TOP
Let's Talk about
Editorial

Let’s Talk: Geld verdienen met bloggen

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Lieve dejlig(e) lezers,

Zullen we het vandaag eens hebben over geld verdienen met bloggen? Een paar dagen geleden belandde ik in een pittige discussie in een Facebookgroep voor bloggers. Een medeblogger vroeg om advies i.v.m. een gesponsorde post en dat was voor een aantal bloggers reden om haar aan te vallen. De discussie is inmiddels gedelete, dus ik kan je er niet naar toe verwijzen, maar het ging er heftig aan toe. Een aantal blogcollega’s en ik werden zelfs uitgemaakt voor bloghoeren. Dat vond ik best ver gaan, al moet ik er misschien wel even bij zeggen dat degene die die verwensing deed volgens mij niet helemaal goed bij zijn paasei is. Hij voert continu fitties en houdt er wat middeleeuwse opvattingen op na. Maar goed, terug naar het onderwerp. Geld verdienen met bloggen. Kan dat volgens jou of niet? Ik ga je vertellen wat mijn mening is en ik ben benieuwd naar de jouwe. Praat je mee?

Geld verdienen met bloggen

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Ik vind dat je geld mag verdienen met bloggen. Daar heb ik een aantal argumenten voor, maar ik heb ook een aantal kanttekeningen. Ik ga ze opsommen:

Kosten

Bloggen is een hobby en bijna elke hobby kost geld. Als je het een beetje goed wilt aanpakken met je blog, dan is bloggen niet goedkoop. Een goede host, een domeinnaam, een goede camera, cursussen (bijvoorbeeld fotografie) een ontwerp, een logo en dan hebben we het nog niet eens over de producten of diensten die je koopt als je bijvoorbeeld iets wilt reviewen. Hoe meer je blog groeit, hoe beter je hosting pakket moet zijn en ga zo maar door. Het is best fijn als je een gedeelte (of het volledige bedrag) van die kosten kunt terug verdienen. Dat motiveert ook om er nog meer uit te halen.

Tijd

Mensen onderschatten zo ontzettend hoeveel tijd bloggen kost. Aan dit gegeven heb ik al een hele Let’s Talk aan besteed, maar ik stip het graag nog even aan. Bloggen kost enorm veel tijd en tijd kost geld. Dat is gewoon zo.

Media

Net zoals tv, radio of print (tijdschriften en kranten) zijn blogs mediakanalen. Sterker nog, een groot gedeelte van de reclamebudgetten van veel grote adverteerders gaan momenteel naar blogs. Met blogs kun je als adverteerder je doelgroep beter bereiken. Ja, hier spreekt de media consultant. In principe hebben de lezers namelijk een band met een blogger. Bloggen is tweerichtingsverkeer want je kunt met de blogger praten. Veel blogs worden zelfs als een soort van vriend gezien. De beste manier voor reclame om zich te verspreiden is via mond tot mond reclame. Als jij als blogger dus een goede band met je lezers hebt, dan kun jij een reclameboodschap veel effectiever brengen dan bijvoorbeeld een reclamespotje. Bovendien is het engagement op een blog veel groter. Een lezer komt vrijwillig op bezoek en kiest er zelf voor om een boodschap te lezen of niet. Een blog is geen ongewenste reclame onderbreking. Sommige bloggers bereiken niet veel mensen, maar hebben wel een goede niche. Denk aan bijvoorbeeld een blog over hockey. Dan is het voor een adverteerder dus veel effectiever om op een blog over hockey te adverteren dan in een krant waar de meeste lezers niets met hockey hebben.

Bedrijven en instellingen hebben blogs nodig om hun boodschap te verspreiden. Net zo erg als ze tv of tijdschriften reclame nodig hebben. Waarom zouden wij er dan geen geld voor mogen vragen en een RTL of Sanoma wel?

Unieke bezoekers

Om even voort te borduren op het vorige punt: Inmiddels heb ik hier net zo veel unieke bezoekers per maand als een tijdschrift met een kleine tot middelgrote oplage. In de meeste tijdschriften staan ook advertenties en advertorials. Denk je dat de journalisten daar niet voor betaald worden? Tuurlijk wel! En ook journalisten krijgen spulletjes opgestuurd om te reviewen.

Baan

Er zijn steeds meer mensen wiens blog ook hun (part time) baan is. En ook ik hoor bij die groep. Ik verdien met mijn blog zodat ik er meer tijd in kan stoppen en Dejlig nog beter kan maken. En daar ben ik hartstikke trots op dat dat inmiddels ook echt kan.

geld verdienen met bloggen

Kwaliteit

Natasja van Watzijzegt.com zei ooit; ‘Een gesponsord artikel hoeft geen slecht artikel te zijn’ en dat kan ik alleen maar beamen. Mijn artikel 10 tips voor het geven van een zomerfeestje  had ik ook kunnen schrijven zonder samenwerking met een adverteerder. Je hoeft echt niet aan kwaliteit in te leveren als je in opdracht van bedrijven schrijft. Dat doet een journalist, als het goed is, ook niet.

Balans

Nou is het natuurlijk niet zo dat je je hele blog moet vol plempen met commerciële content, want dan is het voor de lezer niet meer leuk. Ik las laatst bij een ‘grote’ blogger het vierde gesponsorde artikel op een rij en bedacht me toen dat ik bij haar eigenlijk niet meer zo leuk en interessant vond. Nu kijk ik nog maar een keer per de week op haar blog en niet meer dagelijks.

Eerlijkheid

Diezelfde blogger vermeldt het ook niet altijd eerlijk als het een gesponsord artikel of tweet betreft. Voor mij is dat not done. Ik ben sowieso altijd het braafste meisje van de klas, maar je lezers voorliegen, of de waarheid achterhouden, dat zou ik echt nooit doen. Ik vind dat je open moet zijn in een communicatie. Is een artikel gesponsord of een advertorial, vermeld het er dan wel altijd bij. Bij mij staat het altijd onder het artikel, ook als ik affiliate links plaats en bij een advertorial staat het nog nadrukkelijker in de titel of aan het begin van de post.

Integriteit & Objectiviteit

Nog een onderwerp dat hier al voorbij is gekomen; integriteit & objectiviteit. Ik weet zeker dat de meeste bloggers een objectief artikel kunnen schrijven als ze iets cadeau hebben gekregen, maar volgens mij is daar wel een grens aan. Als jij continu luxe reisjes accepteert van hetzelfde merk, dan geloof ik niet dat je nog objectief over die producten kan schrijven, vooral niet als dat bewuste merk zogenaamd alleen de ‘grootste’ bloggers meevraagt en jij daar natuurlijk wel bij wil blijven horen.

Passend

Ooit plaatste ik hier een advertorial (en dat stond er duidelijk boven) van een bedrijf dat online auto onderdelen verkocht. In eerste instantie zei ik ‘nee’ tegen het bedrijf omdat ik het hier niet vond passen. Maar toen wist de marketing mevrouw mij toch te overtuigen. Ik richt me hier vooral op de 30+ vrouw en over het algemeen zijn het vooral de vrouwen die willen besparen in een gezin. Het auto onderdelen bedrijf was echt de goedkoopste en waarom zouden mijn lezers daar niet van op de hoogte willen zijn? Omdat ik het niet interessant vind, wil dat niet zeggen dat een ander dat niet vindt? Bovendien schreef ik zelf het artikel niet, maar paste ik het alleen een beetje aan en mocht ik duidelijk in de tekst zetten dat dat zo was. Plus ze betaalden ontzettend goed en gingen verder niet onderhandelen over de prijs en dat is ook wel eens lekker.

Beginnende bloggers

Toevallig kwam ik op een blog terecht van iemand die net twee maanden blogte. Zij had al een samenwerkingen pagina. Dan kriebel ik mezelf toch ook wel even achter m’n oren. Ga eerst eens bloggen en kijk of je het leuk vindt en er goed in bent voordat je over samenwerkingen gaat nadenken. Toen ik anderhalf jaar geleden begon met Dejlig wist ik al dat ik bloggen fantastisch vond. Ik begreep blogs en bloggen. En ik wist ook dat ik er op den duur wel iets mee wilde gaan proberen te verdienen, maar die samenwerkingen pagina kwam pas na mijn tweede samenwerking. Overigens heb ik die bedrijven zelf niet benaderd. Ik werd en word benaderd voor samenwerkingen. Al sta ik nu wel ingeschreven bij drie mediabureaus, maar door twee van die bureaus ben ik ook zelf benaderd. Als je net begint en al een samenwerkingen pagina hebt, dan heb ik het idee dat je heel bewust een blog bent begonnen óm er geld mee te verdienen. En dat vind ik persoonlijk niet de juiste insteek.

In de discussie in de Facebookgroep zei één van de bloggers: “Ik begrijp de blogwereld niet meer”. Dat is allemaal leuk en aardig, maar de blogwereld is gewoon enorm veranderd. Was vroeger verdienen met bloggen nog niet chique, nu is het de normaalste zaak van de wereld. De mediawereld verandert nu eenmaal. En dat doet elke wereld. Toen ik in de TV reclame werkte, werden er nog maar net tv reclames op zondag uitgezonden en ik voel me heel bejaard nu ik dit typ, maar dat is dus nog helemaal niet zo lang geleden. Ik vind dat dus echt zo’n onzin opmerking. Als jij een wereld niet meer begrijpt, dan is dat jouw probleem en niet dat van bloggers die de wereld blijkbaar wel begrijpen en daarin mee gaan.

Maar nu ben ik bijna 1.500 woorden aan het woord geweest en geef ik de beurt aan jou. Wat vind jij van geld verdienen met bloggen? Wat is je mening hierover? Verdien je zelf met je blog? Of misschien ben je een lezer van blogs en vind je het prima dat er gesponsorde artikelen voorbij komen of juist niet? Ben je het op bepaalde punten met me eens of helemaal niet? Ik ben ontzettend benieuwd! Praat je mee?

Let’s Talk!

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

* Dit artikel is niet gesponsord en bevat ook geen affiliate links ;). 

Vond je deze Let’s Talk leuk en/of interessant om te lezen? Dan vind je een van deze blogs misschien ook wel interessant?

Credits foto: Unsplash via Pixabay.

♥  Facebook, Instagram & Bloglovin’ ♥

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.