TOP
hoe word je een ochtendmens
Lifestyle

Hoe word je een ochtendmens? 10 tips

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Vroeg wakker worden is hip en happening! Niet voor niets is een programma als the Miracle Morning opeens hartstikke populair. ’s Ochtends gebeurt hét! Ochtendmensen halen zo veel meer uit hun dagen. Maar wat als je nou een avondmens bent? Ik was vroeger echt een ontzettend avondmens. Als ik voor middernacht in bed lag, dan was ik meestal ziek, zwak of misselijk. Maar de laatste jaren ben ik in een heus ochtendmens getransformeerd. En dat zonder the Miracle Morning gelezen te hebben! Hoe word je een ochtendmens? Ik geef je 10 tips

1. Eerder naar bed

Een inkoppertje natuurlijk, maar als je eerder naar bed gaat, ben je ’s ochtends een stuk minder moe. Plus het is best aan te raden, om je te realiseren wat je aan het doen bent voordat je gaat slapen? Ben je tv aan het kijken? TV kijken kan ervoor zorgen dat je moeilijker in slaap kunt komen. Zit je nog te werken? Dan ga je waarschijnlijk ook niet heel relaxed slapen? Kun je dan niet beter de volgende dag eerder opstaan en fris en fruitig aan de werkdag beginnen in plaats van moe en futloos? Zelf heeft het me echt geholpen om gewoon eerder te gaan slapen.

2. Niet snoozen

Snoozen is de duivel. Voor je het weet ben je een half uur verder en eigenlijk pak je dan ook niet echt extra slaap, want om de 9 minuten gaat je wekker weer af. Onbewust weet je dat en de extra minuten die je slaapt, ben je half wakker. Dus… als de wekker gaat, hop… ogen open en beginnen aan de dag. Als je moeite hebt om niet te snoozen, dan is de aloude truc dat je je wekker ver weg van je bed moet zetten, nog steeds de beste. Dan moet je wel je bed uit om het geluid van je wekker te laten stoppen. Want ook al heb je een leuk deuntje uitgekozen, na verloop van tijd vind je zelfs dat geluid niet meer te doen.

3. Affirmaties/Meditatie

Hallo zweefpuntje! Jep, ik geef het toe, ik ben een zweverd en I love it! ’s Ochtends als ik wakker word, vertel ik mezelf mijn doelen van de dag en wat ik aan de dag wil meegeven. Ook denk ik na over de doelen voor de komende tijd en wat ik wil bereiken. Soms mediteer ik ook in de ochtend. Dat lukt niet altijd, maar als het me lukt, dan begin ik de dag echt goed en licht. Ik ben echt niet zo dat ik het affirmatie en meditatie evangelie wil verkondigen, maar als het je lukt om een paar minuten per dag te bedenken wat je van de dag en het leven wilt, dan kan dat je helpen je doelen beter voor ogen te krijgen en daar wat meer naar toe te gaan leven. Met andere woorden; je wordt productiever. Probeer het maar eens…

4. Ontbijt

Je lichaam is eigenlijk gewoon een motor en voeding is de brandstof. Als je niet ontbijt, zet je je motortje niet aan en ben je moe en futloos. Ik kan er niet genoeg op blijven hameren. Ontbijt is de sleutel, ook als je wilt afvallen.

5. Meteen douchen

Als je het toch lastig vindt om wakker te worden, dan kun je na het opstaan beter meteen gaan douchen. Van douchen krijg je namelijk energie. Je voelt je frisser en wakkerder en met een plens water in je gezicht, was je letterlijk en figuurlijk de slaap uit je ogen.

6. Kleren klaarleggen

De avond van te voren bedenken wat je aan wilt trekken, helpt ook ’s ochtends sneller in de startblokken te staan. Ik kan nog wel eens keuzestress hebben, als ik last minute ga bedenken wat ik aan wil. Een hele kast vol met kleren en toch heb ik niets om aan te trekken! Als ik de dramaqueen voor wil zijn, bedenk ik voor dat ik ga slapen mijn outfit en leg ik die meteen ook klaar.

7. Natuurlijk licht in de slaapkamer

Blog collega Sunny had het er een tijdje geleden ook al over en het klopt ook echt: Van natuurlijk licht in de slaapkamer word je wakkerder. Het is in de winter natuurlijk wat lastiger, omdat het dan vaak nog donker is als je wakker wordt. Niet voor niets is er een daglichtlamp uitgevonden. Ik twijfelde zelf over blinderende gordijnen, maar ik ben me gaan realiseren dat dat natuurlijke licht ervoor zorgt dat je fijner en natuurlijker wakker wordt. In de zomer word je ook veel makkelijker wakker dan in de winter. Toch?

8. Doe leuke dingen

En als het je dan eindelijk gelukt is om eerder op te staan, beloon jezelf dan ook. Spendeer die extra tijd niet meteen aan werken, maar lees even rustig de krant, kijk ontbijt tv of maak een heerlijk uitgebreid ontbijt voor jezelf. Ik lees zelf ’s ochtends voordat ik ga werken graag blogs van mijn collega bloggers. Heerlijk rustig met een kopje groene thee, alsof ik even bij iedereen op bezoek ga.

9. Sporten

Nee, je hoeft niet ’s ochtends te gaan sporten. Alhoewel… Dat heeft trouwens wel best veel voordelen. Dus als je er aan toekomt → gaan. Maar ik bedoel eigenlijk dat sporten ervoor zorgt dat ik ’s avonds beter in slaap val en ’s ochtends energieker wakker word.

10. Routine

Als je echt een enorm avondmens bent, dan heeft het vast even tijd nodig. Het is daarom goed gewoon je hele routine aan te passen. Zet je wekker ’s morgens elke dag om dezelfde tijd en na verloop van tijd merk je dat je zelfs zonder de wekker wakker wordt. Je interne klok is aangepast. Uiteindelijk is dat het allerfijnste, want zeg nou zelf, zo’n wekker is toch per definitie een onding?

Ben jij een ochtendmens of avondmens? Heb je wat aan deze tips? Of heb je zelf nog tips toe te voegen? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Foto credits: © Sonja Langford via Unsplash.

 

SaveSave

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.