TOP
Health Tuesday's Tip

Dit is de ideale temperatuur om te slapen (en die biedt allerlei gezondheidsvoordelen)

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Als het te warm is op de slaapkamer en/of de verwarming aanstaat, word ik met hoofdpijn wakker. Maar te koud vind ik persoonlijk ook niet altijd prettig, want dan krijg ik mijn neus en tenen niet warm. Het liefst slaap ik met een open raam, maar wij wonen aan een drukke weg waar ook politie en ambulance over heen rijdt, dus dat is soms wat onrustig. Bovendien vind ik het best lastig? Wat is nou de de ideale temperatuur om te slapen? Omdat wij thuis van mening verschilden, ging ik op onderzoek uit. En kwam ik er achter dat die ideale temperatuur ook nog allerlei gezondheidsvoordelen biedt! 

Ook interessant om te lezen: ‘Deze 12 planten zorgen voor een betere nachtrust’

Dit is de ideale temperatuur om te slapen

Rapapa rapapa… De ideale temperatuur voor op de slaapkamer is rond de 18 graden Celcius. Die juiste slaapkamertemperatuur is hartstikke belangrijk voor een goede nachtrust. Als je slaapkamer te warm of te koud is, kan dat negatieve gevolgen hebben voor je slaapritme. De juiste temperatuur heeft allerlei positieve gevolgen:

Beter slapen

Je lichaamstemperatuur heeft een cyclus van 24 uur (een dag). In de middag is je temperatuur het hoogst (rond 16 uur een piek) en als je naar bed gaat (’s avonds) begint je temperatuur te dalen. Tijdens het slapen bereikt je lichaam de laagste temperatuur. Daarom is het bijvoorbeeld verstandig om ’s ochtends als je wakker wordt je koorts te meten. Als je dan verhoging hebt, ben je echt ziek!

Maar dat terzijde. Qua nachtrust is het zo dat als je in een koude kamer slaapt, je lichaam eerder went aan de natuurlijke cyclus van het lager worden van je temperatuur. Daarom val je eerder in slaap in een koude kamer. Omdat je lichaam niet gestoord wordt door de warmte, slaap je uiteindelijk ook beter.

Er jonger uitzien

Nog een voordeel! Slapen in een frisse kamer zorgt ervoor dat je er jonger uit blijft of gaat zien. Als je in een te warme kamer slaapt, wordt namelijk de productie van het hormoon melatonine afgeremd. Deze stof gaat veroudering tegen, het zorgt ervoor dat het effect van verouderen vertraagd wordt. Wil je dat je lichaam dit hormoon blijft aanmaken? Zorg er dan voor dat je slaapkamer lekker fris is.

Afvallen

Hoe kouder het in je slaapkamer is, hoe meer je lichaam het hormoon cortisol aanmaakt. Cortisol is een stresshormoon dat je lichaam helpt met het aanmaken van bruin vet. Nu niet schrikken! Bruin vet is je vriend. Het helpt bij het verbranden van wit vet.

Bruin vet zet  namelijk de energie in je lichaam om in warmte. Deze energie (calorieën) haal je uit je voedingsmiddelen die bijvoorbeeld koolhydraten en vetten bevatten. De warmte die ontstaat door bruin vet is nodig om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Dus hoe meer en hoe actiever het bruine vet is, hoe sneller je verbranding. Deze vorm van vet is dus erg belangrijk voor een gezond lichaam.

Wit vet zet energie niet om, maar slaat het op. Dit type vetweefsel gaat rondom je organen zitten (dit vet zie je niet met het blote oog) en achter je huid wat voor overgewicht kan zorgen.

Vermindert  de kans op diabetes

Voor mij heel erg belangrijk, want ik heb diabetes in de familie. Een lagere temperatuur zorgt er voor dat je lichaam insuline gevoeligheid kan regelen. Insuline is het hormoon dat je bloedsuiker reguleert en als je bloedsuiker spiegel stabiel blijft, heb je minder kans op diabetes.

Minder zweten

Als je in een koudere kamer slaapt, zal je ook minder zweten. Dat is niet alleen hygiënisch… als je minder zweet, is je lichaam ook minder actief waardoor je rustiger en dieper slaapt.

Genoeg voordelen om de verwarming uit te zitten of op een lagere temperatuur te draaien. Vooral nu binnenkort de verwarming weer aangaat. Ook is het goed idee om voordat je gaat slapen het raam even open te zetten, zodat je slaapkamer zich kan vullen met frisse lucht.

Wil je nog beter slapen? Dan kun je deze 10 voedingsmiddelen nuttigen.

Slaap jij liever in een koude kamer of heb je graag een hogere temperatuur op de slaapkamer? Wist jij de ideale temperatuur al? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Bronnen en extra informatie: Tiphero.com & Dokterdokter.nl
Uitgelichte foto Photographee.eu via Shutterstock.

♥  FacebookInstagram & Bloglovin’ ♥

 

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in Zandvoort / getrouwd met Mark / mama van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / kat Bada Bing / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.