TOP
gezond eten voor beginners
Food Health

Gezond eten voor beginners. 10 tips

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Een van de goede voornemens van het nieuwe jaar is voor veel mensen ‘gezond(er) eten slash afvallen’. Nou kan je bijna geen blad, krant, Facebook of Instagram Timeline openen zonder dat je berichten van de healthy foodies ziet. De recepten van groene smoothies, linksgedraaide salades met biologische pitjes die ook nog superfoods zijn, of spelt watertjes met cocossmaak voor de extra bite daar kun je bijna niet omheen. Toch merk ik nog vaak dat er bij mensen veel onbegrip over gezonde voeding is. En dus schreef ik dit artikel: Gezond eten eten voor beginners. Hoe start je met gezonde voeding? Waar kun je op letten? Wat is belangrijk en wat niet? Ik vertel je mijn ideeën daarover. Stay tuned…

Gezond eten voor beginners

1. Wees niet te streng voor jezelf

Okay, dat is misschien een beetje een rare tip om mee te beginnen, maar ik vind het dus wel de belangrijkste tip. Hoe strenger je voor jezelf bent, hoe minder kans van slagen je hebt. Er zijn veel mensen die leven volgens de 80-20 regel. Dat betekent dat ze voor 80% gezond eten en voor 20% gewoon lekker eten en drinken waar ze zin in hebben. Zelf vind ik dat een gezonde instelling. En als je net begint met gezond eten dan is 60-40 ook al heel goed.

2. Maak je eten zelf

Als je een lekkere pasta maakt, maak dan zelf de saus. Wil je tonijnsalade op brood? Hartstikke easy om er zelf een in elkaar te flansen en nog goedkoper ook. Probeer pakjes en zakjes met kant en klaar te vermijden, want daar zit vaak meer zout, minder essentiële voedingsstoffen en minder groentes in.

3. Eet gevarieerd

Weet je dat je om gezond te zijn en te blijven ongeveer 50 verschillende voedingsstoffen moet binnenkrijgen? En weet je dan ook dat er geen enkel ingrediënt is dat al deze voedingsstoffen bevat? Het is dus belangrijk om veel te variëren met voeding. Zorg ervoor dat je vezels, eiwitten, vitamines, koolhydraten etc. etc. binnenkrijgt. Probeer ook met de verschillende soorten maaltijden te variëren. De ene dag ontbijt je bijvoorbeeld met yoghurt en de andere dag met ei. Voor de lunch neem je de ene keer soep, de andere keer een salade of brood. En tijdens het avondeten wissel je vlees(vervangers), vis, gevogelte, vegetarisch en eiwitrijke gerechten met elkaar af. Zo zorg je ervoor dat je al je voedingsstoffen consumeert en ben je op de goede weg qua gezonde voeding.

4. Eet minder van bepaalde voeding

Zelf ben ik er helemaal geen fan van als mensen bijvoorbeeld koolhydraten helemaal gaan skippen. Bovendien… fruit zijn ook koolhydraten. Maar als je gezond wilt eten, dan kun je bijvoorbeeld best wat minder aardappels, pasta of rijst bij je voeding serveren. Dat doet ook best veel voor je lijn (als het nodig is daar wat vanaf te krijgen). Suiker, daarover hoef ik je vast niet te vertellen dat het niet goed is, maar om nou helemaal suiker te schrappen, gaat echt wat ver (bovendien zie punt 1). Minderen is het sleutelwoord en dat betekent dus ook dat je geen tweede keer hoeft op te scheppen als je geen honger meer hebt.

5. Regelmaat

Niet alleen baby’s hebben regelmaat nodig. Jouw lichaam heeft dat ook nodig. Dus nee, niet je ontbijt overslaan of te lang wachten op een andere maaltijd. Je lichaam kan dan namelijk in de spaarstand schieten en als je dan gaat eten, gaat het uit voorzorg de voeding juist ‘opslaan’. Eet tussendoor wat fruit, noten, of een cracker met smeerkaas. Als je niet eet, krijg je juist de neiging om te gaan snacken en ‘slechte’ dingen te eten.

6. Eet veel groente en fruit

Het is een fabel dat je van fruit niet dik kan worden, maar fruit en dan vooral de zuurdere fruitsoorten en groentes zijn natuurlijk wel gezonder dan snacks als koekjes en chips. Er zitten meer nuttige voedingsstoffen in en veel vezels die je stofwisseling op gang helpen en houden. Dus snack eens met cherry tomaatjes of een appel en gooi nog een extra groente door je saus voor bij de rijst heen. Je raakt eerder vol en het is nog beter ook.

7. Leer etiketten lezen

Hoewel ik bij punt 4 schreef dat je niet voedingsstoffen moet gaan skippen, kom ik daar bij dit punt toch een beetje op terug. Transvetten en verkeerde E-nummers  kun je echt beter laten staan (lees die blog van Mirjam ook echt even). Te veel zout is echt niet goed en het zal je verbazen waar overal suiker doorheen zit (vleeswaren, sauzen etc. etc.). Als je de etiketten leert lezen, dan word je je veel bewuster van je voeding en daar heb je uiteindelijk echt veel aan.

8. Niet alleen

Als je gezond wilt eten, is dat makkelijker om het niet in je eentje te doen. Mobiliseer je partner of een goede vriendin om mee te doen. Sowieso is het niet echt fijn dat als jij gezonder wilt eten, je wederhelft bijvoorbeeld ’s avonds taartjes naar binnen zit te werken. Dat werkt niet echt motiveren.

9. Bewuster eten

Wees je bewuster van wat je eet en eet ook bewuster. Hoe vaak eet jij je lunch wel niet achter je laptop, of blader je door een tijdschrift als je aan het ontbijten bent. Of misschien kijk je wel naar het journaal tijdens het avondeten? Door je tijdens het eten echt te focussen op wat je eet en beter te kauwen, proef je je eten beter en heb je er ook meer aan. Je zult sneller verzadigd worden, omdat je hersenen bewust de informatie verwerken. Als afgeleid aan het eten bent, krijgen je hersenen veel minder snel het signaal door dat je ‘vol zit’.

10. Doe boodschappen

Doe boodschappen? Ja…doe boodschappen. En zorg dat je gezonde voedingsmiddelen in huis hebt. Zodat je niet de koekjes van je kinderen hoeft aan te vallen als je last krijgt van snack honger, maar dat je gewoon keurig op een wortel of stuk komkommer kunt knagen. Gezonde voeding vergt voorbereidingen.

Tot zo ver mijn tips voor gezond eten voor beginners. Eet jij gezond? Pas je een van deze tips toe? Heb je zelf nog een tip om toe te voegen? Ik ben benieuwd!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

Vond je dit interessant om te lezen? Dan zijn deze artikelen misschien ook wat voor je?

Uitgelichte foto © KucherAV via Shutterstock.

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.