverteerders graag gebruik van bloggers maken om hun boodschap over te brengen. De beste vorm van reclame is nog altijd mond-tot-mond-reclame. Als de boodschap van een vriend komt, dan zul je die boodschap eerder aannemen, dan van iemand die verder van je af staat. Als jouw publiek je als vriend gaat zien, dan zullen ze wat jouw tips en mening ook eerder opvolgen. 1 + 1 = 2.

Wanneer ben je geen Influencer?

Die vraag is makkelijk te beantwoorden. Als je dus niet aan bovenstaande ‘eisen’ voldoet. Maar waarom zie je op Instagram dan bijvoorbeeld accounts van mensen die 100 volgers hebben, net begonnen zijn met bloggen en zichzelf toch Influencer noemen? Ik denk dat (met name) veel meisjes de grote bloggers kopiëren. Bovendien doen er veel bloggers mee met de Bullshit Bingo. Als in: ‘Ik roep maar wat, hopelijk geloven ze me’. Dat hoor je ook van de PR bureaus terug. Bloggers die hun statistieken vervalsen en daar niet eens goed in geslaagd zijn of die zich gewoon de fake it untill you make it mentaliteit hebben.

Ik, alias het braafste meisjes van de klas, ben daar altijd lichtelijk verbaasd over. Ik zou mezelf namelijk nooit een Influencer durven noemen.

Influencers

Wat is je doel?

Maar waarom dan niet? Dat ga ik je uitleggen. Dat heeft namelijk diverse redenen…

Ook ik vind het fijn dat ik geld kan verdienen met mijn blog. Ik vind het fijn dat adverteerders me weten te vinden, maar dat doen ze toch wel. Of ik me nou Influencer noem of niet. Adverteerders kunnen zelf namelijk ook wel wat verder kijken dan hun neus lang is. Ze zien op een blog echt wel of er interactie is en hoe je volgers op je reageren.

Een andere reden is dat het nou niet zo is, dat als ik over een bepaald artikel schrijf, dat dat artikel dan de volgende dag uitverkocht is. Dat gebeurt namelijk wel als Serena of Cynthia dat doen. Schrijven zij positief over een bepaalde blush die bij de Etos in de winkel ligt, dan is er best wel een kans dat de volgende dag honderden meisjes naar de winkel rennen om die blush te gaan kopen. Als Negin Mirsalehi (2 miljoen volgers) bepaalde schoenen draagt, dan willen duizenden vrouwen die schoenen kopen. Dan ben je een influencer. En je bent ook een Influencer als mensen door jouw artikel anders naar een bepaalde zaak gaan kijken. Het hoeft niet altijd om materiële dingen te gaan natuurlijk.

Om heel eerlijk te zijn, is het niet eens mijn doel om mensen te beïnvloeden. Ja, ik vind het leuk dat als ik enthousiast over een artikel schrijf, ik tweets/reacties of mailtjes krijg dat mensen dat artikel gekocht hebben. Ja, ik vind het leuk als mensen me mailen om te vragen waar ik mijn blouse gekocht heb. Maar… ik ben gaan bloggen omdat ik het leuk vind om te schrijven en omdat ik het leuk vind om gelezen te worden. Ik vind het leuk als mensen hier komen voor hun dagelijkse dosis dejlig (leuk). Als ze even vermaakt zijn. Als ze vonden dat ik iets leuks te melden had, of een lekker recept deelde. Natuurlijk vind ik het ook leuk dat als ik in de Let’s Talks bepaald onderwerp behandel, dat mensen daarover nadenken, maar invloed is niet mijn insteek. Ik hoef geen invloed. Ik wil vermaken, want daar vermaak ik meteen ook mezelf mee. En eigenlijk vind invloed een wat naar en belachelijk woord. Van mij mogen de (zelfbenoemde) Influencers samen met de (zelfbenoemde) Powervrouwen terug naar 2015.

En wat ik eigenlijk vooral wil zeggen: Misschien zouden wij bloggers onszelf wat minder moeten serieus nemen?

Nou ben ik natuurlijk benieuwd naar jouw mening. Wanneer ben je volgens jou een Influencer? En collega bloggers, wat is jullie doel met je blog? Heb je daar wel eens over nagedacht? Wat vind je überhaupt van het begrip Influencer? Ik ben benieuwd! Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Misschien vind je dit ook interessant om te lezen?

Credits foto: Unsplash via Pixabay.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

21 COMMENTS
  • Jantine
    3 jaar ago

    Ik moest trouwens erg lachen om de eerste aflevering van ‘Kerels met een kleintje’ (een van onze vrienden deed mee, jeeeeeej piraat!). Die vrouw die bekend staat als golddigger, en die zat te verkondigen ‘ik ben influencer’. Juist. Ze vertelt niet dat ze een blog heeft, of weet ik veel wat, nee, ze ‘is influencer’.

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Is dat Jacobien? Die volg ik op Instagram, maar ik denk dat die een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft. En nee, dat is niet aardig om te zeggen, maar ik denk het echt en ik vind dat de media haar zich tegen zichzelf in bescherming moet nemen.

      • Jantine
        3 jaar ago

        Ja, die. Ik heb niet genoeg over haar meegekregen om zoiets te zeggen vind ik, al kreeg ik bij haar die indruk ook. Sommige mensen moeten echt tegen zichzelf beschermd worden. Van de andere stellen denk/weet ik dat er een eenzijdig beeld neergezet wordt, maar als je steeds die media op blijft zoeken is dat toch anders.

        Het was trouwens niet haar hele persoon die ik grappig vond, maar vooral het ‘influencer’-stukje …

  • Nicole
    4 jaar ago

    Ik had deze gemist, dank je blogtrommel haha.
    Het woord influencer is inderdaad een hype. Iets wat nu opeens erg ‘in’ is om te zijn en daarom te pas en onpas wordt gebruikt. Zelf ben ik gaan bloggen om mijn ei kwijt te kunnen, maar steeds meer en meer blog ik omdat het gewoon echt mijn hobby is geworden en ik het leuk vind om mijn passies te delen. Ik weet dat ik met sommige blogs mensen beïnvloed, dat maakt me echter niet direct een influencer. Al word ik wel regelmatig zo genoemd, ook door bedrijven. Ach, whats in a name?!

    Moet wel zeggen dat je ook wel verschil merkt tussen provincies. Zo zijn mensen onder de rivieren toch anders. Maar dat is met alles.

  • Maai
    4 jaar ago

    Ik vind dit een beetje hetzelfde als dat iedere blogger blogtips ed zou moeten geven. Ik vraag me dan altijd af of je jezelf dan echt zo goed vind. Ik zou dat niet snel (waarschijnlijk nooit) over mezelf durven roepen. Ik mis überhaupt een stukje commercieel gen 😉

  • Judith
    4 jaar ago

    Dat is een reden waarom ik niet snap dat je unieke bezoekers belangrijker zijn dan je vaste bezoekers voor een marketing bedrijf.
    Ik ken ook van die grietjes die zichzelf influencer noemen, we zijn allemaal influencer, ook mijn dochter die een trui aantrekt en de volgende dag 2 meisjes ook kopen. Maar om zich zo te noemen?

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Wat bedoel jij met vaste bezoekers Juud? Je terugkerende bezoekers?

  • Annette
    4 jaar ago

    Ik ben zelf vooral met bloggen begonnen omdat ik de 40+ ers mistte en dacht dan ga ik het doen want wellicht zijn er meer dames die zoeken naar informatie over producten voor de wat oudere/jongere :). Ik wil mezelf geen influencer noemen maar vind het wel leuk dat ik inmiddels reacties krijg op wat ik schrijf positief of negatief. Ik kijk wel uit ook met persoonlijke artikelen dat ik bepaalde onderwerpen wel uit de weg ga bijvoorbeeld politiek of bepaalde maatschappelijke thema’s. Ik vind mijn blog daar niet geschikt voor ik wil het vooral lekker luchtig houden met af en toe een kritische noot dat mag maar geen ‘zware kost’ zeg maar. Dat wil ik niet.

  • Diana
    4 jaar ago

    Ik vind het sowieso een beetje raar om jezelf zo een benaming te geven. Zoiets geven andere mensen je vind ik. Ik vind het zeg maar gewoon arrogant om jezelf zo te noemen. Als je echt miljoenen volgers hebt, heb ik nog zoiets van oke. Nu kan je er niet meer omheen, en dan mag je jezelf best wel influencer noemen. Maar als je een paar duizend instagram volgers hebt dan vind ik het altijd een beetje vreemd.
    Het kan dan wel zijn dat je invloed hebt, maar ik zou het zelf dan nooit zo durven noemen.
    maja, t klinkt wel cool natuurlijk 😛

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Ik vind het ook ontzettend raar dat mensen zichzelf zo noemen. ‘Doe eens lekker normaal’, denk ik dan.

  • Godelieve
    4 jaar ago

    Om heel eerlijk te zijn sta ik er zelf heel weinig bij stil of ik via mijn blog echt invloed heb op mensen. Dat is ook niet de reden dat ik ermee begonnen ben. Mijn intentie is en was mensen te helpen en te inspireren door het geven van tips en het delen van mijn eigen ervaringen.
    Nu ik er door jouw blogpost wel over na moet denken, dan hoop ik dat als ik al invloed heb, dat het een positieve invloed zal zijn. Dat het mensen helpt op welke manier dan ook.
    Ik zal mezelf nooit een titel aanmeten! Ik ben en blijf gewoon Godelieve 😉

    Er zullen wel bloggers zijn die invloed hebben via hun blog maar als het zich alleen maar beperkt tot het mensen aanzetten tot het kopen van producten dan voel ik mij niet aangesproken.
    Sommige blogs zetten je aan tot nadenken en leren me nieuwe dingen! Dat heeft op mij persoonlijk een veel grotere aantrekkingskracht 😉

  • Frederique
    4 jaar ago

    Eh ja, meestal praat ik graag mee met Let’s Talk maar vandaag weet ik niet zo goed wat ik moet zeggen. Het is voor mij namelijk een ver-van-mijn-bed-show. Het interesseert me totaal niet wie zichzelf zo’n benaming toe-eigent en wie niet. Ik zie bloggers ook niet anders dan bijvoorbeeld zangers of acteurs. Sommigen hebben een voorbeeldfunctie. Dat zou je invloed kunnen noemen, ja…Als Beyonce bepaalde schoenen draagt dan willen sommige vrouwen die ook. Ok, dus dan is zij influencer voor bepaalde vrouwen. Andere vrouwen zullen zich laten beïnvloeden door Kate Middleton en niet door Beyonce. Dan kopen ze met zijn allen hetzelfde rompertje als het mini-prinsesje. Nou goed, tot zover vind ik het duidelijk. Dat vertaalt zich ook naar bloggers of acteurs of wie dan ook in een publieke functie. Maar ja dan heb je behoorlijk veel influencers. En dan? Goed, je ziet het, ik kom er niet uit. Ik vind het gewoon maar een woord. Ik denk dat dat het is. Zo’n hippe marketingterm die iedereen te pas en te onpas gebruikt terwijl het helemaal niet iets nieuws of hips is. Het is iets van alle tijden en de term verandert een beetje mee. Zoals je zegt, goeroe, ook zoiets.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Je hoeft ook niet altijd wat te zeggen. Als het onderwerp je niet interesseert of je er geen mening over hebt? Er zijn hier 32 onderwerpen aan bod gekomen, ik verwacht echt niet dat iedereen die onderwerpen even interessant vindt.

  • Ik zou mezelf echt nooit een influencer noemen, maar kom er de laatste tijd wel achter dat ik met mijn blog blijkbaar toch wel wat mensen raak en in beweging breng. Even wennen, want ik zie mezelf totaal niet als voorbeeld. Andersom kan ik wel naar de winkel rennen als een blogger die ik leuk en oprecht vind bijvoorbeeld een fijne lipstick tipt, maar daar blijft het dan ook meestal wel bij.

    Overigens denk ik dat er genoeg collega-bloggers zijn die zichzelf niet al te serieus nemen en vooral gewoon graag schrijven, tips delen en advies willen geven aan hun lezers, zonder zichzelf daarmee als influencer te zien. Wat je zelf ook al zegt, schrijven ter vermaak en niet om een powervrouw (ugh) met invloed te zijn.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Jaaaa gelukkig zijn er ook genoeg bloggers die zichzelf niet zo serieus nemen. En ik doel natuurlijk ook niet op deze bloggers met deze Let’s Talk. Ik doel op de bloggers met 30 volgers die zich Social Influencer noemen en meedoen aan de Bullshit Bingo. En ik doel op de bloggers die nauwelijks bereik hebben en zichzelf presenteren alsof ze dat wel hebben.

      • Maai
        4 jaar ago

        Oh uhm, dit bedoel ik dus eigenlijk 🙂

  • Yvon
    4 jaar ago

    Interessante vraagstelling. Het beïnvloeden van mensen door je blog en je expertise op een bepaalde gebied komt met de tijd, dat gaat niet over één nacht ijs. Het vertrouwen is belangrijk, zeker wanneer je het over ‘grotere’ dingen hebt (dan bijvoorbeeld een mascara van de Etos). De bloggers die jij aanhaalt zijn zéker influencers, deels door hun expertise, deels door het ‘voetstuk’ waar ze op staan. Denk daarbij aan de jonge tienrmeisjes die alles wat deze meiden doen geweldig vinden en ook willen hebben / doen. Een perfect platform voor een adverteerder!

    Zelf zie ik mezelf niet als influencer, verre van. Toch denk ik, na het lezen van je verhaal, dat ik wel degelijk invloed (kan) heb(ben) op de keuze die mensen maken als het om een reis naar China gaat. Door mijn niche zien mensen mij wel als een expert. Hoewel ik dat overigens zelf niet zo zie.
    Vreemd wereldje, dat bloggen 😉

  • Kiss & Make-up
    4 jaar ago

    Ik denk dat dicht bij je lezers staan en echt een band hebben zeker meer vertrouwen schept. Als je lezers voelen dat ze de echte jou kennen en dat ze je niet alleen als blogger maar ook als persoon kennen dan geeft dat meteen meer vertrouwen. Ik ben zelf een vrij skeptisch iemand en ik geloof niet snel iemand op z’n woord. Pas als ik iemand een beetje ken en echt kan voelen dat die persoon eerlijk en transparant is zal echt op zijn of haar woord vertrouwen.

  • Kim
    4 jaar ago

    Interessant onderwerp! Ik vind het ook een wat heftige benaming al zijn er zeker mensen die de invloed hebben die jij noemt. Ik heb het gevoel dat het in de wat duurzamere wereld waar wij in zitten, niet zo ‘normaal’ is om het zo te noemen. Dat men er wat nuchterder mee omgaat. Men mag je en vind jou interessant en wil daarom samenwerken.

    Denk dat het in de mode en cosmetica branche gebruikelijk aan het worden is voor merken om voor deze dames en heren te kiezen. Het is natuurlijk een makkelijke manier van gericht adverteren. Zelf heb ik niet de ambitie om iets in deze trant te worden. Denk dat ik een bepaalde druk zou gaan voelen. Laat mij maar lekker schrijven over vintage en minimalisme.

  • Jantine
    4 jaar ago

    Ik zie meer mannen tussen de 20 en 50 die zich influencer noemen (net als eerder ‘goeroe’), maar net als jij ook vooral de mensen die zichzelf en social media te serieus nemen.

    Als je de interactie aangaat op je blog heb je op een gegeven moment altijd wel wat invloed. De een sneller en/of meer dan de ander, dat wel. Maar dat kan qua orde van grootte nog steeds vergelijkbaar zijn met iemand die enthousiast is tegenover vriendinnen, en in mijn beleving ben je dan inderdaad niet meteen een influencer.

    Wanneer je dat wel bent … Echt een duidelijke grens zit er in mijn hoofd niet. Influencer is nu sowieso een woord geworden waarbij ik denk ‘ja, zal wel …’ omdat het door zoveel mensen gebruikt wordt. Ik denk sowieso liever in termen van ‘iemand met een beetje/veel/enorm veel invloed’, influencer heeft voor mij eigenlijk al geen waardeoordeel meer in zich.

    • Karen
      4 jaar ago
      AUTHOR

      Nee dat is precies wat ik bedoel eigenlijk. Omdat iedereen het gebruikt, slaat het nergens meer op.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.