TOP
hekel aan telemarketing
Lifestyle Personal

Waarom ik een hekel heb aan telemarketing? 10 redenen

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Eigenlijk heb ik een hekel aan bellen. Er zijn maar weinig mensen met wie ik het leuk vind om een telefoongesprek te voeren. Ik weet niet hoe dat zo gekomen is, want als puber was ik er dol op. Zodra ik uit school was, ging ik uren met mijn bestie bellen, terwijl ik haar al de hele dag op school gesproken had. Wonderlijk was dat. Maar goed.. nu heb ik er dus een hekel aan. En ik heb dus ook een hekel aan telefonische verkoop. Ik weet niet of het aan deze tijd van het jaar ligt, maar de laatste tijd word ik weer zo veel gebeld. Vandaar dit artikel: Waarom ik een hekel heb aan telemarketing? Ik geef je 10 redenen (waarvan ik er één al verklapt heb) en ik ben benieuwd of je ze herkent. Stay tuned…

Hekel aan telemarketing

Laat ik beginnen met een bekentenis: Ooit in een ver ver ver verleden was ik een blauwe maandag zelf telemarketeer. En dan heb ik het ook écht over een blauwe maandag. Ik denk dat ik het in totaal 3 keer gedaan heb. Tja, ik was student en moest toch wat? De eerste dag dat ik werkte moest ik bellen naar potentiële klanten in Brabant. Ik kreeg echt werkelijk waar overal antwoordapparaten. Voor degenen die niet weten wat dat is? Vroeger hadden we dat. Een fysiek apparaat voor voicemails. Ja echt. Zo’n apparaat werkte op stroom. De verspilling! Terug naar vroeger. Ik belde naar Brabant en kreeg overal bandjes. Waarom? Het was carnaval. Handig!

De laatste keer moest ik bellen voor een bepaalde levensverzekering. Ik had een lijst met mensen gekregen waar ik naar moest vragen aan de telefoon. Bij een adres kreeg ik een vrouw aan de telefoon en vroeg ik beleefd naar haar man. Die bleek ze net die ochtend begraven te hebben. Au. Daar zit je dan met je levensverzekering. Ik was er meteen klaar mee. En ik hoop dat telemarketeers die dit lijstje zien, dat ook meteen zijn. Maar misschien is dat heel optimistisch gedacht?

1. Ik hou niet van bellen

Dit punt hoeft verder geen uitleg. Ik app/mail/sms liever dan dat ik bel. En met vrienden spreek ik liever in persoon af.

2. Ze bellen altijd ongelegen

Heb ik net een mooie zin bedacht, gaat mijn telefoon. Onbekend nummer. ‘Ach… laat ik ‘m toch maar opnemen. Je weet immers maar nooit. Misschien is het wel X of Y?’ Maar nee, het is niet X of Y. Het is Pietje en Pietje belt namens bedrijf E (ssent > hoe vaak die niet bellen?) en wil graag weten hoe het met mijn energie is gesteld. Nou Pietje, momenteel is mijn energie ietwat verhit. Doei!

3. Anonieme nummers

In het verlengde van punt 2. Ze bellen 9 van de 10 keer met een anoniem nummer. Irritant vind ik dat.

4. Komt het uit?

En even terug naar punt 2. Telemarketeers vragen echt bijna nooit of het uitkomt dat ze bellen. Ze walsen gewoon je leven binnen met hun overbodige producten, duffe diensten of domme enquêtes. Ik vind dat zo onbeschoft. Als ik een opdrachtgever of een vriendin bel, vraag ik altijd of het uitkomt. Waarom leren zij dat niet?

5. Telemarketeers met accenten

Ik juich het natuurlijk van harte toe dat allochtonen (en ja, dat mag ik zeggen, ik ben er zelf ook één) worden aangenomen door bedrijven. Maar niet in de telefonische verkoop. Vorige week had ik iemand met zo’n accent aan de telefoon dat ik niet eens goed kon verstaan namens welk bedrijf ze belde. Poolse, Arabische, maar ook enorme Drentse of plat Limburgse accenten, doe maar niet… En als ik dat al begrijp, dan moet een werkgever dat toch ook kunnen begrijpen? Het is wel handig als degene die je belt, je ook daadwerkelijk kan verstaan. Maar misschien is het wel een tactiek en mis ik iets?

6. Verkeerde naam

‘Hallo mevrouw…eeeh.. Gré…goh..rie? Spreek ik het zo goed uit?’
Neeeee! Je spreekt het zo niet goed uit, maar thanks for trying. Not. Bereid je even voor naar wie je belt hé! Hoe ongeïnteresseerd staat dat? En dan heb ik het nog niet eens gehad over de mensen die zeggen: ‘Hoi.. is je moeder thuis’ of ‘Hallo, mag ik je man aan de telefoon’. Yo! Waar gaat het over? Nee, die mag je niet aan de telefoon. Plus… je belt naar mijn mobiele nummer. Doe eens nadenken!

7. Niet luisteren

‘Met Karen Gregory’
‘…. Oh hallo. Er was al opgenomen. Ik ben op zoek naar Karen Gregory’.

Need I say more?

8. En maar doorgaan

‘Nee, ik heb geen interesse. Bedankt.’
‘Maar wij hebben echt een mooi product. Hoe bent u nu verzekerd?’
‘Ik heb geen interesse. Doei.’
‘Maar mevrouw..’
‘Tuut tuut tuut’

Als ik beleefd zeg dat ik geen interesse heb, dan heb ik dat ook niet. Als ik het onbeleefd zeg trouwens ook niet.

9. Actieve verkoop

Dit is best wel een serieus punt. Als ik iets nodig heb, of wil veranderen, dan ben ik intelligent genoeg om daar zelf over na te denken. Ik ga op onderzoek uit, vergelijk prijzen, lees reviews en ga zo maar door. Ik ben van mening dat telemarketing de consument onderschat of op zoek is naar domme klanten. Ik hou niet van die actieve verkoop. Ik zoek zelf wel uit wat ik wil kopen.

10. Bel-me-niet-register

Als je geen folder en ander ongeadresseerd reclamewerk wilt ontvangen, kun je een sticker op je brievenbus plakken. Als je niet gebeld wilt worden, dan geef je jezelf op bij het bel-me-niet-register. Ik heb me, zoals je wellicht wel begrijpt, al (tig keer) opgegeven bij dit register. Toch word ik gebeld? Hoe dan? Zeg het me! Zeg het me! Zeg het me! Ja, waarschijnlijk vanwege puntje 7. Ze luisteren niet. Telsellers zijn de jehova’s onder de marketeers. Voet tussen de deur en maar blijven (d)rammen. Rot op.

Ik pleit dus ook voor een bel-me-wel-register. Als je gebeld wilt worden, geef je je op, maar de rest van de Nederlandse bevolking mag NIET lastig gevallen worden. Ik denk dat ik hier een petitie voor ga beginnen. Laat ik eens een telemarketing bureau inhuren om hier onderzoek naar te verrichten. Grapje. No way José.

Hoe sta jij ten opzichte van telefonische verkoop? Heb je ook zo’n hekel aan telemarketing? Heb je zelf nog voorbeelden? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Vond je dit leuk om te lezen? Dan vind je dit misschien ook interessant?

Uitgelichte foto © Everything Possible via Shutterstock

 

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

19 COMMENTS
  • Henrieke
    3 jaar ago

    Soms bellen callcenters heel vaak (dan hoor je ze al op de achtergrond) en verbreekt de computer je verbinding nog voordat je wat gezegd hebt. En daarna proberen ze het nog eens en nog eens…

    Als je dan in het belmenietregister wilt dan moet je ook nog een ellenlang bandje afluisteren, dramatisch!

    Het belmewelregister zou dus een heel goed idee zijn, dat er helaas nooit door gaat komen.

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Dat bel me niet register heb ik echt al tig keer geprobeerd, maar het werkt toch niet, dus… laat maar. Ik ga niet weer die hele riedel afluisteren.

  • Marleen
    3 jaar ago

    Bij mij werkt het bel-me-niet-register wel goed trouwens. Heerlijk! Nu nog iets verzinnen voor verkopers die daadwerkelijk voor je deur staan en ook nogal hardnekkig zijn. En dan net op zo’n moment dat je aan het koken bent ?

  • Jantine
    3 jaar ago

    Ze zijn gewoon vervelend. En liegend.
    Ik loop stage als telefoniste op het gemeentehuis, en daar mogen we geen telemarketeers doorverbinden. Hoe vaak ik al niet gehoord heb: ‘dit is geen verkoop, want we bieden mooie diensten aan’ (…) ‘dit is geen verkoop hoor, ik heb alleen een mooi aanbod om te besparen op energiekosten’ (drie keer raden welk bedrijf …) etc. Simpel, mik je aanbod maar in het contactformulier op de website, als het echt geen verkoop is sturen we dan door =’D

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Ja precies. Dat gedram altijd. Ik vind dat het verboden moet worden.

  • Anne-Marie
    3 jaar ago

    Geniaal idee, een bel me wel register. Ik heb ook een godsgruwelijke hekel aan dit soort telefoontjes en de irritante volhardendheid van de verkopers. Haalt het slechtste in me naar boven…

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Waarom is het er nog niet?

  • Annette
    3 jaar ago

    Ja, had het van de week nog, kreeg een sms van het GFK (hoe die aan mijn nr komen is me ook een raadsel) dat ik gebeld zou worden over een radio onderzoek als ik dat niet wilde moest ik terug sms-en met nee. Keurig gedaan. Je raad het al bellen ze toch…ik zeg heb nee ge-smst oh gut was het zeker nog niet bijgewerkt pfffff Doei!

  • Haha ik moest zo lachen. Ik heb zelf ook op een blauwe maandag getele-mensenlastiggevallen. Vreselijk! Daarom ben ik eigenlijk altijd wel aardig aan de telefoon. Het is ook maar een (bij)baan. Maar als ze blijven doordrammen als ik al 3x vriendelijk “nee” heb gezegd, dan begin ik echt te koken!

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Ik zeg dat ook wel eens tegen ze. Sommige zijn prima, maar er zijn er ook die zo agressief reageren. Die krijgen vast een bonus 😉

  • Yvonne
    3 jaar ago

    Op mijn eigen mobiele nummer krijg ik ze gelukkig bijna niet. Op kantoor ben ik echter degene die de meeste inkomende telefoontjes aanneemt en ik sta bekend als Miss Afpoeieren 😀 Niet altijd even vriendelijk en geduldig, want soms gaan je haren gewoon echt overeind staan… punt 5 inderdaad bijvoorbeeld. Sommige telemarketeers laten je niet eens uitpraten als je de telefoon opneemt. Of je begint je “Goedemorgen, u spreekt met…” riedeltje terwijl ze zelf op de achtergrond nog met elkaar aan het praten zijn… en laat staan over hoe achterlijk sommige mensen kunnen reageren als je geen interesse hebt. Alsof je daarna ineens wél overtuigd bent? Haha, je merkt, ik kan er genoeg verhalen over vertellen, pfff….

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Haha, stof voor een eigen blog 😉

  • Ik neem anonieme telefoontjes eigenlijk nooit op, daar heb ik zo’n hekel aan! Het zijn toch allemaal bedrijven die IK niet wil spreken, haha. En als ik dan soms toch op neem, dan ben ik er wel heel snel klaar mee. Ik ben het dus helemaal met je eens!

  • Ineke
    3 jaar ago

    Gloeiende hekel aan! Ze bellen altijd anoniem, ze bellen tijdens de werkuren altijd. Oooh en vaak vragen ze mij wel van stoor ik? Als ik dan zeg ja, komen ze af met oooh dan zal ik kort zijn.. GRRRRRR!!!

  • Maaike
    3 jaar ago

    Ik hang eigenlijk bij voorbaat al op als ik weet dat het een telemarketing bedrijf is wat belt. Gelukkig staat mijn mobiel altijd op stil en ben ik te weinig thuis om daarop lastiggevallen te worden. Bovendien belt er niemand mij vast behalve mijn ouders, dus als die telefoon gaat op een vreemd tijdstip weet ik dat ik niet op hoef te nemen.

  • Anouk
    3 jaar ago

    Probeer de app truecaller eens! In Nederland is hij nog vrij onbekend , ik ben te weinig in Nederland geweest en te weinig door onbekende nummers gebeld daar om te oordelen of hij in Nederland ook goed werkt, maar in India is het echt een life saver. Oke, dat is een beetje overdreven, maar hij is heel fijn. Van onbekende nummers kan je vaak zien onder welke naam het telefoonnummer geregistreerd is zodat je alsnog weet wie je belt, je kan nummers rappoteren als spam & blokkeren en je hebt de instelling dat gesprekken die vaak gemarkeerd zijn als spam door andere gebruikers op jouw telefoon niet binnen komen. Ideaal!

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Dank voor de tip Anouk. Ik ga er naar kijken!

  • marije
    3 jaar ago

    Ik heb er zo’n hekel aan dat, hoe onbeleefd ook, ik midden in het gesprek op hang met geen interesse. Helemaal die betweterige pitbulls die dan ook nog beginnen met een “ja maar u weet helemaal niet wat wij willen aanbieden”.

    • Karen
      3 jaar ago
      AUTHOR

      Oooh daar heb ik ook zo’n hekel aan. Dat gedram.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.