TOP
de grote verandering van facebook
Editorial

Let’s Talk: De grote verandering van Facebook (en de consequentie daarvan voor o.a. bloggers)

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Het zal je niet ontgaan zijn. Een paar weken geleden kondigde Facebook aan dat het platform de komende tijd drastisch gaat veranderen. En dan met name jouw timeline en wat je daarin te zien krijgt. Ik dacht eerst nog: ‘Ik kijk het even aan’. Maar de laatste weken zag ik inderdaad het bereik van mijn berichten op de Karenz. pagina minder worden. En dat heb ik even laten bezinken, maar inmiddels heb ik er toch een mening over. Natuurlijk deel ik die mening graag met je in deze 58e Let’s Talk. Ik ben benieuwd of jij je in mijn argument kunt vinden. Praat je mee?

De grote verandering van Facebook

Allereerst.. even in het kort wat die verandering precies inhoudt. Voorheen zag je in je Facebook timeline voornamelijk een mix van berichten (of dat was de bedoeling). Je zag berichten van vrienden, maar ook van merken en bedrijven en andere pagina’s die je zelf volgt. Dat gaat dus veranderen. Facebook wil weer terug naar hoe het in eerste instantie begon: Een timeline met voornamelijk berichten van vrienden en familie.

‘Een timeline waarin berichten die uitnodigen tot gesprekken en waardevolle interacties tussen mensen’, aldus Adam Mosseri van Facebook zelf. Waar die berichten uit bestaan? Voornamelijk veel foto’s en video’s die worden gedeeld door vrienden en familie, maar je ziet ook waar je vrienden en familie op reageren.

De consequentie van die verandering

Dat lijkt me duidelijk. Als je in je timeline meer berichten van vrienden en familie ziet en dan vooral ook bovenaan, dan zie je minder berichten van pagina’s en groepen.

Facebook erkent dat zelf ook. Ze hebben het er zelfs over dat het nadeling kan uitpakken voor ondernemers die afhankelijk zijn van het platform. Je pagina wordt minder goed bekeken en daardoor daalt je bereik. Vooral pagina’s waar minder interactie op is, en waar mensen dus vooral passief berichten lezen, gaan deze verandering merken. Pagina’s waar veel op gereageerd wordt, zullen minder last hebben van de verandering.

Mijn mening over deze verandering (als persoon):

Vroeger vond ik Facebook echt helemaal geweldig. De halve dag een beetje foto’s bekijken van vrienden en dan eindeloos verdwalen in complete vakantie foto albums van volslagen onbekenden. Privacy settings, daar hechtte men nog niet zo veel waarde aan en dat was heerlijk voor een lurker zoals ik.

Als persoon vind ik het dan ook leuk als Facebook weer zou worden zoals vroeger, met veel leuke updates van vrienden en familie. Babyfoto’s, vakantiefoto’s, gênante feestfoto’s. Kom maar door!

Maar Facebook wordt niet meer zoals vroeger. Want ik zie steeds minder mensen persoonlijke updates delen op Facebook. Ja natuurlijk komen er af en toe nog wel foto’s voorbij, maar van mijn vrienden deelt bijna niemand meer een vakantie album. Ik zelf ook niet. Terwijl ik dat vroeger altijd keurig deed. Vrienden plaatsen op Instagram en dan ook vooral veel in de stories, maar niet meer echt op Facebook.

Dus ik vraag me een beetje af, of Facebook met deze verandering hoopt dat mensen toch weer gaan posten. Ik vrees zelf dat dat een beetje voorbij is. Zelfs gebruik ik Facebook ook eigenlijk voor 80% alleen nog maar voor mijn blog. Alhoewel ik het wel heel leuk vind om te zien wat oud-collega’s, familie in het buitenland en mensen die ik al jaren niet meer IRL heb gezien, aan het doen zijn.

Mijn mening over deze verandering (als pagina):

Daar kan ik heel kort over zijn. Ik vind het ruk. Mijn pagina heeft niet ontzettend veel interactie. Tja, hij doet het redelijk, maar het is nou niet een discussie platform of zo. Geeft niets, zo is het gewoon en op mijn blog wordt ook niet zo veel gereageerd. Mensen zijn behalve Facebook updates delen moe, denk ik ook een beetje reageer moe. En ik ben dan ook weer niet zo dat ik allerlei updates ga verzinnen waarop mensen dan wel zouden reageren.

Maar mensen klikken wel door op de updates van mijn Facebook pagina. Dus dat dat bereik minder wordt, vind ik best een beetje jammer. En wat ik VOORAL ook erg jammer vind, is dat ik me toch een beetje genaaid voel door Facebook. Ik heb namelijk jarenlang best wel veel betaald aan Facebook. Zodat mijn posts gezien zouden worden, maar ik heb ook advertenties voor mijn pagina zelf ingekocht. Zoals bijna elke blogger doet wiens blog ook zijn/haar werk is.

En vervolgens heb ik dus braaf geld naar Facebook toegebracht en nu zegt Facebook:

Bedankt voor je geld. Leuk dat je pagina volgers heeft, maar nu stoppen we ermee je pagina te laten zien aan die volgers voor wie je soms zelfs betaald hebt”.

Eeeeh… dat voelt toch een beetje alsof ik jaren naar een tandarts ben gegaan die mijn gebit verzorgd heeft, wiens rekeningen ik keurig betaald heb en dat hij vervolgens zegt:

Ik ga van beroep veranderen. Aan tandverzorging doe ik niet meer. Ik verkoop nu kunstgebitten. Dus ros die tanden er maar uit. Hier heb je een kunstgebit.

Facebook mag natuurlijk de boel veranderen. Maar ik vind het toch wat raar. Je laat eerst ondernemers afhankelijk van je worden en vervolgens verander je het systeem. Ik ben van mening dat ik dat zelfs eigenlijk belachelijk vind.

Nieuwe oude kanalen

Gelukkig heb ik zelf wel de luxe dat mijn blog niet voor het grootste gedeelte van Facebook bereik afhankelijk is. Ik krijg ook veel bezoekers vanuit Google en ik heb gewoon vaste lezers. Dat is fijn.

De komende tijd wil ik me dus wat meer op Google gaan richten ik ben ook weer meer met Pinterest bezig, want daar haal ik eigenlijk ook best veel verkeer vandaan.

Mocht je nou denken.. Ik wil de Karenz. pagina wel gewoon blijven volgen (of welke willekeurige andere pagina dan ook). Dan is daar wel een trucje voor.

de grote verandering van facebook screenshot

Je gaat naar de pagina zelf en je klikt op volgend. Vervolgens geef je aan dat je in je nieuwsoverzicht, deze (of die andere) pagina als eerste wil weergeven. Als het goed is, krijg je de berichten dan wel gewoon te zien.

Wat vind jij van de verandering van Facebook? Kun je je vinden in mijn mening? Heb je zelf een blog? Ben je afhankelijk van je Facebook bereik, of niet? En als je geen blog hebt, heb je hier wel eens bij stil gestaan? Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Uitgelichte foto via Shutterstock.

♥  Facebook, Instagram & Bloglovin’ ♥

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in Zandvoort / getrouwd met Mark / mama van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / kat Bada Bing / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

19 COMMENTS
  • Irma
    3 maanden ago

    In mijn tijdlijn komen opeens allerlei marketeers voorbij die weten hoe je dit algoritme slim kunt omzeilen. Bij jullie ook? Iets met funnels en targeting. Knap lastig om zelf te doen in elk geval…. In de tussentijd is het inderdaad slim om je eigen volgers te wijzen op het vinkje ‘als eerste weergeven’.

  • Chantal
    4 maanden ago

    Als kleine blogger merk ik gelijk de gevolgen! Daar baal ik wel een beetje van, want mijn content focust zich nu net op een niche die opkomend is en als je niemand kan bereiken..wordt dat toch heel erg lastig. Gelukkig zijn er trouwe volgers die mijn berichten wel blijven liken, maar ik weet niet of dat genoeg is om de exposure omhoog te krijgen via Facebook. Ik ga zelf ook steeds meer in Instagram zien.

    • Karen
      3 maanden ago
      AUTHOR

      Ik ben heel benieuwd wat je dan in Instagram ziet, want als je onder de 10.000 volgers zit, heb je toch weinig aan Instagram? Vooral met dat slechte algoritme?

      • Chantal
        3 maanden ago

        Hi, ik heb via Instagram ongeveer 7000 volgers, en een vrij hoog engagement. Vandaar dat ik meer ig zie. Verder is ig nog steeds groeiend. Dat geldt voor Facebook niet meer zo. Neemt niet weg dat ik nog steeds baal van de nieuwe regeling bij Facebook. Zou het heel graag anders zien.

        • Karen
          3 maanden ago
          AUTHOR

          7000 is heel veel! Ik heb echt niets aan Instagram, maar dat hoeft voor mij ook niet zo nodig. Maar ik hoor wel van collega’s dat die swipe functie zo fijn is qua bereik.

  • Carolien
    4 maanden ago

    Het verschil tussen december en januari is best wel goed zichtbaar wat facebook bezoekers betreft. Nu moet ik het vooral hebben van google maar het is toch wel heel erg jammer van facebook. Baal er op zich best van. Nu maar nog verder in google verdiepen en hopen dat facebook ooit weer terug gaat naar het vorige systeem. Zelfde geldt voor IG trouwens, echt waardeloos!

    • Karen
      3 maanden ago
      AUTHOR

      Het is altijd goed om je in google te verdiepen al zijn die bezoekers weer minder voor je bounce rate. Maar toch.. je kunt ook niet overal rekening mee houden 🙂

  • Project Lonica
    4 maanden ago

    Helemaal eens. FB wil terug naar een tijd die niet meer is. Nadat ze zelf flink hebben zitten pushen om views te kopen.

  • diana
    4 maanden ago

    Ik vind het ook stom vanuit mijn bedrijf gezien. Je bereikt steeds minder mensen. Gelukkig is mijn facebook vaak nog best actief maar als een post minder geliked wordt bereikt het nog niet een kwart van mn volgers.

  • Sonja
    4 maanden ago

    Ik sluit me bij Annette aan… ik kan het ook niet meer bijbenen.
    Mijn facebook pagina is ook geen grote hit. Ach,… hoeft ook niet.

  • Annette
    4 maanden ago

    Mhew stomme Facebook en stomme algoritme van IG, ik kan het allemaal niet meer bijbenen ook hahaha (zal de leeftijd zijn). Leuk dat ik weer eens wat meer van mijn vrienden/familie ga zien maar net wat je zegt, de meeste zitten inmiddels op IG. Gelukkig was Januari een goede maand voor mij qua bezoekersaantallen maar het blijft schipperen inderdaad en als je geïnvesteerd heb snap ik dat je daar goed van baalt.

  • Anne
    4 maanden ago

    Ik ben het met je eens dat Facebook toch niet meer gaat worden wat het was. Ik deel zelf al heel lang niet zo veel persoonlijke berichten meer. Ik lees vooral mee, leuk om te zien waar anderen dan weer op gereageerd hebben. En ik zoek zelf regelmatig interessante blogs via FB, dus het is wel jammer dat ik die straks minder zie.

    • Karen
      3 maanden ago
      AUTHOR

      Ja dat vind ik dus ook jammer. Vooral als ik bewust pagina’s van blogs volg.

  • Anne-Marie
    4 maanden ago

    Ik merk ook al een poos dat het bereik en de interactie steeds minder wordt. Jammer hoor. De meeste bezoekers krijg ik wel via google maar mensen kunnen via facebook je makkelijker ‘volgen’. Zoals ik dat zelf ook bij anderen doe. Ik focus me nu ook wat meer op Pinterest, krijg ik ook meer bezoekers van dan van Facebook.

    • Karen
      3 maanden ago
      AUTHOR

      Voor Food is Pinterest sowieso fantastisch!

  • Marian zw
    4 maanden ago

    Wat ook gek is sinds vandaag, is dat als ik een melding krijg en ik klik daarop kom ik gewoon op de startpagina van de persoon of het bderijf de de melding gedaan heeft. Dus niet bij het betreffende bericht. Op de tablet is dat gelukkig nog wel zo want nu moet ik dus een hele tijdlijn gaan doorzoeken om het betreffende bericht te vinden

    • Karen
      3 maanden ago
      AUTHOR

      Ik had dat dus ook, maar volgens mij was dat even een tijdelijke bug?

      • Marian Zw
        3 maanden ago

        Ja is nu gelukkig weer verholpen 🙂

  • Maai
    4 maanden ago

    Ik merk het nu nog vooral als ik berichten vananderen deel, daarvan is het bereik echt belachelijk laag. Dat nodigt ook niet echt meer uit dus. Ik snap je hele punt heel goed, vind het ook jammer. Gaat het net lekker, krijg je dit. En denk inderdaad dat mensen nu ineens niet weer meer persoonlijke dingen gaan delen, ik heb het idee dat steeds meer mensen daar steeds voorzichtiger mee gaan zijn.

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.