TOP
Fit by Fie 2
Column Health

Fit by Fie: Afvallen doe je zo

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Een keer in de vier weken lees je op Dejlig de column Fit by Fie van Sophie Uljee (Personal Trainer). Vandaag in al weer de 9e editie van deze Fit by Fie is het onderwerp Afvallen doe je zo. Wil je wat kilo’s kwijtraken, maar lijkt het maar niet te lukken? Terwijl je wel echt goed eet en genoeg beweegt? Herkenbaar? Misschien heeft Sophie nog wel een aantal bruikbare tips voor je in de aanbieding? Benieuwd? Lees je dan mee?

Afvallen doe je zo

Plak een groot stuk ducktape op je mond en wacht af..

duct tape afvallen doe je zoDit is uiteraard niet de meest intelligente manier, maar hoogstwaarschijnlijk wel erg effectief. Dagelijks werk ik met dames die moeite hebben met afvallen. Het grappige is dat 80% van hun denkt gezond en tevens vrij weinig te eten. Toch lukt het maar niet om gewicht te verliezen. Ik vraag mijn klant dan om een voedingsdagboek bij te houden en aan de hand daarvan bereken ik de calorie inname. Vaak komt dit toch een stuk hoger uit dan verwacht. De producten die worden gekozen zijn misschien erg gezond maar die ene hand noten in de avond kan er zo maar voor zorgen dat de calorie balans met 200 kcal wordt overschreden. Nu is dit niet direct een probleem maar wanneer dit vrijwel dagelijks gebeurt, wordt dit het wel.. Zo sluipen die kilo’s er aan dames! Ik geef je een aantal tips om succesvol gewicht te verliezen..

1. Creëer een calorie-tekort

Dit betekent niets anders dan minder eten dan je verbruikt. Om dit te kunnen doen, moet je natuurlijk wel weten hoe hoog je dagelijkse verbranding is. Dit is per dag, persoon, levensstijl, trainingsstijl verschillend. Heb je een passief beroep? Wees dan voorzichtig met je calorieën. Een persoon met een kantoorbaan verbrandt dagelijks minder dan iemand die in de horeca werkt. Een personal trainer of voedingsdeskundige kan voor jou een mooie berekening maken van je calorie behoefte. Aan de hand hiervan kun je een calorie-tekort creëren. Persoonlijk zou ik mijn klanten die als doel gewichtsverlies hebben, aanraden om een tekort te hanteren van 200-400 kcal per dag.

2. Verhoog je rustverbranding (BMR)

BMR staat voor “basal metabolic rate” oftewel je basaal metabolisme. Het aantal calorieën dat je lichaam sowieso dagelijks verbrandt zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Deze rustverbranding kun je verhogen door het doen van zware krachttraining. Voornamelijk compound oefeningen (oefeningen waarbij meerdere gewrichten tegelijk werkzaam zijn) kunnen je hierbij helpen. Meer spiermassa staat gelijk aan een hogere BMR. Pas op met crash diëten. Die kunnen er voor zorgen dat je stofwisseling veel zuiniger gaat werken en tevens breek je hiermee je spieren af.

3. Zorg voor voldoende slaap en ontspanning

Ook deze twee elementen zijn super belangrijk. Niets is zo funest tijdens het afvalproces als stress en weinig slaap. Na verloop van tijd raakt je lichaam uitgeput en kan het niet optimaal meer presteren. Je gaat meer verlangen naar suiker omdat dit je energie geeft en overeten is al gauw een feit. Daarnaast raakt de hormoonhuishouding is de war en heeft het lichaam de neiging vet op te slaan. Kortom, probeer minimaal 8 uur per nacht te slapen en genoeg ontspanningsmomenten in te lassen. Sport kan je hier erg goed bij helpen. Het is een bewezen dat sporten stress verlaagt!

4.Gebruik een fitness tracker

Wees bewust van wat je eet. Ook gezonde producten kunnen calorierijk zijn! Avocado’s, noten, zaden en gedroogd fruit bijvoorbeeld. Hartstikke goed om deze in je voedingspatroon te verwerken maar wees voorzichtig met de hoeveelheid. Als je geen flauw benul hebt van de voedingswaarde is het misschien verstandig om eens met een fitness-tracker te gaan werken. Hierin kun je je voeding tracken en bijhouden wat je calorie inname is. Tevens krijg je een overzicht van je macro’s -> eiwitten, koolhydraten en vetten. Een goede fitness tracker is myfitnesspal.com en daar is ook een app van.

afvallen doe je zo rauwkost

5. Kies voor caloriearme producten

Je kunt je calorie inname verlagen door te kiezen voor caloriearme producten. Hier kun je namelijk veel meer van eten dan calorierijke producten en zo hoef je nooit een hongergevoel te hebben. Denk hierbij aan alle vormen van groenten, fruit, eitjes, kip of kalkoen filet, rijstwafels, magere kwark of hüttenkase. Vervang ook calorie rijke drankjes met water, groene thee en eventueel koffie. Dit scheelt al gauw 200 kcal per dag!

logo sophie personal trainingEchte rocket science is het dus niet; leef bewust en maak bewuste keuzes. Dan kan ook jij je droomfiguur creëren. Succes en heb je nog vragen? Deel ze gerust!

Heb jij moeite met afvallen?

Liefs Fie!

Wil je meer updates van Sophie zien? Je kunt haar ook volgen via Instagram.

Credits bovenste foto: Kerttu via Pixabay.com

 

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.