TOP
let's talk
Editorial

Let’s Talk: Waarom het niet erg is dat Google penalty’s uitdeelt

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

Vandaag in deze 35e editie heb ik een hele boute stelling voor je in de aanbieding, ik leg je namelijk in deze Let’s Talk uit Waarom het niet erg is dat Google penalty’s uitdeelt. Normaal probeer ik de onderwerpen van de Let’s Talk ook interessant voor niet-bloggers te houden, maar helaas is dit echt een blog onderwerp. Waarschijnlijk begrijp je als niet-blogger niet eens wat ik hiermee bedoel. Mocht het je toch interesseren, dan ga ik het zo uitleggen. En voor de bloggers die nu denken: ‘Wat een rare stelling’. Lees en praat vooral mee…

Waarom het niet erg is dat Google penalty’s uitdeelt?

Laat ik beginnen met te vertellen dat ik niemand een penalty gun. Sterker nog; ik weet dat er de laatste tijd best wel wat penalty’s zijn gegeven en ik kan me helemaal voorstellen dat dat ontzettend vervelend is. Maar… en ja, er komt een maar, ik vind het wel goed dat Google het doet en ik vind het ook fijn dat het gebeurt en dat het geen loos dreigement is met iets dat zou kunnen gebeuren.

Waarom geeft Google penalty’s en wat gebeurt er dan?

Google geeft bloggers en online magazines penalty’s als ze zich niet aan de regels houden. Je wordt dan gestraft door Google en je pagina wordt niet meer getoond in de zoekresultaten. Dat is ontzettend vervelend, want het meeste bezoek van de meeste bloggers komt nog altijd van Google. Je krijgt zo’n penalty omdat je je niet aan de SEO regels hebt gehouden. Voorbeelden van die regels zijn dat je je tekst moet schrijven voor je bezoekers en niet voor zoekmachines. Je moet kwalitatief goede links gebruiken en geen gebruik maken van content die op een andere site ook al is gepubliceerd. Je mag je bezoekers niet misleiden en je mag niet meedoen aan linkuitwisselings of linkbuildingsprogramma’s. Verder mag je bijvoorbeeld geen irrelevante zoektermen gebruiken. Als je benieuwd bent naar de uitgebreide lijst van Google regels, dan vind je die hier: *klik* en hier *klik*.

Een penalty van Google is trouwens net zoiets als een penalty met voetbal. Je wordt ‘even’ gestraft. Als je zo’n straf krijgt, dan is het belangrijk om snel actie te ondernemen, zodat je snel weer gezien wordt door bezoekers in de zoekresultaten. Dit doe je door je blog aan te passen op de punten waarop je bent bestraft. Hierna moet je wachten tot Google je pagina opnieuw heeft geïndexeerd. Dus als je gestraft wordt omdat je commerciële linkjes geen no follow tag meegeeft, dan pas je die aan. Pas dan wel even op wat je met de bewuste adverteerder hebt afgesproken want voor contract breuk kun je ook een boete krijgen.

Waarom vind ik die Google Penalty’s niet erg?

Dat antwoord is eigenlijk heel simpel. In Let’s Talk: Je bent benaderd door een adverteerder. En nu? heb ik al over een aantal van die regels geschreven. Er zijn heel veel bloggers die er maling aan hebben, maar ik probeer me er altijd netjes aan te houden. Daarom wijs ik heel veel samenwerkingen af. Er zijn best wel wat adverteerders die graag follow linkjes willen en niet in de tekst willen hebben staan dat een blog gesponsord is. Als een adverteerder follow links wil, dan kun je je afvragen waarom zo’n adverteerder bij jou wil adverteren? Dat is waarschijnlijk niet omdat ze jouw blog zo goed vinden, maar meer omdat ze willen linkbuilden. En als jij in de tekst heb staan dat een artikel gesponsord is, vallen ze door de mand. Daarmee zijn ze in overtreding en jij ook! En je misleidt ook nog eens je bezoekers.

Als je zou weten hoeveel tijd ik kwijt ben aan mailen met potentiële opdrachtgevers die zich niet aan de regels willen houden, zou je enorm schrikken. Maar wat ik vooral vervelend vind, is dat andere bloggers wel zo’n samenwerking accepteren. Die bloggers zitten mij en andere bloggers die zich wel aan de regels houden in de weg. Want ja, als wij niet willen, dan zijn er toch nog wel anderen die het wel accepteren. Ik baal daarvan, want ik vind dat oneerlijke concurrentie.

En daarom vind ik die Google Penalty’s eigenlijk heel goed

Want als elke blogger zich realiseert dat hij/zij een penalty kan krijgen van Google, dan hebben die (louche) opdrachtgevers geen kanalen meer. Wel zo eerlijk, wel zo fijn.

En ik begrijp heus wel dat je als beginnende blogger nog niet alle regels kent en daarom vind ik het ook goed. Door schade en schande wordt men wijs. En nu hoop ik eigenlijk ook dat de Reclame Code Commissie eens wat beter haar best gaat doen, want ik vind niet melden dat het om een samenwerking gaat ook oneerlijke concurrentie. Bovendien mag dat niet van Google én niet van de Reclame Code Commissie, dus daarmee ben je als blogger dubbel in overtreding #justsaying.

Mocht je nogmaals willen weten hoe dat nou zit met die Do Follow en No Follow links, dan kun je dit artikel van Laura van Blogaholic.nl erover lezen. Deze Let’s Talk is ook tot stand gekomen met behulp van Laura, want ik heb een en ander nog bij haar nagevraagd voordat ik het publiceerde.

Kende jij de Google Penalty’s al? Wat vind jij ervan dat Google bloggers een penalty oplegt? Ik ben benieuwd! Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Misschien vind je dit ook interessant om te lezen?

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.