TOP
ervaring met intermittent fasting
Health Lifestyle Personal

Dagboek van een afvaller | Mijn eerste ervaring met intermittent fasting

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Op 22 januari dit jaar ben ik begonnen met intermittent fasting. Sindsdien heb ik er al 10 ‘vastendagen’ opzitten en ben ik erg tevreden met hoe het tot nu toe gaat. Het vasten kan op veel verschillende manieren. In dit uitgebreide artikel vertel ik over het dieet, lees je over mijn eerste ervaring met intermittent fasting, hoe ik het zelf precies doe en wat mijn valkuilen zijn. Waarom ik in eerste instantie sceptisch was en nu niet meer en wat mijn resultaten inmiddels zijn. Want die hebben echt niet alleen te maken met het getal op de weegschaal! 

LEES OOK: ‘DAGBOEK VAN EEN AFVALLER | OVER BIORESONANTIE EN DE WEIGHT WATCHERS

Mijn eerste ervaring met intermittent fasting

In eerste instantie sceptisch

Een dag vasten om onder andere af te vallen? Dat leek mij dus helemaal niet gezond. Dan zou je lichaam na het vasten toch alleen maar extra vet gaan opslaan? Ik was daar eigenlijk van overtuigd en intermittent fasting leek me dan ook helemaal niets. Maar toen ik in december eindelijk uit de struisvogel modus was gekomen en op de weegschaal ging staan, schrok ik best een beetje. Vorig jaar aan het begin van het jaar was ik best veel afgevallen. Nu zag ik een hoger getal in beeld als waar ik vorig jaar mee was begonnen te lijnen. Het standaard dieet riedeltje: Je valt af en komt weer meer aan dan wat je in eerste instantie was afgevallen.

In deze tijd van body positivity lijkt het alsof je het niet meer mag zeggen, maar ik vind mezelf gewoon niet mooi als ik boven een bepaald gewicht kom. Ik ben klein en dan word ik een propje. Bovendien wilde ik weer wat meer energie en mezelf fitter voelen. Er moest dus wat gebeuren! Maar wat?

Weight Watchers beu

Ik ben best lang fan van Weight Watchers geweest en ik weet dat sommige mensen daar fantastische resultaten mee behaald hebben. Dat vind ik hartstikke knap en ik respecteer dat. Maar voor mij werkte het op de lange termijn niet meer. Ik was het punten tellen echt zat. Bovendien waren er wel wat voedingsmiddelen die je onbeperkt mocht eten waaronder veel zuivel. En laat ik nou net geen lactose meer mogen vanwege een intolerantie. Als alternatief mocht ik wel soja yoghurt. Daar was ik ook mee begonnen, maar ik vond het stiekem echt heel goor. Daarnaast wil ik gewoon niet al te veel soja eten.

Getriggerd door intermittent fasting

Maar wel dieet zou voor mij dan wel kunnen werken? Toevallig kwam ik in de Volksrant dit artikel over intermittent fasting tegen en dat triggerde me. Ik verzamelde wat meer artikelen en websites die over deze methode gingen en las dat er verschillende manieren van vasten waren.

Uiteindelijk besteld ik het boek ‘The Fast Diet‘ van dr. Michael Mosley dat ik in een ruk uitlas.

In het boek lees je handige handvaten voor het vasten en veel al dan niet wetenschappelijke achtergrondinformatie. Daarnaast vind je recepten. Recepten? Ja, recepten ja. Want ik koos voor een vast variant waarmee ik niet een complete dag vast, maar ik eet op mijn fasting day veel minder calorieën dan dat ik normaal zou doen. Om precies te zijn 500. En dat doe ik twee dagen per week. De rest van de 5 dagen van de week eet ik redelijk normaal.

Ik leg je uit hoe het ongeveer werkt en hoe het voor mij werkt.

Intermittent fasting methodes

Zoals ik al vertelde zijn er verschillende methodes om te vasten. Deze drie komen het vaakst voor:

  • De 16/8-methode: Deze wordt ook het LeanGains-protocol genoemd. In deze methode sla je je ontbijt over en zorg je ervoor dat je maar gedurende 8 uur van de dag eet. Je eet dan bijvoorbeeld van 13.00u tot 21.00u. In de 16 uur tussen je eetmomenten mag je niets eten. Dit doe je dagelijks.
  • Eet-Stop-Eet: Met deze methode vast je één of twee keer per week een hele dag (24 uur dus).
  • Het 5:2-Dieet: Tijdens deze methode eet je twee niet aaneensluitende dagen maar 500 (vrouwen) of 600 (mannen) calorieën per dag. De rest van de week mag je normaal eten.

Het werkt eigenlijk allemaal heel simpel: Doordat je bij alledrie de methodes minder calorieën eet, raak je kilo’s kwijt. Er is alleen wel een maar: Je moet niet tijdens de normale dagen of uren opeens veel meer gaan eten.

Zelf volg ik dus de 5:2 methode. Ik eet twee dagen van de week 500 calorieën op een dag. De rest van de week eet ik normaal.

Mijn ervaringsverhaal met intermittent fasting tot nu toe

Inmiddels ben ik 2,5 kilo afgevallen en heb ik er dus al 10 dagen ‘vasten’ op zitten. Deze methode bevalt tot nu toe erg goed en ik merk aan alles resultaat. Nou is het zo dat ik altijd al een slechte ontbijter was. Dus ik heb er geen moeite mee om ’s ochtends niet te ontbijten en dat doe ik dus ook niet. Ik begin de dag met zwarte koffie. Je mag namelijk gewoon onbeperkt drinken zonder calorieën drinken. Begin van de middag eet ik een kleine lunch en ’s avonds een lichte maaltijd. Als ik enorme trek tussendoor krijg (dat is maar een keer voorgekomen), eet ik een appeltje en dan skip ik ’s avonds een ingrediënt om aan de calorieën te blijven. Tijdens mijn eerste maaltijd probeer ik veel eiwitten te eten, omdat die zorgen voor lange verzadiging.

Het gaat me eigenlijk verbazingwekkend goed af. Ik heb niet de hele dag honger, mijn humeur lijdt er niet onder en ik heb genoeg energie over. Het enige is dat ik eind van de middag wel een soort leeg gevoel krijg. Maar dan drink ik dus gewoon een extra kop thee, of een glas spa rood met een beetje citroen.

’s Avonds heb ik niet ontzettende last van hongerklop. Ik drink dan nog wat thee en ga op een normale tijd naar bed. Het is altijd fijn om te weten dat je de volgende dag weer normaal kunt eten en dat maakt het ook makkelijk.

De dagen dat ik vast, zijn de dagen dat de peuter naar het KDV is. Dat vind ik zelf makkelijker, omdat ik anders hem tussendoor fruit, koekjes e.d. geef en dat je dan toch weer met eten bezig bent.

Nu ben ik gewoon helemaal niet met eten bezig. En dat maakt het ook zo makkelijk. ’s Ochtends voer ik in de My Fitness Pal in wat ik die dag ga eten, en verder ben ik eigenlijk niet mee bezig. Je hoeft niet de hele dag punten te tellen of andere voedingsmiddelen in huis te halen. Het is erg simpel allemaal. Online kun je ontzettend veel recepten vinden en er zijn handige apps zoals de 5:2 meal planner.

Bovendien vond ik het heel interessant om te lezen dat we vaak niet echt honger hebben, maar denken dat we honger hebben. Het lichaam kan best lang zonder eten en in de natuur eten dieren ook niet de hele dag door. De periodes dat je niet eet, krijgen je darmen ook rust wat allerlei gezondheidsvoordelen met zich mee brengt. Bovendien zorgt het ervoor dat je metabolisme juist sneller gaat en dat merk ik ook zeker aan mijn toiletbezoek. Daarnaast voel ik me beter, zie ik het aan mijn huid, heb ik overall meer energie gekregen en ben ik zeker in combinatie met het sporten al veel fitter geworden. Het wordt trouwens aangeraden om er een High Intensity Interval training bij te doen. Dat doe ik nu niet, maar dat ben ik wel van plan.

Valkuilen intermittent fasting

Natuurlijk zijn er ook dingen waar ik voor op moet passen. Het is natuurlijk verleidelijk om op een normale dag een extra koekje te nemen, omdat het zo goed gaat. Dat is met andere diëten natuurlijk ook zo.

Op zich gaat het me dus goed af, maar de ene dag gaat het natuurlijk makkelijker dan de andere dag. Ik vast op maandag en donderdag. Aankomende maandag heb ik ontzettend veel afspraken en dan zie ik er eigenlijk tegenop. Gelukkig kan ik dan dus ook besluiten om in plaats van op maandag op dinsdag te vasten.

Ook is het zo dat als je op een gegeven moment op je streefgewicht bent, je dat wil vasthouden. Het wordt dus aangeraden om de rest van je leven een à twee vastendagen per week aan te houden. Gelukkig kan je tijdens vakanties even stoppen. Ook daar ben je flexibel mee.

Tot zo ver mijn persoonlijke ervaring met intermittent fasting. Binnenkort zal ik een eet- en gevoelsdagboek van een vastendag plaatsen.

Ben je geïnteresseerd in deze afvalmethode en heb je nog specifieke vragen? Stel ze gerust!

Hieronder vind je nog meer interessant leesvoer en receptenboeken:

Fijne dag vandaag!

Liefs,
Karen

* Af en toe maak ik gebruik van gesponsorde of affiliate links. Wanneer jij deze aanklikt, kost jou dat niks, maar mocht je wat aanschaffen via zo’n link dan verdien ik hier een klein percentage commissie over. Daarmee kan ik o.a. mijn hosting kosten dekken. 

Uitgelichte foto TanyaJoy  via Shutterstock.

 

Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de cookies te bekijken.

Karen Gregory

Hoofdredactrice en oprichtster van Karenz. / Lifestyle Blogger / woont in de buurt van Arnhem / getrouwd met Mark / moeder van Robin (19-06-2016) / hond Cookie / houdt van schrijven, lezen, koken, schaatsen, yoga & wandelingen door de natuur

«

»

2 COMMENTS
  • Jacqueline
    5 maanden ago

    Ik kende alleen de variant van maar 8 uur op een dag eten, maar wat jij doet klinkt ook interessant. Zelf heb ik sportvasten een keer uitgeprobeerd en daarvan ook een paar eetgewoontes erin gehouden die mij goed bevielen. Bijvoorbeeld minder koolhydraten.

    Is voor jou alleen een boek voldoende om intermittend fasting toe te passen, of doe je dit ook met een diëtist of coach of zoiets?

    • Karen
      5 maanden ago
      AUTHOR

      Minder koolhydraten werkt bij mij ook altijd goed. Alleen zijn fruit natuurlijk ook carbs. Ik heb zelf een opleiding voor gewichtsconsulente gedaan, dus ik doe het gewoon met het boek. Ik denk er wel over om weer met een coach te gaan sporten, omdat dat bij mij gewoon meer zoden aan de dijk zet 😉

Wil je meepraten?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te leveren. Klik op 'Doorgaan' om door te gaan of 'Weigeren' om niet te accepteren.