TOP
gezonde brownies
Food

Gezonde Brownies (zonder geraffineerde suikers)

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Een mega zoetekauw ben ik niet, maar ik hou wel enorm van brownies en ik hou ook van bakken. En laat je die twee nou hartstikke leuk met elkaar kunnen combineren… Alleen zijn brownies doorgaans niet zo gezond en hoewel ik echt wel weet dat gezond ook hartstikke lekker kan zijn, was ik wel een beetje sceptisch toen ik las over gezonde brownies. Gelukkig won mijn nieuwsgierigheid het van mijn scepticisme, want deze gezonde brownies zijn echt waan-zin-nig lekker. En dat zonder geraffineerde suikers, maar met alleen maar goede ingrediënten. Ideaal als gezond tussendoortje, als toetje met een bolletje ijs of als traktatie. Wedden dat ze een succesnummer zijn? Benieuwd hoe je ze maakt?

Boodschappenlijstje voor ongeveer 16 stukken:

  • 75 gram cacao
  • 100 gram spelt bloem
  • 1 courgette
  • 1 banaan
  • 3 eieren
  • ongeveer 200 gram ontpitte dadels
  • ongeveer 50 gram pecannoten
  • een beetje kokosolie
  • en je hebt een keukenmachine nodig.

recept gezonde brownies
En zo maak je Gezonde Brownies:

  1. Verwarm de oven voor op 180-200 graden C° (afhankelijk van je oven).
  2. 2. Snij de courgette in kleine stukken.
  3. Ontpit eventueel de dadels.
  4. Doe alle ingrediënten (cacao, bloem, dadels, eieren, banaan en courgette) in de keukenmachine en mix ze goed door elkaar totdat je een glad mengsel hebt.
  5. Vet een vorm in met kokosolie (ik gebruik een vierkante springvorm) en doe het beslag in de vorm.
  6. Verdeel de pecannoten over het beslag.
  7. Zet de vorm in de oven en bak het in ongeveer 30 tot 40 minuten gaar. Tip: je controleert of het deeg gaar is door een schone satéprikker in de brownies te prikken en als je hem eruit trekt te kijken of er deeg achterblijft op de prikker. Is dat niet zo? Dan zijn ze gaar.

En klaar ben je. Bon appetit!

Lijkt dit recept je lekker? Wat vind jij het lekkerste zoete tussendoortje/traktatie?

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Optie: Je kunt ook walnoten gebruiken en eventueel nog wat honing door het beslag mengen.
Makkelijk/moeilijk om te maken (1 t/m 5): 2
Hoe lang ben je bezig: circa 50 minuten

Benieuwd naar een andere gezonde traktatie? Probeer deze eens:

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in Zandvoort / getrouwd met Mark / mama van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / kat Bada Bing / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.