TOP
15 feiten over eieren
Food

15 feiten over eieren

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Wie aan pasen denkt, denkt aan eieren. Hé, en laat het vandaag nou toevallig 1e Paasdag zijn? Dikke vette kans dat jij de afgelopen dagen, vandaag en morgen aan eieren hebt gedacht, denkt, of gaat denken. De dag bij uitstek om je wat interessante dingen over eieren te vertellen waarmee jij straks tijdens het paasontbijt, paaslunch of paasborrel kunt scoren bij je schoonfamilie en/of vrienden. Zelf ben ik nog al fan van het ei en ik eet denk ik wel zo’n 5 tot 7 eieren per week. Maar is dat nou wel of niet gezond? En welke kleur ei is beter voor je? Je leest het allemaal in dit artikel 15 feiten over eieren

1. Wil je weten of een ei vers is? Leg ‘m dan even in een schaaltje met water. Als het ei meteen naar de bodem zinkt, is ‘ie nog vers en kun je hem eten. Als ‘ie half drijft, dan is ‘ie ook nog eetbaar, maar als het ei helemaal komt bovendrijven, dan is het niet meer goed. Hoe ouder het ei, hoe meer lucht er door de poriën van de eischil naar binnen is gesijpeld. Overigens kun je ook meteen ruiken als een ei niet meer goed is als je de schil breekt en een vreselijke stank ruikt. Brrr.

2. Bruine eieren gezonder? Nee hoor, dat hoeft helemaal niet zo te zijn. De voedingswaarde van een ei kun je niet afmeten aan de kleur van de eierschil. Door de kleur van de schil kun je hooguit bepalen welke kleur veren de kip heeft die het ei produceerde. Kippen met witte veren leggen namelijk witte eieren en kippen met bruine/rode veren leggen bruine eieren. Bruine eieren zijn meestal groter dan witte eieren. Bruine eieren zijn ook vaak duurder, omdat de roodbruine kippen groter zijn en meer eten dan de witte kippen.

3. Elk ei heeft precies dezelfde proporties. Een derde van het ei is de eierdooier en twee derde van het ei is het eiwit.

4. In 2011 aten Nederlanders gemiddeld 192 eieren per persoon per jaar.

5. Nog niet zo lang geleden werd er beweerd dat je niet te veel eieren moest eten in verband met een risico op een hoger cholesterol. Dat schijnt allemaal wel mee te vallen. Je kunt gerust 1 à 2 eieren per dag eten zonder dat je een hoger risico op hart- en vaatziektes krijgt.

6. De kolibrie legt het kleinste ei, dat weegt maar 0,5 gram. Het grootste ei weegt ongeveer 2 kilo en wordt door de struisvogel geproduceerd.

feiten over eieren

7. Wetenschappers zijn er nog steeds niet 100% over uit of de kip of juist het ei er nou eerder was.

8. De kleur van het eigeel wordt bepaald door wat de hen eet. Als een eigeel heel donker geel is, dan heeft de kip waarschijnlijk meer groene groentes en een stuk gevarieerder gegeten. Middelgeel kan er op wijzen dat kip veel maïs en alfalfa at en lichtgeel komt door het eten van tarwe en gerst. Donkergele dooiers bevatten meer carotenoïden en meer vitamine A en Omega-3 vetten.

9. Als je wilt weten of een ei rauw of hardgekookt is, kun je het ei even laten draaien. Als het ei makkelijk rond z’n middelpunt draait, is het gekookt. Als het heen en weer wiebelt tijdens het draaien, is het nog rauw.

10. Als je een eitje tikt en ziet dat er een klein rood vlekje op de dooier zit, dan wil dat niet zeggen dat het ei bevrucht is. Een rood vlekje ontstaat wanneer een bloedvaatje springt wanneer de dooier wordt gevormd.

11. In de eidooier zit ontzettend veel vitamine D.

12. Als eieren heel vers zijn, hebben ze troebel eiwit. Hoe helderder het eiwit, hoe minder vers het ei. Wanneer het eiwit een roze gloed heeft, dan is het ei bedorven, maar dat heb je waarschijnlijk niet gezien omdat het dan zo stonk, dat je het ei meteen hebt weg gekieperd.

13. Een kip legt ongeveer 250 tot 325 eieren per jaar. Een ei wordt binnen 24 tot 26 uur gevormd. De grootste kant komt het eerste naar buiten. Hoe ouder de hen, hoe groter de eieren zijn die ze legt.

14. Eieren blijven langer goed in de ijskast. In een dag verouderen ze op kamertemperatuur net zo snel als een week in de ijskast.

15. Gemiddeld bevat een ei 70 calorieën en 5 gram vet. De proteïnes van eieren bevatten precies de goede verhouding aan aminozuren die nodig zijn om menselijk weefsel te maken. Het beste voedingsmiddel op dat gebied is moedermelk en daarna komen eieren.

Wat denk jij dat er eerder was? De kip of het ei? Ik denk de kip. Staan er vandaag bij jou ook eieren op het menu? Eet jij graag ei? Weet je zelf nog een leuk feitje toe te voegen? Ik ben benieuwd!

Fijne Paasdagen!

Liefs,
Karen

Bronnen artikel: Lifehack.org, Weekend.knack.be & Thinkegg.com. Credits uitgelichte foto © MelanieFHardy, foto in het artikel © Pezibear, beiden via Pixabay.

 

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.