TOP
gezonde dikmakers
Column Health

Fit by Fie: Gezonde dikmakers

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Een keer in de vier weken lees je op Dejlig de column Fit by Fie van Sophie Uljee (Personal Trainer). Vandaag in al weer de 10e editie van deze Fit by Fie is het onderwerp Gezonde dikmakers. We worden dood gegooid met gezond (suikervrij) eten. Maar is al dat ultra gezonde eten ook goed voor de lijn? Sophie legt uit hoe het zit. Benieuwd naar haar uitleg en of jij zelf goed bezig bent? Lees je mee?

Gezond versus calorie-arm

We kunnen Instagram niet openen of we worden bekogeld met suikervrije dadeltaarten, avocado smoothies, glutenvrije ontbijtmuffins en bananenbrood. Hartstikke lekker, hartstikke gezond en… hartstikke calorie-rijk. Er is een ware gezondheidshype aan de gang en hier maakt men gretig gebruik van. Is die taart suikervrij? Ooohhh dan kan ik best een tweede stukje nemen! Wat gauw vergeten wordt, is dat gezond of suikervrij niet gelijk staat aan calorie-arm. Een stukje suikervrije dadeltaart kan net zoveel calorieën bevatten als een stukje slagroomtaart en een hand gemengde noten bevat een hoop goede vetten maar ook al gauw 250 kcal. Als het puur op gewichtsverlies aankomt ben je met “gezond” eten nog lang niet waar je zijn moet.

noten gezonde dikmakers

Een klant vertelde vorige week vol trots hoe ze had ontbeten met een smoothie van amandelmelk, 1 banaan, 1 hele avocado en een schep havermout. Toen ik voor haar berekende dat dit ontbijtje haar al gauw 400-500 kcal had opgeleverd schrok ze zich wild. Dit is een klant die graag 5kg wil afvallen en zich daarom houdt aan een voedingsplan van 1500kcal per dag. Met dit vloeibare ontbijtje was ze dus al op een derde van haar caloriebehoefte. Whoops! Zo gaat het best hard… Een andere klant eet in de avond graag nog een hand noten als ze trek krijgt. Op zich niks mis mee alleen overschreed ze hiermee al weken de voor haar gestelde calorie behoefte en viel ze geen kilo af. Zonde… Zeker als je denkt dat je zo goed bezig bent!

Begrijp me niet verkeerd… Als fitness professional ben ik natuurlijk erg blij met deze health hype! Bewust bezig zijn met hoe je je lichaam voedt, is erg belangrijk. Het lijkt voor mij alleen alsof iedereen hier tegenwoordig verstand van heeft en dit ook met de wereld deelt. Dat Rens Kroes het recept heeft bedacht wil nog niet zeggen dat je ook haar lijf er gratis bij krijgt. En glutenvrij eten is ontwikkeld voor mensen met een gluten allergie of intolerantie niet voor degenen die denken hiervan af te vallen. In dadels zit gewoon suiker (red. geen geraffineerde suikers, alleen natuurlijke) en van te veel noten, ook al zijn ze ongezout en ongebrand, word je gewoon dik.

Ik hanteer zelf de 80/20% regel. 80% van wat ik eet is puur, onbewerkt en komt zo van het land, uit de boom of uit de zee. Het heeft geen etiket en toegevoegde troep. Vlees, vis en kip haal ik zoveel mogelijk biologisch. De overige 20% is iets vrijer in te delen. En ja, daar zit ook wel eens iets met geraffineerde suiker bij! Door jezelf alleen maar restricties op te leggen zul je meer gaan verlangen naar slecht voedsel en kom je makkelijker aan. Daarnaast kijk ik wat er past binnen mijn energie behoefte en soms gebruik ik hiervoor een fitness-tracker (red. zoals bijvoorbeeld my fitness pal). Met deze tips ben je al heel goed op weg.

Hopelijk heb je iets aan deze tips! Succes en heb je nog vragen? Deel ze gerust!

logo sophie personal trainingEet jij veel gezonde dikmakers?

Liefs Fie!

Wil je meer updates van Sophie zien? Je kunt haar ook volgen via Instagram.

Credits foto’s: Pixabay.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.